czwartek, 22 maja 2025

Budowa kolumbijskich kutrów trałowych typu D-1 1927-1928 (6 jednostek)

Budowa kolumbijskich kutrów trałowych typu D-1 1927-1928 (6 jednostek)

Posiadanie przy bardzo długiej linii wybrzeża zaledwie dwu trałowców, spędzało sen z powiek części członków Admiralicji. Efektem tych niepokojów, była decyzja o rozbudowie sił przeciwminowych. W jej ramach, zadekretowano budowę czterech następnych trałowców oraz sześciu mniejszych kutrów trałowych; te drugie są tematem dzisiejszego postu.
Okręciki przeznaczone są do prac trałowych w rejonach przybrzeżnych, przede wszystkim na podejściach do baz, w cieśninach, mniejszych zatokach itp. W „wolnych chwilach” mogą wykonywać zadania pomocnicze, jak: patrolowanie, transport zaopatrzenia (do 14 t, po zdjęciu sprzętu trałowego) i inne. Uzbrojenie kutrów jest adekwatne do ich wielkości i służyć ma obronie plot oraz zwalczaniu „drobnoustrojów”, a w ostateczności i wynurzonych OP wroga.
Budowa odbywa się w stoczniach: Construcción Naval y Plantas Mecánicas (CNPM) w La Guaira, Astillero Baranquilla (AB) i Astillero Naval No.2 (AN2) w Guayaquil, po dwie jednostki w każdej. Wszystkie główne dostawy zapewnia przemysł krajowy.
Opis techniczny.

Kadłub

O niezbyt dużym wydłużeniu i możliwie małym przekroju części podwodnej.
Napęd
Dwa silniki diesla GM/JSFM o mocy 90 KM każdy, w jednej maszynowni.
Uzbrojenie
Na okręcie zamontowano:
- 1xIx37/51 COW/FNA M1918, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,65 kg wynosi 4100 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 2670 m;
- 1xIx7,62 mm/80 Browning/FNA M1919, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,0098 kg wynosi 1500 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 1000 m;
- zestaw sprzętu trałowego.
Inne
Kuter wyposażono w jedną radiostacje krótkiego zasięgu. 

D1, Great Colombia minesweeping craft laid down 1927, launched 1927, completed 1927 (engine 1927)

Displacement:
            66 t light; 68 t standard; 73 t normal; 78 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (96,11 ft / 93,11 ft) x 15,52 ft x (4,49 / 4,66 ft)
            (29,29 m / 28,38 m) x 4,73 m  x (1,37 / 1,42 m)

Armament:
      1 - 1,46" / 37,0 mm 51,0 cal gun - 1,43lbs / 0,65kg shells, 500 per gun
              Anti-air gun in deck mount, 1918 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck forward
      1 - 0,30" / 7,6 mm 80,0 cal gun - 0,02lbs / 0,01kg shells, 2 500 per gun
              Machine gun in deck mount, 1919 Model
              1 x Single mount on centreline, aft deck centre
                        1 raised mount
      Weight of broadside 1 lbs / 1 kg

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 180 shp / 134 Kw = 12,22 kts
            Range 1 700nm at 10,00 kts
            Bunker normal = 5 tons, at max displacement = 10 tons

Complement:
            12 - 16

Cost:
            £0,012 million / $0,047 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 1 tons, 0,8%
               - Guns: 1 tons, 0,8%
            Machinery: 6 tons, 7,8%
            Hull, fittings & equipment: 44 tons, 59,8%
            Fuel, ammunition & stores: 7 tons, 9,8%
            Miscellaneous weights: 16 tons, 21,8%
               - Hull below water: 6 tons
               - Hull above water: 8 tons
               - On freeboard deck: 2 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              32 lbs / 14 Kg = 20,4 x 1,5 " / 37 mm shells or 0,3 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,24
            Metacentric height 0,5 ft / 0,1 m
            Roll period: 9,7 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 77 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,02
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,93

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,395 / 0,403
            Length to Beam Ratio: 6,00 : 1
            'Natural speed' for length: 9,65 kts
            Power going to wave formation at top speed: 54 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 40
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 15,00 degrees
            Stern overhang: 0,98 ft / 0,30 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                   Fore end,             Aft end
               - Forecastle:            22,00%,  7,51 ft / 2,29 m,  6,50 ft / 1,98 m
               - Forward deck:       28,00%,  6,50 ft / 1,98 m,  6,00 ft / 1,83 m
               - Aft deck:                28,00%,  6,00 ft / 1,83 m,  5,51 ft / 1,68 m
               - Quarter deck:        22,00%,  5,51 ft / 1,68 m,  5,51 ft / 1,68 m
               - Average freeboard:                      6,09 ft / 1,86 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 49,4%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 84,5%
            Waterplane Area: 886 Square feet or 82 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 255%
            Structure weight / hull surface area: 28 lbs/sq ft or 138 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 1,28
                        - Longitudinal: 8,06
                        - Overall: 1,54
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Cramped accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

D1-D3 (1927)
D4-D6 (1928)

7 komentarzy:

  1. Przyjemna dla oka sylwetka. Wyglądają trochę, jak unowocześniona i pomniejszona wersja cesarsko-królewskich minowców typu "MT.130".
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję.
      Niestety, ani jeden okręt typu "MT.130" nie został ukończony.

      JKS

      Usuń
    2. Ależ weszły do służby we flocie włoskiej i jugosłowiańskiej, tyle, że wykończono je dopiero po zakończeniu PWS!
      ŁK

      Usuń
    3. Istotnie, przeoczyłem ten fakt.

      JKS

      Usuń
    4. Zauważmy jeszcze, że w kolejnej odsłonie można by "pochylić się" nad prędkością, a przez to stworzyć odpowiednik niemieckich Räumboote - uniwersalnych kutrów trałowych/małych ścigaczy okrętów podwodnych.
      ŁK

      Usuń
  2. Trochę mało miejsca na trałowym, ja bym nieco skrócił nadbudówkę, ale wtedy może sprzęt trałowy był uboższy, to wystarczało, bardzo zrównoważona sylweta, brawa, karol flibustier

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za pochwałę.
      Na kutrach trałowych sprzęt trałowy jest dość skromny, a w czasie wolnym od trałowania, jego większość przechowywana jest pod pokładem.

      JKS

      Usuń