Przebudowa lotniskowca typu Bearn na desantowiec szturmowy 1950 (1 jednostka)
Tym razem projekt wg pomysłu kolegi
ŁK, jest On także autorem legendy. Opis techniczny jest wspólnym – Pomysłodawcy
i moim – dziełem.
Stary lotniskowiec Bearn został przebudowany w Nowym
Orleanie od jesieni 1943 r. do wiosny 1945 r. na transportowiec samolotów.
Konwersja objęła wymianę artylerii, skrócenie pokładu lotniczego i demontaż
środkowego podnośnika lotniczego. W tej postaci okręt służył w Marine Nationale
do połowy 1948 r., kiedy podjęto decyzję o jego finalnej przebudowie na
„szturmowy” (z racji opancerzenia) okręt desantowy. Modernizacji, przy
finansowo-logistycznym wsparciu rządu amerykańskiego i US Navy, dokonała
sprawnie stocznia FC de la Méditerranée w La Seyne, w okresie od 12.09.1948 r.
do 27.12.1950 r. Po ponownym wejściu do służby okręt wziął udział w końcowej
fazie wojny koreańskiej i walkach w Indochinach (w latach 1951 – 1954), a w
1956 r. w inwazji na Egipt. Na przełomie lat 50-tych i 60-tych był
wykorzystywany w dostawach materiałów militarnych i wojska do objętej wojną
domową Algierii. Służbę zakończył 31.12.1965 r. i został złomowany dopiero w
1972 r., gdyż po rozbrojeniu służył jeszcze w charakterze hulka koszarowego w
Marsylii.
Poniżej opis techniczny przebudowy. Uwaga: opis obejmuje zmiany w stosunku do stanu sprzed jesieni 1943 roku.
Kadłub
Zlikwidowano kazamaty dział 155 mm
oraz prawoburtowy sponsom pod nadbudówkę i komin. Od strony rufy skrócono o 15
m dawny hangar, wydłużając w ten sposób pokład rufowy. Zabudowano przestrzeń
pomiędzy dawnymi pokładem dziobowym a pokładem startowym. Istotnie zmieniono
podział wewnętrzny kadłuba. Skrajne podnośniki lotnicze zostały przebudowane, a
środkowy zlikwidowany
Napęd
Zdemontowano starą, kombinowaną
siłownię tłokowo-turbinową i zainstalowano nową, złożoną z 2 zestawów turbin
parowych Rateau-Bretagne z przekładniami i 4 kotłów olejowych Sural-Penhoët.
Siłownia pochodziła z byłego niszczyciela Lansquenet,
który Niemcy zatopili w maju 1945 r., w trakcie remontu przed planowanym
wcieleniem do służby w Kriegsmarine. Przed ponownym zamontowaniem poddano ją
starannemu remontowi.
Uzbrojenie
Istniejące zdjęto w całości, a w jego
miejsce zamontowano:
- 4xIx5"/38
(12.7 cm) Mark 12, przy
elewacji 45o donośność pociskiem AAC 25,00 kg wynosi 15900 m, a przy
elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi
11890 m;
- 6xIVx40
mm/56 (1.57") Mark 2, przy
elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,90 kg wynosi 10180 m, a przy
elewacji maksymalnej 90o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi
6800 m.
Do kierowania ogniem zainstalowano dwa
radiodalocelowniki o bazie 6,3 m oraz sześć stanowisk kierowania ogniem działek
40 mm.
Wyposażenie desantowe
Okręt przenosi cztery kutry desantowe
typu LCM(6). Każdy kuter może
przewieźć do 60 żołnierzy lub jeden lekki czołg, lub jedną ciężarówkę lub dwa
samochody terenowe lub zaopatrzenie, o łącznej masie do 30,8 t.
Wyposażenie lotnicze
Na okręcie bazują cztery śmigłowce
typu Focke-Achgelis
Fa 223. W celu umożliwienia hangarowania
śmigłowce zmodyfikowano, wprowadzając składane łopaty wirników.
W roku 1952, Fa 223 zostały zastąpione przez maszyny Sikorsky H-19 Chickasaw.
Opancerzenie
Pozostawiono główny
burtowy pas pancerny o grubości 80 mm oraz opancerzenie pokładu górnego
(dawnego startowego) o grubości 24 mm. Zainstalowano grodzie ptorp o grubości
48 mm oraz opancerzenie wewnętrznego stanowiska dowodzenia o tej samej
grubości.
Inne
Całkowicie przebudowano
nadbudówki, komin i maszt. Zainstalowano:
- radar kontroli przestrzeni
powietrznej SC-2,
- radar kontroli powierzchni
morza i nawigacyjny SG-2,
- pięć radiostacji,
- radionamiernik.
