czwartek, 9 maja 2019

Hipotetyczna modernizacja japońskich krążowników liniowych typu Kongo

Hipotetyczna modernizacja japońskich krążowników liniowych typu Kongo


Przy okazji dyskusji nad modernizacją pancerników typu Ise (post z dnia 04.05.2019), pojawił się uboczny wątek modernizacji japońskich krążowników liniowych typu Kongo. Dla ułatwienia, wklejam poniżej odnośne komentarze:

8 maja 2019 03:49

Ten zrealizowany tu temat oraz powyższa dyskusja z Kolegą H_Babbock, uświadomiły mi, że ciekawa mogłaby być również alternatywna modernizacja japońskich krążowników liniowych typy "Kongo". I to właśnie w kierunku zrobienia z nich owych krążowników najcięższych: 3 x II - 356 mm, silna artyleria uniwersalna i przeciwlotnicza, pancerz burtowy i pokładowy na poziomie zbliżonym do realnego (tj. z czasów po modernizacjach międzywojennych), ale prędkość na poziomie minimum 33 w. I tak okręty te nie miały one żadnych szans w pojedynkach z jakimkolwiek okrętem liniowym USA czy Wielkiej Brytanii. A w tej postaci mogłyby stać się cennym komponentem japońskich "task force". Tym bardziej, że w zakresie operacyjnego użycia lotnictwa pokładowego byli oni przygotowani w 1941 r., jak żadne inne państwo świata.
ŁK

3xIIIx356? Czyli wymiana barbet na większe oraz budowa całkiem nowych wież, a stare wysłane na złom? Osobiście całkowicie nie akceptuję takiej zmiany.
Skoro już mowa o Kongo to inaczej widziałbym modernizacje w zakresie uzbrojenia (i kadłuba). Osiągnięcie wielkiej prędkości wymaga większej siłowni, co z kolei pociąga za sobą konieczność wzrostu wyporności. Oraz zdecydowanie dłuższego kadłuba. Główne zmiany
1. Zdjęcie wieży numer 3 – to da miejsce na większą siłownię.
2. Wstawienie sekcji kadłuba przed początki luf dotychczasowej wieży numer 1. Ta sekcja miałaby np. 30m i zawierała wieże (z barbetą) IIx356 pochodzącą z demontażu ze śródokręcia. Efekt zdecydowane wydłużenie kadłuba i na dodatek dłuższy wyższy dziób. Wyporność rośnie o ponad 6tys t (?).
3. Można by też rozwiercić działa 356 do 370mm.
Na priva wyślę zgrubny szkic przebudowy
H_Babbock

Ależ chodziło mi tu o 3 x II - 356 mm! Absolutnie jestem przeciwny powiększaniu średnic barbet, co już wielokrotnie artykułowałem. Zakładałem tylko realnie istniejące działa, więc musi pozostać 356 mm. Proponowana przez Ciebie przebudowa kadłuba wydaje się ekstremalnie obszerna, choć przyznaję, że w "moim" stylu.:) Rozumiem, że wg Ciebie sama likwidacja wieży nr 3 (i umieszczenie w jej miejscu dodatkowej sekcji rozbudowanej siłowni) nie rozwiąże zadania wzrostu prędkości do żądanej wartości, bo tu potrzebna jest zmiana proporcji (wydłużenie) kadłuba? Przyznam, że zdecydowanie nie podoba mi się wzrost wyporności. Powstałoby coś na kształt niedoszłych sowieckich "białych słoni" ("Kronsztad", czy rozpoczęty już po DWS "Stalingrad") - okrętów bardzo dużych i szybkich, ale słabo opancerzonych i więcej niż umiarkowanie uzbrojonych. Przyznam, że jeśli wyporność zmodernizowanych tak okrętów typu "Kongo" miałaby wynieść 38000 ts, to osobiście tracę zainteresowanie tym projektem.
ŁK

Zgodnie ze swoją obietnicą, kolega H_Babbock przesłał mi szkic przebudowy, który prezentuję poniżej.
Do rysunku, jego Autor załączył następującą uwagę: Żeby nie było wątpliwości, mi osobiście ten temat nie leży, więc nie będę go ciągnął dalej.
Również ja nie zamierzam się podejmować opracowania tego tematu. Oczywiście, nie wyklucza to dalszej dyskusji nad zagadnieniem; w tym celu powstał ten post.

JKS

Na prośbę dwu Czytelników, dołączam wstępny raport z modernizacji, której piszę w komentarzu z 11 maja 2019 20:15

Uwaga: w dniu 16.05.2019 poprawiłem błędy w raporcie.

