piątek, 28 lipca 2023

Niderlandzkie kutry patrolowe typu P10 1932-1933 (15 jednostek)

Niderlandzkie kutry patrolowe typu P10 1932-1933 (15 jednostek)

Prezentowane okręciki są rozwinięciem kutrów typu P1 (post z 26.12.2022); zamontowano na nich identyczny jak na kutrach P1 zespół napędowy. Ponieważ są od swoich poprzedników o 13 tn większe, ich prędkość maksymalna jest o 0,89 w. niższa. Są za to silniej uzbrojone, a także wykazują się znacznie lepszą dzielnością morską i wytrzymałością konstrukcji.
Dziewięć jednostek stacjonować będzie w Indiach Zachodnich, a sześć w Afryce Południowej.
W tych samych proporcjach podzielono pomiędzy stocznie budowę kutrów; dziewięć powstaje w Curaçao Droogdok Maatschappij w Willemstad, a sześć w Sandok Maatschappij w Durbanie.
Opis techniczny.
Kadłub
Dość typowy dla małych i szybkich jednostek.
Napęd
Okręt został wyposażony w trzy silniki diesla Westoever; jeden o mocy 240 KM dla prędkości marszowej i dwa po 300 KM dla mocy szczytowej.
Uzbrojenie
Na kutrach zamontowano:
- 1xIx25/64 Bofors/Westoever P1931, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,25 kg wynosi 5400 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 3240 m;
- 1xIx13,2/78 FN P1919, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,05 kg wynosi 7000 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność tym samym pociskiem wynosi 4080 m;
- 2xwbg z zapasem 8 bg.
Inne
Na okręcie zamontowano dwie radiostacje bliskiego zasięgu i szumonamiernik. 

P10, Netherlands patrol craft laid down 1932, launched 1932, completed 1932 (engine 1932) 

Displacement:
            60 t light; 62 t standard; 65 t normal; 67 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (109,54 ft / 106,63 ft) x 16,40 ft x (4,10 / 4,18 ft)
            (33,39 m / 32,50 m) x 5,00 m  x (1,25 / 1,27 m)

Armament:
      1 - 0,98" / 25,0 mm 64,0 cal gun - 0,55lbs / 0,25kg shells, 1 000 per gun
              Anti-air gun in deck mount, 1931 Model
              1 x Single mount on centreline, aft deck aft
                        1 raised mount aft
      1 - 0,52" / 13,2 mm 78,0 cal gun - 0,11lbs / 0,05kg shells, 2 500 per gun
              Machine gun in deck mount, 1919 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck forward
      Weight of broadside 1 lbs / 0 kg
      Main DC/AS Mortars
      2 - 224,87 lbs / 102,00 kg Depth Charges + 8 reloads - 1,004 t total
            in Stern depth charge racks

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 3 shafts, 840 shp / 626 Kw = 22,32 kts
            Range 480nm at 12,00 kts
            Bunker normal = 3 tons, at max displacement = 6 tons

Complement:
            10 - 14 

Cost:
            £0,026 million / $0,103 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 2 tons, 2,3%
               - Guns: 0 tons, 0,4%
               - Weapons: 1 tons, 1,9%
            Machinery: 25 tons, 38,4%
            Hull, fittings & equipment: 33 tons, 51,8%
            Fuel, ammunition & stores: 5 tons, 7,4%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0% 

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              74 lbs / 33 Kg = 154,4 x 1,0 " / 25 mm shells or 0,1 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,21
            Metacentric height 0,5 ft / 0,1 m
            Roll period: 10,0 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 74 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,01
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,13

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,315 / 0,321
            Length to Beam Ratio: 6,50 : 1
            'Natural speed' for length: 12,68 kts
            Power going to wave formation at top speed: 65 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 65
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 14,30 degrees
            Stern overhang: 0,98 ft / 0,30 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                   Fore end,            Aft end
               - Forecastle:            24,00%,  7,55 ft / 2,30 m,  6,56 ft / 2,00 m
               - Forward deck:       28,00%,  6,56 ft / 2,00 m,  6,56 ft / 2,00 m
               - Aft deck:                28,00%,  6,56 ft / 2,00 m,  6,56 ft / 2,00 m
               - Quarter deck:        20,00%,  6,56 ft / 2,00 m,  6,56 ft / 2,00 m
               - Average freeboard:                      6,66 ft / 2,03 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 126,8%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 133,8%
            Waterplane Area: 1 071 Square feet or 99 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 128%
            Structure weight / hull surface area: 18 lbs/sq ft or 90 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,73
                        - Longitudinal: 5,77
                        - Overall: 0,90
            Caution: Hull subject to strain in open-sea
            Cramped machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform

P10 - P21 (1932)
P22 - P24 (1933)