poniedziałek, 18 kwietnia 2016

Szybki krążownik minowy typu Okeanos 1936 (2 szt.)



Szybki krążownik minowy typu Okeanos 1936 (2 szt.)

Szybki (naprawdę szybki!) krążownik minowy, z możliwością kilku alternatywnych zastosowań. Dane zawarte w raporcie odnoszą się do podstawowej funkcji tego okrętu, czyli do stawiania min na akwenach zagrożonych przeciwdziałaniem wroga. Możliwe są jednak inne jego zastosowania, różnie wpływające na jego osiągi. Jeżeli będziemy chcieli wykorzystać te jednostki w roli szybkich okrętów dalekiego rozpoznania, czy tzw. "kurierów" (z dodatkowym zapasem paliwa w miejsce min), to zasięg wzrasta do 9 000 Mm. Można również wykorzystać te okręty jako szybkie transportowce niewielkich, lecz cennych ładunków, np. złota banku centralnego :) (bez min, 180 t ładunku przy nominalnym zasięgu), lub szybkie transportowce wojska (bez min, 200 żołnierzy + 160 t ładunku, na krótkich dystansach do 48 godzin 600 żołnierzy + 120 t ładunku), lub w jeszcze innych konfiguracjach, w zależności od potrzeb.
Okręt „pusty” (bez min, dodatkowego paliwa i ładunku) osiągnął na próbach prędkość maksymalną 40,3 w. Jest to więc aktualnie najszybsza na świecie (jeśli czegoś nie przeoczyłem) jednostka tej wielkości.
Aby ten wynik osiągnąć, zaprojektowano okręt będący w zasadzie tylko mieszczącą urządzenia napędowe „skorupą”, z dodatkowo (ewentualnie) obciążonym minami „odwłokiem” Mimo wielkiej prędkości maksymalnej, własności morskie jednostek tego typu są co najmniej zadowalające; osiągnięto to m.in. dzięki znacznemu rozchyleniu burt w dziobowej części okrętu. 
Opancerzenia w zasadzie brak, bardzo skromna artyleria służy do samoobrony przed tymi jednostkami wroga, które będą w stanie nasz okręt dogonić (?) oraz do obrony plot. Jednakże głównym elementem obrony plot jest wielka szybkość i dobra zwrotność tego okrętu. Konsekwencją "odpuszczenia" tej jednostce obowiązków klasycznej walki artyleryjskiej, jest rezygnacja z typowych dla krążowników dalocelowników artyleryjskich i ograniczenie systemu kierowania ogniem do dalocelowników przeznaczonych głównie do obrony plot.
Ogólnie, jest to dość nietypowy projekt, trochę podobne obce okręty pojawią się w roku 1941 (brytyjski Abdiel). W związku z tym spodziewam się sporego Waszego zainteresowania, w tym i krytyki.
Obydwa krążowniki zostały desygnowane do bazy Tanjung Pandan na Belitung, w związku z czym, bazujący tam dotychczas krążownik minowy Neptun (CM-4 1925) „przeprowadził się” do Beniowskiego w Namibii.



Okeanos, Poland Minelaying cruiser laid down 1936

Displacement:
            4 521 t light; 4 642 t standard; 4 962 t normal; 5 218 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (498,55 ft / 492,13 ft) x 42,65 ft x (21,33 / 22,00 ft)
            (151,96 m / 150,00 m) x 13,00 m  x (6,50 / 6,71 m)

Armament:
      4 - 5,31" / 135 mm 50,0 cal guns - 72,09lbs / 32,70kg shells, 100 per gun
              Dual purpose guns in turret on barbette mounts, 1936 Model
              2 x Twin mounts on centreline ends, evenly spread
      4 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 500 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1936 Model
              2 x Twin mounts on centreline ends, evenly spread
                        2 raised mounts
      6 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 2 000 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1936 Model
              2 x Single mounts on sides, forward deck centre
                        2 raised mounts
              2 x Twin mounts on sides, aft deck centre
                        2 raised mounts
      Weight of broadside 298 lbs / 135 kg
      Mines
      4 - 1 433,01 lbs / 650,00 kg mines + 280 reloads - 181,685 t total
            in Above water - Stern racks/rails

Armour:
   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:   0,98" / 25 mm       -                            0,98" / 25 mm

   - Conning towers: Forward 0,98" / 25 mm, Aft 0,00" / 0 mm

Machinery:
            Oil fired boilers, steam turbines,
            Geared drive, 4 shafts, 76 055 shp / 56 737 Kw = 39,5 kts
            Range 5 750nm at 12,00 kts
            Bunker at max displacement = 576 tons

Complement:
            295 - 384

Cost:
            £2,592 million / $10,369 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 317 tons, 6,4%
               - Guns: 90 tons, 1,8%
               - Weapons: 227 tons, 4,6%
            Armour: 28 tons, 0,6%
               - Armament: 22 tons, 0,4%
               - Conning Tower: 6 tons, 0,1%
            Machinery: 2 134 tons, 43,0%
            Hull, fittings & equipment: 2 042 tons, 41,2%
            Fuel, ammunition & stores: 441 tons, 8,9%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              2 989 lbs / 1 356 Kg = 39,8 x 5,3 " / 135 mm shells or 0,6 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,16
            Metacentric height 1,8 ft / 0,6 m
            Roll period: 13,3 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,25
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,27

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,388 / 0,396
            Length to Beam Ratio: 11,54 : 1
            'Natural speed' for length: 25,41 kts
            Power going to wave formation at top speed: 60 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 55
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 17,00 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            20,00%,  21,00 ft / 6,40 m,  18,04 ft / 5,50 m
               - Forward deck:       27,50%,  18,04 ft / 5,50 m,  18,04 ft / 5,50 m
               - Aft deck:    32,50%,  18,04 ft / 5,50 m,  18,04 ft / 5,50 m
               - Quarter deck:        20,00%,  18,04 ft / 5,50 m,  18,04 ft / 5,50 m
               - Average freeboard:                      18,28 ft / 5,57 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 145,5%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 155,0%
            Waterplane Area: 13 304 Square feet or 1 236 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 107%
            Structure weight / hull surface area: 75 lbs/sq ft or 366 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,89
                        - Longitudinal: 2,87
                        - Overall: 1,00
            Cramped machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily

Okeanos (1936)
Glaukos (1936)