czwartek, 22 maja 2025

Budowa kolumbijskich kutrów trałowych typu D-1 1927-1928 (6 jednostek)

Budowa kolumbijskich kutrów trałowych typu D-1 1927-1928 (6 jednostek)

Posiadanie przy bardzo długiej linii wybrzeża zaledwie dwu trałowców, spędzało sen z powiek części członków Admiralicji. Efektem tych niepokojów, była decyzja o rozbudowie sił przeciwminowych. W jej ramach, zadekretowano budowę czterech następnych trałowców oraz sześciu mniejszych kutrów trałowych; te drugie są tematem dzisiejszego postu.
Okręciki przeznaczone są do prac trałowych w rejonach przybrzeżnych, przede wszystkim na podejściach do baz, w cieśninach, mniejszych zatokach itp. W „wolnych chwilach” mogą wykonywać zadania pomocnicze, jak: patrolowanie, transport zaopatrzenia (do 14 t, po zdjęciu sprzętu trałowego) i inne. Uzbrojenie kutrów jest adekwatne do ich wielkości i służyć ma obronie plot oraz zwalczaniu „drobnoustrojów”, a w ostateczności i wynurzonych OP wroga.
Budowa odbywa się w stoczniach: Construcción Naval y Plantas Mecánicas (CNPM) w La Guaira, Astillero Baranquilla (AB) i Astillero Naval No.2 (AN2) w Guayaquil, po dwie jednostki w każdej. Wszystkie główne dostawy zapewnia przemysł krajowy.
Opis techniczny.

Kadłub

O niezbyt dużym wydłużeniu i możliwie małym przekroju części podwodnej.
Napęd
Dwa silniki diesla GM/JSFM o mocy 90 KM każdy, w jednej maszynowni.
Uzbrojenie
Na okręcie zamontowano:
- 1xIx37/51 COW/FNA M1918, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,65 kg wynosi 4100 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 2670 m;
- 1xIx7,62 mm/80 Browning/FNA M1919, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,0098 kg wynosi 1500 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 1000 m;
- zestaw sprzętu trałowego.
Inne
Kuter wyposażono w jedną radiostacje krótkiego zasięgu. 

D1, Great Colombia minesweeping craft laid down 1927, launched 1927, completed 1927 (engine 1927)

Displacement:
            66 t light; 68 t standard; 73 t normal; 78 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (96,11 ft / 93,11 ft) x 15,52 ft x (4,49 / 4,66 ft)
            (29,29 m / 28,38 m) x 4,73 m  x (1,37 / 1,42 m)

Armament:
      1 - 1,46" / 37,0 mm 51,0 cal gun - 1,43lbs / 0,65kg shells, 500 per gun
              Anti-air gun in deck mount, 1918 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck forward
      1 - 0,30" / 7,6 mm 80,0 cal gun - 0,02lbs / 0,01kg shells, 2 500 per gun
              Machine gun in deck mount, 1919 Model
              1 x Single mount on centreline, aft deck centre
                        1 raised mount
      Weight of broadside 1 lbs / 1 kg

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 180 shp / 134 Kw = 12,22 kts
            Range 1 700nm at 10,00 kts
            Bunker normal = 5 tons, at max displacement = 10 tons

Complement:
            12 - 16

Cost:
            £0,012 million / $0,047 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 1 tons, 0,8%
               - Guns: 1 tons, 0,8%
            Machinery: 6 tons, 7,8%
            Hull, fittings & equipment: 44 tons, 59,8%
            Fuel, ammunition & stores: 7 tons, 9,8%
            Miscellaneous weights: 16 tons, 21,8%
               - Hull below water: 6 tons
               - Hull above water: 8 tons
               - On freeboard deck: 2 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              32 lbs / 14 Kg = 20,4 x 1,5 " / 37 mm shells or 0,3 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,24
            Metacentric height 0,5 ft / 0,1 m
            Roll period: 9,7 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 77 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,02
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,93

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,395 / 0,403
            Length to Beam Ratio: 6,00 : 1
            'Natural speed' for length: 9,65 kts
            Power going to wave formation at top speed: 54 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 40
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 15,00 degrees
            Stern overhang: 0,98 ft / 0,30 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                   Fore end,             Aft end
               - Forecastle:            22,00%,  7,51 ft / 2,29 m,  6,50 ft / 1,98 m
               - Forward deck:       28,00%,  6,50 ft / 1,98 m,  6,00 ft / 1,83 m
               - Aft deck:                28,00%,  6,00 ft / 1,83 m,  5,51 ft / 1,68 m
               - Quarter deck:        22,00%,  5,51 ft / 1,68 m,  5,51 ft / 1,68 m
               - Average freeboard:                      6,09 ft / 1,86 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 49,4%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 84,5%
            Waterplane Area: 886 Square feet or 82 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 255%
            Structure weight / hull surface area: 28 lbs/sq ft or 138 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 1,28
                        - Longitudinal: 8,06
                        - Overall: 1,54
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Cramped accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

D1-D3 (1927)
D4-D6 (1928)