poniedziałek, 21 marca 2016

Statystyka

Z przyjemnością informuję, że w dniu 14.03 br. liczba wejść na bloga przekroczyła 100 000 (bez wejść własnych). Ten - chyba - sukces został osiągnięty przede wszystkim dzięki Wam, a szczególnie dzięki Waszej wierności, zachowanej mimo występujących ostatnio perypetii. Dziękuję.

JKS

Wiadomości polityczne nr 7/1935



Wiadomości polityczne nr 7/1935

Co tam Panie w polityce?
Pomimo prób zachowania tajemnicy i czynionych przez władze północnoniemieckie utrudnień, komisarzom sojuszniczym (Polska, Francja i Dania) udało się ustalić, że w Królestwie Północnoniemieckim, wbrew ustaleniom Konferencji Londyńskiej z roku 1927, dokonuje się poprzez nieoficjalny pobór zwiększenie liczebności sił lądowych ponad dozwolone 150 000 osób. Uzyskano także nieoficjalne, lecz wysoce prawdopodobne informacje mówiące o tym, że w Niemczech Północnych podjęto zakazaną produkcję samolotów bombowych (nazywanych oficjalnie „transportowymi”), a w końcowym stadium budowy znajdują się okręty liniowe o wyporności pow.  30 000 ts.
Komisarze, na mocy otrzymanych od swoich rządów pełnomocnictw, wystosowali do władz północnoniemieckich protest oraz żądanie przerwania tych niezgodnych z postanowieniami Konferencji Londyńskiej działań. W odpowiedzi, północnoniemiecki minister spraw zagranicznych zdementował uzyskane przez komisarzy informacje, nazywając je „bezpodstawnymi wymysłami” Jeszcze dalej posunął się kanclerz północnoniemieckiego rządu, mówiąc o „chorobliwych urojeniach” i ostrzegając przed nieuprawnioną – jego zdaniem – ingerencją komisarzy w sprawy wewnętrzne jego kraju.
Indagowane w powyższych kwestiach brytyjskie MSZ na razie zachowuje powściągliwość, tłumacząc się koniecznością wnikliwego zbadania wysuwanych przez komisarzy zarzutów. Zaniepokojenie rozwojem sytuacji wyraziły natomiast Szwecja, Litwa i Cesarstwo Wiedeńskie, sugerując Niemcom Północnym przestrzeganie ustaleń Konferencji Londyńskiej.
Obserwuje się w Turcji narastający (szczególnie w gronie młodszych oficerów i inteligencji) ruch republikański, mający na celu modernizację i częściową laicyzację kraju wg wzorów europejskich.
Jak tam, trzymamy się mocno?
Odbyły się, zakrojone na dużą skalę i połączone niejako uroczystości związane z pogrzebem Jerzego V i koronacją Bolesława IV. Uroczystości zaszczyciła obecność całej plejady głów koronowanych i najwyższych dygnitarzy z nieomal wszystkich państw świata. Obecni byli m.in.: wszyscy monarchowie europejscy, królowie Syjamu i Gruzji, sułtani Maroka i Brunei, szach Persji, cesarze Chin i Etiopii, kedyw Egiptu, emirowie Kataru i Bahrajnu, następca tronu Japonii, prezydenci Grecji, Szwajcarii, Związku Reńskiego, USA, Argentyny, Wenezueli, Meksyku, Peru, Urugwaju, Kuby, jeden z kapitanów San Marino, premierzy Brazylii, Chile, Kolumbii, Boliwii, Paragwaju, Ekwadoru, Panamy, Hondurasu, Salwadoru, Gwatemali, Kostaryki, Liberii oraz nuncjusz papieski i wielki mistrz Zakonu Maltańskiego. Główne elementy uroczystości celebrowane były na Wawelu, gdzie też zakwaterowani zostali goście najwyższej rangi.
Na zakończenie odbyła się na Zatoce Gdańskiej wielka parada morska z udziałem okrętów 20 państw, co łącznie dało 50 jednostek, nie licząc jachtów monarszych Anglii, Holandii, Danii, Szwecji, Włoch, Hiszpanii i Polski. Przybyli na uroczystości goście obserwowali paradę z odpowiednio urządzonego sopockiego mola. Oto okręty obce uczestniczące w paradzie:
Wielkiej Brytania – krążownik liniowy Hood, pancernik Nelson, lotniskowiec Courageous, krążownik Exeter;
USA - pancernik Colorado, lotniskowiec Saratoga, krążownik New Orleans;
Francja – pancernik Bretagne, lotniskowiec Bearn, krążownik Algérie, okręt podwodny Surcouf;
Japonia – pancernik Nagato, lotniskowiec Kaga, krążownik Takao;
Włochy – pancernik Caio Duilio, krążownik Bolzano;
Rosja – pancernik Pietropawłowsk, krążownik Swietłana;
Szwecja – pancernik obrony wybrzeża Sverige, krążownik Gotland;
Dania – pancernik obrony wybrzeża Niels Juel;
Niemcy Północne – pancernik Bayern;
Holandia – krążownik Java;
Cesarstwo Wiedeńskie – pancernik Viribus Unitis;
Hiszpania – pancernik Jaime I;
Argentyna – pancernik Rivadavia;
Grecja – krążownik Averof;
Chiny – krążownik Tianjin (ex-OKP Poznań);
