sobota, 28 maja 2022

Brytyjskie pancerniki typu King Alfred the Great 1934-1935 (2 jednostki)

Brytyjskie pancerniki typu King Alfred the Great 1934-1935 (2 jednostki)


Dziś projekt pomysłu kolegi Stonka. Legenda i opis techniczny są mojego autorstwa, na bazie wytycznych Pomysłodawcy.
Pomimo posiadania w służbie w roku 1928 dwudziestu okrętów liniowych, admiralicja brytyjska odczuwała pewien niedosyt. Wprawdzie, zarzucono już – niemożliwą obecnie do utrzymania – zasadę „two power standard”, ale 23 amerykańskie pancerniki mocno drażniły ambicję lordów morskich. Poza tym, martwił podeszły wiek większości aktywnych okrętów liniowych (na 20 tylko 3 powstały po IWS). Jednakże, na przeszkodzie planom Admiralicji stały co najmniej trzy czynniki; traktat waszyngtoński, niewystarczające moce przerobowe brytyjskiego przemysłu stoczniowego, wciąż jeszcze odrabiającego straty tonażu z IWS oraz ograniczenia budżetowe. Pierwszą przeszkodę pokonano, decydując się na wycofanie dwu najstarszych pancerników typu Iron Duke (1914). Druga okazała się mniej istotna; pośród licznych stoczni brytyjskich zawsze można wygospodarować jakieś wolne moce. Najtrudniejsza do pokonania była trzecia przeszkoda, jednak i tę udało się pokonać; po długich dyskusjach Izba Gmin w końcu zgodziła się na umieszczenie w budżecie na rok 1929 kosztów projektowania dwu jednostek oraz obiecała przyznać środki na ich budowę w latach następnych. Niestety, środki te nie wystarczały na budowę dwu „pełnowymiarowych” pancerników, stąd dylemat: budować jeden okręt wielki, czy dwa mniejsze? Ostatecznie zadekretowano budowę dwu mniejszych jednostek, o następujących założeniach:
- artyleria główna ma być niezbyt liczna, lecz o kalibrze umożliwiającym podjęcie walki z klasycznymi okrętami liniowymi;
- opancerzenie ma być możliwie silne, rekompensujące nieliczną artylerię główną;
- prędkość maksymalna ma umożliwiać ucieczkę przed większością okrętów liniowych potencjalnych przeciwników (Giulio Cesare, Caio Duilio, Fuso, Ise, Nagato);
- wyporność normalna nie może przekroczyć 28000 tn;
- z uwagi na zakładaną możliwość operowania bez osłony lżejszych jednostek, artyleria plot ma być liczna i silna.
Z tych założeń, zrodziły się pancerniki „II klasy” typu King Alfred the Great.
Opis techniczny okrętu.
Kadłub
O dość typowych kształtach, zapewniający przyzwoitą dzielność morską.
Napęd
Cztery wały napędowe, osiem kotłów olejowych Admiralty w czterech kotłowniach i cztery zestawy turbin parowych Parsons z przekładniami w czterech maszynowniach.
Uzbrojenie
Na okręcie zamontowano:
- 2xIIIx14"/50 (35.6 cm) Mark VI, przy elewacji maksymalnej 50o donośność pociskiem APC 719,4 kg wynosi 32210 m;
- 8xIIx4.7"/40 (12 cm) QF Mark VIII, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 22,68 kg wynosi 14780 m, a przy elewacji maksymalnej 90o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 9750 m;
- 6xIVx2-pdr [4 cm/39 (1.575")] QF Mark VIII, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,91 kg wynosi 6090 m, a przy elewacji maksymalnej 80o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 3960 m;
- 4xIVx0.5"/62 (12.7 mm) Mark III, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,91 kg wynosi 4570 m, a przy elewacji maksymalnej 80o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 2740 m.
Działa 356 mm to model zaprojektowany dla rosyjskich krążowników liniowych Izmaił, lekko zmodernizowany i zamontowany w nowo zaprojektowanych wieżach. Działa 120 mm zamontowane na zdwojonych stanowiskach HA Mark XII z maskami ochronnymi.
Do kierowania ogniem zainstalowano: dwa optyczne dalocelowniki główne o bazie 8,1 m oraz cztery optyczne dalocelowniki pomocnicze/plot o bazie 4,4 m. Ponadto, wieże artylerii głównej zostały wyposażone w dalmierze optyczne o bazie 13,6 m.
Opancerzenie
Jak w raporcie i na rysunku. Należy zwrócić uwagę na fakt, że w roku 1934 prezentowane okręty posiadały (na równi z pancernikami typu Nelson) najgrubszy pancerz burtowy na świecie.
Inne
Na okręcie zamontowano osiem radiostacji o zróżnicowanym zasięgu oraz radionamiernik. 

