Nordycki niszczyciel typu Gustav Vasa 1925-1926 (8 szt.)
Po zbudowaniu 9
torpedowców typu Lejon, nordycka
admiralicja doszła do wniosku, że pora już na większe okręty o podobnych zadaniach.
Ogólny projekt omawianych jednostek powstał już w roku 1922, jednakże brakowało
w nordyckim arsenale odpowiednich kalibrem i w miarę nowoczesnych dział.
Odpowiedzią na to zapotrzebowanie, stały się opracowane i wdrożone do produkcji
w zakładach Bofors działa 12 cm/50 (4.7").
Prezentowany
niszczyciel – nawet jak na połowę lat 20-tych – należy uznać za niewielki, stąd
jego niezbyt imponujące uzbrojenie artyleryjskie. Teoretycznie można by je
wzmocnić, ale dla mnie ważniejsza była w tym przypadku dzielność morska i
wytrzymałość kadłuba. To samo tyczy się skromnej prędkości maksymalnej; nie
potrzebuję okrętu bijącego rekordy na mili pomiarowej, ale przewracającego/łamiącego
się na większej fali.
Teraz taka
dygresja. Ogólnie uważa się, że na Bałtyku warunki pogodowe są „przyjaźniejsze”
niż na oceanach. Tak, na Bałtyku fala nie osiąga ekstremalnych wysokości, ale
jest zazwyczaj krótsza, co dla jednostek długości circa 100 m jest bardzo niebezpieczne. Upraszczając, może się się
zdarzyć, że dziób i rufa okrętu znajdą się na sąsiednich grzbietach fal, a
śródokręcie w dolinie pomiędzy nimi. Słabsze konstrukcje kadłuba ulegają wtedy
przełamaniu. Na oceanach długość fal zwykle przekracza długość okrętu, a więc
powyższe zagrożenie nie występuje. Występują za to inne, ale to już nie w tym
temacie.
Ponieważ
całą resztę widać w raporcie, ograniczę się do wyrażenia obawy, że „złamanie”
masztu dziobowego może pogorszyć ogólną estetykę okrętu. Na szczęście, bitew
morskich nie wygrywa się „urodą”
Nazwy
okrętów odnoszą się do byłych monarchów wszystkich państw obecnej Unii. Mam nadzieję,
że odpuścicie mi ewentualne sprzeczności i nieścisłości w tym zakresie.
Gustav Vasa, Nordic Union destroyer laid down
1923, launched 1924, completed 1925
Displacement:
974 t light; 1 008 t standard; 1 062 t normal; 1 106 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(334,08 ft / 328,08 ft) x 29,53 ft x (11,81 / 12,07 ft)
(101,83 m / 100,00 m) x 9,00 m x (3,60 / 3,68 m)
Armament:
3 - 4,72" / 120 mm 50,0 cal guns - 52,91lbs / 24,00kg shells, 120 per gun
Quick firing guns in deck and hoist mounts, 1924 Model
3 x Single mounts on centreline ends, majority aft
1 raised mount aft - superfiring
2 - 1,57" / 40,0 mm 39,0 cal guns - 1,86lbs / 0,84kg shells, 600 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1922 Model
2 x Single mounts on sides amidships
2 raised mounts
2 - 0,31" / 8,0 mm 75,0 cal guns - 0,02lbs / 0,01kg shells, 2 400 per gun
Machine guns in deck mounts, 1902 Model
2 x Single mounts on sides amidships
2 double raised mounts
Weight of broadside 161 lbs / 73 kg
Main Torpedoes
6 - 21,0" / 533 mm, 27,33 ft / 8,33 m torpedoes - 1,754 t each, 10,524 t total
In 2 sets of deck mounted centre rotating tubes
Main DC/AS Mortars
2 - 429,90 lbs / 195,00 kg Depth Charges + 24 reloads - 4,990 t total
in Stern depth charge racks
Armour:
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: - - 0,98" / 25 mm
Machinery:
Oil fired boilers, steam turbines,
Geared drive, 2 shafts, 15 810 shp / 11 794 Kw = 35,00 kts
Range 1 500nm at 14,00 kts
Bunker at max displacement = 99 tons
Complement:
92 - 120
Cost:
£0,382 million / $1,529 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 79 tons, 7,4%
- Guns: 51 tons, 4,8%
- Weapons: 27 tons, 2,6%
Armour: 0 tons, 0,0%
- Armament: 0 tons, 0,0%
Machinery: 462 tons, 43,5%
Hull, fittings & equipment: 418 tons, 39,3%
Fuel, ammunition & stores: 88 tons, 8,3%
Miscellaneous weights: 16 tons, 1,5%
- Hull below water: 3 tons
- On freeboard deck: 13 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
459 lbs / 208 Kg = 8,7 x 4,7 " / 120 mm shells or 0,2 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,03
Metacentric height 0,8 ft / 0,3 m
Roll period: 13,5 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 75 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,57
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,07
Hull form characteristics:
Hull has rise forward of midbreak,
a normal bow and large transom stern
Block coefficient (normal/deep): 0,325 / 0,331
Length to Beam Ratio: 11,11 : 1
'Natural speed' for length: 21,04 kts
Power going to wave formation at top speed: 57 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 70
Bow angle (Positive = bow angles forward): 17,20 degrees
Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore end, Aft end
- Forecastle: 16,00%, 19,36 ft / 5,90 m, 16,08 ft / 4,90 m
- Forward deck: 20,00%, 16,08 ft / 4,90 m, 16,08 ft / 4,90 m
- Aft deck: 50,00%, 7,87 ft / 2,40 m, 7,87 ft / 2,40 m
- Quarter deck: 14,00%, 7,87 ft / 2,40 m, 7,87 ft / 2,40 m
- Average freeboard: 11,04 ft / 3,36 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 156,1%
- Above water (accommodation/working, high = better): 90,8%
Waterplane Area: 5 948 Square feet or 553 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 88%
Structure weight / hull surface area: 42 lbs/sq ft or 206 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,72
- Longitudinal: 1,78
- Overall: 0,79
Cramped machinery, storage, compartmentation space
Adequate accommodation and workspace room
Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Gustav Vasa (1925)
Christian II (1925)
Olaf Tryggvason (1925)
Olof Skötkonung (1925)
Harald Blåtland (1926)
Harald Haarfagre (1926)
Gustav II Adolf (1926)
Svend Tveskæg (1926)