Niderlandzki okręt hydrograficzny typu Van Diemen 1937 (3 jednostki)
Flota niderlandzka dynamicznie się
rozwija. Dowódcy okrętów, nawigatorzy i planiści domagają się aktualnych map
morskich i locji (niektóre z nich pamiętają jeszcze czasy Holenderskich
Kompanii Wschodnio- i Zachodnioindyjskiej). Oznakowanie części torów wodnych do
portów i przystani, niepoprawiane od dziesięcioleci, wielkim głosem woła o
pomstę do nieba. Pozostające w służbie, dwa okręty hydrograficzne typu Barentsz robią co mogą, ale wobec ogromu
zadań nie dają rady. Nic więc dziwnego, że w końcu zapadła decyzja o budowie
dalszych okrętów tej klasy.
Zadania prezentowanych jednostek są
takie same, jak okrętów typu Barentsz
(post z dnia 25.05.2022 r.), nie będę ich więc powtarzał. Prócz załogi stałej,
jednostka może zaokrętować, zależnie od czasu trwania rejsu, od 6 do 12
specjalistów (oceanografów, geografów, kartografów itp.). Na czas wojny, przewidziano
możliwość adaptacji Van Diemenów na
pomocnicze stawiacze min lub pomocnicze eskortowce. W pierwszym przypadku,
okręty będą mogły zabrać na pokład i postawić do 16 min cięższego (1050 kg),
lub do 24 lżejszego (408 kg) typu. W
drugim, na okręcie zostanie zamontowany szumonamiernik i dwie zrzutnie bg z
zapasem 24 bg.
Wszystkie okręty tego typu buduje stocznia A.F.
Smulders w Schiedam. Będą one przydzielone po jednym do następujących dowództw
obszarów: Metropolii, Afryki Południowej i Indii Wschodnich. Dla odciążenia
okrętów hydrograficznych typów Barentsz
i Van Diemen od prac w rejonach
portów i przystani, planuje się w przyszłości budowę pewnej, nieokreślonej
jeszcze liczby kutrów hydrograficznych.
Poniżej opis techniczny okrętu.
Kadłub
O stosunkowo wysokich burtach, celem
zapewnienia dobrej dzielności morskiej. Duży nadmiar wytrzymałości ma
zapobiegać poważniejszym uszkodzeniom przy nieprzewidzianym kontakcie z
przeszkodami podwodnymi (mielizna, skała podwodna, wrak itp.).
Napęd
Dwa wały napędowe i dwa diesle
Werkspoor w jednej maszynowni.
Uzbrojenie
Na okręcie
zamontowano:
-
1xIx75/55 Bofors/Wilton-Fijenoord P1920, przy elewacji maksymalnej 45o
donośność pociskiem HE 6,50 kg wynosi 14670 m;
- 1xIIx25/64
Bofors/Wilton-Fijenoord P1931, przy
elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,25 kg wynosi 5400 m, a przy
elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem
wynosi 3240 m;
- 2xIx13,2/62
FN P1919, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,05 kg
wynosi 7000 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność tym samym
pociskiem wynosi 4080 m.
Inne
Jednostkę
wyposażono w trzy radiostacje i radionamiernik.
Van Diemen, Netherlands hydrographic vessel laid down 1937, launched 1937, completed 1937 (engine 1937)
Displacement:
489 t light; 504 t
standard; 597 t normal; 672 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(169,67 ft / 166,01 ft)
x 26,57 ft x (8,86 / 9,68 ft)
(51,71 m / 50,60 m) x
8,10 m x (2,70 / 2,95 m)
Armament:
1 - 2,95" / 75,0 mm
55,0 cal gun - 14,33lbs / 6,50kg shells, 200 per gun
Quick firing gun in deck mount, 1920 Model
1 x Single mount on centreline, forward deck
forward
2 - 0,98" / 25,0 mm
64,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 2 000 per gun
Anti-air guns in deck mount, 1931 Model
1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
2 -
0,52" / 13,2 mm 78,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 4 000 per
gun
Machine guns in deck mounts, 1919 Model
2 x Single mounts on sides, forward deck
centre
2 double
raised mounts
Weight of broadside 16 lbs /
7 kg
Armour:
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 0,51" / 13 mm -
-
Machinery:
Diesel Internal
combustion motors,
Geared drive, 2 shafts,
1 800 shp / 1 342 Kw = 15,18 kts
Range 8 500nm at
10,00 kts
Bunker normal = 93
tons, at max displacement = 167 tons
Complement:
59 - 78
Cost:
£0,137 million / $0,549
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 4 tons, 0,6%
- Guns: 4 tons, 0,6%
Armour: 1 tons, 0,2%
- Armament: 1 tons, 0,2%
Machinery: 50 tons,
8,3%
Hull, fittings &
equipment: 389 tons, 65,2%
Fuel, ammunition &
stores: 108 tons, 18,1%
Miscellaneous weights:
36 tons, 6,0%
- Hull below water: 24 tons
- Hull above water: 8 tons
- On freeboard deck: 4 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
1 702 lbs / 772 Kg = 132,2 x 3,0 " / 75
mm shells or 0,9 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,28
Metacentric height 1,1
ft / 0,3 m
Roll period: 10,8
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,04
Seaboat quality (Average = 1.00): 2,00
Hull form characteristics:
Hull has low
quarterdeck,
a normal bow and large transom stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,535 / 0,550
Length to Beam Ratio:
6,25 : 1
'Natural speed' for
length: 15,24 kts
Power going to wave
formation at top speed: 56 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 35
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 12,00 degrees
Stern overhang: 0,66 ft
/ 0,20 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 18,00%, 14,11 ft /
4,30 m, 13,12 ft / 4,00 m
- Forward deck: 30,00%, 13,12 ft / 4,00
m, 13,12 ft / 4,00 m
- Aft deck: 30,00%, 13,12 ft / 4,00 m, 13,12 ft / 4,00 m
- Quarter deck: 22,00%, 4,92 ft / 1,50
m, 4,92 ft / 1,50 m
- Average freeboard: 11,39 ft / 3,47 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 36,5%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 133,9%
Waterplane Area:
3 160 Square feet or 294 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 406%
Structure weight / hull
surface area: 68 lbs/sq ft or 333 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 1,62
-
Longitudinal: 11,16
- Overall:
1,96
Excellent machinery,
storage, compartmentation space
Excellent accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat,
comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
Van Diemen (1937)
Carstensz (1938)
De Houtman (1939)
Przykro się robi, gdy mocni dyskutanci w różnych kwestiach rozwoju floty Niderlandów nagle milkną. Trochę trudno uwierzyć, że to wpływ ferii zimowych, chociaż wielu korzysta w tym czasie z urlopów.
OdpowiedzUsuńCo do samych okrętów to powiem tak. Trudno kwestionować potrzebę takich okrętów we flocie operującej w różnych rejonach świata, najczęściej między wyspami archipelagów będących w posiadaniu państwa.
Jedyną rzeczą, która naprawdę mi się nie podoba w tych hydrografach, to ich architektura. Myślę, że siłownia zlokalizowana bliżej śródokręcia i postawienie tam komina przy jednoczesnym obniżeniu pomostu o pół kondygnacji, znacznie poprawiłoby estetykę sylwetki. Obecna wydaje się zbyt "strzelista"...
Peperon
Potrzeba posiadania tego rodzaju okrętów rzeczywiście jest, ale nie tak wielka, jak się może wydawać, bo dużą część roboty w tej dziedzinie mogą robić cywile.
UsuńStonk
Maszynownia bliżej rufy, to krótsze wały śrubowe, a że okręt niepiękny... to nie było priorytetem w tym projekcie.
UsuńŻegluga handlowa ma swoje potrzeby, swoje priorytety i swoje standardy; MW nie może się zdawać na "cywilów"
JKS