Z przyjemnością informuję, że w dniu 14.03 br. liczba wejść na bloga przekroczyła 100 000 (bez wejść własnych). Ten - chyba - sukces został osiągnięty przede wszystkim dzięki Wam, a szczególnie dzięki Waszej wierności, zachowanej mimo występujących ostatnio perypetii. Dziękuję.
JKS
poniedziałek, 21 marca 2016
Wiadomości polityczne nr 7/1935
Wiadomości polityczne nr 7/1935
Co tam Panie
w polityce?
Pomimo prób
zachowania tajemnicy i czynionych przez władze północnoniemieckie utrudnień,
komisarzom sojuszniczym (Polska, Francja i Dania) udało się ustalić, że w
Królestwie Północnoniemieckim, wbrew ustaleniom Konferencji Londyńskiej z roku
1927, dokonuje się poprzez nieoficjalny pobór zwiększenie liczebności sił
lądowych ponad dozwolone 150 000 osób. Uzyskano także nieoficjalne, lecz
wysoce prawdopodobne informacje mówiące o tym, że w Niemczech Północnych
podjęto zakazaną produkcję samolotów bombowych (nazywanych oficjalnie
„transportowymi”), a w końcowym stadium budowy znajdują się okręty liniowe o
wyporności pow. 30 000 ts.
Komisarze,
na mocy otrzymanych od swoich rządów pełnomocnictw, wystosowali do władz
północnoniemieckich protest oraz żądanie przerwania tych niezgodnych z
postanowieniami Konferencji Londyńskiej działań. W odpowiedzi,
północnoniemiecki minister spraw zagranicznych zdementował uzyskane przez
komisarzy informacje, nazywając je „bezpodstawnymi wymysłami” Jeszcze dalej
posunął się kanclerz północnoniemieckiego rządu, mówiąc o „chorobliwych
urojeniach” i ostrzegając przed nieuprawnioną – jego zdaniem – ingerencją
komisarzy w sprawy wewnętrzne jego kraju.
Indagowane w
powyższych kwestiach brytyjskie MSZ na razie zachowuje powściągliwość,
tłumacząc się koniecznością wnikliwego zbadania wysuwanych przez komisarzy
zarzutów. Zaniepokojenie rozwojem sytuacji wyraziły natomiast Szwecja, Litwa i
Cesarstwo Wiedeńskie, sugerując Niemcom Północnym przestrzeganie ustaleń
Konferencji Londyńskiej.
Obserwuje
się w Turcji narastający (szczególnie w gronie młodszych oficerów i
inteligencji) ruch republikański, mający na celu modernizację i częściową
laicyzację kraju wg wzorów europejskich.
Jak tam,
trzymamy się mocno?
Odbyły się,
zakrojone na dużą skalę i połączone niejako uroczystości związane z pogrzebem
Jerzego V i koronacją Bolesława IV. Uroczystości zaszczyciła obecność całej
plejady głów koronowanych i najwyższych dygnitarzy z nieomal wszystkich państw
świata. Obecni byli m.in.: wszyscy monarchowie europejscy, królowie Syjamu i
Gruzji, sułtani Maroka i Brunei, szach Persji, cesarze Chin i Etiopii, kedyw
Egiptu, emirowie Kataru i Bahrajnu, następca tronu Japonii, prezydenci Grecji,
Szwajcarii, Związku Reńskiego, USA, Argentyny, Wenezueli, Meksyku, Peru,
Urugwaju, Kuby, jeden z kapitanów San Marino, premierzy Brazylii, Chile,
Kolumbii, Boliwii, Paragwaju, Ekwadoru, Panamy, Hondurasu, Salwadoru,
Gwatemali, Kostaryki, Liberii oraz nuncjusz papieski i wielki mistrz Zakonu Maltańskiego.
Główne elementy uroczystości celebrowane były na Wawelu, gdzie też
zakwaterowani zostali goście najwyższej rangi.
