poniedziałek, 19 października 2015

Stawiacz min typu Tryton 1928-1929 (3 szt.)



Stawiacz min typu Tryton 1928-1929 (3 szt.)

Ponieważ stawiacze min typu Nereusz (zostały już tylko dwa) kończą swoją „karierę” w naszej flocie, zamówiono ich następców, których właśnie prezentuję. Są to następne okręty z projektu uniwersalnego PU-900.
Jednostka – jak to z projektami typowymi bywa – jest bardzo podobna do swoich „kuzynów” i różni się od nich tylko częściowo uzbrojeniem (miny) i nieznacznie szybkością. Przeznaczona jest w zasadzie do działań na Bałtyku i ewentualnie Morzu Północnym.
Uzbrojenie artyleryjskie pozwala nie bać się pojedynczych dozorowców nieprzyjaciela, a w przypadku ich przewagi liczebnej, prędkość zapewnia możliwość uchylenia się od walki. Zapewne „odjechane” :) środki obrony plot są prawie identyczne do zamontowanych na pozostałych okrętach tego projektu.
Reszta informacji w raporcie.
W związku z wprowadzeniem do służby okrętów tego typu, wycofane zostają starsze: Okeanos (ML-1 1909) i  Glaukos (ML-2 1909). Pierwszy z tych okrętów zakupiła Litwa za kwotę 128 tys. zł, a drugi Chiny za kwotę 102 tys. zł (z umownym rabatem).


Tryton, Poland Minelayer laid down 1928

Displacement:
            674 t light; 701 t standard; 899 t normal; 1 058 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (253,27 ft / 250,98 ft) x 29,53 ft x (10,33 / 11,52 ft)
            (77,20 m / 76,50 m) x 9,00 m  x (3,15 / 3,51 m)

Armament:
      2 - 4,13" / 105 mm 50,0 cal guns - 33,29lbs / 15,10kg shells, 150 per gun
              Dual purpose guns in deck and hoist mounts, 1920 Model
              2 x Single mounts on centreline ends, evenly spread
      2 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 600 per gun
              Anti-air guns in deck mount, 1919 Model
              1 x Twin mount on centreline, aft deck Centre 1 raised mount
      4 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 1 200 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1919 Model
              4 x Single mounts on sides, evenly spread 4 raised mounts
      1 - 0,51" / 13,0 mm 75,0 cal gun - 0,11lbs / 0,05kg shells, 2 000 per gun
              Machine gun in deck mount, 1925 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck Centre 1 raised mount
      Weight of broadside 72 lbs / 33 kg
      Mines
      2 - 1 212,54 lbs / 550,00 kg mines + 90 reloads - 49,801 t total
            in Above water - Stern racks/rails

Armour:
   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:         -                      -                            0,98" / 25 mm

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Direct drive, 2 shafts, 7 685 shp / 5 733 Kw = 24,00 kts
            Range 8 400nm at 13,00 kts
            Bunker at max displacement = 358 tons

Complement:
            81 - 106

Cost:
            £0,251 million / $1,004 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 89 tons, 9,8%
               - Guns: 26 tons, 2,9%
               - Weapons: 62 tons, 6,9%
            Armour: 0 tons, 0,0%
               - Armament: 0 tons, 0,0%
            Machinery: 239 tons, 26,6%
            Hull, fittings & equipment: 346 tons, 38,5%
            Fuel, ammunition & stores: 225 tons, 25,0%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              1 380 lbs / 626 Kg = 39,1 x 4,1 " / 105 mm shells or 0,6 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,32
            Metacentric height 1,3 ft / 0,4 m
            Roll period: 10,8 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 72 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,17
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,20

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak,
              a normal bow and small transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,411 / 0,434
            Length to Beam Ratio: 8,50 : 1
            'Natural speed' for length: 17,25 kts
            Power going to wave formation at top speed: 61 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 60
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 7,50 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            20,00%,  17,39 ft / 5,30 m,  15,75 ft / 4,80 m
               - Forward deck:       20,00%,  15,75 ft / 4,80 m,  15,75 ft / 4,80 m
               - Aft deck:    40,00%,  7,87 ft / 2,40 m,  7,87 ft / 2,40 m
               - Quarter deck:        20,00%,  7,87 ft / 2,40 m,  7,87 ft / 2,40 m
               - Average freeboard:                      11,15 ft / 3,40 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 95,8%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 116,0%
            Waterplane Area: 4 697 Square feet or 436 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 160%
            Structure weight / hull surface area: 44 lbs/sq ft or 214 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,89
                        - Longitudinal: 2,81
                        - Overall: 1,00
            Adequate machinery, storage, compartmentation space
            Adequate accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform

Tryton (1928)
Pontos (1928)
Proteusz (1929)





Namibia – wyniki badań, perspektywy i plany rozwoju



Namibia – wyniki badań, perspektywy i plany rozwoju

Z pewnym opóźnieniem przedstawiam w dużym skrócie efekty pracy ekspedycji naukowej do Namibii i wynikające z nich perspektywy i plany rozwoju tej kolonii.
Gospodarka.
Bogactwa naturalne.
W trakcie terenowych badań geologicznych:
- potwierdzono znane i eksploatowane złoża rud miedzi, cynku i ołowiu oraz złota i diamentów;
- potwierdzono znane, a nieeksploatowane złoża rud żelaza, cyny, wolframu, manganu, wanadu i srebra;
- odkryto nieznane dotychczas złoża rud uranu, arsenu oraz berylu;
- potwierdzono znane zasoby fluorytów, dolomitów i marmuru.
Planuje się:
- kontynuowanie eksploatacji złóż rud miedzi, cynku i ołowiu oraz złota, diamentów, fluorytów, dolomitów i marmuru;
- rozpoczęcie eksploatacji złóż rud żelaza, wolframu, manganu, wanadu i srebra;
Nie przewiduje się eksploatacji rud cyny, a złoża rud uranu będą eksploatowane w znikomych ilościach wyłącznie do celów naukowo-badawczych.
Rolnictwo, hodowla i rybołówstwo.
Rolnictwo i hodowla koncentruje się w dwu odrębnych sektorach; tradycyjnym czyli plemiennym i zmodernizowanym czyli „europejskim” Prawie połowa farm rolno-hodowlanych została przez decydujących się na emigrację właścicieli pochodzenia niemieckiego wystawiona na sprzedaż. Część zakupili zamieszkujący kolonię farmerzy pochodzenia afrykanerskiego, niemieckiego i angielskiego, część koloniści z Polski, a pozostałe znajdują się w zarządzie władz kolonii w oczekiwaniu na nabywców.
Planuje się:
- stopniowe zmniejszanie różnic pomiędzy sektorami;
- powiększenie areału rolno-hodowlanego poprzez nawadnianie z planowanych zbiorników retencyjnych na większych rzekach okresowych;
- intensyfikację istniejących upraw prosa, sorga, kukurydzy, winorośli i orzeszków ziemnych;
- intensyfikację hodowli bydła rogatego owiec (karakuły), kóz i drobiu;
- wprowadzenie upraw ziemniaków, manioku, palmy daktylowej i owoców cytrusowych;
- wprowadzenie hodowli wielbłądów i koni;
- intensyfikację słabo rozwiniętego rybołówstwa przybrzeżnego (sardynki, makrele, skorupiaki morskie).
Przemysł.
Aktualnie przemysł prawie nie istnieje; funkcjonują jedynie dwie małe cementownie, zakład garbarsko-futrzarski, dwie małe mleczarnie, zakład przetwórstwa ryb, i wytwórnia brandy.
Planuje się:
- budowę: średniej wielkości huty miedzi, małej huty żelaza, niewielkiej fabryki maszyn i narzędzi rolniczych, huty szkła, fabryki nawozów sztucznych oraz kilku niewielkich zakładów przetwórstwa mięsa, ryb i mleczarni.
Infrastruktura.
Istnieją dwie linie kolejowe: z Portu Afryka (Swakopmund) przez Karibib do Wichrogrodu (Windhuk) i z Karibib do Tsumeb z odgałęzieniem do Grootfontein. Planuje się budowę nowych linii kolejowych z Wichrogrodu do Gobabis, z Wichrogrodu do Keetmanshoop i dalej na południe z połączeniem z południowoafrykańską siecią kolejową, z Portu Afryka (Swakopmund) do Beniowskiego (Walfischbucht, Walvis Bay), oraz z Miastkowa (Lüderitz) do Keetmanshoop.
Planuje się rozbudowę i modernizację sieci drogowej, jednak w ograniczonym zakresie z powodu trudności terenowych.
Planuje się rozbudowę małych lądowisk w Port Afryka i Wichrogrodzie oraz budowę lotniska w Grootfontein.
Planuje się ograniczoną rozbudowę portów handlowych i rybackich w Port Afryka i Miastkowie oraz budowę przystani rybackich w Mowe Bay, Torra Bay, Hentiesbaai i Elisabeth Bay.
Planuje się rozbudowę istniejącej sieci telegraficznej i telefonicznej.
Przewidziana jest również budowa kilku zbiorników retencyjnych na większych rzekach okresowych wraz z kanałami nawadniającymi oraz budowa kilku odsalarni wody morskiej.
Obronność.
Nie przewiduje się poważniejszego fortyfikowania kolonii. Jedynie baza Marynarki w Beniowskim otrzyma dwie baterie artylerii nadbrzeżnej (283 i 105 mm) oraz kilka baterii przeciwdesantowych i plot. Lekką artylerię przeciwdesantową i plot otrzyma również baza wodnosamolotów w Miastkowie.
Główną bazą marynarki będzie przewidziany do rozbudowy port Beniowski. Poza tym mniejsze jednostki będą mogły korzystać z portów handlowych w Port Afryka i Miastkowie. W Beniowskim przewidziana jest budowa niewielkiej stoczni produkcyjno remontowej.
Planuje się budowę lotniska wojskowego w Beniowskim oraz baz wodnosamolotów w Beniowskim i Miastkowie.
W kolonii będą stacjonowały wojska lądowe w sile kilku tysięcy ludzi oraz batalion piechoty morskiej. W przyszłości planuje się utworzenie jednostki tubylczej w sile brygady.

W charakterze ciekawostki poniżej wygląd prawie całego wybrzeża morskiego Namibii.