Budowa kolumbijskich kutrów trałowych typu D-1 1927-1928 (6 jednostek)
Posiadanie – przy bardzo długiej linii
wybrzeża –
zaledwie dwu trałowców, spędzało sen z powiek części członków Admiralicji.
Efektem tych niepokojów, była decyzja o rozbudowie sił przeciwminowych. W jej
ramach, zadekretowano budowę czterech następnych trałowców oraz sześciu mniejszych
kutrów trałowych; te drugie są tematem dzisiejszego postu.
Okręciki przeznaczone są do prac
trałowych w rejonach przybrzeżnych, przede wszystkim na podejściach do baz, w
cieśninach, mniejszych zatokach itp. W „wolnych chwilach” mogą wykonywać
zadania pomocnicze, jak: patrolowanie, transport zaopatrzenia (do 14 t, po
zdjęciu sprzętu trałowego) i inne. Uzbrojenie kutrów jest adekwatne do ich
wielkości i służyć ma obronie plot oraz zwalczaniu „drobnoustrojów”, a w
ostateczności i wynurzonych OP wroga.
Budowa
odbywa się w stoczniach: Construcción Naval y Plantas
Mecánicas (CNPM) w La Guaira, Astillero Baranquilla (AB) i Astillero Naval No.2 (AN2) w Guayaquil,
po dwie jednostki w każdej. Wszystkie główne dostawy zapewnia przemysł
krajowy.
Opis techniczny.
Kadłub
O niezbyt dużym wydłużeniu i możliwie małym przekroju części podwodnej.
Napęd
Dwa silniki diesla GM/JSFM o mocy 90 KM każdy, w jednej maszynowni.
Uzbrojenie
Na okręcie zamontowano:
-
1xIx37/51 COW/FNA M1918,
przy elewacji 45o donośność
pociskiem 0,65 kg wynosi 4100 m, a przy elewacji maksymalnej 85o
donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 2670 m;
- 1xIx7,62
mm/80 Browning/FNA M1919, przy
elewacji 45o donośność pociskiem 0,0098 kg wynosi 1500 m, a
przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem
wynosi 1000 m;
- zestaw
sprzętu trałowego.
Inne
Kuter wyposażono w jedną radiostacje
krótkiego zasięgu.
D1, Great Colombia minesweeping craft laid down 1927, launched 1927, completed 1927 (engine 1927)
Displacement:
66 t light; 68 t
standard; 73 t normal; 78 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(96,11 ft / 93,11 ft) x
15,52 ft x (4,49 / 4,66 ft)
(29,29 m / 28,38 m) x
4,73 m x (1,37 / 1,42 m)
Armament:
1 - 1,46" / 37,0 mm
51,0 cal gun - 1,43lbs / 0,65kg shells, 500 per gun
Anti-air gun in deck mount, 1918 Model
1 x Single mount on centreline, forward deck
forward
1 - 0,30" / 7,6 mm 80,0
cal gun - 0,02lbs / 0,01kg shells, 2 500 per gun
Machine gun in deck mount, 1919 Model
1 x Single mount on centreline, aft deck
centre
1 raised
mount
Weight of broadside 1 lbs /
1 kg
Machinery:
Diesel Internal
combustion motors,
Geared drive, 2 shafts,
180 shp / 134 Kw = 12,22 kts
Range 1 700nm at
10,00 kts
Bunker normal = 5 tons,
at max displacement = 10 tons
Complement:
12 - 16
Cost:
£0,012 million / $0,047
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 1 tons, 0,8%
- Guns: 1 tons, 0,8%
Machinery: 6 tons, 7,8%
Hull, fittings &
equipment: 44 tons, 59,8%
Fuel, ammunition &
stores: 7 tons, 9,8%
Miscellaneous weights:
16 tons, 21,8%
- Hull below water: 6 tons
- Hull above water: 8 tons
- On freeboard deck: 2 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
32 lbs / 14 Kg = 20,4 x 1,5 " / 37 mm
shells or 0,3 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,24
Metacentric height 0,5
ft / 0,1 m
Roll period: 9,7
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 77 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,02
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,93
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a normal bow and a round stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,395 / 0,403
Length to Beam Ratio:
6,00 : 1
'Natural speed' for
length: 9,65 kts
Power going to wave
formation at top speed: 54 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 40
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 15,00 degrees
Stern overhang: 0,98 ft
/ 0,30 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 22,00%, 7,51 ft /
2,29 m, 6,50 ft / 1,98 m
- Forward deck: 28,00%, 6,50 ft / 1,98
m, 6,00 ft / 1,83 m
- Aft deck: 28,00%, 6,00 ft / 1,83 m, 5,51 ft / 1,68 m
- Quarter deck: 22,00%, 5,51 ft / 1,68
m, 5,51 ft / 1,68 m
- Average freeboard: 6,09 ft / 1,86 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 49,4%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 84,5%
Waterplane Area: 886
Square feet or 82 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 255%
Structure weight / hull
surface area: 28 lbs/sq ft or 138 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 1,28
-
Longitudinal: 8,06
- Overall:
1,54
Excellent machinery,
storage, compartmentation space
Cramped accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat,
comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
D1-D3 (1927)
D4-D6 (1928)
Przyjemna dla oka sylwetka. Wyglądają trochę, jak unowocześniona i pomniejszona wersja cesarsko-królewskich minowców typu "MT.130".
OdpowiedzUsuńŁK
Dziękuję.
UsuńNiestety, ani jeden okręt typu "MT.130" nie został ukończony.
JKS
Ależ weszły do służby we flocie włoskiej i jugosłowiańskiej, tyle, że wykończono je dopiero po zakończeniu PWS!
UsuńŁK
Istotnie, przeoczyłem ten fakt.
UsuńJKS
Zauważmy jeszcze, że w kolejnej odsłonie można by "pochylić się" nad prędkością, a przez to stworzyć odpowiednik niemieckich Räumboote - uniwersalnych kutrów trałowych/małych ścigaczy okrętów podwodnych.
UsuńŁK
Trochę mało miejsca na trałowym, ja bym nieco skrócił nadbudówkę, ale wtedy może sprzęt trałowy był uboższy, to wystarczało, bardzo zrównoważona sylweta, brawa, karol flibustier
OdpowiedzUsuńDziękuję za pochwałę.
UsuńNa kutrach trałowych sprzęt trałowy jest dość skromny, a w czasie wolnym od trałowania, jego większość przechowywana jest pod pokładem.
JKS