Na
zakończenie odbyła się na Zatoce Gdańskiej wielka parada morska z udziałem
okrętów 20 państw, co łącznie dało 50 jednostek, nie licząc jachtów monarszych
Anglii, Holandii, Danii, Szwecji, Włoch, Hiszpanii i Polski. Przybyli na
uroczystości goście obserwowali paradę z odpowiednio urządzonego sopockiego
mola. Oto okręty obce uczestniczące w paradzie:
Wielkiej
Brytania – krążownik liniowy Hood,
pancernik Nelson, lotniskowiec Courageous, krążownik Exeter;
USA -
pancernik Colorado, lotniskowiec Saratoga, krążownik New Orleans;
Francja – pancernik
Bretagne, lotniskowiec Bearn, krążownik Algérie, okręt podwodny Surcouf;
Japonia – pancernik
Nagato, lotniskowiec Kaga, krążownik Takao;
Włochy – pancernik
Caio Duilio, krążownik Bolzano;
Rosja – pancernik Pietropawłowsk, krążownik Swietłana;
Szwecja –
pancernik obrony wybrzeża Sverige,
krążownik Gotland;
Dania –
pancernik obrony wybrzeża Niels Juel;
Niemcy Północne
– pancernik Bayern;
Holandia –
krążownik Java;
Cesarstwo
Wiedeńskie – pancernik Viribus Unitis;
Hiszpania –
pancernik Jaime I;
Argentyna –
pancernik Rivadavia;
Grecja –
krążownik Averof;
Chiny –
krążownik Tianjin (ex-OKP Poznań);
Turcja – krążownik
Istanbul (ex-OKP Piława);
Litwa –
niszczyciel Vilnius (ex-OKP Sirocco);
Wenezuela –
krążownik Orinoco;
Meksyk –
krążownik Monterrey (ex-OKP Bytom).
Ze strony
polskiej MW w paradzie wzięły udział: krążownik-jacht królewski Korona, pancerniki Władysław Jagiełło i Władysław
Łokietek, krążowniki liniowe Leszek
Biały i Bolesław Śmiały, lotniskowce Hetman Kamieniecki i Hetman
Chodkiewicz, krążowniki Lwów, Płock i Świdnik, niszczyciele Wicher
i Cumulonimbus, torpedowiec Lampart, okręty podwodne Rekin i Morszczuk oraz okręty szkolne Swaróg,
Strzybóg, Masuria i Sarmatia.
W czasie
parady doszło do zabawnego (nie dla wszystkich) wypadku; otóż sędziwy duński
admirał Horn tak energicznie wiwatował na widok ”swego” okrętu Niels Juel, że aż wypadł poza barierkę mola i wylądował w wodach Bałtyku. Na
szczęście nic złego mu się nie stało; „…się wyłowiło go, no i cześć!”
Ucierpiała jedynie czapka admiralska; kiedy sobie tak pływała po wodzie, to
jedna z mew uznała ją za całkiem dobre miejsce do spoczynku, po czym nie
szanując ani rangi właściciela, ani złotego szamerunku ulżyła sobie na nią w
sposób zupełnie nie przewidziany protokołem dyplomatycznym. Czapka została
również wyłowiona, a mewa, widać nieświadoma wagi swego przewinienia, po prostu
odleciała unikając odpowiedzialności i słusznej kary. Dla udobruchania
wysuszonego już i profilaktycznie napojonego „rosyjskim piramidonem” poszkodowanego,
renomowany gdański czapnik wojskowy zaoferował publicznie gotowość
nieodpłatnego uszycia trzech czapek admiralskich tego samego wzoru i jakości.
Pomimo -
wynikającego z jednoczesnego zgromadzenia w jednym miejscu tak dużej liczby
najwyższej rangi uczestników uroczystości - potencjalnego zagrożenia, obyło się
bez poważniejszych incydentów. Zatrzymano jedynie nieuzbrojonego członka
północnoniemieckiej nacjonalistycznej organizacji studenckiej, który wznosząc
antypolskie hasła, usiłował dostać się na sopockie molo w czasie parady
morskiej.
