niedziela, 27 listopada 2016

Przebudowa krążownika/jachtu królewskiego typu Korona na okręt dowodzenia typu Mars 1940 (1 szt.)



Przebudowa krążownika/jachtu królewskiego typu Korona na okręt dowodzenia typu Mars 1940 (1 szt.)

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, dokonano przebudowy krążownika/jachtu królewskiego Korona na okręt dowodzenia.
Koszt przebudowy wyniósł 34,5% wartości okrętu nowego. W ramach przebudowy:
- całkowicie wymieniono urządzenia napędowe ze znaczną redukcją ich mocy;
- całkowicie wymieniono uzbrojenie artyleryjskie oraz zdemontowano uzbrojenie torpedowe;
- skrócono górny pancerny pas burtowy, trzykrotnie pogrubiono opancerzenie poziome oraz przekonstruowano grodzie przeciwtorpedowe;
- całkowicie przebudowano nadbudówki, maszty i kominy;
- wymieniono wyposażenie lotnicze;
- wymieniono i znacznie rozbudowano wyposażenie radionawigacyjne;
- sam kadłub pozostał bez zmian.
Z uwagi na znaczne odciążenie okrętu (napęd, uzbrojenie) wyporność zmniejszyła się o 380 tn, a zanurzenie o 0,3 m.
Główne zadanie tej jednostki to dowodzenie desantem (w tym bieżące planowanie i koordynacja działań floty, lotnictwa i sił lądowych). We wczesnej fazie desantu na pokładzie okrętu przebywają dowództwa sił lądowych i lotnictwa, przenosząc się na ląd dopiero po opanowaniu wystarczająco dużego przyczółka. Mars może także pełnić rolę okrętu koordynującego obronę plot dużych zespołów okrętów.
Dla realizacji ww. zadań, okręt jest bogato wyposażony w instalacje radionawigacyjne (dwa dalocelowniki plot, dwa najnowsze radary kontroli przestrzeni powietrznej i powierzchni wody, dwa radionamierniki, 5 radiostacji dalekiego i 8! bliskiego zasięgu), liczne centra dowodzenia, sale odpraw itp. Wielka liczba radiostacji bliskiego zasięgu umożliwia jednoczesną łączność (na różnych częstotliwościach) z jednostkami desantowymi, wspierającymi, siłami na lądzie i lotnictwem. Prócz załogi stałej, Mars może zaokrętować do 90 sztabowców wszystkich rodzajów sił zbrojnych.
Uzbrojenie okrętu służy głównie do obrony plot, chociaż w przypadku ważnej potrzeby może być użyte do wsparcia oddziałów na lądzie. Stosunkowo silne jest opancerzenie poziome i przeciwtorpedowe.
Jednostka została wyposażona w dwie łodzie latające w układzie amfibii, umożliwiające łączność kurierską zarówno na wodzie, jak i na lądzie. Z uwagi na ograniczoną ilość miejsca na – niewielkim przecież – okręcie, zastosowano nieortodoksyjny układ dwu oddzielnych hangarów. Rozwiązanie takie umożliwia dodatkowo niezależne operowanie i obsługę obydwu amfibii.
Mars charakteryzuje się wielkim zasięgiem i bardzo dobrymi własnościami morskimi, a jego prędkość jest adekwatna do stawianych przed nim zadań.
Ponieważ jest to pierwszy okręt tej klasy w naszej flocie, proponuję traktować go trochę jako jednostkę eksperymentalną i z pobłażliwością przyjąć ewentualne niedoskonałości.

 Link do obrazka: http://www.imagebam.com/image/587789516982661


Mars, Poland Command ship laid down 1940

Displacement:
            4 748 t light; 4 985 t standard; 6 328 t normal; 7 403 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (531,15 ft / 524,93 ft) x 52,49 ft x (16,40 / 18,47 ft)
            (161,89 m / 160,00 m) x 16,00 m  x (5,00 / 5,63 m)

Armament:
      4 - 5,31" / 135 mm 50,0 cal guns - 72,09lbs / 32,70kg shells, 300 per gun
              Dual purpose guns in turret on barbette mounts, 1932 Model
              2 x Twin mounts on centreline ends, evenly spread
      6 - 2,24" / 57,0 mm 65,0 cal guns - 5,09lbs / 2,31kg shells, 1 500 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1937 Model
              2 x Twin mounts on centreline ends, evenly spread
                        2 raised mounts
              1 x Twin mount on centreline, forward deck aft
                        1 double raised mount
      16 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 7 500 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
              8 x Twin mounts on sides, evenly spread
                        8 double raised mounts
      Weight of broadside 323 lbs / 147 kg