Turcja – krążownik Istanbul (ex-OKP Piława);
Litwa – niszczyciel Vilnius (ex-OKP Sirocco);
Wenezuela – krążownik Orinoco;
Meksyk – krążownik Monterrey (ex-OKP Bytom).
Ze strony polskiej MW w paradzie wzięły udział: krążownik-jacht królewski Korona, pancerniki Władysław Jagiełło i Władysław Łokietek, krążowniki liniowe Leszek Biały i Bolesław Śmiały,  lotniskowce Hetman Kamieniecki i Hetman Chodkiewicz, krążowniki Lwów, Płock i Świdnik, niszczyciele Wicher i Cumulonimbus, torpedowiec Lampart, okręty podwodne Rekin i Morszczuk oraz okręty szkolne Swaróg, Strzybóg, Masuria i Sarmatia.
W czasie parady doszło do zabawnego (nie dla wszystkich) wypadku; otóż sędziwy duński admirał Horn tak energicznie wiwatował na widok ”swego” okrętu Niels Juel, że aż wypadł poza barierkę mola i wylądował w wodach Bałtyku. Na szczęście nic złego mu się nie stało; „…się wyłowiło go, no i cześć!” Ucierpiała jedynie czapka admiralska; kiedy sobie tak pływała po wodzie, to jedna z mew uznała ją za całkiem dobre miejsce do spoczynku, po czym nie szanując ani rangi właściciela, ani złotego szamerunku ulżyła sobie na nią w sposób zupełnie nie przewidziany protokołem dyplomatycznym. Czapka została również wyłowiona, a mewa, widać nieświadoma wagi swego przewinienia, po prostu odleciała unikając odpowiedzialności i słusznej kary. Dla udobruchania wysuszonego już i profilaktycznie napojonego „rosyjskim piramidonem” poszkodowanego, renomowany gdański czapnik wojskowy zaoferował publicznie gotowość nieodpłatnego uszycia trzech czapek admiralskich tego samego wzoru i jakości.
Pomimo - wynikającego z jednoczesnego zgromadzenia w jednym miejscu tak dużej liczby najwyższej rangi uczestników uroczystości - potencjalnego zagrożenia, obyło się bez poważniejszych incydentów. Zatrzymano jedynie nieuzbrojonego członka północnoniemieckiej nacjonalistycznej organizacji studenckiej, który wznosząc antypolskie hasła, usiłował dostać się na sopockie molo w czasie parady morskiej.
Między nami żakietami.
Wobec fiaska prób nawiązania lepszych stosunków z Japonią, nasza dyplomacja podjęła kroki w celu poprawy relacji z Rosją. Czynione są także – delikatne na razie –  starania dla „wyciągnięcia” Syjamu z wpływów japońskich. Myśli się także również o dalszym zacieśnieniu więzów politycznych z Chinami, ale wobec wzrastającego niebezpieczeństwa ze strony Niemiec Północnych, działania te są tymczasowo wstrzymane, aby nie stwarzać dodatkowego punktu zapalnego na drugiej politycznej
flance.
A to Panie ciekawe…
Okryto pierwsze złoża ropy naftowej na terenie Kataru, wielkość złóż oraz opłacalność wydobycia zostaną ustalone w trakcie dalszych badań. Rozpoczęto na skalę przemysłową wydobycie ropy w Bahrajnie. Daje nam to piąte (po złożach krajowych, zagłębiach bakińskim i ploeszteńskim (z ok. 35% udziałem polskiego kapitału) oraz zasobach wenezuelskich) źródło pozyskania tego strategicznego surowca.
W związku z zaręczynami syna emira Bahrajnu Abd-Allacha Al-Chalifa, ulemowie tego kraju wydali fatwę, w której stwierdzili ich niezgodność z szariatem. M.in. uważają, że niedopuszczalne jest aby kobieta (w dodatku „niewierna”) stawiała jakiekolwiek warunki przyszłemu mężowi. Wobec powyższego, Abd-Allach Al-Chalifa wycofał swoją propozycję małżeństwa z córką obecnego naszego króla, Joanną. Zainteresowana udzieliła prasie wywiadu, w którym oznajmiła, że taki obrót sprawy wcale ją nie martwi, a jeśli kogoś kompromituje, to na pewno nie ją. Podobno - już poza autoryzowanym tekstem wywiadu – pozwoliła sobie nawet na obdarowanie niedoszłego swego małżonka epitetem przypominającym nazwę pewnego stopnia pokrewieństwa; bodajże chodziło o siostrę matki lub ojca :). Z kolei ojciec niefortunnego aspiranta do ręki naszej księżniczki - emir Bahrajnu, wyraził swoje ubolewanie z powodu zaistniałych perypetii, tłumacząc się silnymi wpływami religii w swoim kraju, i młodym wiekiem syna. W sumie nie powinno to wpłynąć niekorzystnie na dalsze nasze stosunki z emiratem Bahrajnu.
Wtajemniczeni przebąkują, że tak lekkie podejście księżniczki Joanny do – było, nie było – odkosza, jest spowodowane zawartą w czasie wspomnianych wyżej uroczystości i ponoć sporo obiecującą znajomością z brytyjskim Jerzym, księciem Kentu.

