poniedziałek, 26 stycznia 2015

Poławiacz torped typu Piast 1922 (1 szt.)



Poławiacz torped typu Piast 1922 (1 szt.)

Nasz mocno już wysłużony Lech (TRV-1 1901) nareszcie doczekał się następcy. Nowy okręt wypełniać będzie zadania identyczne do swojego poprzednika. Będzie to poszukiwanie i wyławianie z morza torped ćwiczebnych wystrzelonych przez inne jednostki, a także prowadzenie tzw. strzelań regulacyjnych torped zapasowych; czyli połączenie funkcji klasycznego poławiacza torped z funkcją pływającej stacji torpedowej.  Dodatkowo jednostka będzie mogła współpracować z planowaną nadbrzeżną stacją torpedową na cyplu helskim.
Piast jest trochę większy od Lecha, nieco wolniejszy, ale za to posiada większy zasięg i nieporównywalnie lepsze właściwości żeglugowe. Dla umożliwienia poławiania torped okręt dysponuje dwoma żurawikami w części rufowej. Do prowadzenia strzelań regulacyjnych jednostka wyposażona jest w dwie wyrzutnie torpedowe; jedną kalibru 450 i jedną 533 mm. Po planowanym na sam koniec lat 20-tych wycofaniu torped 450 mm, wyrzutnia tego kalibru zostanie zamieniona przez drugą wyrzutnię 533 mm. Ponadto okręt jest wyposażony w dodatkowy żurawik dziobowy do przeładowywania wyrzutni oraz podpokładowy magazyn mieszczący dwie torpedy i zbiorniki paliwa umożliwiające zatankowanie 10 torped.
Przy strzelaniach ćwiczebnych wykonywanych przez inne okręty, Piast zajmuje stanowisko w sąsiedztwie dalszego punktu pomiarowego, dokonuje odczytu parametrów biegu torpedy, a następnie odszukuje i wyławia ją z morza. Przy strzelaniach regulacyjnych, jednostka wystrzeliwuje torpedę, której parametry biegu odczytywane są z łodzi roboczej, następnie udaje się na koniec trasy torpedy, odszukuje ją i podejmuje z wody, umieszczając na stanowisku rufowym. Tam wykonuje czynności obsługowe (tankowanie, regulacja), po czym na specjalnych prowadnicach przemieszcza ją na dziób, ładuje do wyrzutni i jest gotowa do powtórzenia akcji.
Okręt posiada dobre – jak na swoją wielkość – uzbrojenie plot. Napęd dieslowski zapewnia wystarczającą do wykonywania zadań okrętu prędkość i zasięg.

  
Piast, Poland Torpedo recorvery ship laid down 1922


Displacement:
            273 t light; 279 t standard; 286 t normal; 291 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (115,76 ft / 114,83 ft) x 22,97 ft x (6,89 / 6,98 ft)
            (35,29 m / 35,00 m) x 7,00 m  x (2,10 / 2,13 m)

Armament:
      1 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal gun - 2,05lbs / 0,93kg shells, 450 per gun
              Anti-air gun in deck mount, 1919 Model
              1 x Single mount on centreline, aft deck aft 1 raised mount aft
      2 - 0,51" / 13,0 mm 76,0 cal guns - 0,09lbs / 0,04kg shells, 1 350 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1918 Model
              2 x Single mounts on sides, forward deck forward 2 raised mounts
      Weight of broadside 2 lbs / 1 kg
      Main Torpedoes
      1 - 21,0" / 533 mm, 24,61 ft / 7,50 m torpedo - 1,581 t total
            In a deck mounted reload
      2nd Torpedoes
      1 - 17,7" / 450 mm, 19,36 ft / 5,90 m torpedo - 0,943 t total
            In a deck mounted reload

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Direct drive, 2 shafts, 583 shp / 435 Kw = 12,00 kts
            Range 1 000nm at 8,00 kts
            Bunker at max displacement = 12 tons

Complement:
            34 - 45

Cost:
            £0,034 million / $0,137 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 4 tons, 1,4%
               - Guns: 1 tons, 0,3%
               - Weapons: 3 tons, 1,1%
            Machinery: 20 tons, 6,9%
            Hull, fittings & equipment: 239 tons, 83,6%
            Fuel, ammunition & stores: 13 tons, 4,5%
            Miscellaneous weights: 10 tons, 3,6%
               - Hull above water: 5 tons
               - On freeboard deck: 6 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              1 320 lbs / 599 Kg = 201,7 x 1,6 " / 40 mm shells or 0,4 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,36
            Metacentric height 0,9 ft / 0,3 m
            Roll period: 9,9 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 57 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,01
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,14

