Szybki krążownik minowy typu Okeanos 1936 (2 szt.)
Szybki (naprawdę
szybki!) krążownik minowy, z możliwością kilku alternatywnych zastosowań. Dane
zawarte w raporcie odnoszą się do podstawowej funkcji tego okrętu, czyli do
stawiania min na akwenach zagrożonych przeciwdziałaniem wroga. Możliwe są jednak inne jego zastosowania, różnie wpływające na
jego osiągi. Jeżeli będziemy chcieli wykorzystać te jednostki w roli szybkich
okrętów dalekiego rozpoznania, czy tzw. "kurierów" (z dodatkowym zapasem paliwa w miejsce min), to
zasięg wzrasta do 9 000 Mm. Można również wykorzystać te okręty jako
szybkie transportowce niewielkich, lecz cennych ładunków, np. złota banku centralnego :) (bez min, 180 t ładunku przy nominalnym zasięgu),
lub szybkie transportowce wojska (bez min, 200 żołnierzy + 160 t ładunku, na
krótkich dystansach do 48 godzin 600 żołnierzy + 120 t ładunku), lub w jeszcze
innych konfiguracjach, w zależności od potrzeb.
Okręt „pusty” (bez
min, dodatkowego paliwa i ładunku) osiągnął na próbach prędkość maksymalną 40,3
w. Jest to więc aktualnie najszybsza na świecie (jeśli czegoś nie przeoczyłem) jednostka tej wielkości.
Aby ten wynik
osiągnąć, zaprojektowano okręt będący w zasadzie tylko mieszczącą urządzenia
napędowe „skorupą”, z dodatkowo (ewentualnie) obciążonym minami „odwłokiem”
Mimo wielkiej prędkości maksymalnej, własności
morskie jednostek tego typu są co najmniej zadowalające; osiągnięto to m.in.
dzięki znacznemu rozchyleniu burt w dziobowej części okrętu.
Opancerzenia w zasadzie brak, bardzo skromna artyleria służy do samoobrony przed
tymi jednostkami wroga, które będą w stanie nasz okręt dogonić (?) oraz do
obrony plot. Jednakże głównym elementem obrony plot jest wielka szybkość i
dobra zwrotność tego okrętu. Konsekwencją "odpuszczenia" tej jednostce obowiązków klasycznej walki artyleryjskiej, jest rezygnacja z typowych dla krążowników dalocelowników artyleryjskich i ograniczenie systemu kierowania ogniem do dalocelowników przeznaczonych głównie do obrony plot.
Ogólnie, jest to dość
nietypowy projekt, trochę podobne obce okręty pojawią się w roku 1941
(brytyjski Abdiel). W związku z tym spodziewam się sporego Waszego zainteresowania, w tym i krytyki.
Obydwa krążowniki
zostały desygnowane do bazy Tanjung Pandan na Belitung, w związku z czym,
bazujący tam dotychczas krążownik minowy Neptun
(CM-4 1925) „przeprowadził się” do Beniowskiego w Namibii.
Okeanos, Poland Minelaying cruiser laid down 1936
Displacement:
4 521
t light; 4 642 t standard; 4 962 t normal; 5 218 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught
(normal/deep)
(498,55
ft / 492,13 ft) x 42,65 ft x (21,33 / 22,00 ft)
(151,96
m / 150,00 m) x 13,00 m x (6,50 / 6,71
m)
Armament:
4 -
5,31" / 135 mm 50,0 cal guns - 72,09lbs / 32,70kg shells, 100 per gun
Dual purpose guns in turret on barbette
mounts, 1936 Model
2 x Twin mounts on centreline ends, evenly
spread
4 -
1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 500 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1936 Model
2 x Twin mounts on centreline ends, evenly
spread
2
raised mounts
6 -
0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 2 000 per
gun
Anti-air guns in deck mounts, 1936 Model
2 x Single mounts on sides, forward deck
centre
2
raised mounts
2 x Twin mounts on sides, aft deck centre
2
raised mounts
Weight of
broadside 298 lbs / 135 kg
Mines
4 -
1 433,01 lbs / 650,00 kg mines + 280 reloads - 181,685 t total
in Above
water - Stern racks/rails
Armour:
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 0,98" / 25 mm - 0,98" / 25 mm
- Conning
towers: Forward 0,98" / 25 mm, Aft 0,00" / 0 mm
Machinery:
Oil
fired boilers, steam turbines,
Geared
drive, 4 shafts, 76 055 shp / 56 737 Kw = 39,5 kts
Range
5 750nm at 12,00 kts
Bunker
at max displacement = 576 tons
Complement:
295 -
384
Cost:
£2,592
million / $10,369 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament:
317 tons, 6,4%
- Guns: 90 tons, 1,8%
- Weapons: 227 tons, 4,6%
Armour:
28 tons, 0,6%
- Armament: 22 tons, 0,4%
- Conning Tower: 6 tons, 0,1%
Machinery:
2 134 tons, 43,0%
Hull,
fittings & equipment: 2 042 tons, 41,2%
Fuel,
ammunition & stores: 441 tons, 8,9%
Miscellaneous
weights: 0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
2 989 lbs / 1 356 Kg = 39,8 x 5,3
" / 135 mm shells or 0,6 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,16
Metacentric
height 1,8 ft / 0,6 m
Roll
period: 13,3 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,25
Seaboat
quality (Average = 1.00): 1,27
Hull form characteristics:
Hull has
a flush deck,
a normal bow and large transom stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,388 / 0,396
Length
to Beam Ratio: 11,54 : 1
'Natural
speed' for length: 25,41 kts
Power
going to wave formation at top speed: 60 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 55
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 17,00 degrees
Stern
overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 20,00%, 21,00 ft /
6,40 m, 18,04 ft / 5,50 m
- Forward deck: 27,50%, 18,04 ft / 5,50
m, 18,04 ft / 5,50 m
- Aft deck: 32,50%, 18,04 ft / 5,50 m, 18,04 ft / 5,50 m
- Quarter deck: 20,00%, 18,04 ft /
5,50 m, 18,04 ft / 5,50 m
- Average freeboard: 18,28 ft / 5,57 m
Ship
tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 145,5%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 155,0%
Waterplane
Area: 13 304 Square feet or 1 236 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 107%
Structure
weight / hull surface area: 75 lbs/sq ft or 366 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,89
-
Longitudinal: 2,87
-
Overall: 1,00
Cramped
machinery, storage, compartmentation space
Excellent
accommodation and workspace room
Ship has
slow, easy roll, a good, steady gun platform
Good
seaboat, rides out heavy weather easily
Okeanos (1936)
Glaukos (1936)