Przebudowa krążownika/jachtu królewskiego typu Korona na okręt dowodzenia typu Mars 1940 (1 szt.)
Zgodnie
z wcześniejszymi zapowiedziami, dokonano przebudowy krążownika/jachtu
królewskiego Korona na okręt
dowodzenia.
Koszt
przebudowy wyniósł 34,5% wartości okrętu nowego. W ramach przebudowy:
-
całkowicie wymieniono urządzenia napędowe ze znaczną redukcją ich mocy;
-
całkowicie wymieniono uzbrojenie artyleryjskie oraz zdemontowano uzbrojenie
torpedowe;
-
skrócono górny pancerny pas burtowy, trzykrotnie pogrubiono opancerzenie
poziome oraz przekonstruowano grodzie przeciwtorpedowe;
-
całkowicie przebudowano nadbudówki, maszty i kominy;
-
wymieniono wyposażenie lotnicze;
-
wymieniono i znacznie rozbudowano wyposażenie radionawigacyjne;
-
sam kadłub pozostał bez zmian.
Z
uwagi na znaczne odciążenie okrętu (napęd, uzbrojenie) wyporność zmniejszyła
się o 380 tn, a zanurzenie o 0,3 m.
Główne
zadanie tej jednostki to dowodzenie desantem (w tym bieżące planowanie i
koordynacja działań floty, lotnictwa i sił lądowych). We wczesnej fazie desantu
na pokładzie okrętu przebywają dowództwa sił lądowych i lotnictwa, przenosząc
się na ląd dopiero po opanowaniu wystarczająco dużego przyczółka. Mars może także pełnić rolę okrętu
koordynującego obronę plot dużych zespołów okrętów.
Dla
realizacji ww. zadań, okręt jest bogato wyposażony w instalacje
radionawigacyjne (dwa dalocelowniki plot, dwa najnowsze radary kontroli
przestrzeni powietrznej i powierzchni wody, dwa radionamierniki, 5 radiostacji
dalekiego i 8! bliskiego zasięgu), liczne centra dowodzenia, sale odpraw itp. Wielka
liczba radiostacji bliskiego zasięgu umożliwia jednoczesną łączność (na różnych
częstotliwościach) z jednostkami desantowymi, wspierającymi, siłami na lądzie i
lotnictwem. Prócz załogi stałej, Mars
może zaokrętować do 90 sztabowców wszystkich rodzajów sił zbrojnych.
Uzbrojenie
okrętu służy głównie do obrony plot, chociaż w przypadku ważnej potrzeby może
być użyte do wsparcia oddziałów na lądzie. Stosunkowo silne jest opancerzenie
poziome i przeciwtorpedowe.
Jednostka
została wyposażona w dwie łodzie latające w układzie amfibii, umożliwiające łączność
kurierską zarówno na wodzie, jak i na lądzie. Z uwagi na ograniczoną ilość
miejsca na – niewielkim przecież – okręcie, zastosowano nieortodoksyjny układ
dwu oddzielnych hangarów. Rozwiązanie takie umożliwia dodatkowo niezależne
operowanie i obsługę obydwu amfibii.
Mars charakteryzuje się
wielkim zasięgiem i bardzo dobrymi własnościami morskimi, a jego prędkość jest
adekwatna do stawianych przed nim zadań.
Ponieważ
jest to pierwszy okręt tej klasy w naszej flocie, proponuję traktować go trochę
jako jednostkę eksperymentalną i z pobłażliwością przyjąć ewentualne
niedoskonałości.
