niedziela, 18 lutego 2024

Niderlandzki okręt hydrograficzny typu Van Diemen 1937 (3 jednostki)

Niderlandzki okręt hydrograficzny typu Van Diemen 1937 (3 jednostki)

Flota niderlandzka dynamicznie się rozwija. Dowódcy okrętów, nawigatorzy i planiści domagają się aktualnych map morskich i locji (niektóre z nich pamiętają jeszcze czasy Holenderskich Kompanii Wschodnio- i Zachodnioindyjskiej). Oznakowanie części torów wodnych do portów i przystani, niepoprawiane od dziesięcioleci, wielkim głosem woła o pomstę do nieba. Pozostające w służbie, dwa okręty hydrograficzne typu Barentsz robią co mogą, ale wobec ogromu zadań nie dają rady. Nic więc dziwnego, że w końcu zapadła decyzja o budowie dalszych okrętów tej klasy.
Zadania prezentowanych jednostek są takie same, jak okrętów typu Barentsz (post z dnia 25.05.2022 r.), nie będę ich więc powtarzał. Prócz załogi stałej, jednostka może zaokrętować, zależnie od czasu trwania rejsu, od 6 do 12 specjalistów (oceanografów, geografów, kartografów itp.). Na czas wojny, przewidziano możliwość adaptacji Van Diemenów na pomocnicze stawiacze min lub pomocnicze eskortowce. W pierwszym przypadku, okręty będą mogły zabrać na pokład i postawić do 16 min cięższego (1050 kg), lub do 24 lżejszego (408 kg)  typu. W drugim, na okręcie zostanie zamontowany szumonamiernik i dwie zrzutnie bg z zapasem 24 bg.
Wszystkie okręty tego typu buduje stocznia A.F. Smulders w Schiedam. Będą one przydzielone po jednym do następujących dowództw obszarów: Metropolii, Afryki Południowej i Indii Wschodnich. Dla odciążenia okrętów hydrograficznych typów Barentsz i Van Diemen od prac w rejonach portów i przystani, planuje się w przyszłości budowę pewnej, nieokreślonej jeszcze liczby kutrów hydrograficznych.
Poniżej opis techniczny okrętu.
Kadłub
O stosunkowo wysokich burtach, celem zapewnienia dobrej dzielności morskiej. Duży nadmiar wytrzymałości ma zapobiegać poważniejszym uszkodzeniom przy nieprzewidzianym kontakcie z przeszkodami podwodnymi (mielizna, skała podwodna, wrak itp.).
Napęd
Dwa wały napędowe i dwa diesle Werkspoor w jednej maszynowni.
Uzbrojenie
Na okręcie zamontowano:
- 1xIx75/55 Bofors/Wilton-Fijenoord P1920, przy elewacji maksymalnej 45o donośność pociskiem HE 6,50 kg wynosi 14670 m;
- 1xIIx25/64 Bofors/Wilton-Fijenoord P1931, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,25 kg wynosi 5400 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 3240 m;
- 2xIx13,2/62 FN P1919, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,05 kg wynosi 7000 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność tym samym pociskiem wynosi 4080 m.
Inne
Jednostkę wyposażono w trzy radiostacje i radionamiernik.

Van Diemen, Netherlands hydrographic vessel laid down 1937, launched 1937, completed 1937 (engine 1937)

Displacement:
            489 t light; 504 t standard; 597 t normal; 672 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (169,67 ft / 166,01 ft) x 26,57 ft x (8,86 / 9,68 ft)
            (51,71 m / 50,60 m) x 8,10 m  x (2,70 / 2,95 m)

Armament:
      1 - 2,95" / 75,0 mm 55,0 cal gun - 14,33lbs / 6,50kg shells, 200 per gun
              Quick firing gun in deck mount, 1920 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck forward
      2 - 0,98" / 25,0 mm 64,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 2 000 per gun
              Anti-air guns in deck mount, 1931 Model
              1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
      2 - 0,52" / 13,2 mm 78,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 4 000 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1919 Model
              2 x Single mounts on sides, forward deck centre
                        2 double raised mounts
      Weight of broadside 16 lbs / 7 kg

Armour:
   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)     Barbette/hoist (max)
            Main:           0,51" / 13 mm                  -                                     -

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 1 800 shp / 1 342 Kw = 15,18 kts
            Range 8 500nm at 10,00 kts
            Bunker normal = 93 tons, at max displacement = 167 tons

Complement:
            59 - 78

Cost:
            £0,137 million / $0,549 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 4 tons, 0,6%
               - Guns: 4 tons, 0,6%
            Armour: 1 tons, 0,2%
               - Armament: 1 tons, 0,2%
            Machinery: 50 tons, 8,3%
            Hull, fittings & equipment: 389 tons, 65,2%
            Fuel, ammunition & stores: 108 tons, 18,1%
            Miscellaneous weights: 36 tons, 6,0%
               - Hull below water: 24 tons
               - Hull above water: 8 tons
               - On freeboard deck: 4 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              1 702 lbs / 772 Kg = 132,2 x 3,0 " / 75 mm shells or 0,9 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,28
            Metacentric height 1,1 ft / 0,3 m
            Roll period: 10,8 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,04
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
            Hull has low quarterdeck,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,535 / 0,550
            Length to Beam Ratio: 6,25 : 1
            'Natural speed' for length: 15,24 kts
            Power going to wave formation at top speed: 56 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 35
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 12,00 degrees
            Stern overhang: 0,66 ft / 0,20 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                    Fore end,                Aft end
               - Forecastle:            18,00%,  14,11 ft / 4,30 m,  13,12 ft / 4,00 m
               - Forward deck:       30,00%,  13,12 ft / 4,00 m,  13,12 ft / 4,00 m
               - Aft deck:                30,00%,  13,12 ft / 4,00 m,  13,12 ft / 4,00 m
               - Quarter deck:        22,00%,  4,92 ft / 1,50 m,  4,92 ft / 1,50 m
               - Average freeboard:                      11,39 ft / 3,47 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 36,5%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 133,9%
            Waterplane Area: 3 160 Square feet or 294 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 406%
            Structure weight / hull surface area: 68 lbs/sq ft or 333 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 1,62
                        - Longitudinal: 11,16
                        - Overall: 1,96
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

Van Diemen (1937)
Carstensz (1938)
De Houtman (1939)