Poławiacz torped typu Piast 1922 (1 szt.)
Nasz mocno już wysłużony Lech (TRV-1 1901) nareszcie doczekał się
następcy. Nowy okręt wypełniać będzie zadania identyczne do swojego
poprzednika. Będzie to poszukiwanie i wyławianie z morza torped ćwiczebnych
wystrzelonych przez inne jednostki, a także prowadzenie tzw. strzelań regulacyjnych
torped zapasowych; czyli połączenie funkcji klasycznego poławiacza torped z
funkcją pływającej stacji torpedowej. Dodatkowo
jednostka będzie mogła współpracować z planowaną nadbrzeżną stacją torpedową na
cyplu helskim.
Piast jest trochę większy od Lecha, nieco wolniejszy, ale za to
posiada większy zasięg i nieporównywalnie lepsze właściwości żeglugowe. Dla
umożliwienia poławiania torped okręt dysponuje dwoma żurawikami w części
rufowej. Do prowadzenia strzelań regulacyjnych jednostka wyposażona jest w dwie
wyrzutnie torpedowe; jedną kalibru 450 i jedną 533 mm. Po planowanym na sam
koniec lat 20-tych wycofaniu torped 450 mm, wyrzutnia tego kalibru zostanie
zamieniona przez drugą wyrzutnię 533 mm. Ponadto okręt jest wyposażony w
dodatkowy żurawik dziobowy do przeładowywania wyrzutni oraz podpokładowy
magazyn mieszczący dwie torpedy i zbiorniki paliwa umożliwiające zatankowanie 10
torped.
Przy strzelaniach
ćwiczebnych wykonywanych przez inne okręty, Piast
zajmuje stanowisko w sąsiedztwie dalszego punktu pomiarowego, dokonuje odczytu
parametrów biegu torpedy, a następnie odszukuje i wyławia ją z morza. Przy
strzelaniach regulacyjnych, jednostka wystrzeliwuje torpedę, której parametry
biegu odczytywane są z łodzi roboczej, następnie udaje się na koniec trasy
torpedy, odszukuje ją i podejmuje z wody, umieszczając na stanowisku rufowym.
Tam wykonuje czynności obsługowe (tankowanie, regulacja), po czym na
specjalnych prowadnicach przemieszcza ją na dziób, ładuje do wyrzutni i jest
gotowa do powtórzenia akcji.
Okręt posiada dobre – jak na
swoją wielkość – uzbrojenie plot. Napęd dieslowski zapewnia wystarczającą do
wykonywania zadań okrętu prędkość i zasięg.
Piast, Poland Torpedo recorvery ship laid
down 1922
Displacement:
273
t light; 279 t standard; 286 t normal; 291 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x
beam x draught (normal/deep)
(115,76
ft / 114,83 ft) x 22,97 ft x (6,89 / 6,98 ft)
(35,29
m / 35,00 m) x 7,00 m x (2,10 / 2,13 m)
Armament:
1
- 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal gun - 2,05lbs / 0,93kg shells, 450 per gun
Anti-air gun in deck mount, 1919 Model
1 x Single mount on centreline, aft deck aft 1
raised mount aft
2
- 0,51" / 13,0 mm 76,0 cal guns - 0,09lbs / 0,04kg shells, 1 350 per
gun
Machine guns in deck mounts, 1918 Model
2 x Single mounts on sides, forward deck
forward 2 raised mounts
Weight of broadside 2 lbs / 1 kg
Main Torpedoes
1
- 21,0" / 533 mm, 24,61 ft / 7,50 m torpedo - 1,581 t total
In
a deck mounted reload
2nd Torpedoes
1
- 17,7" / 450 mm, 19,36 ft / 5,90 m torpedo - 0,943 t total
In
a deck mounted reload
Machinery:
Diesel
Internal combustion motors,
Direct
drive, 2 shafts, 583 shp / 435 Kw = 12,00 kts
Range
1 000nm at 8,00 kts
Bunker
at max displacement = 12 tons
Complement:
34
- 45
Cost:
£0,034
million / $0,137 million
Distribution of weights at normal
displacement:
Armament:
4 tons, 1,4%
- Guns: 1 tons, 0,3%
- Weapons: 3 tons, 1,1%
Machinery:
20 tons, 6,9%
Hull,
fittings & equipment: 239 tons, 83,6%
Fuel,
ammunition & stores: 13 tons, 4,5%
Miscellaneous
weights: 10 tons, 3,6%
- Hull above water: 5 tons
- On freeboard deck: 6 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
1 320 lbs / 599 Kg = 201,7 x 1,6 "
/ 40 mm shells or 0,4 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,36
Metacentric
height 0,9 ft / 0,3 m
Roll