Kongo, Japan Battlecruiser laid down 1935

Displacement:
27 046 t light; 28 629 t standard; 32 350 t normal; 35 327 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(728,00 ft / 720,47 ft) x 96,13 ft x (31,89 / 34,12 ft)
(221,89 m / 219,60 m) x 29,30 m  x (9,72 / 10,40 m)

Armament:
      6 - 14,02" / 356 mm 45,0 cal guns - 1 388,37lbs / 629,75kg shells, 150 per gun
  Breech loading guns in turret on barbette mounts, 1913 Model
  3 x 2-gun mounts on centreline ends, majority forward
1 raised mount - superfiring
      14 - 5,00" / 127 mm 40,0 cal guns - 51,70lbs / 23,45kg shells, 500 per gun
  Dual purpose guns in deck and hoist mounts, 1929 Model
  6 x Twin mounts on sides, evenly spread
  1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
1 raised mount
      16 - 1,57" / 40,0 mm 39,0 cal guns - 1,98lbs / 0,90kg shells, 1 000 per gun
  Anti-air guns in deck mounts, 1923 Model
  8 x Single mounts on sides, evenly spread
8 raised mounts
  8 x Single mounts on sides, evenly spread
8 double raised mounts
      30 - 0,98" / 25,0 mm 62,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 2 500 per gun
  Anti-air guns in deck mounts, 1935 Model
  2 x Triple mounts on sides amidships
2 raised mounts
  8 x Triple mounts on sides, evenly spread
8 double raised mounts
      Weight of broadside 9 102 lbs / 4 129 kg

Armour:
   - Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 10,0" / 254 mm 446,19 ft / 136,00 m 8,86 ft / 2,70 m
Ends: Unarmoured
  Main Belt covers 95% of normal length

   - Torpedo Bulkhead - Additional damage containing bulkheads:
5,00" / 127 mm 446,19 ft / 136,00 m 27,56 ft / 8,40 m
Beam between torpedo bulkheads 87,60 ft / 26,70 m

   - Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 9,02" / 229 mm 5,00" / 127 mm 12,0" / 305 mm
2nd:       -       - 0,98" / 25 mm

   - Armoured deck - multiple decks:
For and Aft decks: 5,00" / 127 mm

   - Conning towers: Forward 10,00" / 254 mm, Aft 5,00" / 127 mm

Machinery:
Oil fired boilers, steam turbines, 
Geared drive, 4 shafts, 166 165 shp / 123 959 Kw = 31,90 kts
Range 10 000nm at 18,00 kts
Bunker at max displacement = 6 698 tons

Complement:
1 205 - 1 567

Cost:
£12,519 million / $50,075 million

Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 1 913 tons, 5,9%
   - Guns: 1 913 tons, 5,9%
Armour: 9 464 tons, 29,3%
   - Belts: 1 687 tons, 5,2%
   - Torpedo bulkhead: 2 275 tons, 7,0%
   - Armament: 1 747 tons, 5,4%
   - Armour Deck: 3 427 tons, 10,6%
   - Conning Towers: 328 tons, 1,0%
Machinery: 4 721 tons, 14,6%
Hull, fittings & equipment: 10 874 tons, 33,6%
Fuel, ammunition & stores: 5 304 tons, 16,4%
Miscellaneous weights: 74 tons, 0,2%
   - Hull below water: 60 tons
   - On freeboard deck: 14 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
  44 647 lbs / 20 251 Kg = 32,4 x 14,0 " / 356 mm shells or 7,7 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,09
Metacentric height 5,6 ft / 1,7 m
Roll period: 17,1 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 72 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,56
Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,02

Hull form characteristics:
Hull has low quarterdeck ,
  a normal bow and a cruiser stern
Block coefficient (normal/deep): 0,513 / 0,523
Length to Beam Ratio: 7,49 : 1
'Natural speed' for length: 26,84 kts
Power going to wave formation at top speed: 56 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 70
Bow angle (Positive = bow angles forward): 15,10 degrees
Stern overhang: -3,94 ft / -1,20 m
Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore end, Aft end
   - Forecastle: 20,00%,  27,89 ft / 8,50 m,  22,97 ft / 7,00 m
   - Forward deck: 55,00%,  22,97 ft / 7,00 m,  22,97 ft / 7,00 m
   - Aft deck: 7,00%,  22,97 ft / 7,00 m,  22,97 ft / 7,00 m
   - Quarter deck: 18,00%,  14,11 ft / 4,30 m,  14,11 ft / 4,30 m
   - Average freeboard: 21,77 ft / 6,63 m
Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 80,4%
- Above water (accommodation/working, high = better): 169,5%
Waterplane Area: 46 683 Square feet or 4 337 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 119%
Structure weight / hull surface area: 173 lbs/sq ft or 844 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,95
- Longitudinal: 1,47
- Overall: 1,00
Excellent machinery, storage, compartmentation space
Excellent accommodation and workspace room
Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform