sobota, 24 stycznia 2015

Organizacja i struktura dowodzenia PMW 1923



Organizacja i struktura dowodzenia PMW 1923

Od 1 stycznia 1923 roku wejdzie w życie nowa, lekko zmodyfikowana organizacja PMW. Dla umożliwienia dyskusji i ewentualnego wprowadzenia zmian, przedstawiam ją już dziś.
Generalnie Polska Marynarka Wojenna dzieli się na: Dowództwo i Sztab Główny, Służby, Flotę i Obszary Morskie, Lotnictwo Morskie oraz Piechotę Morską. Poniżej ogólny schemat organizacyjny MW.



Dowódca Marynarki Wojennej jest najwyższym przełożonym morskich sił zbrojnych i z urzędu Ministrem Marynarki Wojennej.
Sztab Główny jest głównym organem dowodzenia Marynarką, jego Szef zazwyczaj jest Viceministrem MW. Dzieli się na następujące wydziały:
operacyjny –  planowanie działań bojowych floty, współpraca ze służbami szkoleniowymi;
wywiadowczy – wywiad i kontrwywiad morski;
personalny – zarządzanie personelem MW i zadania mobilizacyjne;
organizacyjny – organizacja jednostek i organów MW, zabezpieczenie pracy Sztabu;
historyczny – ewidencja bieżących działań MW w czasie wojny i pokoju, opracowanie i analiza działań dawnych;
kancelaria – całość korespondencji jawnej i tajnej MW.
Służby stanowią pomocniczy organ dowodzenia w zakresie logistyki i szkolenia.
Główny Nawigator odpowiada za zabezpieczenie działań Marynarki pod względem nawigacyjnym i łącznościowym. Podlegają mu okręty badawcze i hydrograficzne oraz lodołamacze.
Szef Służby Hydrograficznej odpowiada za mapy morskie, locje i inne pomoce nawigacyjne.
Szef Służby Meteorologicznej odpowiada za meteorologiczne zabezpieczenie działań floty na podstawie bieżących prognoz i danych statystycznych.
Szef Łączności odpowiada za wszystkie systemy łączności używane w Marynarce.
Główny Kwatermistrz odpowiada za zabezpieczenie materiałowe, socjalne i sanitarne Marynarki oraz za gospodarkę finansową. Podlegają mu węglowce, zbiornikowce, zaopatrzeniowce i transportowce wojska.
Szef Intendentury odpowiada za zaopatrzenie okrętów w paliwa i smary, słodką wodę, żywność i części zamienne.
Szef Zaplecza Lądowego odpowiada za porty i przystanie, koszary oraz pozostałą infrastrukturę lądową MW.
Szef Służby Sanitarnej odpowiada za służbę zdrowia na okrętach i na lądzie.
Szef Służby Finansowej odpowiada za gospodarkę finansową MW.
Główny Inżynier odpowiada za sprawy techniczne MW. Podlegają mu jednostki zabezpieczenia technicznego floty (okręty bazy nurków, warsztatowe, ratownicze, poławiacze torped itp.).
Główny Mechanik odpowiada za całość spraw związanych z urządzeniami napędowymi i pomocniczymi okrętów oraz zabezpieczeniem ppoż. i przeciwawaryjnym.
Szef Uzbrojenia odpowiada za artylerię (w tym nadbrzeżną), broń podwodną i systemy kierowania ogniem.
Główny Inspektor Budownictwa Okrętowego odpowiada za budowę nowych okrętów oraz modernizację i przebudowę istniejących, nadzoruje pracę stoczni MW i cywilnych w zakresie budowy jednostek dla MW.
Główny Inspektor Budownictwa Lądowego odpowiada za budowę portów, przystani i pozostałej infrastruktury lądowej MW.
Główny Inspektor Szkolenia odpowiada za całokształt spraw związanych z wyszkoleniem personelu MW. Podlegają mu wszystkie okręty szkolne.
Kompetencje komendantów Oficerskiej Szkoły MW i podoficerskich szkół MW nie wymagają wyjaśnień.
Szef Szkolenia Ogólnego odpowiada za szkolenie personelu w stopniach szeregowych oraz za szkolenie oficerów i podoficerów rezerwy.
Szef Szkolenia Specjalistycznego odpowiada za szkolenie załóg okrętów podwodnych i samolotów lotnictwa morskiego oraz za pozostałe kursy specjalistyczne.
Zadania dowódców okrętów szkolnych nie wymagają komentarza.
Dowództwu Floty podlegają wszystkie okręty nieprzypisane do innych dowództw, obszarów lub służb. Okręty te są pogrupowane w zależności od swoich rang w dywizjony, eskadry i flotylle. Ogólnie okręty do wielkości niszczyciela tworzą dywizjony, a te z kolei flotylle. Większe okręty tworzą eskadry.
Dowództwom Obszarów Morskich na Bałtyku podlegają bazy, baterie artylerii nadbrzeżnej jednostki żandarmerii oraz okręty przybrzeżne np.: monitory i pancerniki obrony wybrzeża, ścigacze, patrolowce, trałowce redowe, holowniki itp.
Dowództwom Obszarów Morskich poza Bałtykiem dodatkowo podlegają wszystkie okręty stacjonujące na ich obszarze.
Aktualnie istnieją następujące Obszary Morskie:
„K” – obejmuje obszar Bałtyku na zachód od linii łączącej miejscowość Jarosławiec z południowym cyplem Olandii, dowództwo w Kołobrzegu;
„G” – obejmuje obszar Bałtyku od linii łączącej miejscowość Jarosławiec z południowym cyplem Olandii do linii łączącej przekop Wisły z południowym cyplem wyspy Leonsaari (na zachód od Ǎbo), dowództwo w Gdańsku;
„P” – obejmuje obszar Bałtyku na wschód od linii łączącej przekop Wisły z południowym cyplem wyspy Leonsaari (na zachód od Ǎbo), dowództwo w Piławie;
„Atlantyk” – obejmuje kolonie Togo, Wyspa św. Bartłomieja oraz bazy zaopatrzeniowe Mar del Plata i Ushuaia, dowództwo w Lome (Togo);
„Afryka” – obejmuje kolonię Pemba oraz bazy zaopatrzeniowe Abd al Kuri i W. Amsterdam, dowództwo w Chake Chake (Pemba);
„Azja” - obejmuje kolonię Belitung oraz bazy zaopatrzeniowe Hangczou i Szantou, dowództwo w Tanjung Pandan (Belitung);
„Pacyfik” - obejmuje kolonie Wyspa Bougainville’a, Nauru i Samoa Zachodnie, dowództwo w Arawie (W. Bougainville’a).
Dowództwo Lotnictwa Morskiego kieruje całością lotnictwa MW zarówno bazującego na lądzie, jak i zaokrętowanego.
Aktualnie istnieją następujące Dowództwa Stacjonarnych Grup Lotniczych:
„K” – w Kołobrzegu,
„G” – w Gdańsku,
„P” – w Piławie,
„Kolonie” – w Chake Chake (Pemba).
Pierwsze trzy działają na terenie odpowiednich Obszarów Morskich, a trzecia na terenie wszystkich Kolonii.
Dowództwo Zaokrętowanych Grup Lotniczych obecnie obejmuje jedynie grupę na transportowcu wodnosamolotów Zawisza Czarny oraz pojedynczy wodnosamolot na krążowniku Korona.
Dowództwo Piechoty Morskiej obejmuje jednostki lądowe oraz pododdziały zaokrętowane.
W Dowództwie tym obowiązuje zasada rotacji, personel na zmianę służy na lądzie lub na okrętach.
Istnieją trzy Dowództwa Krajowych Brygad Piechoty Morskiej, odpowiadające Obszarom Morskim.
Dowództwo Piechoty Morskiej w Koloniach obejmuje lądowe oddziały na całym obszarze kolonii.
Dowództwo Piechoty Morskiej Zaokrętowanej kieruje pododdziałami aktualnie pływającymi na okrętach.

W czasie pokoju, a szczególnie w czasie wojny przewidziane jest tworzenie „grup zadaniowych” obejmujących na czas wykonywania zadania elementy z różnych dowództw.
W przyszłości przedstawiony schemat ulegnie zapewne rozbudowie, szczególnie w zakresie Dowództw Floty (podział na flotę ojczystą i kolonialną) i Lotnictwa Morskiego (zwiększenie ilości dowództw zaokrętowanych grup lotniczych).
Dla lepszej orientacji co do rejonów objętych Dowództwami Obszarów Morskich poza Bałtykiem, załączam mapkę uwzględniającą dodatkowo obecne rozmieszczenie okrętów w koloniach.