poniedziałek, 12 października 2015

Lodołamacz floty typu Słoń morski 1927 (1 szt.) - poprawiony



Lodołamacz floty typu Słoń morski 1927 (1 szt.) - poprawiony


Uznając słuszność uwag Kolegów dotyczących konieczności „schowania” samolotu do hangaru, zmieniłem projekt tak, aby warunek ten został spełniony. Przy okazji tych zmian dołożyłem działko 40 mm. Nie chodziło mi teraz o zwiększenie siły ognia, po prostu nie było już miejsca na działko w osi okrętu, trzeba więc było zamontować po burtach dwa. Widok boczny przedstawia samolot na katapulcie przy zamkniętym hangarze; widok z góry samolot w otwartym hangarze. W związku z dodaniem działka 40 mm nieznacznie zmienił się raport.

Pomysł kolegi H_Babbocka również zostanie wykorzystany, ponieważ mamy dwa bieguny, więc drugi podobny lodołamacz się przyda :).

Ponieważ nasza flota nie ma zbyt wielu interesów w okolicach podbiegunowych, okręt taki jak ten może wydawać się zbędny. Lecz jako, że w czasie wojny tworzą się często nieprzewidziane wcześniej sytuacje, uważam, że budowa tego lodołamacza nie była błędem. Poza tym obiecałem go kiedyś koledze ŁK, i to jest ten ważny argument :).
Okręt jest wyposażony we wszystkie „wynalazki”, jakie szanujący się lodołamacz winien posiadać; tj.: wzmocniony dziób i poszycie, podwójne poszycie i dwukrotnie zagęszczone wręgi do wysokości 1,2 m nad linią wodną, zbiorniki balastowe w przestrzeni pomiędzy podwójnym poszyciem, zestaw silnych pomp itp. Szerzej o tym pisałem przy okazji oddania do użytku wcześniejszych, mniejszych lodołamaczy (01.01.2015). Ponadto na jednostce tej znajdują się dwie nowości (u nas): siłownia diesel-elektryczna i rozpoznawcza łódź latająca – amfibia na płozach.   
Zasada działania siłowni diesel-elektrycznej jest prosta: silniki diesla napędzają generatory prądu, które zasilają silniki elektryczne, które z kolei obracają wały śrub. Do wad takiej siłowni zalicza się: duża masa i zajmowane miejsce, liczna obsługa, niska sprawność i wysoki koszt – nazbierało się tego... Jednakże siłownie te posiadają wiele zalet, z których kilka jest bezcenne dla takiego okrętu jak lodołamacz lub holownik: możliwość przyłożenia dużego momentu obrotowego nawet przy małych obrotach, możliwość precyzyjnej regulacji obrotów, mała długość wałów, możliwość zastosowania nienawrotnych silników spalinowych i lokalizacji ich w dowolnym miejscu kadłuba oraz możliwość zastosowania wielu takich samych standardowych silników spalinowych pozwalająca na ich optymalne obciążenie i łatwe remonty.
Zaokrętowana łódź latająca ma w założeniu rozpoznawać sytuację lodową z dala od okrętu. W normalnych warunkach jest wyrzucana w powietrze katapultą, ląduje natomiast albo na wodzie (jeśli w pobliżu okrętu znajduje się wolne lustro wody), albo na powierzchni lodu czy śniegu na płozach. Ponieważ przy lądowaniu amfibii na pokrywie lodowej okręt nie będzie mógł bezpiecznie zbliżyć się do niej celem jej podjęcia na odległość mniejszą niż kilka metrów, zamontowano na pokładzie dwa żurawie od dużym zasięgu ramienia.
Ponieważ zima – na szczęście! – nie trwa cały rok, trzeba znaleźć dla naszego lodołamacza zajęcie na pozostałą jego część. Dostosowano więc jednostkę do pełnienia zastępczych ról: holownika, okrętu ratowniczego, zaopatrzeniowca, a także środka transportu i bazy dla badaczy-polarników. Dla realizacji tych zadań okręt został wyposażony m.in. w : armatkę wodną, ładownię na 450 t wraz z bomem ładunkowym, hak holowniczy i sporą ilość dodatkowych miejsc w kabinach.
Uzbrojenie, jak na okręt tej wielkości jest raczej symboliczne. Proszę się nie przerażać wykazanym w raporcie opancerzeniem, ja tylko w ten sposób chciałem zmusić program do uwzględnienia masy podwójnego i wzmocnionego poszycia.
Jak na lodołamacz przystało, nasz Słoń charakteryzuje się świetną dzielnością morską, a jego zdolność kruszenia pokrywy lodowej sięga 2,0-2,5 m. Prędkość może wydawać się stosunkowo wysoka, ale jeżeli okręt miałby np. dowieźć polarników na Antarktydę, to przy niskiej prędkości najstarsi z nich mogliby już tam nie dotrzeć :). Z powyższego powodu zatroszczyłem się również o duży zasięg.
Ponieważ okręt jest mocno nietypowy, może wzbudzić ożywioną dyskusję - i na to liczę!



Słoń morski, Poland Fleet icebreaker laid down 1927

Displacement:
            2 165 t light; 2 221 t standard; 2 604 t normal; 2 910 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (321,68 ft / 314,96 ft) x 41,99 ft x (13,12 / 14,31 ft)
            (98,05 m / 96,00 m) x 12,80 m  x (4,00 / 4,36 m)

Armament:
      1 - 2,95" / 75,0 mm 55,0 cal gun - 13,01lbs / 5,90kg shells, 150 per gun
              Dual purpose gun in deck mount, 1923 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck forward
      2 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 600 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1919 Model
              2 x Single mounts on sides, forward deck aft
      2 - 0,98" / 25,0 mm 45,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 1 200 per gun
              Breech loading guns in deck mounts, 1919 Model
              2 x Single mounts on sides amidships 2 raised mounts
      Weight of broadside 18 lbs / 8 kg

Armour:
   - Belts:                     Width (max)    Length (avg)               Height (avg)
            Ends:   Unarmoured

   - Torpedo Bulkhead - Additional damage containing bulkheads:
                        0,98" / 25 mm 314,96 ft / 96,00 m     17,06 ft / 5,20 m
            Beam between torpedo bulkheads 35,43 ft / 10,80 m

Machinery:
            Diesel Internal combustion generators,
            Electric motors, 2 shafts, 10 014 shp / 7 470 Kw = 18,00 kts
            Range 10 900nm at 12,00 kts
            Bunker at max displacement = 690 tons

Complement:
            181 - 236

Cost:
            £0,361 million / $1,443 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 5 tons, 0,2%
               - Guns: 5 tons, 0,2%
            Armour: 196 tons, 7,5%
               - Torpedo bulkhead: 196 tons, 7,5%
            Machinery: 158 tons, 6,1%
            Hull, fittings & equipment: 813 tons, 31,2%
            Fuel, ammunition & stores: 438 tons, 16,8%
            Miscellaneous weights: 993 tons, 38,1%
               - Hull below water: 700 tons
               - Hull above water: 250 tons
               - On freeboard deck: 43 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              6 941 lbs / 3 148 Kg = 539,2 x 3,0 " / 75 mm shells or 2,0 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,61
            Metacentric height 3,0 ft / 0,9 m
            Roll period: 10,2 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,01
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,525 / 0,538
            Length to Beam Ratio: 7,50 : 1
            'Natural speed' for length: 17,75 kts
            Power going to wave formation at top speed: 46 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 35
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 16,00 degrees
            Stern overhang: 0,98 ft / 0,30 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            20,00%,  20,01 ft / 6,10 m,  18,04 ft / 5,50 m
               - Forward deck:       50,00%,  18,04 ft / 5,50 m,  18,04 ft / 5,50 m
               - Aft deck:    20,00%,  10,17 ft / 3,10 m,  10,17 ft / 3,10 m
               - Quarter deck:        10,00%,  10,17 ft / 3,10 m,  10,17 ft / 3,10 m
               - Average freeboard:                      15,84 ft / 4,83 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 72,1%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 149,9%
            Waterplane Area: 9 018 Square feet or 838 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 172%
            Structure weight / hull surface area: 53 lbs/sq ft or 261 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,90
                        - Longitudinal: 2,59
                        - Overall: 1,00
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

1 x catapult
1 x CZL-22HRz