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,550 / 0,552
            Length to Beam Ratio: 5,00 : 1
            'Natural speed' for length: 12,94 kts
            Power going to wave formation at top speed: 56 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 9,00 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            25,00%,  5,91 ft / 1,80 m,  5,91 ft / 1,80 m
               - Forward deck:       25,00%,  5,91 ft / 1,80 m,  5,91 ft / 1,80 m
               - Aft deck:    25,00%,  5,91 ft / 1,80 m,  5,91 ft / 1,80 m
               - Quarter deck:        25,00%,  5,91 ft / 1,80 m,  5,91 ft / 1,80 m
               - Average freeboard:                      5,91 ft / 1,80 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 26,9%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 58,7%
            Waterplane Area: 1 916 Square feet or 178 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 548%
            Structure weight / hull surface area: 88 lbs/sq ft or 431 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 3,00
                        - Longitudinal: 8,84
                        - Overall: 3,35
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Cramped accommodation and workspace room

9 komentarzy:

  1. Ciekawa i bardzo potrzebna jednostka technicznego zaplecza floty. Myślę, że po wycofaniu torped 450 mm wyrzutnię należy zdemontować, a nie zamieniać ją na 533 mm (to nie jest torpedowiec i wystarczy mu pojedyńcza wyrzutnia!). Parametry okrętu umożliwiają potraktowanie go jako bazy wyjściowej do opracowania małego, defensywnego stawiacza min współpracującego z bateriami artylerii nadbrzeżnej.
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zamontowanie drugiej wyrzutni 533 mm umożliwi wydajniejszą pracę.
      Małe minowce zapewne powstaną. Czy na bazie tej jednostki - jeszcze nie wiem.

      JKS

      Usuń
  2. A co ze staruszkiem "Lechem"? Trywialne złomowanie, czy jakieś inne przeznaczenie?
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Złomowanie z powodu braku praktycznej możliwości wykorzystania do innych celów.

      JKS

      Usuń
    2. Trochę żal, przypominał poczciwe ORP "Oksywie"...
      ŁK

      Usuń
  3. Czy w najbliższych "odsłonach" przewidywane są jakieś okręty stricte bojowe? Oczywiście, jeśli nie jest to tajemnicą! :)
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam

      Jeśli można to pytania inspirowane przedstawionym okrętem.
      1. Zawsze mi się wydawało, że torpedy (z wyłączeniem elektrycznych) napędzane są turbiną pracującą pod ciśnieniem sprężonego powietrza (? – innego gazu?). Czy „tankowanie torped” oznacza uzupełnianie sprężonego gazu?
      2. „po planowanym…wycofaniu torped 450”. A co będzie z torpedami lotniczymi (bo wydaje mi się, że te zawsze były i będą mniejszego kalibru niż 533)?
      3. Pytanie techniczne. Wydawało mi się, że torpeda z głowicą ćwiczebną po skończeniu biegu pływa „głowicą do góry” i na czubku ma zaczep do podnoszenia. Czy z tego nie wynika, że żurawik do podnoszenia torped musiałby mieć wysokość większą niż długość torpedy?
      4. Czy aktualna (lata 20-tych) dynastia panująca to „Piastowie”? Bo wtedy nazwa „Piast” dla takiej łupinki to prawie obraza majestatu.

      Pozdrawiam
      H_Babbock

      Usuń
    2. Ad 1. W naszej flocie (i nie tylko) od kilkunastu lat stosowane są torpedy parogazowe napędzane turbiną zasilaną parą i gazami spalinowymi powstałymi w procesie spalania alkoholu lub nafty pod wysokim ciśnieniem z dostępem wody.
      Ad 2. W lotnictwie pozostaną na razie (do wczesnych lat 30-tych) torpedy 450 mm.
      Ad 3. Na "Piaście" torpedy są podnoszone w pozycji poziomej za pomocą specjalnego zawiesia.
      Ad 4. Panująca dynastia wywodzi się od Piastów śląskich, lecz kilkukrotnie wygasała w linii prostej. Ja ją nazywam dynastią "mazurską", choć dokładniejszą nazwą byłaby "śląsko-prusko-pomorsko-mazowiecka"

      JKS

      Usuń
    3. Tak, okręty bojowe są przewidziane. Plany na rok 1923 przedstawię w najbliższych dniach.

      JKS

      Usuń