czwartek, 15 września 2016

Trałowiec typu Barycz 1939-1940 (12 szt.)



Trałowiec typu Barycz  1939-1940 (12 szt.)

Nasze pierwsze zbudowane po Wielkiej Wojnie okręty, czyli trałowce typu Pregoła (MSC-7 1919) - skądinąd bardzo udane - mocno się już jednak zestarzały. Uczestniczyły one intensywnie w usuwaniu pozostałych po Wojnie pól minowych, czym zasłużyły sobie na duże uznanie. W celu ich zastąpienia zrealizowano budowę trałowców w tym miejscu prezentowanych.
Nowa seria „rzek” jest od swoich poprzedników nieznacznie większa, a także wszechstronniej uzbrojona. Obok typowego wyposażenia trałowego, okręty te mogą być wyposażone w miny lub opcjonalnie wbg; na bokorysie pokazano opcję pierwszą, a na rzucie drugą. Jeśli chodzi o uzbrojenie artyleryjskie, to zastąpiono działo 75 mm stanowiskiem 57 mm (chyba wystarczającym do zwalczania OP i „drobnoustrojów”) oraz dodano działko plot 25 mm.
Nowe jednostki górują nad swoimi poprzednikami szybkością, zasięgiem oraz własnościami morskimi; w dużej mierze jest to efekt ogólnego postępu technicznego.
Pewnie kolega H_Babbock będzie się zżymał na przesuniętą w stronę dziobu maszynownię, ale… jakoś to przeżyję J.
Wszystkie jednostki tego typu będą bazować na Bałtyku; po dwie w Świnoujściu, Kołobrzegu, Ustce, Helu, Gdańsku i Piławie.
W miarę wprowadzania do służby nowych okrętów, stare trałowce typu Pregoła będą sukcesywnie wycofywane. Te, które będą w najlepszym stanie technicznym postaramy się sprzedać, a pozostałe czeka – niestety – złomowanie.

 
 link do obrazka: http://www.imagebam.com/image/4b80c7504626248

Barycz, Poland Minesweeper laid down 1939

Displacement:
            181 t light; 186 t standard; 219 t normal; 245 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (159,95 ft / 157,48 ft) x 20,67 ft x (5,41 / 5,84 ft)
            (48,75 m / 48,00 m) x 6,30 m  x (1,65 / 1,78 m)

Armament:
      1 - 2,24" / 57,0 mm 60,0 cal gun - 5,89lbs / 2,67kg shells, 200 per gun
              Anti-air gun in deck mount, 1918 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck forward
      1 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal gun - 0,55lbs / 0,25kg shells, 1 000 per gun
              Anti-air gun in deck mount, 1933 Model
              1 x Single mount on centreline, aft deck aft
      2 - 0,51" / 13,0 mm 75,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 2 000 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1925 Model
              2 x Single mounts on sides, aft deck centre
      Weight of broadside 7 lbs / 3 kg
      Mines
      2 - 1 212,54 lbs / 550,00 kg mines + 16 reloads - 9,744 t total
            in Above water - Stern racks/rails
      Main DC/AS Mortars
      2 - 246,92 lbs / 112,00 kg Depth Charges + 16 reloads - 1,984 t total
            in Stern depth charge racks

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 1 502 shp / 1 120 Kw = 18,00 kts
            Range 3 500nm at 12,00 kts
            Bunker at max displacement = 59 tons

Complement:
            28 - 37

Cost:
            £0,073 million / $0,293 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 17 tons, 7,6%
               - Guns: 2 tons, 0,9%
               - Weapons: 15 tons, 6,7%
            Machinery: 41 tons, 18,6%
            Hull, fittings & equipment: 106 tons, 48,2%
            Fuel, ammunition & stores: 38 tons, 17,5%
            Miscellaneous weights: 18 tons, 8,1%
               - Hull below water: 2 tons
               - On freeboard deck: 16 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              716 lbs / 325 Kg = 126,7 x 2,2 " / 57 mm shells or 0,7 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,24
            Metacentric height 0,7 ft / 0,2 m
            Roll period: 10,4 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 71 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,04
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,72

Hull form characteristics:
            Hull has low quarterdeck ,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,435 / 0,451
            Length to Beam Ratio: 7,62 : 1
            'Natural speed' for length: 14,79 kts
            Power going to wave formation at top speed: 59 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 41
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 11,50 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            25,00%,  12,14 ft / 3,70 m,  10,17 ft / 3,10 m
               - Forward deck:       25,00%,  10,17 ft / 3,10 m,  10,17 ft / 3,10 m
               - Aft deck:    25,00%,  10,17 ft / 3,10 m,  10,17 ft / 3,10 m
               - Quarter deck:        25,00%,  5,91 ft / 1,80 m,  5,91 ft / 1,80 m
               - Average freeboard:                      9,30 ft / 2,84 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 65,0%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 147,4%
            Waterplane Area: 2 131 Square feet or 198 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 210%
            Structure weight / hull surface area: 27 lbs/sq ft or 131 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,83
                        - Longitudinal: 5,39
                        - Overall: 1,00
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

Sensors:
1 x SP-2
1 x RN-1

Barycz (1939)
Kamienna (1939)
Ner (1939)
Małapanew (1939)
Raba (1939)
Wierzyca (1939)
Ina (1940)
Soła (1940)
Skawa (1940)
Stryj (1940)
Czeremosz (1940)
Szeszupa (1940)

13 komentarzy:

  1. Ciekawy typ małego trałowca z funkcją (średniej wielkości) ścigacza okrętów podwodnych. Uzbrojenie artyleryjskie należy uznać za wystarczające, choć w najbliższej przyszłości zapewne konieczna będzie wymiana armatki 57 mm na automatyczną 40 mm. Przy okazji zamiast pojedynczego działka 25 mm będzie można dać podwójną lawetę. Sylwetka jest dość przyjemna dla oka, choć nazbyt wysoka. W tym aspekcie znacznie bardziej podoba mi się realowa ORP "Jaskółka". Tradycyjnie absurdalnie wysokie są dane na temat odporności okrętu na uszkodzenia.
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wysoka burta, to wysoka dzielność morska; w przypadku tej klasy okrętów efekty wizualne nie są najważniejsze.
      Niestety podwójne stanowisko 25 mm się nie zmieści, chyba że na podniesionej platformie, co jeszcze dodatkowo podniesie sylwetkę.

