Francuski okręt doświadczalny Turbine 1938 (1 jednostka) cz.IV
Na koniec, alternatywna w stosunku do przedstawionej w poprzednich postach „sagi”, przebudowa okrętu w okresie lipiec-sierpień 1942 roku.
Kadłub
Bez istotnych zmian.
Napęd
Zdemontowano kotły i turbiny parowe,
instalując dwa silniki diesla o łącznej mocy 9000 KM.
Uzbrojenie
Istniejącą artylerię oraz zrzutnie bg
i szumonamiernik usunięto. Zamontowano:
-
2xIx6-pdr/7cwt (57 mm [2,25”]/43) QF Mark IIA, przy maksymalnej elewacji 12o donośność
pociskiem HE 2,72 kg wynosiła 5670 m;
-
2xIIx20 mm/70 (0.79") Mark I,
przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,123 kg wynosiła 4390 mm a
przy maksymalnej elewacji 85o donośność pionowa tym samym pociskiem
kg wynosiła 3050 m.
Inne
Usunięto zamkniętą sterówkę z pokładem
namiarowym, montując w to miejsce sterówkę otwartą. Zdemontowano komin, a
wyloty rur spalinowych diesli umieszczono w pawęży rufowej. Zamontowano nowy
maszt, a na nim radar kontroli przestrzeni powietrznej i powierzchni morza Type
286 o zasięgu 20 Mm. Pomieszczenia byłej kotłowni zaadaptowano na mesę, kabiny
radarową i szyfrową oraz kabiny dla dodatkowych 12 osób.
W wyniku przebudowy:
- wyporność standardowa zmniejszyła
się ze 183 do 179 t;
- prędkość maksymalna zmniejszyła się
z 46,21 do 42,87 w;
- zasięg wzrósł z 600 do 750 Mm przy
20 w.
Załoga stała obejmowała 5 oficerów, 9
podoficerów i 14 marynarzy.
Od września 1942 do marca 1943 roku, Turbine jest wykorzystywana – jako lider
zespołu brytyjskich ścigaczy – do zwalczania niemieckich Schnellbootów na
wodach Kanału La Manche. Zaliczono jej w tym okresie jeden ścigacz niemiecki
zatopiony samodzielnie, jeden wspólnie z innymi jednostkami, dwa uszkodzone
samodzielnie i trzy wspólnie z innymi jednostkami oraz jeden zestrzelony
samolot. Dwukrotnie w tym czasie, jednostka uczestniczyła w akcjach SOE, przerzucając
na wybrzeża Belgii i Holandii agentów i odbierając stamtąd agentów spalonych,
zbiegłych jeńców oraz inne zagrożone przez okupanta osoby. W kwietniu 1943 Turbine została przebazowana do
Północnej Afryki. Od czerwca 1943 prawie wyłącznie w służbie SOE, związanej
głównie z przerzutem agentów na wybrzeża południowej Francji. W trakcie tej
służby, zmuszona do przyjęcia walki, zatapia w pobliżu przylądka Cap Benat niemiecki
pomocniczy patrolowiec. W sierpniu 1944 roku, Turbine bierze udział w operacji „Dragoon”, wysadzając w przeddzień
desantu oddział dywersantów w rejonie przylądka Cap Long. We wrześniu 1944
bierze udział w swojej ostatniej akcji bojowej, wysadzając oddział dywersantów
w rejonie Saint-Pierre-La-Mer. Od stycznia 1945, historia identyczna z
przedstawioną w części III.
Poniżej rysunek i raport.
Turbine, France motor gun boat laid down 1937, launched 1937, completed
1938, modernized 1942 (engine 1942)
Displacement:
173 t light; 179 t
standard; 200 t normal; 217 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(183,89 ft / 173,88 ft)
x 21,65 ft x (5,91 / 6,16 ft)
(56,05 m / 53,00 m) x
6,60 m x (1,80 / 1,88 m)
Armament:
2 - 2,24" / 57,0 mm
43,0 cal guns - 6,00lbs / 2,72kg shells, 247 per gun
Quick firing guns in deck mounts, 1940 Model
2 x Single mounts on centreline ends, evenly
spread
4 - 0,79" / 20,0 mm
70,0 cal guns - 0,27lbs / 0,12kg shells, 500 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1939 Model
2 x Twin mounts on centreline, evenly spread
2 raised
mounts
Weight of broadside 13 lbs /
6 kg
Machinery:
Diesel Internal
combustion motors,
Geared drive, 2
shafts, 9 000 shp / 6 714 Kw = 42,87 kts
Range 750nm at 20,00
kts
Bunker at max
displacement = 37 tons
Complement:
28-40
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 3 tons, 1,3%
- Guns: 3 tons, 1,3%
Machinery: 109 tons,
54,6%
Hull, fittings &
equipment: 61 tons, 30,7%
Fuel, ammunition &
stores: 27 tons, 13,3%
Miscellaneous weights:
0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
54 lbs / 24 Kg = 9,5 x 2,2 " / 57 mm
shells or 0,1 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,10
Metacentric height 0,6
ft / 0,2 m
Roll period: 11,7
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 53 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,07
Seaboat quality (Average = 1.00): 0,55
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a normal bow and large transom stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,315 / 0,327
Length to Beam Ratio:
8,03 : 1
'Natural speed' for
length: 15,83 kts
Power going to wave
formation at top speed: 77 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 96
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 39,30 degrees
Stern overhang: 0,98 ft
/ 0,30 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 20,00%, 11,02 ft /
3,36 m, 10,01 ft / 3,05 m
- Forward deck: 34,00%, 10,01 ft / 3,05
m, 9,02 ft / 2,75 m
- Aft deck: 34,00%, 9,02 ft / 2,75 m, 8,01 ft / 2,44 m
- Quarter deck: 12,00%, 8,01 ft / 2,44
m, 7,51 ft / 2,29 m
- Average freeboard: 9,14 ft / 2,79 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 180,7%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 152,2%
Waterplane Area:
2 305 Square feet or 214 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 42%
Structure weight / hull
surface area: 15 lbs/sq ft or 75 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,34
-
Longitudinal: 2,71
- Overall:
0,42
Cramped machinery,
storage, compartmentation space
Excellent accommodation
and workspace room
Caution: Lacks
seaworthiness - very limited seakeeping ability