Trałowiec typu Barycz 1939-1940 (12 szt.)
Nasze
pierwsze zbudowane po Wielkiej Wojnie okręty, czyli trałowce typu Pregoła (MSC-7 1919) - skądinąd bardzo
udane - mocno się już jednak zestarzały. Uczestniczyły one intensywnie w
usuwaniu pozostałych po Wojnie pól minowych, czym zasłużyły sobie na duże
uznanie. W celu ich zastąpienia zrealizowano budowę trałowców w tym miejscu prezentowanych.
Nowa
seria „rzek” jest od swoich poprzedników nieznacznie większa, a także
wszechstronniej uzbrojona. Obok typowego wyposażenia trałowego, okręty te mogą
być wyposażone w miny lub opcjonalnie wbg; na bokorysie pokazano opcję
pierwszą, a na rzucie drugą. Jeśli chodzi o uzbrojenie artyleryjskie, to
zastąpiono działo 75 mm stanowiskiem 57 mm (chyba wystarczającym do zwalczania
OP i „drobnoustrojów”) oraz dodano działko plot 25 mm.
Nowe
jednostki górują nad swoimi poprzednikami szybkością, zasięgiem oraz
własnościami morskimi; w dużej mierze jest to efekt ogólnego postępu
technicznego.
Pewnie
kolega H_Babbock będzie się zżymał na przesuniętą w stronę dziobu maszynownię,
ale… jakoś to przeżyję J.
Wszystkie
jednostki tego typu będą bazować na Bałtyku; po dwie w Świnoujściu, Kołobrzegu,
Ustce, Helu, Gdańsku i Piławie.
W
miarę wprowadzania do służby nowych okrętów, stare trałowce typu Pregoła będą sukcesywnie wycofywane. Te,
które będą w najlepszym stanie technicznym postaramy się sprzedać, a pozostałe
czeka – niestety – złomowanie.
link do obrazka: http://www.imagebam.com/image/4b80c7504626248
Barycz, Poland Minesweeper laid down 1939
Displacement:
181
t light; 186 t standard; 219 t normal; 245 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x
beam x draught (normal/deep)
(159,95
ft / 157,48 ft) x 20,67 ft x (5,41 / 5,84 ft)
(48,75
m / 48,00 m) x 6,30 m x (1,65 / 1,78 m)
Armament:
1
- 2,24" / 57,0 mm 60,0 cal gun - 5,89lbs / 2,67kg shells, 200 per gun
Anti-air gun in deck mount, 1918 Model
1 x Single mount on centreline, forward deck
forward
1
- 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal gun - 0,55lbs / 0,25kg shells, 1 000 per
gun
Anti-air gun in deck mount, 1933 Model
1 x Single mount on centreline, aft deck aft
2
- 0,51" / 13,0 mm 75,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 2 000 per
gun
Machine guns in deck mounts, 1925 Model
2 x Single mounts on sides, aft deck centre
Weight of broadside 7 lbs / 3 kg
Mines
2 - 1 212,54 lbs / 550,00 kg mines + 16
reloads - 9,744 t total
in
Above water - Stern racks/rails
Main DC/AS Mortars
2
- 246,92 lbs / 112,00 kg Depth Charges + 16 reloads - 1,984 t total
in
Stern depth charge racks
Machinery:
Diesel
Internal combustion motors,
Geared
drive, 2 shafts, 1 502 shp / 1 120 Kw = 18,00 kts
Range
3 500nm at 12,00 kts
Bunker
at max displacement = 59 tons
Complement:
28
- 37
Cost:
£0,073
million / $0,293 million
Distribution of weights at normal
displacement:
Armament:
17 tons, 7,6%
- Guns: 2 tons, 0,9%
- Weapons: 15 tons, 6,7%
Machinery:
41 tons, 18,6%
Hull,
fittings & equipment: 106 tons, 48,2%
Fuel,
ammunition & stores: 38 tons, 17,5%
Miscellaneous
weights: 18 tons, 8,1%
- Hull below water: 2 tons
- On freeboard deck: 16 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
716 lbs / 325 Kg = 126,7 x 2,2 " / 57 mm
