Patrolowiec typu Falster 1935 (3 szt.)
Okręt na bazie
zmodernizowanego projektu uniwersalnego PU-450 (PU-450-2). Jednostki tego typu
przeznaczone są patrolowania pozostającego w naszym zakresie odpowiedzialności
obszaru Bałtyku, a w czasie wojny również do zwalczania OP nieprzyjaciela.
W porównaniu do
poprzedniego projektu (PU-450-1) okręty są nieco szersze i mają większe
zanurzenie, lecz smuklejsza część podwodna kadłuba pozwoliła na zmieszczenie
się w wyporności 450 tn. Poza tym dokonano zmian w uzbrojeniu i architekturze
okrętu. Podobnie, jak w przypadku trałowców typu Prypeć, projekt jest „niewyżyłowany” i posiada niewielkie rezerwy
ciężarowe.
Patrolowce te
posiadają zupełnie wystarczające na Bałtyk właściwości morskie, a stosunkowo
duży zasięg i autonomiczność pozwala im na długotrwałe patrolowanie bez
zawijania do portu.
Falster, Poland Patrol
boat laid down 1935
Displacement:
310 t light; 321 t standard; 450 t normal; 553 t full
load
Dimensions: Length
(overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(201,32 ft / 196,85 ft) x 25,43 ft x (7,55 / 8,66 ft)
(61,36 m / 60,00 m) x 7,75 m x (2,30 / 2,64 m)
Armament:
1 - 2,95" / 75,0 mm 55,0 cal gun -
13,01lbs / 5,90kg shells, 200 per gun
Dual purpose gun
in deck and hoist mount, 1923 Model
1 x Single mount
on centreline, forward deck forward
3 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns -
0,55lbs / 0,25kg shells, 1 000 per gun
Anti-air guns in
deck mounts, 1933 Model
1 x Twin mount on
centreline, aft deck aft 1 raised mount
1 x Single mount
on centreline, forward deck centre 1 raised mount
Weight of broadside 15 lbs / 7 kg
Main DC/AS Mortars
2 - 246,92 lbs / 112,00 kg Depth Charges
+ 16 reloads - 1,984 t total
in Stern depth charge racks
2nd DC/AS Mortars
2 - 418,88 lbs / 190,00 kg Depth Charges
+ 16 reloads - 3,366 t total
in Depth charge throwers
Machinery:
Diesel Internal combustion motors,
Geared drive, 2 shafts, 3 400 shp / 2 537 Kw =
21,00 kts
Range 6 000nm at 14,00 kts
Bunker at max displacement = 232 tons
Complement:
48 - 63
Cost:
£0,134 million / $0,535 million
Distribution of weights
at normal displacement:
Armament: 13 tons, 2,9%
- Guns: 6 tons,
1,3%
- Weapons: 8
tons, 1,7%
Machinery: 97 tons, 21,5%
Hull, fittings & equipment: 200 tons, 44,5%
Fuel, ammunition & stores: 140 tons, 31,1%
Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%
Overall survivability
and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to
sink ship):
1 063 lbs /
482 Kg = 82,6 x 3,0 " / 75 mm shells or 0,7 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,33
Metacentric height 1,1 ft / 0,3 m
Roll period: 10,3 seconds
Steadiness - As
gun platform (Average = 50 %): 75 %
- Recoil effect (Restricted arc if
above 1.00): 0,07
Seaboat quality
(Average = 1.00): 1,36
Hull form
characteristics:
Hull has rise forward of midbreak,
a normal bow and
large transom stern
Block coefficient (normal/deep): 0,417 / 0,446
Length to Beam Ratio: 7,74 : 1
'Natural speed' for length: 16,56 kts
Power going to wave formation at top speed: 61 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 55
Bow angle (Positive = bow angles forward): 16,50 degrees
Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard (% = length of deck as a percentage of
waterline length):
Fore end, Aft end
- Forecastle: 20,00%, 15,09 ft / 4,60 m, 14,11 ft / 4,30 m
- Forward deck: 30,00%,
14,11 ft / 4,30 m, 14,11 ft /
4,30 m
- Aft deck: 30,00%,
5,91 ft / 1,80 m, 5,91 ft / 1,80
m
- Quarter deck: 20,00%,
5,91 ft / 1,80 m, 5,91 ft / 1,80
m
- Average
freeboard: 10,09 ft /
3,07 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and
comments:
Space - Hull below
water (magazines/engines, low = better): 74,6%
- Above water (accommodation/working, high =
better): 128,4%
Waterplane Area: 3 233 Square feet or 300 Square
metres
Displacement factor (Displacement / loading): 213%
Structure weight / hull surface area: 36 lbs/sq ft or 177
Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,91
- Longitudinal: 3,77
- Overall: 1,05
Excellent machinery, storage, compartmentation space
Excellent accommodation and workspace room
Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Good seaboat, rides out heavy weather easily
Falster (1935)
Uznam (1935)
Als
(1935)
Te patrolowce, chyba niepotrzebnie, są tak szybkie. Może warto było ograniczyć się do 17 - 18 węzłów i dołożyć jeszcze jedną armatę 75 mm? Zasięg jest, zaiste, imponujący!
