Niderlandzkie eskortowce typu E1 1936 (4 jednostki)
Najnowszy raport Wydziału Studiów i
Analiz Oddziału Operacyjnego Sztabu Admiralicji, za najbardziej prawdopodobny w
najbliższym czasie konflikt, uznał konfrontację niderlandzko-japońską. W ślad
za tym, Wydział Planowania tego samego Oddziału, współpracując z właściwymi w
tym zakresie Flagowymi Oficerami Szefostwa Służb, opracował operat dostaw
materiałowo-technicznych, umożliwiających pod względem materiałowym utrzymanie
atakowanych Indii Wschodnich. Potrzeby te określono na: 1800 żołnierzy oraz 60000
t zaopatrzenia miesięcznie. W skali kwartalnej, potrzeba do tego ok. 2
transportowców wojska, 2 zaopatrzeniowców floty oraz 10-15 statków handlowych. Na
bazie tych wyliczeń, założono, że w każdym kwartale, będzie w Metropolii
sformowany i wysłany do Indii Wschodnich co najmniej jeden konwój, złożony z
kilkunastu statków i okrętów pomocniczych. Aby jednak konwoje te mogły
bezpiecznie docierać do miejsca przeznaczenia, wymagać będą eskorty,
szczególnie na końcowym etapie drogi, gdzie może zagrażać im przeciwdziałanie
wroga. Za początkowy punkt etapu końcowego uznano Cejlon. Na trasie Cejlon –
Cieśnina Malakka ewentualne zagrożenie wystąpi raczej wyłącznie ze strony OP
wroga, później dojdzie do tego lotnictwo, a być może także i okręty nawodne.
Mając na uwadze powyższe rozważania,
zaprojektowano i zbudowano prezentowane eskortowce. Zadania ich wynikają z ww.
założeń, nie będę więc ich powtarzał. Pomimo tego, że rejon realnego zagrożenia
konwojów rozciąga się od Cejlonu do najdalej na wschód wysuniętych krańców
Indii Wschodnich, to „na wszelki wypadek” eskortowce E1 posiadają dużo większy
zasięg. Jeżeli projekt sprawdzi się „w praniu”, należy spodziewać się budowy
dalszych jednostek tej klasy.
Prezentowany okręt wzbudził spore
zainteresowanie wśród znawców; zarówno zawodowych oficerów marynarek wojennych,
jak i publicystów, czy hobbystów. Zwracają oni uwagę na samą koncepcję
projektu, dość awangardową, zwartą sylwetkę, użycie dalocelownika na okręcie
tej wielkości, a przede wszystkim, na stosunkowo bardzo silne uzbrojenie plot.
Wszystkie okręty tego typu powstały w
stoczni A.F. Smulders w Schiedam. Na razie przydzielone zostają do Dowództwa
Obszaru Metropolii.
Opis techniczny.
Kadłub
Dość pełny w części dziobowej, zakończony
pawężą rufową.
Napęd
Dwa silniki diesla Werkspoor po 1800
KM każdy w dwu maszynowniach.
Uzbrojenie
Na okręcie zamontowano:
- 2xIIx105/46
Bofors/Wilton-Fijenoord P1931/1933, przy elewacji 45o donośność
pociskiem HE 16,00 kg wynosi 16740 m, a przy elewacji maksymalnej 85o
donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 10880 m;
- 1xII+2xIx40/43 Bofors P1932, przy elewacji 45o
donośność pociskiem HE-T 0,93 kg wynosi 9980 m, a przy elewacji maksymalnej 90o
donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 4460 m;
- 2xIIx13,2/78
FN P1919, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,05 kg
wynosi 7000 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność tym
samym pociskiem wynosi 4080 m.
Do kierowania ogniem zainstalowano
dalocelownik optyczny z funkcją plot o bazie 4,1 m.
Inne
Okręt został wyposażony w dwie
radiostacje, radionamiernik i szumonamiernik.
E1, Netherlands escort ship laid down 1936, launched 1936, completed 1936 (engine 1936)
Displacement:
414 t light; 467 t
standard; 693 t normal; 874 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(197,94 ft / 191,93 ft)
x 29,53 ft x (9,84 / 11,55 ft)
(60,33 m / 58,50 m) x
9,00 m x (3,00 / 3,52 m)
Armament:
4 - 4,13" / 105 mm 46,0
cal guns - 35,27lbs / 16,00kg shells, 300 per gun
Dual purpose guns in deck mounts, 1931 Model
2 x Twin mounts on centreline ends, evenly
spread
4 - 1,57" / 40,0 mm
43,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 3 000 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1932 Model
1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
1 raised
mount
2 x Single mounts on sides, aft deck forward
2 raised
mounts
4 - 0,52" / 13,2 mm
78,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 6 000 per gun
Machine guns in deck mounts, 1919 Model
2 x Twin mounts on sides, forward deck aft
2 double
raised mounts
Weight of broadside 149 lbs
/ 67 kg
Main DC/AS Mortars
2 - 396,83 lbs / 180,00 kg
Depth Charges + 60 reloads - 10,984 t total
in Stern depth charge
racks
Armour:
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 0,51" / 13 mm - -
Machinery:
Diesel Internal
combustion motors,
Geared drive, 2 shafts,
3 600 shp / 2 686 Kw = 19,32 kts
Range 12 000nm at
12,00 kts
Bunker normal = 226
tons, at max displacement = 408 tons
Complement:
66 - 87
Cost:
£0,192 million / $0,768
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 39 tons, 5,7%
- Guns: 26 tons, 3,7%
- Weapons: 14 tons, 2,0%
Armour: 2 tons, 0,3%
- Armament: 2 tons, 0,3%
Machinery: 101 tons,
14,6%
Hull, fittings &
equipment: 272 tons, 39,2%
Fuel, ammunition &
stores: 279 tons, 40,2%
Miscellaneous weights:
0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
1 614 lbs / 732 Kg = 45,7 x 4,1 " /
105 mm shells or 0,7 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,53
Metacentric height 1,7
ft / 0,5 m
Roll period: 9,7
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 76 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,21
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,89
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a normal bow and large transom stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,435 / 0,467
Length to Beam Ratio:
6,50 : 1
'Natural speed' for
length: 16,58 kts
Power going to wave
formation at top speed: 61 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 40
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 16,60 degrees
Stern overhang: 1,51 ft
/ 0,46 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 20,00%, 15,09 ft /
4,60 m, 13,12 ft / 4,00 m
- Forward deck: 28,00%, 13,12 ft / 4,00
m, 12,14 ft / 3,70 m
- Aft deck: 36,00%, 12,14 ft / 3,70 m, 12,14 ft / 3,70 m
- Quarter deck: 16,00%, 12,14 ft /
3,70 m, 12,14 ft / 3,70 m
- Average freeboard: 12,63 ft / 3,85 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 63,7%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 132,3%
Waterplane Area:
3 710 Square feet or 345 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 249%
Structure weight / hull
surface area: 41 lbs/sq ft or 202 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,83
-
Longitudinal: 6,50
- Overall:
1,02
Excellent machinery,
storage, compartmentation space
Excellent accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat,
comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
E1 - E4 (1936)