Organizacja i struktura dowodzenia PMW 1923
Od
1 stycznia 1923 roku wejdzie w życie nowa, lekko zmodyfikowana organizacja PMW.
Dla umożliwienia dyskusji i ewentualnego wprowadzenia zmian, przedstawiam ją
już dziś.
Generalnie
Polska Marynarka Wojenna dzieli się na: Dowództwo i Sztab Główny, Służby, Flotę
i Obszary Morskie, Lotnictwo Morskie oraz Piechotę Morską. Poniżej ogólny
schemat organizacyjny MW.
Dowódca Marynarki Wojennej
jest najwyższym przełożonym morskich sił zbrojnych i z urzędu Ministrem Marynarki
Wojennej.
Sztab Główny
jest głównym organem dowodzenia Marynarką, jego Szef zazwyczaj jest
Viceministrem MW. Dzieli się na następujące wydziały:
operacyjny
– planowanie działań bojowych floty, współpraca
ze służbami szkoleniowymi;
wywiadowczy
– wywiad i kontrwywiad morski;
personalny
– zarządzanie personelem MW i zadania mobilizacyjne;
organizacyjny
– organizacja jednostek i organów MW, zabezpieczenie pracy Sztabu;
historyczny
– ewidencja bieżących działań MW w czasie wojny i pokoju, opracowanie i analiza
działań dawnych;
kancelaria
– całość korespondencji jawnej i tajnej MW.
Służby
stanowią pomocniczy organ dowodzenia w zakresie logistyki i szkolenia.
Główny
Nawigator odpowiada za zabezpieczenie działań Marynarki pod
względem nawigacyjnym i łącznościowym. Podlegają mu okręty badawcze i
hydrograficzne oraz lodołamacze.
Szef
Służby Hydrograficznej odpowiada za mapy morskie, locje i inne pomoce
nawigacyjne.
Szef
Służby Meteorologicznej odpowiada za meteorologiczne zabezpieczenie działań
floty na podstawie bieżących prognoz i danych statystycznych.
Szef
Łączności odpowiada za wszystkie systemy łączności używane w Marynarce.
Główny
Kwatermistrz odpowiada za zabezpieczenie materiałowe,
socjalne i sanitarne Marynarki oraz za gospodarkę finansową. Podlegają mu
węglowce, zbiornikowce, zaopatrzeniowce i transportowce wojska.
Szef
Intendentury odpowiada za zaopatrzenie okrętów w paliwa i smary, słodką wodę,
żywność i części zamienne.
Szef
Zaplecza Lądowego odpowiada za porty i przystanie, koszary oraz pozostałą
infrastrukturę lądową MW.
Szef
Służby Sanitarnej odpowiada za służbę zdrowia na okrętach i na lądzie.
Szef
Służby Finansowej odpowiada za gospodarkę finansową MW.
Główny
Inżynier odpowiada za sprawy techniczne MW. Podlegają mu jednostki zabezpieczenia
technicznego floty (okręty bazy nurków, warsztatowe, ratownicze, poławiacze
torped itp.).
Główny
Mechanik odpowiada za całość spraw związanych z urządzeniami napędowymi i pomocniczymi
okrętów oraz zabezpieczeniem ppoż. i przeciwawaryjnym.
Szef
Uzbrojenia odpowiada za artylerię (w tym nadbrzeżną), broń podwodną i systemy
kierowania ogniem.
Główny
Inspektor Budownictwa Okrętowego odpowiada za budowę nowych okrętów oraz
modernizację i przebudowę istniejących, nadzoruje pracę stoczni MW i cywilnych
w zakresie budowy jednostek dla MW.
Główny
Inspektor Budownictwa Lądowego odpowiada za budowę portów, przystani i
pozostałej infrastruktury lądowej MW.
Główny
Inspektor Szkolenia odpowiada za całokształt spraw związanych z
wyszkoleniem personelu MW. Podlegają mu wszystkie okręty szkolne.
Kompetencje
komendantów Oficerskiej Szkoły MW i podoficerskich szkół MW nie wymagają
wyjaśnień.
Szef
Szkolenia Ogólnego odpowiada za szkolenie personelu w stopniach szeregowych
oraz za szkolenie oficerów i podoficerów rezerwy.
Szef
Szkolenia Specjalistycznego odpowiada za szkolenie załóg okrętów podwodnych i
samolotów lotnictwa morskiego oraz za pozostałe kursy specjalistyczne.