OdpowiedzUsuńŁK
Prędkość ma uniemożliwić ucieczkę szybkiego, wrogiego OP na powierzchni. Wprawdzie niewiele OP posiadało prędkość nawodną pow. 20 w, ale marynarskie przysłowie mówi, że przy niewielkiej różnicy prędkości "pościg na morzu jest długim pościgiem"
UsuńJKS
Próba ucieczki okrętu podwodnego (na powierzchni) będzie miała miejsce raczej po uprzednim ataku patrolowca na zanurzoną jednostkę. Siłą rzeczy wynurzenie nastąpi więc w bezpośredniej bliskości naszego okrętu, a to przesądza szybkie unicestwienie wrogiego okrętu podwodnego ogniem artylerii.
UsuńŁK
Próba ucieczki OP może też nastąpić po uprzednim wykryciu go z większej odległości w stanie wynurzonym, np. podczas ładowania akumulatorów. Zresztą wiemy, że OP zanurzają się prawie wyłącznie w czasie ataku na cel broniony lub same będąc obiektem ataku. Zdecydowaną większość czasu operacyjnego przebywają na powierzchni.
UsuńJKS
Prędkość wystarczająca choć przydałby się choć jeden węzeł więcej. Warto pomyśleć o budowie większych fregat lub patrolowców wyposażonych w miotacze bomb głębinowych (prototyp dziobowego miotacza był już testowany w 1918 roku) lub pomyśle o wyposażeniu jednostki w wyrzutnie torped przeciw okrętom podwodnym chociażby opartej na wyrzutniach konstrukcji Drzewieckiego.
UsuńBrakuje mi też dwóch informacji szybkostrzelności i zasięgu skutecznego artylerii 75.
Jednostka ma ładną sylwetkę
Pozdrawiam
Republika Bananowa
Nasze siły przeciwpodwodne są już dobrze rozwinięte liczebnie i jakościowo. Ulepszenia są zawsze mile widziane, ale sądzę, że nie musimy akurat tu wiele inwestować.
UsuńDane armaty są tutaj: http://jksbattleship.blogspot.nl/2016/02/arsena-floty-1934.html
Dziękuję sprawdziłem, chodziło mi o pewien szczegół okręt podwodny w okresie I wojny był atakowany zrzutem bom głębinowych po nawiązaniu kontaktu. W 1918 roku Niemcy opracowali dość skuteczna technikę uchylania się od tego typu ataku wykorzystując moment utraty kontaktu przy zbliżeniu się okrętu nadwodnego do atakowanej łodzi podwodnej. To co ja zaproponowałem to atak od dziobu patrolowiec wystrzeliwuje bomby głębinowe zbliżając się do wrogiej jednostki system jeż lub squid. Przed takim atakiem trudniej się uchylić łodzi podwodnej. pozdrawiam Republika Kokosowa
UsuńRakietowe wyrzutnie bg (konstrukcja podobna do brytyjskiego "jeża") są w stadium projektowania i pewnie ukażą się w najbliższych latach.
UsuńJKS