Patrolowiec typu Falster 1935 (3 szt.)



Patrolowiec typu Falster 1935 (3 szt.)

Okręt na bazie zmodernizowanego projektu uniwersalnego PU-450 (PU-450-2). Jednostki tego typu przeznaczone są patrolowania pozostającego w naszym zakresie odpowiedzialności obszaru Bałtyku, a w czasie wojny również do zwalczania OP nieprzyjaciela.
W porównaniu do poprzedniego projektu (PU-450-1) okręty są nieco szersze i mają większe zanurzenie, lecz smuklejsza część podwodna kadłuba pozwoliła na zmieszczenie się w wyporności 450 tn. Poza tym dokonano zmian w uzbrojeniu i architekturze okrętu. Podobnie, jak w przypadku trałowców typu Prypeć, projekt jest „niewyżyłowany” i posiada niewielkie rezerwy ciężarowe.
Patrolowce te posiadają zupełnie wystarczające na Bałtyk właściwości morskie, a stosunkowo duży zasięg i autonomiczność pozwala im na długotrwałe patrolowanie bez zawijania do portu.


Falster, Poland Patrol boat laid down 1935

Displacement:
            310 t light; 321 t standard; 450 t normal; 553 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (201,32 ft / 196,85 ft) x 25,43 ft x (7,55 / 8,66 ft)
            (61,36 m / 60,00 m) x 7,75 m  x (2,30 / 2,64 m)

Armament:
      1 - 2,95" / 75,0 mm 55,0 cal gun - 13,01lbs / 5,90kg shells, 200 per gun
              Dual purpose gun in deck and hoist mount, 1923 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck forward
      3 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 1 000 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
              1 x Twin mount on centreline, aft deck aft 1 raised mount
              1 x Single mount on centreline, forward deck centre 1 raised mount
      Weight of broadside 15 lbs / 7 kg
      Main DC/AS Mortars
      2 - 246,92 lbs / 112,00 kg Depth Charges + 16 reloads - 1,984 t total
            in Stern depth charge racks
      2nd DC/AS Mortars
      2 - 418,88 lbs / 190,00 kg Depth Charges + 16 reloads - 3,366 t total
            in Depth charge throwers

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 3 400 shp / 2 537 Kw = 21,00 kts
            Range 6 000nm at 14,00 kts
            Bunker at max displacement = 232 tons

Complement:
            48 - 63

Cost:
            £0,134 million / $0,535 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 13 tons, 2,9%
               - Guns: 6 tons, 1,3%
               - Weapons: 8 tons, 1,7%
            Machinery: 97 tons, 21,5%
            Hull, fittings & equipment: 200 tons, 44,5%
            Fuel, ammunition & stores: 140 tons, 31,1%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              1 063 lbs / 482 Kg = 82,6 x 3,0 " / 75 mm shells or 0,7 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,33
            Metacentric height 1,1 ft / 0,3 m
            Roll period: 10,3 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 75 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,07
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,36

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,417 / 0,446
            Length to Beam Ratio: 7,74 : 1
            'Natural speed' for length: 16,56 kts
            Power going to wave formation at top speed: 61 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 55
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 16,50 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            20,00%,  15,09 ft / 4,60 m,  14,11 ft / 4,30 m
               - Forward deck:       30,00%,  14,11 ft / 4,30 m,  14,11 ft / 4,30 m
               - Aft deck:    30,00%,  5,91 ft / 1,80 m,  5,91 ft / 1,80 m
               - Quarter deck:        20,00%,  5,91 ft / 1,80 m,  5,91 ft / 1,80 m
               - Average freeboard:                      10,09 ft / 3,07 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 74,6%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 128,4%
            Waterplane Area: 3 233 Square feet or 300 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 213%
            Structure weight / hull surface area: 36 lbs/sq ft or 177 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,91
                        - Longitudinal: 3,77
                        - Overall: 1,05
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily

Falster (1935)
Uznam (1935)
Als (1935)