Budowa kolumbijskich kutrów trałowych typu D-1 1927-1928 (6 jednostek)
Posiadanie – przy bardzo długiej linii
wybrzeża –
zaledwie dwu trałowców, spędzało sen z powiek części członków Admiralicji.
Efektem tych niepokojów, była decyzja o rozbudowie sił przeciwminowych. W jej
ramach, zadekretowano budowę czterech następnych trałowców oraz sześciu mniejszych
kutrów trałowych; te drugie są tematem dzisiejszego postu.
Okręciki przeznaczone są do prac
trałowych w rejonach przybrzeżnych, przede wszystkim na podejściach do baz, w
cieśninach, mniejszych zatokach itp. W „wolnych chwilach” mogą wykonywać
zadania pomocnicze, jak: patrolowanie, transport zaopatrzenia (do 14 t, po
zdjęciu sprzętu trałowego) i inne. Uzbrojenie kutrów jest adekwatne do ich
wielkości i służyć ma obronie plot oraz zwalczaniu „drobnoustrojów”, a w
ostateczności i wynurzonych OP wroga.
Budowa
odbywa się w stoczniach: Construcción Naval y Plantas
Mecánicas (CNPM) w La Guaira, Astillero Baranquilla (AB) i Astillero Naval No.2 (AN2) w Guayaquil,
po dwie jednostki w każdej. Wszystkie główne dostawy zapewnia przemysł
krajowy.
Opis techniczny.
Kadłub
O niezbyt dużym wydłużeniu i możliwie małym przekroju części podwodnej.
Napęd
Dwa silniki diesla GM/JSFM o mocy 90 KM każdy, w jednej maszynowni.
Uzbrojenie
Na okręcie zamontowano:
-
1xIx37/51 COW/FNA M1918,
przy elewacji 45o donośność
pociskiem 0,65 kg wynosi 4100 m, a przy elewacji maksymalnej 85o
donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 2670 m;
- 1xIx7,62
mm/80 Browning/FNA M1919, przy
elewacji 45o donośność pociskiem 0,0098 kg wynosi 1500 m, a
przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem
wynosi 1000 m;
- zestaw
sprzętu trałowego.
Inne
Kuter wyposażono w jedną radiostacje
krótkiego zasięgu.
D1, Great Colombia minesweeping craft laid down 1927, launched 1927, completed 1927 (engine 1927)
Displacement:
66 t light; 68 t
standard; 73 t normal; 78 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(96,11 ft / 93,11 ft) x
15,52 ft x (4,49 / 4,66 ft)
(29,29 m / 28,38 m) x
4,73 m x (1,37 / 1,42 m)
Armament:
1 - 1,46" / 37,0 mm
51,0 cal gun - 1,43lbs / 0,65kg shells, 500 per gun
Anti-air gun in deck mount, 1918 Model
1 x Single mount on centreline, forward deck
forward
1 - 0,30" / 7,6 mm 80,0
cal gun - 0,02lbs / 0,01kg shells, 2 500 per gun
Machine gun in deck mount, 1919 Model
1 x Single mount on centreline, aft deck
centre
1 raised
mount
Weight of broadside 1 lbs /
1 kg
Machinery:
Diesel Internal
combustion motors,
Geared drive, 2 shafts,
180 shp / 134 Kw = 12,22 kts
Range 1 700nm at
10,00 kts
Bunker normal = 5 tons,
at max displacement = 10 tons
Complement:
12 - 16
Cost:
£0,012 million / $0,047
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 1 tons, 0,8%
- Guns: 1 tons, 0,8%
Machinery: 6 tons, 7,8%
Hull, fittings &
equipment: 44 tons, 59,8%
Fuel, ammunition &
stores: 7 tons, 9,8%
Miscellaneous weights:
16 tons, 21,8%
- Hull below water: 6 tons
- Hull above water: 8 tons
- On freeboard deck: 2 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
32 lbs / 14 Kg = 20,4 x 1,5 " / 37 mm
shells or 0,3 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,24
Metacentric height 0,5
ft / 0,1 m
Roll period: 9,7
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 77 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,02
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,93
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a normal bow and a round stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,395 / 0,403
Length to Beam Ratio:
6,00 : 1
'Natural speed' for
length: 9,65 kts
Power going to wave
formation at top speed: 54 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 40
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 15,00 degrees
Stern overhang: 0,98 ft
/ 0,30 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 22,00%, 7,51 ft /
2,29 m, 6,50 ft / 1,98 m
- Forward deck: 28,00%, 6,50 ft / 1,98
m, 6,00 ft / 1,83 m
- Aft deck: 28,00%, 6,00 ft / 1,83 m, 5,51 ft / 1,68 m
- Quarter deck: 22,00%, 5,51 ft / 1,68
m, 5,51 ft / 1,68 m
- Average freeboard: 6,09 ft / 1,86 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 49,4%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 84,5%
Waterplane Area: 886
Square feet or 82 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 255%
Structure weight / hull
surface area: 28 lbs/sq ft or 138 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 1,28
-
Longitudinal: 8,06
- Overall:
1,54
Excellent machinery,
storage, compartmentation space
Cramped accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat,
comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
D1-D3 (1927)
D4-D6 (1928)