shells or 0,7 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,24
Metacentric
height 0,7 ft / 0,2 m
Roll
period: 10,4 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 71 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,04
Seaboat
quality (Average = 1.00): 1,72
Hull form characteristics:
Hull
has low quarterdeck ,
a normal bow and large transom stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,435 / 0,451
Length
to Beam Ratio: 7,62 : 1
'Natural
speed' for length: 14,79 kts
Power
going to wave formation at top speed: 59 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 41
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 11,50 degrees
Stern
overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 25,00%, 12,14 ft /
3,70 m, 10,17 ft / 3,10 m
- Forward deck: 25,00%, 10,17 ft / 3,10
m, 10,17 ft / 3,10 m
- Aft deck: 25,00%, 10,17 ft / 3,10 m, 10,17 ft / 3,10 m
- Quarter deck: 25,00%, 5,91 ft / 1,80
m, 5,91 ft / 1,80 m
- Average freeboard: 9,30 ft / 2,84 m
Ship
tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 65,0%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 147,4%
Waterplane
Area: 2 131 Square feet or 198 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 210%
Structure
weight / hull surface area: 27 lbs/sq ft or 131 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,83
-
Longitudinal: 5,39
-
Overall: 1,00
Excellent
machinery, storage, compartmentation space
Excellent
accommodation and workspace room
Ship
has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent
seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
Sensors:
1 x SP-2
1 x RN-1
Barycz (1939)
Kamienna (1939)
Ner (1939)
Małapanew (1939)
Raba (1939)
Wierzyca (1939)
Ina (1940)
Soła (1940)
Skawa (1940)
Stryj (1940)
Czeremosz (1940)
Szeszupa (1940)
Ciekawy typ małego trałowca z funkcją (średniej wielkości) ścigacza okrętów podwodnych. Uzbrojenie artyleryjskie należy uznać za wystarczające, choć w najbliższej przyszłości zapewne konieczna będzie wymiana armatki 57 mm na automatyczną 40 mm. Przy okazji zamiast pojedynczego działka 25 mm będzie można dać podwójną lawetę. Sylwetka jest dość przyjemna dla oka, choć nazbyt wysoka. W tym aspekcie znacznie bardziej podoba mi się realowa ORP "Jaskółka". Tradycyjnie absurdalnie wysokie są dane na temat odporności okrętu na uszkodzenia.
OdpowiedzUsuńŁK
Wysoka burta, to wysoka dzielność morska; w przypadku tej klasy okrętów efekty wizualne nie są najważniejsze.
UsuńNiestety podwójne stanowisko 25 mm się nie zmieści, chyba że na podniesionej platformie, co jeszcze dodatkowo podniesie sylwetkę.
JKS
Jeszcze słówko odnośnie mojej propozycji zastosowania zdwojonego działka 25 mm. Pomyślałem sobie, że w takim przypadku jak ten, czyli szczupłości miejsca, można by zastosować zdwojenie w konfiguracji pionowej (lufa nad lufą).
UsuńŁK
Nie chcę już mnożyć rodzajów stanowisk artylerii, w razie potrzeby podniosę to stanowisko o ok. 1 m (na platformie) i komunikacja pozioma wzdłuż burt zostanie zachowana. Tylko sylwetka trochę na tym ucierpi.
UsuńJKS
Laweta w tej konfiguracji może być jednak przydatna. Po DWS Sowieci stosowali takie dla kalibrów 14,5 i 25 mm montowanych właśnie na różnego rodzaju małych okrętach.
