sobota, 10 września 2022

Przebudowa lotniskowca typu Bearn na desantowiec szturmowy 1950 (1 jednostka)

Przebudowa lotniskowca typu Bearn na desantowiec szturmowy 1950 (1 jednostka) 

Tym razem projekt wg pomysłu kolegi ŁK, jest On także autorem legendy. Opis techniczny jest wspólnym – Pomysłodawcy i moim –  dziełem.
Stary lotniskowiec Bearn został przebudowany w Nowym Orleanie od jesieni 1943 r. do wiosny 1945 r. na transportowiec samolotów. Konwersja objęła wymianę artylerii, skrócenie pokładu lotniczego i demontaż środkowego podnośnika lotniczego. W tej postaci okręt służył w Marine Nationale do połowy 1948 r., kiedy podjęto decyzję o jego finalnej przebudowie na „szturmowy” (z racji opancerzenia) okręt desantowy. Modernizacji, przy finansowo-logistycznym wsparciu rządu amerykańskiego i US Navy, dokonała sprawnie stocznia FC de la Méditerranée w La Seyne, w okresie od 12.09.1948 r. do 27.12.1950 r. Po ponownym wejściu do służby okręt wziął udział w końcowej fazie wojny koreańskiej i walkach w Indochinach (w latach 1951 – 1954), a w 1956 r. w inwazji na Egipt. Na przełomie lat 50-tych i 60-tych był wykorzystywany w dostawach materiałów militarnych i wojska do objętej wojną domową Algierii. Służbę zakończył 31.12.1965 r. i został złomowany dopiero w 1972 r., gdyż po rozbrojeniu służył jeszcze w charakterze hulka koszarowego w Marsylii.
Poniżej opis techniczny przebudowy. Uwaga: opis obejmuje zmiany w stosunku do stanu sprzed jesieni 1943 roku.
Kadłub
Zlikwidowano kazamaty dział 155 mm oraz prawoburtowy sponsom pod nadbudówkę i komin. Od strony rufy skrócono o 15 m dawny hangar, wydłużając w ten sposób pokład rufowy. Zabudowano przestrzeń pomiędzy dawnymi pokładem dziobowym a pokładem startowym. Istotnie zmieniono podział wewnętrzny kadłuba. Skrajne podnośniki lotnicze zostały przebudowane, a środkowy zlikwidowany
Napęd
Zdemontowano starą, kombinowaną siłownię tłokowo-turbinową i zainstalowano nową, złożoną z 2 zestawów turbin parowych Rateau-Bretagne z przekładniami i 4 kotłów olejowych Sural-Penhoët. Siłownia pochodziła z byłego niszczyciela Lansquenet, który Niemcy zatopili w maju 1945 r., w trakcie remontu przed planowanym wcieleniem do służby w Kriegsmarine. Przed ponownym zamontowaniem poddano ją starannemu remontowi.
Uzbrojenie
Istniejące zdjęto w całości, a w jego miejsce zamontowano:
- 4xIx5"/38 (12.7 cm) Mark 12, przy elewacji 45o donośność pociskiem AAC 25,00 kg wynosi 15900 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 11890 m;
- 6xIVx40 mm/56 (1.57") Mark 2, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,90 kg wynosi 10180 m, a przy elewacji maksymalnej 90o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 6800 m.
Do kierowania ogniem zainstalowano dwa radiodalocelowniki o bazie 6,3 m oraz sześć stanowisk kierowania ogniem działek 40 mm.
Wyposażenie desantowe
Okręt przenosi cztery kutry desantowe typu LCM(6). Każdy kuter może przewieźć do 60 żołnierzy lub jeden lekki czołg, lub jedną ciężarówkę lub dwa samochody terenowe lub zaopatrzenie, o łącznej masie do 30,8 t.
Wyposażenie lotnicze
Na okręcie bazują cztery śmigłowce typu Focke-Achgelis Fa 223. W celu umożliwienia hangarowania śmigłowce zmodyfikowano, wprowadzając składane łopaty wirników.
W roku 1952, Fa 223 zostały zastąpione przez maszyny Sikorsky H-19 Chickasaw.
Opancerzenie
Pozostawiono główny burtowy pas pancerny o grubości 80 mm oraz opancerzenie pokładu górnego (dawnego startowego) o grubości 24 mm. Zainstalowano grodzie ptorp o grubości 48 mm oraz opancerzenie wewnętrznego stanowiska dowodzenia o tej samej grubości.
Inne
Całkowicie przebudowano nadbudówki, komin i maszt. Zainstalowano:
- radar kontroli przestrzeni powietrznej SC-2,
- radar kontroli powierzchni morza i nawigacyjny SG-2,
- pięć radiostacji,
- radionamiernik.
Okręt może przewieźć 2500-7500 żołnierzy, w zależności od czasu rejsu oraz do 7600 t ładunku, w tym do 32 lekkich czołgów.
W wyniku przebudowy:
- zanurzenie zwiększyło się z 9,30 do 9,75 m, a wyporność standardowa z 22146 do 23699 t;
- moc napędu wzrosła z 37500 do 58000 KM, prędkość maksymalna z 21,50 do 26,06 w, a zasięg wzrósł z 7000 Mm przy 10 w. do 6700 Mm przy 12 w.
Koszt przebudowy wyniósł 35,7% wartości porównywalnego okrętu nowego. 