Zadania
dowódców okrętów szkolnych nie wymagają komentarza.
Dowództwu Floty podlegają
wszystkie okręty nieprzypisane do innych dowództw, obszarów lub służb. Okręty
te są pogrupowane w zależności od swoich rang w dywizjony, eskadry i flotylle.
Ogólnie okręty do wielkości niszczyciela tworzą dywizjony, a te z kolei
flotylle. Większe okręty tworzą eskadry.
Dowództwom Obszarów Morskich na Bałtyku podlegają bazy, baterie
artylerii nadbrzeżnej jednostki żandarmerii oraz okręty przybrzeżne np.:
monitory i pancerniki obrony wybrzeża, ścigacze, patrolowce, trałowce redowe,
holowniki itp.
Dowództwom Obszarów Morskich poza Bałtykiem dodatkowo podlegają wszystkie okręty stacjonujące na
ich obszarze.
Aktualnie
istnieją następujące Obszary Morskie:
„K” –
obejmuje obszar Bałtyku na zachód od linii łączącej miejscowość Jarosławiec z
południowym cyplem Olandii, dowództwo w Kołobrzegu;
„G” –
obejmuje obszar Bałtyku od linii łączącej miejscowość Jarosławiec z południowym
cyplem Olandii do linii łączącej przekop Wisły z południowym cyplem wyspy
Leonsaari (na zachód od Ǎbo), dowództwo w Gdańsku;
„P” –
obejmuje obszar Bałtyku na wschód od linii łączącej przekop Wisły z południowym
cyplem wyspy Leonsaari (na zachód od Ǎbo), dowództwo w Piławie;
„Atlantyk” –
obejmuje kolonie Togo, Wyspa św. Bartłomieja oraz bazy zaopatrzeniowe Mar del
Plata i Ushuaia, dowództwo w Lome (Togo);
„Afryka” –
obejmuje kolonię Pemba oraz bazy zaopatrzeniowe Abd al Kuri i W. Amsterdam,
dowództwo w Chake Chake (Pemba);
„Azja” -
obejmuje kolonię Belitung oraz bazy zaopatrzeniowe Hangczou i Szantou,
dowództwo w Tanjung Pandan (Belitung);
„Pacyfik” -
obejmuje kolonie Wyspa Bougainville’a, Nauru i Samoa Zachodnie, dowództwo w
Arawie (W. Bougainville’a).
Dowództwo Lotnictwa
Morskiego kieruje całością lotnictwa MW zarówno bazującego na
lądzie, jak i zaokrętowanego.
Aktualnie
istnieją następujące Dowództwa Stacjonarnych Grup Lotniczych:
„K”
– w Kołobrzegu,
„G”
– w Gdańsku,
„P”
– w Piławie,
„Kolonie”
– w Chake Chake (Pemba).
Pierwsze
trzy działają na terenie odpowiednich Obszarów Morskich, a trzecia na terenie
wszystkich Kolonii.
Dowództwo
Zaokrętowanych Grup Lotniczych obecnie obejmuje jedynie grupę
na transportowcu wodnosamolotów Zawisza
Czarny oraz pojedynczy wodnosamolot na krążowniku Korona.
Dowództwo Piechoty Morskiej
obejmuje jednostki lądowe oraz pododdziały zaokrętowane.
W
Dowództwie tym obowiązuje zasada rotacji, personel na zmianę służy na lądzie
lub na okrętach.
Istnieją
trzy Dowództwa Krajowych Brygad Piechoty Morskiej, odpowiadające
Obszarom Morskim.
Dowództwo
Piechoty Morskiej w Koloniach obejmuje lądowe oddziały na
całym obszarze kolonii.
Dowództwo
Piechoty Morskiej Zaokrętowanej kieruje pododdziałami
aktualnie pływającymi na okrętach.
W
czasie pokoju, a szczególnie w czasie wojny przewidziane jest tworzenie „grup
zadaniowych” obejmujących na czas wykonywania zadania elementy z różnych
dowództw.
W
przyszłości przedstawiony schemat ulegnie zapewne rozbudowie, szczególnie w
zakresie Dowództw Floty (podział na flotę ojczystą i kolonialną) i Lotnictwa
Morskiego (zwiększenie ilości dowództw zaokrętowanych grup lotniczych).
Dla
lepszej orientacji co do rejonów objętych Dowództwami Obszarów Morskich poza
Bałtykiem, załączam mapkę uwzględniającą dodatkowo obecne rozmieszczenie
okrętów w koloniach.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz