Wiadomości z floty nr 6/3/1922
Okręty.
Sprzedano Chinom następujące okręty:
- lekki krążownik Hel (typu CL-1 1904) za kwotę 779 tys. zł,
- niszczyciel-lider Chmura (DD-10 1912) za kwotę 1 988 tys. zł,
- patrolowiec Mewa (PB-1 1903) za kwotę 45 tys. zł.
Z uwagi na to, że coraz mniej okrętów
naszej floty napędzanych jest węglem, oraz z powodu znacznego zużycia sprzedano
prywatnemu duńskiemu armatorowi węglowiec typu Beskidy (CS-1 1900), jednostka będzie używana do transportu węgla z
kopalni na Spitsbergenie (Svalbard).
Weszły do służby dwa następne
niszczyciele typu Monsun (DD-21) o
nazwach: Bora i Fen.
Artyleria nadbrzeżna.
Ukończono montaż baterii nadbrzeżnej
4x283 mm w Jarosławcu.
Kolonie.
Na Pembie ukończono montaż dwóch baterii
4x152 mm na wschodnim wybrzeżu oraz trzech następnych baterii przeciwdesantowych
4x75 mm.
Aktualnie na Pembie przebiega
organizacja dwóch batalionów wojsk tubylczych na bazie wcześniej sformowanych
kompanii. Przewidziany jest dalszy rozwój tego typu oddziałów.
Na Belitung trwa szkolenie drugiej
kompanii wojsk tubylczych. Podjęto ograniczone prace nad budową drugiej bazy
floty (Manggar) na tej wyspie.
Na Wyspie Bougainville’a oraz na Samoa
Zachodnim rozpoczęto szkolenie pierwszych kompanii wojsk tubylczych.
Trwają prace budowlane na obszarze
wydzierżawionych od Chin baz Szantou i Hangczou.
Inne.
Czarny dzień polskiej Marynarki.
W katastrofie lotniczej zginął Szef
Sztabu Głównego MW wiceadmirał Miastkowski wraz ze swoim pilotem por.
Dobrowolskim. Nowym Szefem Sztabu Głównego MW został kontradmirał Gryficki,
dotychczasowy Szef Sztabu Floty.
Tego samego dnia, na okręcie podwodnym Barrakuda (SS-8 1910), na skutek
ulatniania się wodoru z uszkodzonych baterii, nastąpiła w przedziale
akumulatorowym eksplozja. Dwóch marynarzy (w tym jeden oficer) poniosło śmierć,
a 6 zostało rannych. Badająca wypadek komisja uznała remont okrętu za
nieopłacalny, wobec czego został on oddany na złom.
Nasz okręt badawczy Mikołaj Kopernik zakończył badania Wysp Kerguelena. W oficjalnym
sprawozdaniu znalazły się wyniki badań nad endemicznymi kormoranem
kergueleńskim oraz kapustą kergueleńską (Pringlea
antiscorbutica) z rodziny kapustowatych i Lyallia kerguelensis z rodziny
zdrojkowatych. Nieoficjalnie
stwierdzono nieprzydatność tego miejsca dla celów militarnych. Niejako „przy
okazji” zaktualizowano mapy tego obszaru.
Budżet.
Rok budżetowy 1922 zakończył się
nieznacznym deficytem w wysokości 518 tys. zł. Deficyt zostanie pokryty z
budżetu na rok 1923.
Plany.
W roku 1923 przewidziane jest oddanie do
użytku floty m.in.: 3 patrolowców, 3 małych okrętów podwodnych, 1 transportowca
wojska, 1 pancernika, 2 niszczycieli, 1 żaglowego okrętu szkolnego dla PSMW, 1
podwodnego stawiacza min i 2 lekkich krążowników.
Czy sprzedaż niszczyciela "Chmura" nie jest trochę przedwczesna? Choć, z drugiej strony przyznaję, że uzyskana cena wydaje się przyzwoita. Czy zapowiedź wcielania żaglowego okrętu szkolnego oznacza, że będziemy mieli w służbie dwie jednostki tej klasy?
OdpowiedzUsuńŁK
Wprawdzie "Chmura" jest okrętem stosunkowo nowym (stąd dobra cena), ale raczej niezbyt udanym. Budowa jej była rodzajem eksperymentu zainspirowanym brytyjskim "Swiftem" Poza tym trochę do pozostałych niszczycieli "nie pasowała" Być może w przyszłości zostanie podjęta jeszcze jedna próba budowy lidera.
OdpowiedzUsuńWchodzący w skład naszej floty okręt żaglowy "Polonia" służy słuchaczom Oficerskiej Szkoły Marynarki Wojennej. Planowana jednostka będzie przeznaczona do szkolenia słuchaczy szkół podoficerskich.
JKS
[*] 07 Poległym na służbie.
OdpowiedzUsuńZ chęcią podam podstawowe charakterystyki dla okrętu podwodnego średniej (700-1200 ton) lub dużej (1200+ ton) wielkości np. planowanego stawiacza min, gwarantuję, że sobie poradzi, niekoniecznie będzie jednak wygodny.
na wyspach Kerguelena można by przygotować miejsce na pkt. zaopatrzeniowy dla okrętów podwodnych (spotkania z "mleczną krową", w tym rejonie na pewno będzie spokojniej aniżeli na otwartym morzu).
Pemba w pewnym sensie jest moim oczkiem w głowie...:D nie wiem dlaczego ale jestem zadowolony, że mamy "Swój Singapur" (chociaż może to za dużo powiedziane).
Ekhem zapomniałem się podpisać :D
UsuńPozdrawiam
Kpt.G
Chętnie zapoznam się z proponowanymi charakterystykami OP. W planach na najbliższe 3 lata mam ich w sumie aż 16, może coś się przyda.
UsuńZ wykorzystania Wysp Kerguelena do celów wojenno-morskich zrezygnowano, przede wszystkim z uwagi na niekorzystny klimat (niskie temperatury, silne wiatry i opady ok. 300 dni w roku). "Trochę" dalej na północ mamy bazę zaopatrzeniową na Wyspie Amsterdam, ona się dobrze sprawdza.
Dla mnie Pemba też stanowi pewien priorytet, w najbliższych tygodniach przedstawię stan jej "zagospodarowania" militarnego.
JKS
To może podam 3-4 propozycje :) i sobie coś "wybierzemy":
UsuńPodwodny Krążownik-stawiacz min (dwukadłubowy) typu XXIII
Wymiary 82,6x7,9x5 m
wyporność ok. 1200 ton na powierzchni; pod wodą ok. 1500 ton
prędkość: powierzchnia 17w; pod wodą 8w zasięg 12 000 Mm/10w; 85Mm/3w
Uzbrojenie
wt. 533mm: 6 dziobowych, 3 rufowe liczba torped w sumie 22 (w tym 4 w wodoszczelnych schowkach pod pokładem)
artyleria: 1xII działo 120mm w przedłużeniu kiosku; 1xI 40mm w wieży (osłonie przeciw-odłamkowej); 2xI 25mm plot
Miny: (zakładam że będą to szachty minowe) 32 miny w 16 szybach wodoszczelnych po 8 na burtę, poza kadłubem sztywnym.
zanurzenie operacyjne 80m
Załoga 60 osób
Torpedowy (Szturmowy?) okręt podwodny(dwukadłubowy) typu XXII
Wymiary 72,6x6,9x5m
Wyporność: powierzchnia ok. 890 ton; pod wodą ok. 980 ton
Prędkość: powierzchnia ok. 17,6w; pod wodą ok. 9w; zasięg 8500Mm/11w; 85Mm/3
Uzbrojenie:
Wt. 533mm: 4 dziobowe i 2 rufowe, torped w sumie 16 (3 w schowkach pod pokładem)
artyleria: działo 105mm; 2xII 25mm; 2xI 13mm
zanurzenie operacyjne 90m
załoga 50 osób
Szkolno-bojowy okręt podwodny (półtora-kadłubowy) typu XXI
Wymiary: 59x6,7x5m
Wyporność: powierzchnia ok. 690 ton; pod wodą ok. 810 ton
Prędkość: powierzchnia ok. 15w; pod wodą 8w; zasięg 4200Mm/10w; 72Mm/3w
Uzbrojenie:
wt. 533mm; 4 dziobowe i 1 rufowa; torped w sumie 10szt
artyleria: działo 75mm; 1xII 25mm; 2xI 13mm
zanurzenie operacyjne 80m
załoga do 45 osób
A tu krążownik podwodny w wersji XL
Typ XI (dwukadłubowy z przekrojem kadłuba sztywnego w 8-ce)
Wymiary: 115x 9,6x6,9m
Wyporność: ok. 2800 ton; ok. 4100 ton pod wodą
Prędkość: ok. 21w; ok. 9w; zasięg: 18 000Mm/12w; 90Mm/3
Uzbrojenie:
wt. 533mm: 6 dziobowych, 4 rufowe, 2 wt zewnętrzne w kier. dziobu i 3 zewnętrzne w kierunku rufy, jednorazowe; torped w sumie 25
Artyleria: 2xII 152mm( wieże); 2xII (wieże na kiosku) 75mm; 4xII (osłony) 25mm
zanurzenie operacyjne 90m
załoga do 110 osób (pasażerowie do 40os.)
Wszystkie okręty mają osłony przeciw-odłamkowe na pomoście, napęd dwuśrubowy, koniecznie 2 stery kierunku (Typ XI nawet 3), napęd diesel-elektryk, zbiorniki siodłowe oraz mój ulubiony rekini dziób.
Oczywiście są to jedynie propozycje, modyfikacje i wykonanie ostateczne wedle uznania kolegi JKS!
Ostatni okręt to takie moje skromne szaleństwo, ale w latach międzywojennych powstało kilka takich "maluchów".
Pozdrawiam
Kpt.G
PS Hej! Mamy pretendenta do Największego okrętu podwodnego lat międzywojennych!
Krążowniki podwodne liczono od 2000 t (wyporność nawodna) i były one raczej "ścieżką donikąd". Jeśli jednostka nr 2 wypiera na powierzchni 890 t, to pod wodą będzie to znacznie więcej niż 980 t (sądzę, że ok. 1250 t). To samo dotyczy jednostki nr 3: jeśli 690 t na powierzchni to ok. 910 t w zanurzeniu.
UsuńŁK
Moje plany co do OP idą trochę w innym kierunku, niemniej niektóre propozycje interesujące.
UsuńJKS
Hm.. czy ja wiem, podwodnym krążownikiem był np. U 151 (I WŚ) wypierający 1500 ton, typ IXD i D2 też nie przekroczyły na powierzchni 2000 ton :).
UsuńOdnośnie wyporności jednostek to sobie pobieżnie porównałem z okrętami podobnej wielkości i wyporności. Poza tym dla ostrożności przy każdej wyporności dodałem "ok." tak więc nie musi to być, że tak powiem, prawda objawiona, że ok. 690 tonowy okręcik musi mieć wyporność ok. 810 ton. Nie zapomnijmy że obliczenia/przewidywania swoje, a rzeczywistość swoje (czasem lepiej czasem gorzej).
Mam nadzieję, że ton mojej wypowiedzi nie zostanie źle odczytany. Nie jestem konstruktorem/inżynierem okrętowym, wiem doskonale że się gdzieś (na 60%) pomyliłem/źle oceniłem. :) Jeśli będzie coś nie pasować, przyznam się do błędu.
Poczekajmy co powie Autor Bloga oraz program.
Poza tym lubowałem się w wymyślaniu różnych okrętów (w tym pancerników, niszczycieli, krążowników, ale przede wszystkim okrętów podwodnych, których w mojej głowie siedzi kilka tuzinów, a wiele jest też i rysunków ołówkiem i długopisem nie zawsze udanych :D, ale z opisem taktyczno-tech. przeważają tam okręty o wyporności 750-2000 ton), cóż.. nie zawsze lekcje były ciekawe ;).
Kpt.G
Przy wyporności okrętów podwodnych na powierzchni iw zanurzeniu istotne jest rozróżnienie "standard" i "normal". Przyjęte przeze mnie wartości to "standard" na powierzchni i "normal' w zanurzeniu. Co do wielkości krążowników - zgoda, ale gdy mówimy o okresie I wojny światowej. Od połowy lat 20-tych obowiązywała raczej granica 2000 ton. Oczywiście, jest to kwestia umowna.
UsuńŁK