period: 9,9 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 57 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,01
Seaboat
quality (Average = 1.00): 1,14
Hull form characteristics:
Hull
has a flush deck,
a normal bow and large transom stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,550 / 0,552
Length
to Beam Ratio: 5,00 : 1
'Natural
speed' for length: 12,94 kts
Power
going to wave formation at top speed: 56 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 9,00 degrees
Stern
overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 25,00%, 5,91 ft /
1,80 m, 5,91 ft / 1,80 m
- Forward deck: 25,00%, 5,91 ft / 1,80
m, 5,91 ft / 1,80 m
- Aft deck: 25,00%, 5,91 ft / 1,80 m, 5,91 ft / 1,80 m
- Quarter deck: 25,00%, 5,91 ft / 1,80
m, 5,91 ft / 1,80 m
- Average freeboard: 5,91 ft / 1,80 m
Ship
tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 26,9%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 58,7%
Waterplane
Area: 1 916 Square feet or 178 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 548%
Structure
weight / hull surface area: 88 lbs/sq ft or 431 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 3,00
-
Longitudinal: 8,84
-
Overall: 3,35
Excellent
machinery, storage, compartmentation space
Cramped accommodation and workspace room
Ciekawa i bardzo potrzebna jednostka technicznego zaplecza floty. Myślę, że po wycofaniu torped 450 mm wyrzutnię należy zdemontować, a nie zamieniać ją na 533 mm (to nie jest torpedowiec i wystarczy mu pojedyńcza wyrzutnia!). Parametry okrętu umożliwiają potraktowanie go jako bazy wyjściowej do opracowania małego, defensywnego stawiacza min współpracującego z bateriami artylerii nadbrzeżnej.
OdpowiedzUsuńŁK
Zamontowanie drugiej wyrzutni 533 mm umożliwi wydajniejszą pracę.
UsuńMałe minowce zapewne powstaną. Czy na bazie tej jednostki - jeszcze nie wiem.
JKS
A co ze staruszkiem "Lechem"? Trywialne złomowanie, czy jakieś inne przeznaczenie?
OdpowiedzUsuńŁK
Złomowanie z powodu braku praktycznej możliwości wykorzystania do innych celów.
UsuńJKS
Trochę żal, przypominał poczciwe ORP "Oksywie"...
UsuńŁK
Czy w najbliższych "odsłonach" przewidywane są jakieś okręty stricte bojowe? Oczywiście, jeśli nie jest to tajemnicą! :)
OdpowiedzUsuńŁK
Witam
UsuńJeśli można to pytania inspirowane przedstawionym okrętem.
1. Zawsze mi się wydawało, że torpedy (z wyłączeniem elektrycznych) napędzane są turbiną pracującą pod ciśnieniem sprężonego powietrza (? – innego gazu?). Czy „tankowanie torped” oznacza uzupełnianie sprężonego gazu?
2. „po planowanym…wycofaniu torped 450”. A co będzie z torpedami lotniczymi (bo wydaje mi się, że te zawsze były i będą mniejszego kalibru niż 533)?
3. Pytanie techniczne. Wydawało mi się, że torpeda z głowicą ćwiczebną po skończeniu biegu pływa „głowicą do góry” i na czubku ma zaczep do podnoszenia. Czy z tego nie wynika, że żurawik do podnoszenia torped musiałby mieć wysokość większą niż długość torpedy?
4. Czy aktualna (lata 20-tych) dynastia panująca to „Piastowie”? Bo wtedy nazwa „Piast” dla takiej łupinki to prawie obraza majestatu.
Pozdrawiam
H_Babbock
Ad 1. W naszej flocie (i nie tylko) od kilkunastu lat stosowane są torpedy parogazowe napędzane turbiną zasilaną parą i gazami spalinowymi powstałymi w procesie spalania alkoholu lub nafty pod wysokim ciśnieniem z dostępem wody.
UsuńAd 2. W lotnictwie pozostaną na razie (do wczesnych lat 30-tych) torpedy 450 mm.
Ad 3. Na "Piaście" torpedy są podnoszone w pozycji poziomej za pomocą specjalnego zawiesia.
Ad 4. Panująca dynastia wywodzi się od Piastów śląskich, lecz kilkukrotnie wygasała w linii prostej. Ja ją nazywam dynastią "mazurską", choć dokładniejszą nazwą byłaby "śląsko-prusko-pomorsko-mazowiecka"
JKS
Tak, okręty bojowe są przewidziane. Plany na rok 1923 przedstawię w najbliższych dniach.
UsuńJKS