Polski pancernik typu Marszałek Piłsudski 1939 (1 szt.)
Pomysł
podrzuciłem w poście z dnia 21.09.2019. Aby nie zmuszać Kolegów do grzebania w
archiwaliach, przypomnę tu wstępne założenia:
- w latach 1932-33 Polska przezwycięża skutki
ogólnoświatowego kryzysu i notuje spory wzrost ekonomiczny;
- w roku 1932, francuska admiralicja rozważa
decyzję o kasacji lub deklasacji, mocno już zużytego, pancernika Provence (typ Bretagne 1916);
- polskie KMW składa propozycję zakupu
artylerii głównej tego pancernika (w pakiecie z innymi zakupami);
- francuska admiralicja podejmuje decyzję o
deklasacji Provence na hulk i oferuje Polsce całość jego
uzbrojenia;
- strona polska przyjmuje te warunki,
decydując o wykorzystaniu nabytych aktywów, jak niżej.
Cztery wieże IIx340/45 M.1912 dla planowanego
krążownika liniowego, jedna wieża IIx340/45 M.1912 dla artylerii
nadbrzeżnej (Hel); z 22 dział 139/55 M.1910, 12 dla planowanego krążownika
liniowego (planowane zdwojenie dział w lekkich wieżach), reszta dla artylerii
nadbrzeżnej (4 Oksywie, 4 Rozewie i 2 Puck); cztery 47/50 M.1902, jako
przeciwdesantowe na Helu.
Wspomniany wyżej, planowany krążownik
liniowy, wyglądałby tak:
- wyporność 25250 ts, 27200 tn;
- napęd 110000 KM, prędkość maksymalna 29,7
w, zasięg 7500 Mm przy 16 w;
- uzbrojenie 4xIIx340/45, 6xIIx139/55,
4xIIx90/50, 6xIIx40/60, 8xIIx20/70;
- opancerzenie 225/100 mm.
Dyskusja nad powyższymi założeniami – jak to zwykle bywa
– wykazała u Kolegów znaczną rozbieżność poglądów. Podobnie było w Polsce;
nawet w łonie samej Admiralicji krzyżowały się różnorakie poglądy i koncepcje.
W rezultacie, do realizacji oddany został projekt w rodzaju „ni pies, ni wydra”,
czyli coś pośredniego pomiędzy krążownikiem liniowym a pancernikiem. Ponieważ
jednak cechy „pancernicze” przeważyły, tak też okręt został sklasyfikowany.
Nie będę tu wyliczał wszystkich różnic pomiędzy
początkową koncepcją, a projektem finalnym; łatwo można je znaleźć studiując
raport, ograniczę się do tych najważniejszych:
- wyporność normalna okrętu została powiększona z 27200
do 31374 tn;
- prędkość maksymalna spadła z 29,7 do 27,8 w, a zasięg zmniejszył
się z 7500 do 7000 Mm;
- opancerzenie zostało w wzmocnione z 225/100 do 270/135
mm;
- artyleria główna została przekoszulkowana na kaliber
330 mm, celem zastosowania nowocześniejszej amunicji;
- kaliber artylerii średniej został zmieniony ze 139 na
130 mm DP, dla uniknięcia konieczności montażu dział 90 mm.
Poniżej, trochę więcej o artylerii i opancerzeniu.
Artylerię główną stanowią działa 330/46,4 M.1912/1934.
Przy maksymalnej elewacji 35 st. i prędkości początkowej 807 m/s, donośność
maksymalna pociskiem APC 560 kg wynosi 38700 m, a zdolność przebijania pancerza
na dystansie 23000 m 317 mm (burta) i 97 mm (pokład).
Artyleria DP to działa 130/45 M.1932. Przy elewacji 45
st. i prędkości początkowej 840 m/s, donośność maksymalna pociskiem HE 32,1 kg wynosi
20800 m. Donośność pionowa przy elewacji 75 st. pociskiem AA 29,5 kg wynosi
12000 m.
Główny burtowy pas pancerny ma grubość max. 270 mm, lecz
w połączeniu z wysoko sięgającą grodzią ptorp, jego efektywna grubość jest
równa co najmniej 330 mm. Daje to orientacyjną odporność na trafienia niemieckim
pociskiem 283/54,5 SK C/34 z dystansu większego niż 14900 m oraz rosyjskim
pociskiem 305/52 Pattern 1907 z dystansu powyżej 10300 m.
Kadłub okrętu ma rzadko spotykane proporcje; przy dużej
długości, szerokości i zanurzeniu, posiada stosunkowo niski współczynnik
pełnotliwości (jak dla krążownika!), co pozwala uzyskać znaczną prędkość
maksymalną przy niezbyt wysokiej mocy maszyn. Zasięg jest co najmniej
wystarczający do działań na Bałtyku, a w razie potrzeby umożliwia np. rejs z
Gdyni do Dakaru i z powrotem, bez uzupełniania paliwa. Mimo niezbyt wysokiej
wolnej burty, własności morskie okrętu są bardzo dobre.
Wysoka nadbudówka rufowa i obecność tylko rufowego
masztu, może na dużym dystansie i/lub przy złej widoczności, utrudnić dalmierzystom
wroga ustalenie gdzie dziób, a gdzie rufa, co będzie miało wpływ na celność
ognia w początkowej fazie bitwy.