Armour:
   - Belts:                     Width (max)    Length (avg)               Height (avg)
            Main:   2,95" / 75 mm 367,45 ft / 112,00 m   8,53 ft / 2,60 m
            Ends:   Unarmoured
            Upper: 2,95" / 75 mm   72,18 ft / 22,00 m     7,55 ft / 2,30 m
              Main Belt covers 108% of normal length

   - Torpedo Bulkhead - Additional damage containing bulkheads:
                        2,95" / 75 mm 367,45 ft / 112,00 m   10,66 ft / 3,25 m
            Beam between torpedo bulkheads 45,93 ft / 14,00 m

   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:   2,95" / 75 mm 0,98" / 25 mm             0,98" / 25 mm

   - Armoured deck - single deck:
            For and Aft decks: 2,95" / 75 mm

   - Conning towers: Forward 2,95" / 75 mm, Aft 2,95" / 75 mm

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 13 167 shp / 9 823 Kw = 21,00 kts
            Range 18 000nm at 14,00 kts
            Bunker at max displacement = 2 419

Complement:
            354 - 461

Cost:
            £0,524 million / $2,094 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 98 tons, 1,6%
               - Guns: 98 tons, 1,6%
            Armour: 1 829 tons, 28,9%
               - Belts: 474 tons, 7,5%
               - Torpedo bulkhead: 428 tons, 6,8%
               - Armament: 35 tons, 0,6%
               - Armour Deck: 848 tons, 13,4%
               - Conning Towers: 44 tons, 0,7%
            Machinery: 352 tons, 5,6%
            Hull, fittings & equipment: 2 427 tons, 38,3%
            Fuel, ammunition & stores: 1 581 tons, 25,0%
            Miscellaneous weights: 41 tons, 0,7%
               - Hull below water: 19 tons
               - Hull above water: 2 tons
               - On freeboard deck: 20 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              36 726 lbs / 16 659 Kg = 115,4 x 5,3 " / 135 mm shells or 2,5 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,25
            Metacentric height 2,8 ft / 0,9 m
            Roll period: 13,1 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 80 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,17
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak,
              a normal bow and a cruiser stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,490 / 0,509
            Length to Beam Ratio: 10,00 : 1
            'Natural speed' for length: 22,91 kts
            Power going to wave formation at top speed: 36 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 40
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 14,00 degrees
            Stern overhang: -1,64 ft / -0,50 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            15,00%,  24,93 ft / 7,60 m,  22,97 ft / 7,00 m
               - Forward deck:       60,00%,  22,97 ft / 7,00 m,  22,97 ft / 7,00 m
               - Aft deck:    10,00%,  15,09 ft / 4,60 m,  15,09 ft / 4,60 m
               - Quarter deck:        15,00%,  15,09 ft / 4,60 m,  16,08 ft / 4,90 m
               - Average freeboard:                      21,19 ft / 6,46 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 30,7%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 213,5%
            Waterplane Area: 18 194 Square feet or 1 690 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 216%
            Structure weight / hull surface area: 76 lbs/sq ft or 370 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,92
                        - Longitudinal: 2,12
                        - Overall: 1,00
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

2 x catapults
2 x PWL-114HRb

Sensors:
2 x DC-P-4
2 x RN-2
2 x RWN-PM-2



22 komentarze:

  1. Bardzo ciekawy okręt, powstały w wyniku dużej, nieortodoksyjnej przebudowy. Jednostka jest już dość zaawansowana wiekowo, ale przecież to były jacht królewski, a więc zbudowany był bardzo starannie i równie starannie, na bieżąco, remontowany. Koncepcyjnie wyprzedza swoją epokę, ale zdążyłem się już przyzwyczaić do okrętów made by JKS! :) Dobrze, że "Mars" posiada bogate wyposażenie lotnicze, w postaci aż dwóch amfibii łącznikowo-dyspozycyjnych. Będą bardzo przydatne w pełnionej przez niego służbie. Uzbrojenie obronne należy uznać za całkowicie wystarczające, a pokład pancerny osiągnął imponującą, dla tej wielkości jednostki, grubość. Powinien on zabezpieczyć okręt nawet przed bombami lotniczymi o wadze około 200 kg. Trochę dziwnie wygląda komin wyrastający z potężnej nadbudówki, ale inaczej chyba nie da się tego rozwiązać.
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za komplementy!
      Z racji swoich zadań, okręt wymaga bardzo obszernych pomieszczeń (centra dowodzenia, sale odpraw, pomieszczenia łączności itp.), a nie wszystko to mieści się w kadłubie. Stąd ta wielka nadbudówka "kryjąca" komin.

