poniedziałek, 21 marca 2016

Patrolowiec typu Falster 1935 (3 szt.)



Patrolowiec typu Falster 1935 (3 szt.)

Okręt na bazie zmodernizowanego projektu uniwersalnego PU-450 (PU-450-2). Jednostki tego typu przeznaczone są patrolowania pozostającego w naszym zakresie odpowiedzialności obszaru Bałtyku, a w czasie wojny również do zwalczania OP nieprzyjaciela.
W porównaniu do poprzedniego projektu (PU-450-1) okręty są nieco szersze i mają większe zanurzenie, lecz smuklejsza część podwodna kadłuba pozwoliła na zmieszczenie się w wyporności 450 tn. Poza tym dokonano zmian w uzbrojeniu i architekturze okrętu. Podobnie, jak w przypadku trałowców typu Prypeć, projekt jest „niewyżyłowany” i posiada niewielkie rezerwy ciężarowe.
Patrolowce te posiadają zupełnie wystarczające na Bałtyk właściwości morskie, a stosunkowo duży zasięg i autonomiczność pozwala im na długotrwałe patrolowanie bez zawijania do portu.


Falster, Poland Patrol boat laid down 1935

Displacement:
            310 t light; 321 t standard; 450 t normal; 553 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (201,32 ft / 196,85 ft) x 25,43 ft x (7,55 / 8,66 ft)
            (61,36 m / 60,00 m) x 7,75 m  x (2,30 / 2,64 m)

Armament:
      1 - 2,95" / 75,0 mm 55,0 cal gun - 13,01lbs / 5,90kg shells, 200 per gun
              Dual purpose gun in deck and hoist mount, 1923 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck forward
      3 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 1 000 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
              1 x Twin mount on centreline, aft deck aft 1 raised mount
              1 x Single mount on centreline, forward deck centre 1 raised mount
      Weight of broadside 15 lbs / 7 kg
      Main DC/AS Mortars
      2 - 246,92 lbs / 112,00 kg Depth Charges + 16 reloads - 1,984 t total
            in Stern depth charge racks
      2nd DC/AS Mortars
      2 - 418,88 lbs / 190,00 kg Depth Charges + 16 reloads - 3,366 t total
            in Depth charge throwers

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 3 400 shp / 2 537 Kw = 21,00 kts
            Range 6 000nm at 14,00 kts
            Bunker at max displacement = 232 tons

Complement:
            48 - 63

Cost:
            £0,134 million / $0,535 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 13 tons, 2,9%
               - Guns: 6 tons, 1,3%
               - Weapons: 8 tons, 1,7%
            Machinery: 97 tons, 21,5%
            Hull, fittings & equipment: 200 tons, 44,5%
            Fuel, ammunition & stores: 140 tons, 31,1%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              1 063 lbs / 482 Kg = 82,6 x 3,0 " / 75 mm shells or 0,7 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,33
            Metacentric height 1,1 ft / 0,3 m
            Roll period: 10,3 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 75 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,07
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,36

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,417 / 0,446
            Length to Beam Ratio: 7,74 : 1
            'Natural speed' for length: 16,56 kts
            Power going to wave formation at top speed: 61 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 55
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 16,50 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            20,00%,  15,09 ft / 4,60 m,  14,11 ft / 4,30 m
               - Forward deck:       30,00%,  14,11 ft / 4,30 m,  14,11 ft / 4,30 m
               - Aft deck:    30,00%,  5,91 ft / 1,80 m,  5,91 ft / 1,80 m
               - Quarter deck:        20,00%,  5,91 ft / 1,80 m,  5,91 ft / 1,80 m
               - Average freeboard:                      10,09 ft / 3,07 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 74,6%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 128,4%
            Waterplane Area: 3 233 Square feet or 300 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 213%
            Structure weight / hull surface area: 36 lbs/sq ft or 177 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,91
                        - Longitudinal: 3,77
                        - Overall: 1,05
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily

Falster (1935)
Uznam (1935)
Als (1935)



8 komentarzy:

  1. Te patrolowce, chyba niepotrzebnie, są tak szybkie. Może warto było ograniczyć się do 17 - 18 węzłów i dołożyć jeszcze jedną armatę 75 mm? Zasięg jest, zaiste, imponujący!
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Prędkość ma uniemożliwić ucieczkę szybkiego, wrogiego OP na powierzchni. Wprawdzie niewiele OP posiadało prędkość nawodną pow. 20 w, ale marynarskie przysłowie mówi, że przy niewielkiej różnicy prędkości "pościg na morzu jest długim pościgiem"

      JKS

      Usuń
    2. Próba ucieczki okrętu podwodnego (na powierzchni) będzie miała miejsce raczej po uprzednim ataku patrolowca na zanurzoną jednostkę. Siłą rzeczy wynurzenie nastąpi więc w bezpośredniej bliskości naszego okrętu, a to przesądza szybkie unicestwienie wrogiego okrętu podwodnego ogniem artylerii.
      ŁK

      Usuń
    3. Próba ucieczki OP może też nastąpić po uprzednim wykryciu go z większej odległości w stanie wynurzonym, np. podczas ładowania akumulatorów. Zresztą wiemy, że OP zanurzają się prawie wyłącznie w czasie ataku na cel broniony lub same będąc obiektem ataku. Zdecydowaną większość czasu operacyjnego przebywają na powierzchni.

      JKS

      Usuń
    4. Prędkość wystarczająca choć przydałby się choć jeden węzeł więcej. Warto pomyśleć o budowie większych fregat lub patrolowców wyposażonych w miotacze bomb głębinowych (prototyp dziobowego miotacza był już testowany w 1918 roku) lub pomyśle o wyposażeniu jednostki w wyrzutnie torped przeciw okrętom podwodnym chociażby opartej na wyrzutniach konstrukcji Drzewieckiego.
      Brakuje mi też dwóch informacji szybkostrzelności i zasięgu skutecznego artylerii 75.
      Jednostka ma ładną sylwetkę
      Pozdrawiam
      Republika Bananowa

      Usuń
    5. Nasze siły przeciwpodwodne są już dobrze rozwinięte liczebnie i jakościowo. Ulepszenia są zawsze mile widziane, ale sądzę, że nie musimy akurat tu wiele inwestować.
      Dane armaty są tutaj: http://jksbattleship.blogspot.nl/2016/02/arsena-floty-1934.html

      Usuń
    6. Dziękuję sprawdziłem, chodziło mi o pewien szczegół okręt podwodny w okresie I wojny był atakowany zrzutem bom głębinowych po nawiązaniu kontaktu. W 1918 roku Niemcy opracowali dość skuteczna technikę uchylania się od tego typu ataku wykorzystując moment utraty kontaktu przy zbliżeniu się okrętu nadwodnego do atakowanej łodzi podwodnej. To co ja zaproponowałem to atak od dziobu patrolowiec wystrzeliwuje bomby głębinowe zbliżając się do wrogiej jednostki system jeż lub squid. Przed takim atakiem trudniej się uchylić łodzi podwodnej. pozdrawiam Republika Kokosowa

      Usuń
    7. Rakietowe wyrzutnie bg (konstrukcja podobna do brytyjskiego "jeża") są w stadium projektowania i pewnie ukażą się w najbliższych latach.

      JKS

      Usuń