UsuńŁK
Zaproponowane rozwiązanie (pionowe podwojenie działka 25mm) to daleko idąca zmiana. Dotychczasowe modele JKS 25mm (I oraz II), jak rozumiem, są naprowadzane „z ręki”, a dokładniej celowniczy stoi z tyłu, trzymając za uchwyty i rusza całym działkiem. Nie wyobrażam sobie takiego naprowadzania zestawu „pionowego”. Konieczne byłby tam klasyczne mechanizmy zębatkowy i stanowisko (stanowiska?) celowniczych po bokach działka. Więc efektywnie szerokość stanowiska prawdopodobnie i tak by wzrosła (w stosunku do obecnego 1x25mm).
UsuńH_Babbock
PS Inna sprawa to wątpliwość następująca. Jak mi się zdaje w czasie DWS „z ręki” naprowadzane były 1x20 Oerlikon. Już 2x20 Oerlikon były naprowadzane zębatkowo. A działka JKS są 2x25mm znacząco cięższe i większe niż 2xOerlikon.
Słuszne uwagi dotyczące skutków montażu działek w układzie pionowym.
UsuńPS. Rzeczywiście działka 25 mm są cięższe od 20 mm. Jednak przy dobrym zrównoważeniu (odciążacze, przeciwwagi)i łożyskowaniu konstrukcji, da się je jeszcze naprowadzać ręcznie.
JKS
Można by przesunąć starsze okręty na obszar kolonii, jako trałowce-dozorowce z drobnymi modyfikacjami, dzięki temu unikniemy w przyszłości konieczności "zatrudniania" wątpliwej jakości kutrów i innych jednostek cywilych. Można też zmodernizować starsze jenostki jako eskortowce konwojów. Takie luźne dywagacje.
OdpowiedzUsuńGr.Adm. Thrawn
Zużycie techniczne jednostek typu "Pregoła" jest bardzo duże (20 lat prawie ciągłego "orania morza"), a więc perspektywy ich służby nawet w pomocniczych rolach, króciutkie - chyba nie warto.
UsuńJKS
No i sam wszystko napisałeś ;).
OdpowiedzUsuńTrochę kombinowałem, czy nie dało by się nkm-ów ustawić diagonalnie. Dało by to możliwość ognia obu luf na każdą burtę i zmniejszyło ryzyko unieszkodliwienia obsługi obu stanowisk jednym trafieniem. No i dało by to wszystkim trochę więcej miejsca wokół stanowisk. Ale wymagało by to jednak jakichś zmian.
PS Propozycja – jeśli okręt (malutki) ma warianty uzbrojenia/wyposażenia, to może dało by się na jednym obrazku pokazać koło siebie dwie sylwetki – w różnych wariantach?
PPS obserwacja „techniczna”: obrazek po „kliknięciu” nie pokazuje się „pełnoekranowo” Poprzednio tak było, ale wg mnie nie jest to strata. Tym razem obraz dał się zapisać na dysku metodą „klasyczną” w 100% jakości. Czyli problemy były tylko w przypadku dużych rozmiarów.
H_Babbock
Przy ustawieniu diagonalnym brak miejsca dla łodzi lub tratw. Nie zostawię załogi bez szans ratunku (morale!). Poza tym walka artyleryjska będzie dla tych jednostek najwyżej ewenementem.
UsuńRównież sądzę, że problemy dotyczyły wyłącznie "grubych" rysunków, niemniej teraz już zawsze będę wrzucał obraz na Imagebam z podaniem linka w poście.
JKS
W sprawie re-aranżacji nkm-ów zakładałem pozostawienie łodzi i tratwy. Raczej chodziło mi o małe pomostu wysunięte poza nadbudówkę na boki. Trzeba by jednak zachować możliwość przechodzenia dołem, po głównym pokładzie, pod tymi pomostami. Dlatego te pomosty powinny być podniesione o powiedzmy 1 m w górę.
UsuńH_Babbock
To jest mały okręcik, chciałbym uniknąć spiętrzania sylwetki i tak jest dość wysoka.
UsuńJKS