piątek, 6 lutego 2015

Transportowiec wojska typu Babia Góra 1923-1924 (2 szt.)



Transportowiec wojska typu Babia Góra 1923-1924 (2 szt.)

Nadszedł czas, aby zastąpić stare transportowce wojska typu Babia Góra (TS-1 1899-1901). Ostatnie dwa okręty tego typu (Śnieżka i Sywula) zostały sprzedane prywatnemu armatorowi i będą wykorzystywane na linii północnoatlantyckiej (Gdańsk-Nowy Jork/Québec). Tak pierwsza jednostka, jak i cały nowy prezentowany typ przejęły nazwę starego typu.
Nowe okręty są wprawdzie mniejsze, ale mają podobną zdolność w zakresie transportu wojska.
Ogólnie rzecz biorąc konstrukcja jednostek jest nowoczesna, tylko napęd bardziej tradycyjny. Transportowiec jest w stanie przewieźć ok. 800 żołnierzy i 1 200 t zaopatrzenia z prędkością marszową 15 w na odległość do 12 500 mm bez tankowania.
Okręt posiada bardzo silne uzbrojenie plot, jako pierwszy w naszej flocie został wyposażony w działka 57 mm model 1920. Właściwości morskie Babiej Góry są znakomite i umożliwiają bezpieczną żeglugę w każdych praktycznie warunkach meteorologicznych.
Projektując jednostki tego typu, bardzo dużą uwagę zwrócono na warunki bytowe  przewożonego wojska. Są one dość komfortowe, a dla oficerów prawie luksusowe. Chodzi o to, aby dostarczone do punktu docelowego oddziały znajdowały się w wysokiej formie fizycznej i psychicznej i były w stanie prawie „z marszu” włączyć się do działań. Wyposażenie okrętu w środki ratunkowe przekracza teoretyczne potrzeby, co dodatkowo korzystnie wpływa na morale przewożonych wojsk.
Sądzę, że teraz możliwości przerzutu wojsk do kolonii (lub w inne miejsca wg potrzeb) są dobrze zabezpieczone i obecny stan jednostek tej klasy nie będzie wymagał uzupełnienia do końca okresu, który mój blog obejmuje. W przypadku konfliktu zbrojnego zawsze można będzie dodatkowo przejąć do celów transportu wojsk jednostki cywilne.


Babia Góra, Poland Troopship laid down 1923

Displacement:
            4 213 t light; 4 346 t standard; 6 007 t normal; 7 336 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (393,90 ft / 378,94 ft) x 53,48 ft x (18,86 / 22,15 ft)
            (120,06 m / 115,50 m) x 16,30 m  x (5,75 / 6,75 m)

Armament:
      2 - 4,72" / 120 mm 50,0 cal guns - 52,91lbs / 24,00kg shells, 150 per gun
              Dual purpose guns in deck and hoist mounts, 1920 Model
              2 x Single mounts on centreline ends, evenly spread
      2 - 2,24" / 57,0 mm 60,0 cal guns - 5,89lbs / 2,67kg shells, 450 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1920 Model
              2 x Single mounts on sides, aft deck aft 2 raised mounts
      5 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 900 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1919 Model
              4 x Single mounts on sides, evenly spread 4 raised mounts
              1 x Single mount on centreline, forward deck Centre 1 raised mount
      Weight of broadside 120 lbs / 55 kg

Machinery:
            Oil fired boilers, complex reciprocating steam engines,
            Direct drive, 2 shafts, 7 996 ihp / 5 965 Kw = 18,00 kts
            Range 12 500nm at 15,00 kts
            Bunker at max displacement = 2 990 tons

Complement:
            340 - 443

Cost:
            £0,656 million / $2,625 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 40 tons, 0,7%
               - Guns: 40 tons, 0,7%
            Machinery: 464 tons, 7,7%
            Hull, fittings & equipment: 2 508 tons, 41,8%
            Fuel, ammunition & stores: 1 794 tons, 29,9%
            Miscellaneous weights: 1 200 tons, 20,0%
               - Hull below water: 800 tons
               - Hull above water: 400 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              16 526 lbs / 7 496 Kg = 105,9 x 4,7 " / 120 mm shells or 1,0 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,38
            Metacentric height 3,4 ft / 1,0 m
            Roll period: 12,1 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 100 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,06
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,550 / 0,572
            Length to Beam Ratio: 7,09 : 1
            'Natural speed' for length: 19,47 kts
            Power going to wave formation at top speed: 44 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 11,00 degrees
            Stern overhang: 10,50 ft / 3,20 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            20,00%,  22,97 ft / 7,00 m,  20,01 ft / 6,10 m
               - Forward deck:       30,00%,  20,01 ft / 6,10 m,  20,01 ft / 6,10 m
               - Aft deck:    35,00%,  20,01 ft / 6,10 m,  20,01 ft / 6,10 m
               - Quarter deck:        15,00%,  20,01 ft / 6,10 m,  21,00 ft / 6,40 m
               - Average freeboard:                      20,32 ft / 6,19 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 50,0%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 158,6%
            Waterplane Area: 14 143 Square feet or 1 314 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 267%
            Structure weight / hull surface area: 103 lbs/sq ft or 504 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 1,31
                        - Longitudinal: 4,40
                        - Overall: 1,48
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

Babia Góra (1923)
Barania Góra (1924)