Bearn, France amphibious transport ship laid down 1914, launched 1920, completed 1927, rebuilt 1945, 1950 (engine 1949)

Displacement:
            23 124 t light; 23 699 t standard; 24 516 t normal; 25 170 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (604,79 ft / 578,74 ft) x 88,91 ft x (31,99 / 32,64 ft)
            (184,34 m / 176,40 m) x 27,10 m  x (9,75 / 9,95 m)

Armament:
      4 - 5,00" / 127 mm 38,0 cal guns - 55,12lbs / 25,00kg shells, 300 per gun
              Dual purpose guns in deck mounts, 1932 Model
              4 x Single mounts on centreline, evenly spread
                        2 raised mounts
      24 - 1,57" / 40,0 mm 56,0 cal guns - 1,98lbs / 0,90kg shells, 1 800 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1941 Model
              2 x Quad mounts on sides, aft deck centre
              4 x Quad mounts on sides, evenly spread
                        4 hull mounts on lower deck
      Weight of broadside 244 lbs / 111 kg

Armour:
   - Belts:                     Width (max)            Length (avg)                   Height (avg)
            Main:            3,15" / 80 mm      61,35 ft / 171,10 m           17,39 ft / 5,30 m
            Ends:   Unarmoured
              Main Belt covers 149% of normal length
   - Torpedo Bulkhead - Additional damage containing bulkheads:
                                1,89" / 48 mm      561,35 ft / 171,10 m           39,37 ft / 12,00 m
            Beam between torpedo bulkheads 64,96 ft / 19,80 m
   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)          Barbette/hoist (max)
            Main:           0,79" / 20 mm                    -                                      -
    - Armoured deck - single deck:
            For and Aft decks: 0,94" / 24 mm
   - Conning towers: Forward 1,89" / 48 mm, Aft 0,00" / 0 mm

Machinery:
            Oil fired boilers, steam turbines,
            Geared drive, 2 shafts, 58 000 shp / 43 268 Kw = 26,06 kts
            Range 6 700nm at 12,00 kts
            Bunker at max displacement = 1 471 tons

Complement:
            979 - 1 273

Cost:
            £0,463 million / $1,852 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 51 tons, 0,2%
               - Guns: 51 tons, 0,2%
            Armour: 3 254 tons, 13,3%
               - Belts: 1 191 tons, 4,9%
               - Torpedo bulkhead: 1 545 tons, 6,3%
               - Armament: 8 tons, 0,0%
               - Armour Deck: 475 tons, 1,9%
               - Conning Tower: 34 tons, 0,1%
            Machinery: 1 402 tons, 5,7%
            Hull, fittings & equipment: 9 384 tons, 38,3%
            Fuel, ammunition & stores: 1 392 tons, 5,7%
            Miscellaneous weights: 9 033 tons, 36,8%
               - Hull below water: 6 070 tons
               - Hull above water: 2 700 tons
               - On freeboard deck: 263 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              56 917 lbs / 24 172 Kg = 910,7 x 5,0 " / 127 mm shells or 6,6 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,24
            Metacentric height 6,2 ft / 1,9 m
            Roll period: 15,0 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 80 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,02
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
            Hull has low quarterdeck,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,521 / 0,524
            Length to Beam Ratio: 6,51 : 1
            'Natural speed' for length: 24,06 kts
            Power going to wave formation at top speed: 51 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 40
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 19,20 degrees
            Stern overhang: 7,55 ft / 2,30 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                               Fore end,                        Aft end
               - Forecastle:            21,00%,  53,15 ft / 16,20 m,  53,15 ft / 16,20 m
               - Forward deck:       30,00%,  53,15 ft / 16,20 m,  53,15 ft / 16,20 m
               - Aft deck:    30,00%,  53,15 ft / 16,20 m,  53,15 ft / 16,20 m
               - Quarter deck:        19,00%,  24,61 ft / 7,50 m,  24,61 ft / 7,50 m
               - Average freeboard:                      47,73 ft / 14,55 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 81,1%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 361,5%
            Waterplane Area: 34 962 Square feet or 3 248 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 161%
            Structure weight / hull surface area: 116 lbs/sq ft or 565 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,78
                        - Longitudinal: 11,54
                        - Overall: 1,02
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

4 x LCM(6)
4 x Fa 223