Okręt może przewieźć 2500-7500
żołnierzy, w zależności od czasu rejsu oraz do 7600 t ładunku, w tym do 32
lekkich czołgów.
W wyniku przebudowy:
- zanurzenie zwiększyło
się z 9,30 do 9,75 m, a wyporność standardowa z 22146 do 23699 t;
- moc napędu wzrosła z
37500 do 58000 KM, prędkość maksymalna z 21,50 do 26,06 w, a zasięg wzrósł z
7000 Mm przy 10 w. do 6700 Mm przy 12 w.
Koszt przebudowy wyniósł
35,7% wartości porównywalnego okrętu nowego.
Bearn, France amphibious transport ship laid down 1914, launched 1920,
completed 1927, rebuilt 1945, 1950 (engine 1949)
Displacement:
23 124 t light;
23 699 t standard; 24 516 t normal; 25 170 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(604,79 ft / 578,74 ft)
x 88,91 ft x (31,99 / 32,64 ft)
(184,34 m / 176,40 m) x
27,10 m x (9,75 / 9,95 m)
Armament:
4 - 5,00" / 127 mm 38,0
cal guns - 55,12lbs / 25,00kg shells, 300 per gun
Dual purpose guns in deck mounts, 1932 Model
4 x Single mounts on centreline, evenly
spread
2 raised mounts
24 - 1,57" / 40,0 mm
56,0 cal guns - 1,98lbs / 0,90kg shells, 1 800 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1941 Model
2 x Quad mounts on sides, aft deck centre
4 x Quad mounts on sides, evenly spread
4 hull
mounts on lower deck
Weight of broadside 244 lbs
/ 111 kg
Armour:
- Belts: Width (max) Length
(avg) Height (avg)
Main: 3,15" / 80 mm 61,35 ft / 171,10 m 17,39 ft
/ 5,30 m
Ends: Unarmoured
Main Belt covers 149% of normal length
- Torpedo Bulkhead - Additional
damage containing bulkheads:
1,89"
/ 48 mm 561,35 ft / 171,10 m 39,37 ft / 12,00 m
Beam between torpedo
bulkheads 64,96 ft / 19,80 m
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 0,79" / 20 mm -
-
- Armoured deck - single deck:
For and Aft decks:
0,94" / 24 mm
- Conning towers: Forward
1,89" / 48 mm, Aft 0,00" / 0 mm
Machinery:
Oil fired boilers,
steam turbines,
Geared drive, 2 shafts,
58 000 shp / 43 268 Kw = 26,06 kts
Range 6 700nm at
12,00 kts
Bunker at max
displacement = 1 471 tons
Complement:
979 - 1 273
Cost:
£0,463 million / $1,852
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 51 tons, 0,2%
- Guns: 51 tons, 0,2%
Armour: 3 254
tons, 13,3%
- Belts: 1 191 tons, 4,9%
- Torpedo bulkhead: 1 545 tons, 6,3%
- Armament: 8 tons, 0,0%
- Armour Deck: 475 tons, 1,9%
- Conning Tower: 34 tons, 0,1%
Machinery: 1 402
tons, 5,7%
Hull, fittings &
equipment: 9 384 tons, 38,3%
Fuel, ammunition &
stores: 1 392 tons, 5,7%
Miscellaneous weights:
9 033 tons, 36,8%
- Hull below water: 6 070 tons
- Hull above water: 2 700 tons
- On freeboard deck: 263 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
56 917 lbs / 24 172 Kg = 910,7 x 5,0 " /
127 mm shells or 6,6 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,24
Metacentric height 6,2
ft / 1,9 m
Roll period: 15,0
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 80 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,02
Seaboat quality (Average = 1.00): 2,00
Hull form characteristics:
Hull has low
quarterdeck,
a normal bow and a round stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,521 / 0,524
Length to Beam Ratio:
6,51 : 1
'Natural speed' for
length: 24,06 kts
Power going to wave
formation at top speed: 51 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 40
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 19,20 degrees
Stern overhang: 7,55 ft
/ 2,30 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 21,00%, 53,15 ft /
16,20 m, 53,15 ft / 16,20 m
- Forward deck: 30,00%, 53,15 ft / 16,20
m, 53,15 ft / 16,20 m
- Aft deck: 30,00%, 53,15 ft / 16,20 m, 53,15 ft / 16,20 m
- Quarter deck: 19,00%, 24,61 ft /
7,50 m, 24,61 ft / 7,50 m
- Average freeboard: 47,73 ft / 14,55 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 81,1%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 361,5%
Waterplane Area:
34 962 Square feet or 3 248 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 161%
Structure weight / hull
surface area: 116 lbs/sq ft or 565 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,78
-
Longitudinal: 11,54
- Overall:
1,02
Excellent machinery,
storage, compartmentation space
Excellent accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat,
comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
4 x LCM(6)
4 x Fa 223