poniedziałek, 12 kwietnia 2021

Francuski okręt doświadczalny Turbine 1938 (1 jednostka) cz.IV

Francuski okręt doświadczalny Turbine 1938 (1 jednostka) cz.IV

Na koniec, alternatywna w stosunku do przedstawionej w poprzednich postach „sagi”, przebudowa okrętu w okresie lipiec-sierpień 1942 roku.

Kadłub

Bez istotnych zmian.

Napęd

Zdemontowano kotły i turbiny parowe, instalując dwa silniki diesla o łącznej mocy 9000 KM.

Uzbrojenie

Istniejącą artylerię oraz zrzutnie bg i szumonamiernik usunięto. Zamontowano:

- 2xIx6-pdr/7cwt (57 mm [2,25”]/43) QF Mark IIA, przy maksymalnej elewacji 12o donośność pociskiem HE 2,72 kg wynosiła 5670 m;

- 2xIIx20 mm/70 (0.79") Mark I, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,123 kg wynosiła 4390 mm a przy maksymalnej elewacji 85o donośność pionowa tym samym pociskiem kg wynosiła 3050 m.

Inne

Usunięto zamkniętą sterówkę z pokładem namiarowym, montując w to miejsce sterówkę otwartą. Zdemontowano komin, a wyloty rur spalinowych diesli umieszczono w pawęży rufowej. Zamontowano nowy maszt, a na nim radar kontroli przestrzeni powietrznej i powierzchni morza Type 286 o zasięgu 20 Mm. Pomieszczenia byłej kotłowni zaadaptowano na mesę, kabiny radarową i szyfrową oraz kabiny dla dodatkowych 12 osób.

W wyniku przebudowy:

- wyporność standardowa zmniejszyła się ze 183 do 179 t;

- prędkość maksymalna zmniejszyła się z 46,21 do 42,87 w;

- zasięg wzrósł z 600 do 750 Mm przy 20 w.

Załoga stała obejmowała 5 oficerów, 9 podoficerów i 14 marynarzy.

Od września 1942 do marca 1943 roku, Turbine jest wykorzystywana – jako lider zespołu brytyjskich ścigaczy – do zwalczania niemieckich Schnellbootów na wodach Kanału La Manche. Zaliczono jej w tym okresie jeden ścigacz niemiecki zatopiony samodzielnie, jeden wspólnie z innymi jednostkami, dwa uszkodzone samodzielnie i trzy wspólnie z innymi jednostkami oraz jeden zestrzelony samolot. Dwukrotnie w tym czasie, jednostka uczestniczyła w akcjach SOE, przerzucając na wybrzeża Belgii i Holandii agentów i odbierając stamtąd agentów spalonych, zbiegłych jeńców oraz inne zagrożone przez okupanta osoby. W kwietniu 1943 Turbine została przebazowana do Północnej Afryki. Od czerwca 1943 prawie wyłącznie w służbie SOE, związanej głównie z przerzutem agentów na wybrzeża południowej Francji. W trakcie tej służby, zmuszona do przyjęcia walki, zatapia w pobliżu przylądka Cap Benat niemiecki pomocniczy patrolowiec. W sierpniu 1944 roku, Turbine bierze udział w operacji „Dragoon”, wysadzając w przeddzień desantu oddział dywersantów w rejonie przylądka Cap Long. We wrześniu 1944 bierze udział w swojej ostatniej akcji bojowej, wysadzając oddział dywersantów w rejonie Saint-Pierre-La-Mer. Od stycznia 1945, historia identyczna z przedstawioną w części III.

Poniżej rysunek i raport. 

Turbine, France motor gun boat laid down 1937, launched 1937, completed 1938, modernized 1942 (engine 1942)

Displacement:

            173 t light; 179 t standard; 200 t normal; 217 t full load

 Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)

            (183,89 ft / 173,88 ft) x 21,65 ft x (5,91 / 6,16 ft)

            (56,05 m / 53,00 m) x 6,60 m  x (1,80 / 1,88 m)

 Armament:

      2 - 2,24" / 57,0 mm 43,0 cal guns - 6,00lbs / 2,72kg shells, 247 per gun

              Quick firing guns in deck mounts, 1940 Model

              2 x Single mounts on centreline ends, evenly spread

      4 - 0,79" / 20,0 mm 70,0 cal guns - 0,27lbs / 0,12kg shells, 500 per gun

              Anti-air guns in deck mounts, 1939 Model

              2 x Twin mounts on centreline, evenly spread

                        2 raised mounts

      Weight of broadside 13 lbs / 6 kg

 Machinery:

            Diesel Internal combustion motors,

            Geared drive, 2 shafts, 9 000 shp / 6 714 Kw = 42,87 kts

            Range 750nm at 20,00 kts

            Bunker at max displacement = 37 tons

 Complement:

            28-40

 Distribution of weights at normal displacement:

            Armament: 3 tons, 1,3%

               - Guns: 3 tons, 1,3%

            Machinery: 109 tons, 54,6%

            Hull, fittings & equipment: 61 tons, 30,7%

            Fuel, ammunition & stores: 27 tons, 13,3%

            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

 Overall survivability and seakeeping ability:

            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):

              54 lbs / 24 Kg = 9,5 x 2,2 " / 57 mm shells or 0,1 torpedoes

            Stability (Unstable if below 1.00): 1,10

            Metacentric height 0,6 ft / 0,2 m

            Roll period: 11,7 seconds

            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 53 %

                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,07

            Seaboat quality  (Average = 1.00): 0,55

 Hull form characteristics:

            Hull has a flush deck,

              a normal bow and large transom stern

            Block coefficient (normal/deep): 0,315 / 0,327

            Length to Beam Ratio: 8,03 : 1

            'Natural speed' for length: 15,83 kts

            Power going to wave formation at top speed: 77 %

            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 96

            Bow angle (Positive = bow angles forward): 39,30 degrees

            Stern overhang: 0,98 ft / 0,30 m

            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):

                                               Fore end,        Aft end

               - Forecastle:            20,00%,  11,02 ft / 3,36 m,  10,01 ft / 3,05 m

               - Forward deck:       34,00%,  10,01 ft / 3,05 m,  9,02 ft / 2,75 m

               - Aft deck:    34,00%,  9,02 ft / 2,75 m,  8,01 ft / 2,44 m

               - Quarter deck:        12,00%,  8,01 ft / 2,44 m,  7,51 ft / 2,29 m

               - Average freeboard:                      9,14 ft / 2,79 m

            Ship tends to be wet forward

 Ship space, strength and comments:

            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 180,7%

                        - Above water (accommodation/working, high = better): 152,2%

            Waterplane Area: 2 305 Square feet or 214 Square metres

            Displacement factor (Displacement / loading): 42%

            Structure weight / hull surface area: 15 lbs/sq ft or 75 Kg/sq metre

            Hull strength (Relative):

                        - Cross-sectional: 0,34

                        - Longitudinal: 2,71

                        - Overall: 0,42

            Cramped machinery, storage, compartmentation space

            Excellent accommodation and workspace room

            Caution: Lacks seaworthiness - very limited seakeeping ability