      JKS

      Usuń
    2. Konieczność posiadania przez "Marsa" obszernych nadbudówek jest bezdyskusyjna. Chodziło mi tylko o efekt estetyczny. Przyznaję jednak, że nie przychodzi mi do głowy żadne lepsze rozwiązanie.
      ŁK

      Usuń
  2. Mam wątpliwość, jak należy rozumieć poniższą część raportu springsharpa: "Diesel Internal combustion motors, plus diesel motors".
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niezauważony przeze mnie błąd programu, już poprawiam.

      JKS

      Usuń
  3. Jeszcze dwa zdania z raportu:"Ship tends to be wet forward" i "Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather". Czy nie ma w tym sprzeczności?
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pewnie jest, ale frazą "Ship tends to be wet forward" dawno już przestałem się przejmować. Przy wysokości dziobu 7,6 m i prędkości 21 w, na pokładzie pojawi się tyle wody, że może nie wystarczyć do ogolenia się. Jeśli ten okręt ma być mokry na dziobie, to proporcjonalnie typowy niszczyciel powinien być zalany odkosami dziobowymi po sam top najwyższego masztu. Ten program ma jakąś obsesję na tym punkcie.

      JKS

      Usuń
    2. Kolego ŁK – w sprawie mokrego dziobu instrukcja do programu pisze „Ships with a freeboard at Box 13 lower than 1.1 x the square root of the length (D.K. Brown – RN Rule of thumb in WWII) will be considered wet forward. This is not a design failure as most ships in the 19th and early 20th centuries were wet forward.” {box 13 = wysokość dziobu}. Czyli „mokrość” zależy tylko od wysokość dziobu versus długości okrętu, im dłuższy okręt tym dziób „musi” być wyższy. Jednocześnie własność „morości” nie zależy od prędkości. Jaki ma sens ten wzór – nie wiem, więc z pokorą go akceptuje.
      H_Babbock
      PS Tutaj (dla Marsa) wystarczyło by podnieć dziób do 7,69m (ma obecnie 7,60m)

      Usuń
    3. Wg mnie brak wpływu prędkości na zalewanie dziobu dyskwalifikuje ten wzór.

      JKS

      Usuń
    4. Skoro przytoczona „reguła kciuka” była oficjalnie przyjęta w RN to chyba miała jednak jakiś sens. Mi przychodzi do głowy, że chodzi tu o zdolność okrętu do „suchego” sztormowaniu fal. Uzyskuje się to albo przez wysoki dziób, albo przez „unoszenie” do góry dziobu przez atakującą falę. Ale im dłuższy okręt, tym „trudniej” mu unieść dziób na takiej samej fali. Czyli jakąś wymaganą „suchość” osiągana jest przez dostatecznie wysoki dziób do długości okrętu.
      H_Babbock

      Usuń
    5. W przypadku żeglugi w warunkach "normalnych" prędkość na pewno ma znaczenie dla wysokości odkosów dziobowych, natomiast przy sztormowej pogodzie to przede wszystkim wypór części dziobowej, a nie jej wysokość wpływa na mniejsze lub większe nurzanie dziobu.

      JKS

      Usuń
  4. Brązowe linie ma rysunku to chyba błąd, nawet sobie działka 25 mm są brązowe.
    KT

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kolega ma chyba problem z kartą graficzną lub monitorem; tak na moim monitorze, jak i na ImageBam brązowych linii brak. Niemniej proszę pozostałych Kolegów o informację na ten temat.

      JKS

      Usuń
    2. Brązowych lini nie widzę.
      H_Babbock

      Usuń
    3. Przepraszam kolegę KT; otwierając kolejny raz posta również zauważyłem przebarwienia na bokorysie. Jednakże to tylko niedoskonałość obsługi grafiki na blogu; na rzucie poziomym wszystko jest ok.

