czwartek, 15 września 2016

Nowe działo uniwersalne 105 mm



Nowe działo uniwersalne 105 mm

Ponieważ awizowany przeze mnie wcześniej nowy wzór działa DP 105 mm stanowi – moim zdaniem – naprawdę nową jakość, pozwalam sobie przedstawić go w osobnym poście.
Jest to półautomatyczne, stabilizowane w pionie uniwersalne (choć głównie plot) działo montowane na pojedynczych i podwójnych stanowiskach.
Podstawowe dane taktyczno-techniczne.
Kaliber – 105 mm
Długość lufy – 55 kalibrów
Prędkość początkowa – 827 m/s
Donośność maksymalna – 16 200 m
Szybkostrzelność praktyczna – 15-17/min
Masa pocisku – 15,1 kg
Przebijalność pancerza – 111 mm, z odległości 0 m, przy kącie uderzenia 0 st.
Kąty podniesienia w pionie - -10/+85 st.
Masa stanowiska pojedynczego – 13,7 t
Masa stanowiska podwójnego – 21,7 t
Dodatkowe informacje techniczno-użytkowe.
Zamek klinowy pionowy.
Ładowanie możliwe przy kątach podniesienia -10/+80 st.
Zasilanie za pomocą wind amunicyjnych, transportujących na pokład pionowe zasobniki bębnowe z 6 pociskami, dodatkowo podręczne parki amunicyjne dla 2-8 zasobników.
Żywotność luf ok. 3 000 wystrzałów.
Obsługa (nie licząc amunicyjnych w komorach) 5-7 osób.
Separacja czasowa wystrzałów dla stanowisk podwójnych 0,03 s.
Prędkość naprowadzania 16 st./s w pionie i 20 st./s w poziomie.
Automatyka: ładowanie i zamykanie zamka ręczne, otwieranie zamka i wyrzut łuski automatyczne.
Metoda stabilizacji: żyroskopowo-przeciążeniowa.
Możliwość nastawiania zdalnego z centrali artyleryjskiej.
Przewidywane zastosowanie: krążowniki, niszczyciele eskortowe, lotniskowce, okręty liniowe?.
Rysunek.




Na rysunku przedstawiono widok boczny i widoki z góry stanowisk, widoki zasobników bębnowych oraz przykładową aranżację stanowiska podwójnego (widok z góry dla lewo burtowego, bokorys dla prawo burtowego).
Podsumowanie.
Nowe działo wykazuje pewne podobieństwa do niemieckiego 10,5 cm/65 (4.1") SK C/37, jednak nie jest ich wierna kopią. 
Różnic jest niewiele mniej, niż podobieństw. Znaczne zaawansowanie technologiczne umożliwi zapewne użycie tych dział aż do lat 50-tych, czyli już daleko poza granicę czasową tego bloga.





Trałowiec typu Barycz 1939-1940 (12 szt.)



Trałowiec typu Barycz  1939-1940 (12 szt.)

Nasze pierwsze zbudowane po Wielkiej Wojnie okręty, czyli trałowce typu Pregoła (MSC-7 1919) - skądinąd bardzo udane - mocno się już jednak zestarzały. Uczestniczyły one intensywnie w usuwaniu pozostałych po Wojnie pól minowych, czym zasłużyły sobie na duże uznanie. W celu ich zastąpienia zrealizowano budowę trałowców w tym miejscu prezentowanych.
Nowa seria „rzek” jest od swoich poprzedników nieznacznie większa, a także wszechstronniej uzbrojona. Obok typowego wyposażenia trałowego, okręty te mogą być wyposażone w miny lub opcjonalnie wbg; na bokorysie pokazano opcję pierwszą, a na rzucie drugą. Jeśli chodzi o uzbrojenie artyleryjskie, to zastąpiono działo 75 mm stanowiskiem 57 mm (chyba wystarczającym do zwalczania OP i „drobnoustrojów”) oraz dodano działko plot 25 mm.
Nowe jednostki górują nad swoimi poprzednikami szybkością, zasięgiem oraz własnościami morskimi; w dużej mierze jest to efekt ogólnego postępu technicznego.
Pewnie kolega H_Babbock będzie się zżymał na przesuniętą w stronę dziobu maszynownię, ale… jakoś to przeżyję J.
Wszystkie jednostki tego typu będą bazować na Bałtyku; po dwie w Świnoujściu, Kołobrzegu, Ustce, Helu, Gdańsku i Piławie.
W miarę wprowadzania do służby nowych okrętów, stare trałowce typu Pregoła będą sukcesywnie wycofywane. Te, które będą w najlepszym stanie technicznym postaramy się sprzedać, a pozostałe czeka – niestety – złomowanie.

 
 link do obrazka: http://www.imagebam.com/image/4b80c7504626248

Barycz, Poland Minesweeper laid down 1939

Displacement:
            181 t light; 186 t standard; 219 t normal; 245 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (159,95 ft / 157,48 ft) x 20,67 ft x (5,41 / 5,84 ft)
            (48,75 m / 48,00 m) x 6,30 m  x (1,65 / 1,78 m)

Armament:
      1 - 2,24" / 57,0 mm 60,0 cal gun - 5,89lbs / 2,67kg shells, 200 per gun
              Anti-air gun in deck mount, 1918 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck forward
      1 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal gun - 0,55lbs / 0,25kg shells, 1 000 per gun
              Anti-air gun in deck mount, 1933 Model
              1 x Single mount on centreline, aft deck aft
      2 - 0,51" / 13,0 mm 75,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 2 000 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1925 Model
              2 x Single mounts on sides, aft deck centre
      Weight of broadside 7 lbs / 3 kg
      Mines
      2 - 1 212,54 lbs / 550,00 kg mines + 16 reloads - 9,744 t total
            in Above water - Stern racks/rails
      Main DC/AS Mortars
      2 - 246,92 lbs / 112,00 kg Depth Charges + 16 reloads - 1,984 t total
            in Stern depth charge racks

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 1 502 shp / 1 120 Kw = 18,00 kts
            Range 3 500nm at 12,00 kts
            Bunker at max displacement = 59 tons

Complement:
            28 - 37

Cost:
            £0,073 million / $0,293 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 17 tons, 7,6%
               - Guns: 2 tons, 0,9%
               - Weapons: 15 tons, 6,7%
            Machinery: 41 tons, 18,6%
            Hull, fittings & equipment: 106 tons, 48,2%
            Fuel, ammunition & stores: 38 tons, 17,5%
            Miscellaneous weights: 18 tons, 8,1%
               - Hull below water: 2 tons
               - On freeboard deck: 16 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              716 lbs / 325 Kg = 126,7 x 2,2 " / 57 mm shells or 0,7 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,24
            Metacentric height 0,7 ft / 0,2 m
            Roll period: 10,4 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 71 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,04
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,72

Hull form characteristics:
            Hull has low quarterdeck ,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,435 / 0,451
            Length to Beam Ratio: 7,62 : 1
            'Natural speed' for length: 14,79 kts
            Power going to wave formation at top speed: 59 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 41
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 11,50 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            25,00%,  12,14 ft / 3,70 m,  10,17 ft / 3,10 m
               - Forward deck:       25,00%,  10,17 ft / 3,10 m,  10,17 ft / 3,10 m
               - Aft deck:    25,00%,  10,17 ft / 3,10 m,  10,17 ft / 3,10 m
               - Quarter deck:        25,00%,  5,91 ft / 1,80 m,  5,91 ft / 1,80 m
               - Average freeboard:                      9,30 ft / 2,84 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 65,0%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 147,4%
            Waterplane Area: 2 131 Square feet or 198 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 210%
            Structure weight / hull surface area: 27 lbs/sq ft or 131 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,83
                        - Longitudinal: 5,39
                        - Overall: 1,00
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

Sensors:
1 x SP-2
1 x RN-1

Barycz (1939)
Kamienna (1939)
Ner (1939)
Małapanew (1939)
Raba (1939)
Wierzyca (1939)
Ina (1940)
Soła (1940)
Skawa (1940)
Stryj (1940)
Czeremosz (1940)
Szeszupa (1940)