      JKS

      Usuń
    2. Jeszcze słówko odnośnie mojej propozycji zastosowania zdwojonego działka 25 mm. Pomyślałem sobie, że w takim przypadku jak ten, czyli szczupłości miejsca, można by zastosować zdwojenie w konfiguracji pionowej (lufa nad lufą).
      ŁK

      Usuń
    3. Nie chcę już mnożyć rodzajów stanowisk artylerii, w razie potrzeby podniosę to stanowisko o ok. 1 m (na platformie) i komunikacja pozioma wzdłuż burt zostanie zachowana. Tylko sylwetka trochę na tym ucierpi.

      JKS

      Usuń
    4. Laweta w tej konfiguracji może być jednak przydatna. Po DWS Sowieci stosowali takie dla kalibrów 14,5 i 25 mm montowanych właśnie na różnego rodzaju małych okrętach.
      ŁK

      Usuń
    5. Zaproponowane rozwiązanie (pionowe podwojenie działka 25mm) to daleko idąca zmiana. Dotychczasowe modele JKS 25mm (I oraz II), jak rozumiem, są naprowadzane „z ręki”, a dokładniej celowniczy stoi z tyłu, trzymając za uchwyty i rusza całym działkiem. Nie wyobrażam sobie takiego naprowadzania zestawu „pionowego”. Konieczne byłby tam klasyczne mechanizmy zębatkowy i stanowisko (stanowiska?) celowniczych po bokach działka. Więc efektywnie szerokość stanowiska prawdopodobnie i tak by wzrosła (w stosunku do obecnego 1x25mm).
      H_Babbock

      PS Inna sprawa to wątpliwość następująca. Jak mi się zdaje w czasie DWS „z ręki” naprowadzane były 1x20 Oerlikon. Już 2x20 Oerlikon były naprowadzane zębatkowo. A działka JKS są 2x25mm znacząco cięższe i większe niż 2xOerlikon.

      Usuń
    6. Słuszne uwagi dotyczące skutków montażu działek w układzie pionowym.

      PS. Rzeczywiście działka 25 mm są cięższe od 20 mm. Jednak przy dobrym zrównoważeniu (odciążacze, przeciwwagi)i łożyskowaniu konstrukcji, da się je jeszcze naprowadzać ręcznie.

      JKS

      Usuń
  2. Można by przesunąć starsze okręty na obszar kolonii, jako trałowce-dozorowce z drobnymi modyfikacjami, dzięki temu unikniemy w przyszłości konieczności "zatrudniania" wątpliwej jakości kutrów i innych jednostek cywilych. Można też zmodernizować starsze jenostki jako eskortowce konwojów. Takie luźne dywagacje.

    Gr.Adm. Thrawn

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zużycie techniczne jednostek typu "Pregoła" jest bardzo duże (20 lat prawie ciągłego "orania morza"), a więc perspektywy ich służby nawet w pomocniczych rolach, króciutkie - chyba nie warto.

      JKS

      Usuń
  3. No i sam wszystko napisałeś ;).
    Trochę kombinowałem, czy nie dało by się nkm-ów ustawić diagonalnie. Dało by to możliwość ognia obu luf na każdą burtę i zmniejszyło ryzyko unieszkodliwienia obsługi obu stanowisk jednym trafieniem. No i dało by to wszystkim trochę więcej miejsca wokół stanowisk. Ale wymagało by to jednak jakichś zmian.

    PS Propozycja – jeśli okręt (malutki) ma warianty uzbrojenia/wyposażenia, to może dało by się na jednym obrazku pokazać koło siebie dwie sylwetki – w różnych wariantach?

    PPS obserwacja „techniczna”: obrazek po „kliknięciu” nie pokazuje się „pełnoekranowo” Poprzednio tak było, ale wg mnie nie jest to strata. Tym razem obraz dał się zapisać na dysku metodą „klasyczną” w 100% jakości. Czyli problemy były tylko w przypadku dużych rozmiarów.
    H_Babbock

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przy ustawieniu diagonalnym brak miejsca dla łodzi lub tratw. Nie zostawię załogi bez szans ratunku (morale!). Poza tym walka artyleryjska będzie dla tych jednostek najwyżej ewenementem.
      Również sądzę, że problemy dotyczyły wyłącznie "grubych" rysunków, niemniej teraz już zawsze będę wrzucał obraz na Imagebam z podaniem linka w poście.

      JKS

      Usuń
    2. W sprawie re-aranżacji nkm-ów zakładałem pozostawienie łodzi i tratwy. Raczej chodziło mi o małe pomostu wysunięte poza nadbudówkę na boki. Trzeba by jednak zachować możliwość przechodzenia dołem, po głównym pokładzie, pod tymi pomostami. Dlatego te pomosty powinny być podniesione o powiedzmy 1 m w górę.
      H_Babbock

      Usuń
    3. To jest mały okręcik, chciałbym uniknąć spiętrzania sylwetki i tak jest dość wysoka.

      JKS

      Usuń