Link do obrazka: http://www.imagebam.com/image/587789516982661
Mars, Poland Command ship laid down 1940
Displacement:
4 748
t light; 4 985 t standard; 6 328 t normal; 7 403 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x
beam x draught (normal/deep)
(531,15
ft / 524,93 ft) x 52,49 ft x (16,40 / 18,47 ft)
(161,89
m / 160,00 m) x 16,00 m x (5,00 / 5,63
m)
Armament:
4
- 5,31" / 135 mm 50,0 cal guns - 72,09lbs / 32,70kg shells, 300 per gun
Dual purpose guns in turret on barbette
mounts, 1932 Model
2 x Twin mounts on centreline ends, evenly
spread
6
- 2,24" / 57,0 mm 65,0 cal guns - 5,09lbs / 2,31kg shells, 1 500 per
gun
Anti-air guns in deck mounts, 1937 Model
2 x Twin mounts on centreline ends, evenly
spread
2
raised mounts
1 x
Twin mount on centreline, forward deck aft
1
double raised mount
16 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells,
7 500 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
8 x Twin mounts on sides, evenly spread
8
double raised mounts
Weight of broadside 323 lbs / 147 kg
Armour:
-
Belts: Width (max) Length (avg) Height
(avg)
Main: 2,95" / 75 mm 367,45 ft / 112,00 m 8,53 ft
/ 2,60 m
Ends: Unarmoured
Upper: 2,95" / 75 mm 72,18 ft / 22,00 m 7,55 ft / 2,30 m
Main Belt covers 108% of normal length
-
Torpedo Bulkhead - Additional damage containing bulkheads:
2,95"
/ 75 mm 367,45 ft / 112,00 m 10,66 ft / 3,25 m
Beam
between torpedo bulkheads 45,93 ft / 14,00 m
-
Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 2,95" / 75 mm 0,98" / 25 mm 0,98"
/ 25 mm
-
Armoured deck - single deck:
For
and Aft decks: 2,95" / 75 mm
-
Conning towers: Forward 2,95" / 75 mm, Aft 2,95" / 75 mm
Machinery:
Diesel
Internal combustion motors,
Geared
drive, 2 shafts, 13 167 shp / 9 823 Kw = 21,00 kts
Range
18 000nm at 14,00 kts
Bunker
at max displacement = 2 419
Complement:
354
- 461
Cost:
£0,524
million / $2,094 million
Distribution of weights at normal
displacement:
Armament:
98 tons, 1,6%
- Guns: 98 tons, 1,6%
Armour:
1 829 tons, 28,9%
- Belts: 474 tons, 7,5%
- Torpedo bulkhead: 428 tons, 6,8%
- Armament: 35 tons, 0,6%
- Armour Deck: 848 tons, 13,4%
- Conning Towers: 44 tons, 0,7%
Machinery:
352 tons, 5,6%
Hull,
fittings & equipment: 2 427 tons, 38,3%
Fuel,
ammunition & stores: 1 581 tons, 25,0%
Miscellaneous
weights: 41 tons, 0,7%
- Hull below water: 19 tons
- Hull above water: 2 tons
- On freeboard deck: 20 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
36 726 lbs / 16 659 Kg = 115,4 x
5,3 " / 135 mm shells or 2,5 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,25
Metacentric
height 2,8 ft / 0,9 m
Roll
period: 13,1 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 80 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,17
Seaboat
quality (Average = 1.00): 2,00
Hull form characteristics:
Hull
has rise forward of midbreak,
a normal bow and a cruiser stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,490 / 0,509
Length
to Beam Ratio: 10,00 : 1
'Natural
speed' for length: 22,91 kts
Power
going to wave formation at top speed: 36 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 40
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 14,00 degrees
Stern
overhang: -1,64 ft / -0,50 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 15,00%, 24,93 ft /
7,60 m, 22,97 ft / 7,00 m
- Forward deck: 60,00%, 22,97 ft / 7,00
m, 22,97 ft / 7,00 m
- Aft deck: 10,00%, 15,09 ft / 4,60 m, 15,09 ft / 4,60 m
- Quarter deck: 15,00%, 15,09 ft /
4,60 m, 16,08 ft / 4,90 m
- Average freeboard: 21,19 ft / 6,46 m
Ship
tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 30,7%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 213,5%
Waterplane
Area: 18 194 Square feet or 1 690 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 216%
Structure
weight / hull surface area: 76 lbs/sq ft or 370 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,92
-
Longitudinal: 2,12
-
Overall: 1,00
Excellent
machinery, storage, compartmentation space
Excellent
accommodation and workspace room
Ship
has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent
seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
2 x catapults
2 x PWL-114HRb
Sensors:
2 x DC-P-4
2 x RN-2
2 x RWN-PM-2