Między nami
żakietami.
Wobec fiaska
prób nawiązania lepszych stosunków z Japonią, nasza dyplomacja podjęła kroki w
celu poprawy relacji z Rosją. Czynione są także – delikatne na razie – starania dla „wyciągnięcia” Syjamu z wpływów
japońskich. Myśli się także również o dalszym zacieśnieniu więzów politycznych
z Chinami, ale wobec wzrastającego niebezpieczeństwa ze strony Niemiec
Północnych, działania te są tymczasowo wstrzymane, aby nie stwarzać dodatkowego
punktu zapalnego na drugiej politycznej
flance.
A to Panie
ciekawe…
Okryto pierwsze złoża ropy naftowej na
terenie Kataru, wielkość złóż oraz opłacalność wydobycia zostaną ustalone w
trakcie dalszych badań. Rozpoczęto na skalę przemysłową wydobycie ropy w
Bahrajnie. Daje nam to piąte (po złożach krajowych, zagłębiach bakińskim i
ploeszteńskim (z ok. 35% udziałem polskiego kapitału) oraz zasobach
wenezuelskich) źródło pozyskania tego strategicznego surowca.
W związku z zaręczynami syna emira Bahrajnu
Abd-Allacha Al-Chalifa, ulemowie tego kraju wydali fatwę, w której stwierdzili ich
niezgodność z szariatem. M.in. uważają, że niedopuszczalne jest aby kobieta (w
dodatku „niewierna”) stawiała jakiekolwiek warunki przyszłemu mężowi. Wobec
powyższego, Abd-Allach Al-Chalifa wycofał swoją propozycję małżeństwa z córką
obecnego naszego króla, Joanną. Zainteresowana udzieliła prasie wywiadu, w
którym oznajmiła, że taki obrót sprawy wcale ją nie martwi, a jeśli kogoś
kompromituje, to na pewno nie ją. Podobno - już poza autoryzowanym tekstem
wywiadu – pozwoliła sobie nawet na obdarowanie niedoszłego swego małżonka
epitetem przypominającym nazwę pewnego stopnia pokrewieństwa; bodajże chodziło
o siostrę matki lub ojca :). Z
kolei ojciec niefortunnego aspiranta do ręki naszej księżniczki - emir
Bahrajnu, wyraził swoje ubolewanie z powodu zaistniałych perypetii, tłumacząc
się silnymi wpływami religii w swoim kraju, i młodym wiekiem syna. W sumie nie
powinno to wpłynąć niekorzystnie na dalsze nasze stosunki z emiratem Bahrajnu.
Wtajemniczeni przebąkują, że tak lekkie
podejście księżniczki Joanny do – było, nie było – odkosza, jest spowodowane
zawartą w czasie wspomnianych wyżej uroczystości i ponoć sporo obiecującą
znajomością z brytyjskim Jerzym, księciem Kentu.
Patrolowiec typu Falster 1935 (3 szt.)
Patrolowiec typu Falster 1935 (3 szt.)
Okręt na bazie
zmodernizowanego projektu uniwersalnego PU-450 (PU-450-2). Jednostki tego typu
przeznaczone są patrolowania pozostającego w naszym zakresie odpowiedzialności
obszaru Bałtyku, a w czasie wojny również do zwalczania OP nieprzyjaciela.
W porównaniu do
poprzedniego projektu (PU-450-1) okręty są nieco szersze i mają większe
zanurzenie, lecz smuklejsza część podwodna kadłuba pozwoliła na zmieszczenie
się w wyporności 450 tn. Poza tym dokonano zmian w uzbrojeniu i architekturze
okrętu. Podobnie, jak w przypadku trałowców typu Prypeć, projekt jest „niewyżyłowany” i posiada niewielkie rezerwy
ciężarowe.
Patrolowce te
posiadają zupełnie wystarczające na Bałtyk właściwości morskie, a stosunkowo
duży zasięg i autonomiczność pozwala im na długotrwałe patrolowanie bez
zawijania do portu.
