Lodołamacz floty typu Słoń morski 1927 (1 szt.) - poprawiony
Uznając słuszność uwag Kolegów dotyczących konieczności „schowania”
samolotu do hangaru, zmieniłem projekt tak, aby warunek ten został spełniony.
Przy okazji tych zmian dołożyłem działko 40 mm. Nie chodziło mi teraz o
zwiększenie siły ognia, po prostu nie było już miejsca na działko w osi okrętu,
trzeba więc było zamontować po burtach dwa. Widok boczny przedstawia samolot na
katapulcie przy zamkniętym hangarze; widok z góry samolot w otwartym hangarze.
W związku z dodaniem działka 40 mm nieznacznie zmienił się raport.
Pomysł kolegi H_Babbocka również zostanie wykorzystany, ponieważ
mamy dwa bieguny, więc drugi podobny lodołamacz się przyda :).
Ponieważ nasza flota nie ma zbyt wielu interesów w okolicach
podbiegunowych, okręt taki jak ten może wydawać się zbędny. Lecz jako, że w
czasie wojny tworzą się często nieprzewidziane wcześniej sytuacje, uważam, że
budowa tego lodołamacza nie była błędem. Poza tym obiecałem go kiedyś koledze
ŁK, i to jest ten ważny argument :).
Okręt jest wyposażony we wszystkie „wynalazki”, jakie szanujący
się lodołamacz winien posiadać; tj.: wzmocniony dziób i poszycie, podwójne
poszycie i dwukrotnie zagęszczone wręgi do wysokości 1,2 m nad linią wodną,
zbiorniki balastowe w przestrzeni pomiędzy podwójnym poszyciem, zestaw silnych
pomp itp. Szerzej o tym pisałem przy okazji oddania do użytku wcześniejszych,
mniejszych lodołamaczy (01.01.2015). Ponadto na jednostce tej znajdują się dwie
nowości (u nas): siłownia diesel-elektryczna i rozpoznawcza łódź latająca –
amfibia na płozach.
Zasada działania siłowni diesel-elektrycznej jest prosta: silniki
diesla napędzają generatory prądu, które zasilają silniki elektryczne, które z
kolei obracają wały śrub. Do wad takiej siłowni zalicza się: duża masa i
zajmowane miejsce, liczna obsługa, niska sprawność i wysoki koszt – nazbierało się
tego... Jednakże siłownie te posiadają wiele zalet, z których kilka jest
bezcenne dla takiego okrętu jak lodołamacz lub holownik: możliwość
przyłożenia dużego momentu obrotowego nawet przy małych obrotach, możliwość
precyzyjnej regulacji obrotów, mała długość wałów, możliwość zastosowania
nienawrotnych silników spalinowych i lokalizacji ich w dowolnym miejscu kadłuba
oraz możliwość zastosowania wielu takich samych standardowych silników
spalinowych pozwalająca na ich optymalne obciążenie i łatwe remonty.
Zaokrętowana łódź latająca ma w
założeniu rozpoznawać sytuację lodową z dala od okrętu. W normalnych warunkach
jest wyrzucana w powietrze katapultą, ląduje natomiast albo na wodzie (jeśli w
pobliżu okrętu znajduje się wolne lustro wody), albo na powierzchni lodu czy
śniegu na płozach. Ponieważ przy lądowaniu amfibii na pokrywie lodowej okręt
nie będzie mógł bezpiecznie zbliżyć się do niej celem jej podjęcia na odległość
mniejszą niż kilka metrów, zamontowano na pokładzie dwa żurawie od dużym
zasięgu ramienia.
Ponieważ zima – na szczęście! – nie
trwa cały rok, trzeba znaleźć dla naszego lodołamacza zajęcie na pozostałą jego
część. Dostosowano więc jednostkę do pełnienia zastępczych ról: holownika,
okrętu ratowniczego, zaopatrzeniowca, a także środka transportu i bazy dla
badaczy-polarników. Dla realizacji tych zadań okręt został wyposażony m.in. w :
armatkę wodną, ładownię na 450 t wraz z bomem ładunkowym, hak holowniczy i sporą
ilość dodatkowych miejsc w kabinach.
Uzbrojenie, jak na okręt tej
wielkości jest raczej symboliczne. Proszę się nie przerażać wykazanym w
raporcie opancerzeniem, ja tylko w ten sposób chciałem zmusić program do
uwzględnienia masy podwójnego i wzmocnionego poszycia.
Jak na lodołamacz przystało, nasz Słoń charakteryzuje się świetną
dzielnością morską, a jego zdolność kruszenia pokrywy lodowej sięga 2,0-2,5 m. Prędkość
może wydawać się stosunkowo wysoka, ale jeżeli okręt miałby np. dowieźć
polarników na Antarktydę, to przy niskiej prędkości najstarsi z nich mogliby już
tam nie dotrzeć :).
Z powyższego powodu zatroszczyłem się również o duży zasięg.
Ponieważ okręt jest mocno nietypowy,
może wzbudzić ożywioną dyskusję - i na to liczę!
Słoń morski, Poland Fleet icebreaker
laid down 1927
Displacement:
2 165 t light; 2 221 t
standard; 2 604 t normal; 2 910 t full load
Dimensions:
Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(321,68 ft / 314,96 ft) x 41,99 ft x
(13,12 / 14,31 ft)
(98,05 m / 96,00 m) x 12,80 m x (4,00 / 4,36 m)
Armament:
1 - 2,95" / 75,0 mm 55,0 cal gun -
13,01lbs / 5,90kg shells, 150 per gun
Dual purpose gun in deck mount, 1923 Model
1 x Single mount on centreline, forward deck forward
2 -
1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 600 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1919 Model
2 x Single mounts on sides, forward deck aft
2 - 0,98" / 25,0 mm 45,0 cal guns -
0,55lbs / 0,25kg shells, 1 200 per gun
Breech loading guns in deck mounts, 1919 Model
2 x Single mounts on sides amidships 2 raised mounts
Weight of broadside 18 lbs / 8 kg
Armour:
- Belts: Width
(max) Length (avg) Height (avg)
Ends: Unarmoured
- Torpedo Bulkhead - Additional damage
containing bulkheads:
0,98" / 25 mm 314,96 ft / 96,00 m 17,06 ft / 5,20 m
Beam between torpedo bulkheads 35,43
ft / 10,80 m
Machinery:
Diesel Internal combustion
generators,
Electric motors, 2 shafts, 10 014 shp / 7 470 Kw = 18,00 kts
Range 10 900nm at 12,00 kts
Bunker at max displacement = 690
tons
Complement:
181 - 236
Cost:
£0,361 million / $1,443 million
Distribution
of weights at normal displacement:
Armament: 5 tons, 0,2%
- Guns: 5 tons, 0,2%
Armour: 196 tons, 7,5%
- Torpedo bulkhead: 196 tons, 7,5%
Machinery: 158 tons, 6,1%
Hull, fittings & equipment: 813
tons, 31,2%
Fuel, ammunition & stores: 438
tons, 16,8%
Miscellaneous weights: 993 tons,
38,1%
- Hull below water: 700 tons
- Hull above water: 250 tons
- On freeboard deck: 43 tons
Overall
survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical
penetrating hits needed to sink ship):
6 941 lbs / 3 148 Kg = 539,2 x 3,0 " / 75 mm shells or
2,0 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00):
1,61
Metacentric height 3,0 ft / 0,9 m
Roll period: 10,2 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
- Recoil
effect (Restricted arc if above 1.00): 0,01
Seaboat quality (Average = 1.00): 2,00
Hull form
characteristics:
Hull has rise forward of midbreak,
a normal bow and a round stern
Block coefficient (normal/deep):
0,525 / 0,538
Length to Beam Ratio: 7,50 : 1
'Natural speed' for length: 17,75
kts
Power going to wave formation at top
speed: 46 %
Trim (Max stability = 0, Max
steadiness = 100): 35
Bow angle (Positive = bow angles
forward): 16,00 degrees
Stern overhang: 0,98 ft / 0,30 m
Freeboard (% = length of deck as a
percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 20,00%, 20,01 ft / 6,10 m, 18,04 ft / 5,50 m
- Forward deck: 50,00%, 18,04 ft / 5,50 m, 18,04 ft / 5,50 m
- Aft deck: 20,00%, 10,17 ft / 3,10 m, 10,17 ft / 3,10 m
- Quarter deck: 10,00%, 10,17 ft / 3,10 m, 10,17 ft / 3,10 m
- Average freeboard: 15,84
ft / 4,83 m
Ship space,
strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 72,1%
- Above water
(accommodation/working, high = better): 149,9%
Waterplane Area: 9 018 Square
feet or 838 Square metres
Displacement factor (Displacement /
loading): 172%
Structure weight / hull surface
area: 53 lbs/sq ft or 261 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,90
- Longitudinal: 2,59
- Overall: 1,00
Excellent machinery, storage,
compartmentation space
Excellent accommodation and
workspace room
Ship has slow, easy roll, a good,
steady gun platform
Excellent seaboat, comfortable, can
fire her guns in the heaviest weather
1 x catapult
1 x CZL-22HRz