Transportowiec wojska typu Babia Góra 1923-1924 (2 szt.)
Nadszedł czas, aby zastąpić stare transportowce wojska typu Babia Góra (TS-1 1899-1901). Ostatnie
dwa okręty tego typu (Śnieżka i Sywula) zostały sprzedane prywatnemu
armatorowi i będą wykorzystywane na linii północnoatlantyckiej (Gdańsk-Nowy
Jork/Québec). Tak pierwsza jednostka, jak i cały nowy prezentowany typ przejęły
nazwę starego typu.
Nowe okręty są wprawdzie mniejsze, ale mają podobną zdolność w
zakresie transportu wojska.
Ogólnie rzecz biorąc konstrukcja jednostek jest nowoczesna, tylko
napęd bardziej tradycyjny. Transportowiec jest w stanie przewieźć ok. 800
żołnierzy i 1 200 t zaopatrzenia z prędkością marszową 15 w na odległość
do 12 500 mm bez tankowania.
Okręt posiada bardzo silne uzbrojenie plot, jako pierwszy w naszej
flocie został wyposażony w działka 57 mm model 1920. Właściwości morskie Babiej Góry są znakomite i umożliwiają
bezpieczną żeglugę w każdych praktycznie warunkach meteorologicznych.
Projektując jednostki tego typu, bardzo dużą uwagę zwrócono na
warunki bytowe przewożonego wojska. Są
one dość komfortowe, a dla oficerów prawie luksusowe. Chodzi o to, aby
dostarczone do punktu docelowego oddziały znajdowały się w wysokiej formie
fizycznej i psychicznej i były w stanie prawie „z marszu” włączyć się do
działań. Wyposażenie okrętu w środki ratunkowe przekracza teoretyczne potrzeby,
co dodatkowo korzystnie wpływa na morale przewożonych wojsk.
Sądzę, że teraz możliwości przerzutu wojsk do kolonii (lub w inne
miejsca wg potrzeb) są dobrze zabezpieczone i obecny stan jednostek tej klasy
nie będzie wymagał uzupełnienia do końca okresu, który mój blog obejmuje. W
przypadku konfliktu zbrojnego zawsze można będzie dodatkowo przejąć do celów
transportu wojsk jednostki cywilne.
Babia Góra, Poland Troopship laid down 1923
Displacement:
4 213
t light; 4 346 t standard; 6 007 t normal; 7 336 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x
beam x draught (normal/deep)
(393,90
ft / 378,94 ft) x 53,48 ft x (18,86 / 22,15 ft)
(120,06
m / 115,50 m) x 16,30 m x (5,75 / 6,75
m)
Armament:
2
- 4,72" / 120 mm 50,0 cal guns - 52,91lbs / 24,00kg shells, 150 per gun
Dual purpose guns in deck and hoist mounts,
1920 Model
2 x Single mounts on centreline ends, evenly
spread
2
- 2,24" / 57,0 mm 60,0 cal guns - 5,89lbs / 2,67kg shells, 450 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1920 Model
2 x Single mounts on sides, aft deck aft 2
raised mounts
5
- 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 900 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1919 Model
4 x Single mounts on sides, evenly spread 4
raised mounts
1 x Single mount on centreline, forward deck Centre
1 raised mount
Weight of broadside 120 lbs / 55 kg
Machinery:
Oil
fired boilers, complex reciprocating steam engines,
Direct
drive, 2 shafts, 7 996 ihp / 5 965 Kw = 18,00 kts
Range
12 500nm at 15,00 kts
Bunker
at max displacement = 2 990 tons
Complement:
340
- 443
Cost:
£0,656
million / $2,625 million
Distribution of weights at normal
displacement:
Armament:
40 tons, 0,7%
- Guns: 40 tons, 0,7%
Machinery:
464 tons, 7,7%
Hull,
fittings & equipment: 2 508 tons, 41,8%
Fuel,
ammunition & stores: 1 794 tons, 29,9%
Miscellaneous
weights: 1 200 tons, 20,0%
- Hull below water: 800 tons
- Hull above water: 400 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
16 526 lbs / 7 496 Kg = 105,9 x 4,7
" / 120 mm shells or 1,0 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,38
Metacentric
height 3,4 ft / 1,0 m
Roll
period: 12,1 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 100 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,06
Seaboat
quality (Average = 1.00): 2,00
Hull form characteristics:
Hull
has a flush deck,
a normal bow and a round stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,550 / 0,572
Length
to Beam Ratio: 7,09 : 1
'Natural
speed' for length: 19,47 kts
Power
going to wave formation at top speed: 44 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 11,00 degrees
Stern
overhang: 10,50 ft / 3,20 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 20,00%, 22,97 ft /
7,00 m, 20,01 ft / 6,10 m
- Forward deck: 30,00%, 20,01 ft / 6,10
m, 20,01 ft / 6,10 m
- Aft deck: 35,00%, 20,01 ft / 6,10 m, 20,01 ft / 6,10 m
- Quarter deck: 15,00%, 20,01 ft /
6,10 m, 21,00 ft / 6,40 m
- Average freeboard: 20,32 ft / 6,19 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 50,0%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 158,6%
Waterplane
Area: 14 143 Square feet or 1 314 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 267%
Structure
weight / hull surface area: 103 lbs/sq ft or 504 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 1,31
-
Longitudinal: 4,40
-
Overall: 1,48
Excellent
machinery, storage, compartmentation space
Excellent
accommodation and workspace room
Ship
has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent
seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
Babia Góra (1923)
Barania Góra (1924)