Moim zdaniem, uzyskano wartościowy okręt, co najmniej nieustępujący
swoim potencjalnym przeciwnikom, czyli niemieckim Scharnhorstom i rosyjskim Gangutom.
Link do obrazka: https://megawrzuta.pl/download/802a62f7d77de7fcb08cdd581782f404.html
Marszałek Piłsudski, Poland battlecruiser laid down 1934, launched 1937,
engine 1937, completed 1939
Displacement:
28 033 t light;
29 483 t standard; 31 374 t normal; 32 887 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(793,03 ft / 777,56 ft)
x 108,27 ft x (30,51 / 31,52 ft)
(241,72 m / 237,00 m) x
33,00 m x (9,30 / 9,61 m)
Armament:
8 - 12,99" / 330 mm
46,5 cal guns - 1 234,59lbs / 560,00kg shells, 110 per gun
Breech loading guns in turret on barbette
mounts, 1935 Model
4 x 2-gun mounts on centreline ends, evenly
spread
2 raised
mounts - superfiring
16 - 5,12" / 130 mm
45,0 cal guns - 70,77lbs / 32,10kg shells, 300 per gun
Dual purpose guns in turret on barbette
mounts, 1932 Model
8 x Twin mounts on sides, evenly spread
4 raised
mounts
12 - 1,57" / 40,0 mm
60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 1 500 per gun
Anti-air guns in deck and hoist mounts, 1936
Model
4 x Twin mounts on sides, evenly spread
4 raised
mounts
2 x Twin mounts on centreline ends, evenly
spread
2 double
raised mounts
12 - 0,79" / 20,0 mm
70,0 cal guns - 0,26lbs / 0,12kg shells, 4 500 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1938 Model
6 x Twin mounts on sides, evenly spread
6 double
raised mounts
2 - 0,79" / 20,0 mm
70,0 cal guns - 0,26lbs / 0,12kg shells, 4 500 per gun
Anti-air guns in deck mount, 1938 Model
1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
1 double
raised mount
Weight of broadside 10 457
lbs / 4 745 kg
Armour:
- Belts: Width (max) Length
(avg) Height (avg)
Main: 10,6" / 270 mm 498,69 ft / 152,00 m 10,17
ft / 3,10 m
Ends: Unarmoured
Upper: 5,91" / 150 mm 236,22 ft / 72,00 m 7,55
ft / 2,30 m
Main Belt covers 99% of normal length
- Torpedo Bulkhead - Additional
damage containing bulkheads:
2,36"
/ 60 mm 498,69 ft / 152,00 m 32,48 ft / 9,90 m
Beam between torpedo
bulkheads 82,02 ft / 25,00 m
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 10,6" / 270 mm 5,91" / 150 mm 10,6"
/ 270 mm
2nd: 1,18" / 30 mm 0,59" / 15 mm 1,18"
/ 30 mm
- Armoured deck - multiple decks:
For and Aft decks:
5,31" / 135 mm
- Conning towers: Forward
10,63" / 270 mm, Aft 5,91" / 150 mm
Machinery:
Oil fired boilers,
steam turbines,
Geared drive, 4 shafts,
90 000 shp / 67 140 Kw = 27,80 kts
Range 7 000nm at
15,00 kts
Bunker at max
displacement = 3 120 tons
Complement:
1 178 - 1 532
Cost:
£11,389 million /
$45,555 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 2 279
tons, 7,3%
- Guns: 2 279 tons, 7,3%
Armour: 10 887
tons, 34,7%
- Belts: 2 836 tons, 9,0%
- Torpedo bulkhead: 1 416 tons, 4,5%
- Armament: 2 076 tons, 6,6%
- Armour Deck: 4 205 tons, 13,4%
- Conning Towers: 354 tons, 1,1%
Machinery: 2 494
tons, 8,0%
Hull, fittings &
equipment: 12 530 tons, 39,9%
Fuel, ammunition &
stores: 3 183 tons, 10,1%
Miscellaneous weights:
0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
61 650 lbs / 27 964 Kg = 56,2 x
13,0 " / 330 mm shells or 4,6 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,20
Metacentric height 7,9
ft / 2,4 m
Roll period: 16,2
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 71 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,42
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,43
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a normal bow and a round stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,428 / 0,433
Length to Beam Ratio:
7,18 : 1
'Natural speed' for
length: 27,88 kts
Power going to wave
formation at top speed: 44 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 17,50 degrees
Stern overhang: 6,99 ft
/ 2,13 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 20,00%, 26,90 ft /
8,20 m, 21,00 ft / 6,40 m
- Forward deck: 30,00%, 21,00 ft / 6,40
m, 21,00 ft / 6,40 m
- Aft deck: 34,00%, 21,00 ft / 6,40 m, 21,00 ft / 6,40 m
- Quarter deck: 16,00%, 21,00 ft /
6,40 m, 21,00 ft / 6,40 m
- Average freeboard: 21,47 ft / 6,54 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 73,5%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 179,2%
Waterplane Area:
52 766 Square feet or 4 902 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 124%
Structure weight / hull
surface area: 188 lbs/sq ft or 918 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,96
-
Longitudinal: 1,37
- Overall:
1,00
Excellent machinery,
storage, compartmentation space
Excellent accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Good seaboat, rides out
heavy weather easily