Link do obrazka: https://megawrzuta.pl/download/3657ec166a5a6cea378e9ccbaa2bb669.html

King Alfred the Great, UK battleship laid down 1930, launched 1931, completed 1933 (engine 1932)

Displacement:
            23 281 t light; 24 599 t standard; 27 902 t normal; 30 544 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (636,57 ft / 632,55 ft) x 100,39 ft x (30,51 / 32,69 ft)
            (194,03 m / 192,80 m) x 30,60 m  x (9,30 / 9,96 m)

Armament:
      6 - 14,02" / 356 mm 50,0 cal guns - 1 586,01lbs / 719,40kg shells, 120 per gun
              Breech loading guns in turret on barbette mounts, 1913 Model
              2 x 3-gun mounts on centreline ends, evenly spread
      16 - 4,72" / 120 mm 40,0 cal guns - 50,00lbs / 22,68kg shells, 250 per gun
              Dual purpose guns in deck and hoist mounts, 1925 Model
              8 x Twin mounts on sides, evenly spread
      24 - 1,57" / 40,0 mm 39,0 cal guns - 2,01lbs / 0,91kg shells, 2 500 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1923 Model
              2 x 2 row quad mounts on centreline ends, evenly spread
                        2 raised mounts
              4 x 2 row quad mounts on sides, aft evenly spread
                        4 raised mounts
      16 - 0,50" / 12,7 mm 62,0 cal guns - 0,08lbs / 0,04kg shells, 5 000 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1926 Model
              4 x Quad mounts on sides, evenly spread
                        4 raised mounts
      Weight of broadside 9 948 lbs / 4 513 kg

Armour:
   - Belts:                     Width (max)    Length (avg)               Height (avg)
            Main:   14,0" / 356 mm           351,38 ft / 107,10 m   12,47 ft / 3,80 m
            Ends:   Unarmoured
              Main Belt covers 85% of normal length
   - Torpedo Bulkhead - Additional damage containing bulkheads:
                        1,50" / 38 mm 351,38 ft / 107,10 m   35,10 ft / 10,70 m
            Beam between torpedo bulkheads 78,41 ft / 23,90 m
   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:   14,0" / 356 mm           7,01" / 178 mm                      13,0" / 330 mm
            2nd:     0,98" / 25 mm       -                            0,98" / 25 mm
    - Armoured deck - single deck:
            For and Aft decks: 5,98" / 152 mm
   - Conning towers: Forward 14,02" / 356 mm, Aft 7,01" / 178 mm

Machinery:
            Oil fired boilers, steam turbines,
            Geared drive, 4 shafts, 92 000 shp / 68 632 Kw = 28,50 kts
            Range 15 900nm at 14,00 kts
            Bunker at max displacement = 5 576 tons 

Complement:
            1 079 - 1 403

Cost:
            £9,107 million / $36,428 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 2 196 tons, 7,9%
               - Guns: 2 196 tons, 7,9%
            Armour: 8 766 tons, 31,4%
               - Belts: 2 768 tons, 9,9%
               - Torpedo bulkhead: 683 tons, 2,4%
               - Armament: 1 397 tons, 5,0%
               - Armour Deck: 3 502 tons, 12,6%
               - Conning Towers: 417 tons, 1,5%
            Machinery: 2 715 tons, 9,7%
            Hull, fittings & equipment: 9 752 tons, 35,0%
            Fuel, ammunition & stores: 4 472 tons, 16,0%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              46 040 lbs / 20 884 Kg = 33,4 x 14,0 " / 356 mm shells or 6,3 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,24
            Metacentric height 7,4 ft / 2,3 m
            Roll period: 15,5 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 73 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,43
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,22

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak,
              a normal bow and a cruiser stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,504 / 0,514
            Length to Beam Ratio: 6,30 : 1
            'Natural speed' for length: 25,15 kts
            Power going to wave formation at top speed: 54 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 60
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 8,50 degrees
            Stern overhang: -1,97 ft / -0,60 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            24,00%,  26,90 ft / 8,20 m,  23,62 ft / 7,20 m
               - Forward deck:       41,00%,  23,62 ft / 7,20 m,  22,97 ft / 7,00 m
               - Aft deck:    15,00%,  15,09 ft / 4,60 m,  15,09 ft / 4,60 m
               - Quarter deck:        20,00%,  15,09 ft / 4,60 m,  15,09 ft / 4,60 m
               - Average freeboard:                      20,82 ft / 6,35 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 82,8%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 158,2%
            Waterplane Area: 42 466 Square feet or 3 945 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 119%
            Structure weight / hull surface area: 181 lbs/sq ft or 883 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,95
                        - Longitudinal: 1,88
                        - Overall: 1,02
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily

King Alfred the Great (1933)
King Edgar the Peaceful (1934)