niedziela, 24 grudnia 2023

Niderlandzkie eskortowce typu E1 1936 (4 jednostki)

Niderlandzkie eskortowce typu E1 1936 (4 jednostki)

Najnowszy raport Wydziału Studiów i Analiz Oddziału Operacyjnego Sztabu Admiralicji, za najbardziej prawdopodobny w najbliższym czasie konflikt, uznał konfrontację niderlandzko-japońską. W ślad za tym, Wydział Planowania tego samego Oddziału, współpracując z właściwymi w tym zakresie Flagowymi Oficerami Szefostwa Służb, opracował operat dostaw materiałowo-technicznych, umożliwiających pod względem materiałowym utrzymanie atakowanych Indii Wschodnich. Potrzeby te określono na: 1800 żołnierzy oraz 60000 t zaopatrzenia miesięcznie. W skali kwartalnej, potrzeba do tego ok. 2 transportowców wojska, 2 zaopatrzeniowców floty oraz 10-15 statków handlowych. Na bazie tych wyliczeń, założono, że w każdym kwartale, będzie w Metropolii sformowany i wysłany do Indii Wschodnich co najmniej jeden konwój, złożony z kilkunastu statków i okrętów pomocniczych. Aby jednak konwoje te mogły bezpiecznie docierać do miejsca przeznaczenia, wymagać będą eskorty, szczególnie na końcowym etapie drogi, gdzie może zagrażać im przeciwdziałanie wroga. Za początkowy punkt etapu końcowego uznano Cejlon. Na trasie Cejlon – Cieśnina Malakka ewentualne zagrożenie wystąpi raczej wyłącznie ze strony OP wroga, później dojdzie do tego lotnictwo, a być może także i okręty nawodne.
Mając na uwadze powyższe rozważania, zaprojektowano i zbudowano prezentowane eskortowce. Zadania ich wynikają z ww. założeń, nie będę więc ich powtarzał. Pomimo tego, że rejon realnego zagrożenia konwojów rozciąga się od Cejlonu do najdalej na wschód wysuniętych krańców Indii Wschodnich, to „na wszelki wypadek” eskortowce E1  posiadają dużo większy zasięg. Jeżeli projekt sprawdzi się „w praniu”, należy spodziewać się budowy dalszych jednostek tej klasy.
Prezentowany okręt wzbudził spore zainteresowanie wśród znawców; zarówno zawodowych oficerów marynarek wojennych, jak i publicystów, czy hobbystów. Zwracają oni uwagę na samą koncepcję projektu, dość awangardową, zwartą sylwetkę, użycie dalocelownika na okręcie tej wielkości,  a przede wszystkim, na stosunkowo bardzo silne uzbrojenie plot.
Wszystkie okręty tego typu powstały w stoczni A.F. Smulders w Schiedam. Na razie przydzielone zostają do Dowództwa Obszaru Metropolii.
Opis techniczny.
Kadłub
Dość pełny w części dziobowej, zakończony pawężą rufową.
Napęd
Dwa silniki diesla Werkspoor po 1800 KM każdy w dwu maszynowniach.
Uzbrojenie
Na okręcie zamontowano:
- 2xIIx105/46 Bofors/Wilton-Fijenoord P1931/1933, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 16,00 kg wynosi 16740 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 10880 m;
- 1xII+2xIx40/43 Bofors P1932, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE-T 0,93 kg wynosi 9980 m, a przy elewacji maksymalnej 90o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 4460 m;
- 2xIIx13,2/78 FN P1919, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,05 kg wynosi 7000 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność tym samym pociskiem wynosi 4080 m.
Do kierowania ogniem zainstalowano dalocelownik optyczny z funkcją plot o bazie 4,1 m.
Inne
Okręt został wyposażony w dwie radiostacje, radionamiernik i szumonamiernik. 

E1, Netherlands escort ship laid down 1936, launched 1936, completed 1936 (engine 1936)

Displacement:
            414 t light; 467 t standard; 693 t normal; 874 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (197,94 ft / 191,93 ft) x 29,53 ft x (9,84 / 11,55 ft)
            (60,33 m / 58,50 m) x 9,00 m  x (3,00 / 3,52 m)

Armament:
      4 - 4,13" / 105 mm 46,0 cal guns - 35,27lbs / 16,00kg shells, 300 per gun
              Dual purpose guns in deck mounts, 1931 Model
              2 x Twin mounts on centreline ends, evenly spread
      4 - 1,57" / 40,0 mm 43,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 3 000 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1932 Model
              1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
                        1 raised mount
              2 x Single mounts on sides, aft deck forward
                        2 raised mounts
      4 - 0,52" / 13,2 mm 78,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 6 000 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1919 Model
              2 x Twin mounts on sides, forward deck aft
                        2 double raised mounts
      Weight of broadside 149 lbs / 67 kg
      Main DC/AS Mortars
      2 - 396,83 lbs / 180,00 kg Depth Charges + 60 reloads - 10,984 t total
            in Stern depth charge racks

Armour:
   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)      Barbette/hoist (max)
            Main:           0,51" / 13 mm                   -                                      - 

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 3 600 shp / 2 686 Kw = 19,32 kts
            Range 12 000nm at 12,00 kts
            Bunker normal = 226 tons, at max displacement = 408 tons

Complement:
            66 - 87

Cost:
            £0,192 million / $0,768 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 39 tons, 5,7%
               - Guns: 26 tons, 3,7%
               - Weapons: 14 tons, 2,0%
            Armour: 2 tons, 0,3%
               - Armament: 2 tons, 0,3%
            Machinery: 101 tons, 14,6%
            Hull, fittings & equipment: 272 tons, 39,2%
            Fuel, ammunition & stores: 279 tons, 40,2%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              1 614 lbs / 732 Kg = 45,7 x 4,1 " / 105 mm shells or 0,7 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,53
            Metacentric height 1,7 ft / 0,5 m
            Roll period: 9,7 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 76 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,21
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,89

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,435 / 0,467
            Length to Beam Ratio: 6,50 : 1
            'Natural speed' for length: 16,58 kts
            Power going to wave formation at top speed: 61 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 40
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 16,60 degrees
            Stern overhang: 1,51 ft / 0,46 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            20,00%,  15,09 ft / 4,60 m,  13,12 ft / 4,00 m
               - Forward deck:       28,00%,  13,12 ft / 4,00 m,  12,14 ft / 3,70 m
               - Aft deck:    36,00%,  12,14 ft / 3,70 m,  12,14 ft / 3,70 m
               - Quarter deck:        16,00%,  12,14 ft / 3,70 m,  12,14 ft / 3,70 m
               - Average freeboard:                      12,63 ft / 3,85 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 63,7%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 132,3%
            Waterplane Area: 3 710 Square feet or 345 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 249%
            Structure weight / hull surface area: 41 lbs/sq ft or 202 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,83
                        - Longitudinal: 6,50
                        - Overall: 1,02
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

E1 - E4 (1936)