      JKS

      Usuń
    4. Przyjmuję przeprosiny.:)
      KT

      Usuń
  5. Żal Korony. Jak pisał Autor „W kontekście toczonych uprzednio na blogu dyskusji powtarzam: jest to przede wszystkim krążownik, funkcja jachtu królewskiego jest drugorzędna.” I dalej „Okręt może troszeczkę wyprzedza klasyczny dla lat 1925-1939 model krążownika…”
    Ja przypomnę, że projektowane i rozpoczęte równocześnie z Koroną krążowniki innych krajów (Omaha, Emerald, Nagara, a nawet wcześniejsza Java) z powodzeniem pełniły rolę pełnoprawnych krążowników w czasie DWS. I to pomimo znacznie bardziej przestarzałej konstrukcji niż Korona. A tu został przekształcony w hulk dla podtatusiałych oficerów…
    Sprawy techniczne. Okręt utracił dwie (z 4) śrub napędowych – naturalnym wydawałoby się, że zniknie dziobowe pomieszczenie napędowe. Ale tu komin ma sugerować, że napęd znalazł się z przodu?
    Po przemyśleniu doszedłem do tego, że nie rozumiem schematu opancerzenia. Pokład 75mm + pas pancerny główny 75mm to OK., tworzą „skrzynię pancerną”. Ale jest jeszcze krótki pas 75mm pancerza upper. Czy jest powyżej pokładu pancernego? – to było by chyba bezsensu. Tak samo pancerz podniesiony do góry pancerza upper. Pokład pancerny jakoś „łamany” (częściowo wyżej, częściowo niżej) - dziwne. Obecnie mam wrażenie, że pancerz upper ma sens tylko przy pokładach pancernych warstwowych (multiple deck).
    Działka 25mm (druga od dziobu, a przede wszystkim trzecia para) mogłyby strzelać na obie burty – np. działko prawoburtowe ma wolny sektor ognia lewo góra. Mogłoby, ale nie może z powodu „obcięte” podstawy uniemożliwiającej takie strzelanie. Szkoda.
    H_Babbock

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. "Korona" była jeszcze ok., ale z każdym rokiem traciłaby na wartości i tak, czy tak wymagałaby modernizacji. Wolałem zrobić to ciesząc się pokojem, bo w czasie wojennym stocznie będą miały co innego do roboty. Krążowników lekkich "ci u nas dostatek", więc żal, żalem, ale...
      Napęd znalazł się mniej więcej "pośrodku", tzn. w miejscu dawnej dziobowej maszynowni turbin, lecz za dawną dziobową kotłownią.
      Opancerzenie poziome jest na jednej wysokości(poziom górnej krawędzi głównego pasa burtowego). Pas górny jest "reliktem" po pierwotnym układzie napędowym. Właściwie to mogłem go zlikwidować całkowicie, ale pozostając w takiej szczątkowej formie dodatkowo chroni maszynownie przed pociskami nadlatującymi pod kątami > 30 st.
      Nie jestem zwolennikiem działek strzelających "po plecach" sąsiedniej obsługi; wymaga to stosowania ograniczników kątów kierunku i podniesienia.

      JKS

      Usuń
    2. Bez dużej modernizacji pełnienie przez "Koronę" funkcji krążownika byłoby i tak iluzoryczne. A dzięki tej przebudowie powstał bardzo ciekawy okręt eksperymentalny, pozwalający na zebranie cennych doświadczeń dla przyszłościowej konstrukcji realizowanej od podstaw. Z pewnością "Mars" nie jest konstrukcją doskonałą, ale tak jest zawsze, gdy wchodzi w grę konwersja istniejącego już okrętu. Projekt jest, z pewnością, wynikiem długotrwałych studiów koncepcyjnych i nie sposób odmówić mu wybitnych zalet. W rzadko realizowanych przez Autora tego typu kardynalnych rekonstrukcjach, przebudowę "Korony" na "Marsa" oceniłbym najwyżej.
      ŁK

      Usuń
    3. ŁK, przestań proszę, jeszcze chwila i zacznę lewitować!

      JKS

      Usuń
    4. Korzystaj z rzadkich chwil, kiedy Cię chwalę.Jeszcze nasłuchasz się dość mojego zrzędzenia! :) A tak poważnie: doskonale wiesz, że takie duże konwersje, nieczęsto u Ciebie obecne, to moje ulubione tematy.
      ŁK

      Usuń
    5. No to korzystam...

      JKS

      Usuń