Falster, Poland Patrol
boat laid down 1935
Displacement:
310 t light; 321 t standard; 450 t normal; 553 t full
load
Dimensions: Length
(overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(201,32 ft / 196,85 ft) x 25,43 ft x (7,55 / 8,66 ft)
(61,36 m / 60,00 m) x 7,75 m x (2,30 / 2,64 m)
Armament:
1 - 2,95" / 75,0 mm 55,0 cal gun -
13,01lbs / 5,90kg shells, 200 per gun
Dual purpose gun
in deck and hoist mount, 1923 Model
1 x Single mount
on centreline, forward deck forward
3 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns -
0,55lbs / 0,25kg shells, 1 000 per gun
Anti-air guns in
deck mounts, 1933 Model
1 x Twin mount on
centreline, aft deck aft 1 raised mount
1 x Single mount
on centreline, forward deck centre 1 raised mount
Weight of broadside 15 lbs / 7 kg
Main DC/AS Mortars
2 - 246,92 lbs / 112,00 kg Depth Charges
+ 16 reloads - 1,984 t total
in Stern depth charge racks
2nd DC/AS Mortars
2 - 418,88 lbs / 190,00 kg Depth Charges
+ 16 reloads - 3,366 t total
in Depth charge throwers
Machinery:
Diesel Internal combustion motors,
Geared drive, 2 shafts, 3 400 shp / 2 537 Kw =
21,00 kts
Range 6 000nm at 14,00 kts
Bunker at max displacement = 232 tons
Complement:
48 - 63
Cost:
£0,134 million / $0,535 million
Distribution of weights
at normal displacement:
Armament: 13 tons, 2,9%
- Guns: 6 tons,
1,3%
- Weapons: 8
tons, 1,7%
Machinery: 97 tons, 21,5%
Hull, fittings & equipment: 200 tons, 44,5%
Fuel, ammunition & stores: 140 tons, 31,1%
Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%
Overall survivability
and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to
sink ship):
1 063 lbs /
482 Kg = 82,6 x 3,0 " / 75 mm shells or 0,7 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,33
Metacentric height 1,1 ft / 0,3 m
Roll period: 10,3 seconds
Steadiness - As
gun platform (Average = 50 %): 75 %
- Recoil effect (Restricted arc if
above 1.00): 0,07
Seaboat quality
(Average = 1.00): 1,36
Hull form
characteristics:
Hull has rise forward of midbreak,
a normal bow and
large transom stern
Block coefficient (normal/deep): 0,417 / 0,446
Length to Beam Ratio: 7,74 : 1
'Natural speed' for length: 16,56 kts
Power going to wave formation at top speed: 61 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 55
Bow angle (Positive = bow angles forward): 16,50 degrees
Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard (% = length of deck as a percentage of
waterline length):
Fore end, Aft end
- Forecastle: 20,00%, 15,09 ft / 4,60 m, 14,11 ft / 4,30 m
- Forward deck: 30,00%,
14,11 ft / 4,30 m, 14,11 ft /
4,30 m
- Aft deck: 30,00%,
5,91 ft / 1,80 m, 5,91 ft / 1,80
m
- Quarter deck: 20,00%,
5,91 ft / 1,80 m, 5,91 ft / 1,80
m
- Average
freeboard: 10,09 ft /
3,07 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and
comments:
Space - Hull below
water (magazines/engines, low = better): 74,6%
- Above water (accommodation/working, high =
better): 128,4%
Waterplane Area: 3 233 Square feet or 300 Square
metres
Displacement factor (Displacement / loading): 213%
Structure weight / hull surface area: 36 lbs/sq ft or 177
Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,91
- Longitudinal: 3,77
- Overall: 1,05
Excellent machinery, storage, compartmentation space
Excellent accommodation and workspace room
Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Good seaboat, rides out heavy weather easily
Falster (1935)
Uznam (1935)
Als
(1935)
Subskrybuj:
Posty (Atom)