niedziela, 18 lutego 2024

Niderlandzki okręt hydrograficzny typu Van Diemen 1937 (3 jednostki)

Niderlandzki okręt hydrograficzny typu Van Diemen 1937 (3 jednostki)

Flota niderlandzka dynamicznie się rozwija. Dowódcy okrętów, nawigatorzy i planiści domagają się aktualnych map morskich i locji (niektóre z nich pamiętają jeszcze czasy Holenderskich Kompanii Wschodnio- i Zachodnioindyjskiej). Oznakowanie części torów wodnych do portów i przystani, niepoprawiane od dziesięcioleci, wielkim głosem woła o pomstę do nieba. Pozostające w służbie, dwa okręty hydrograficzne typu Barentsz robią co mogą, ale wobec ogromu zadań nie dają rady. Nic więc dziwnego, że w końcu zapadła decyzja o budowie dalszych okrętów tej klasy.
Zadania prezentowanych jednostek są takie same, jak okrętów typu Barentsz (post z dnia 25.05.2022 r.), nie będę ich więc powtarzał. Prócz załogi stałej, jednostka może zaokrętować, zależnie od czasu trwania rejsu, od 6 do 12 specjalistów (oceanografów, geografów, kartografów itp.). Na czas wojny, przewidziano możliwość adaptacji Van Diemenów na pomocnicze stawiacze min lub pomocnicze eskortowce. W pierwszym przypadku, okręty będą mogły zabrać na pokład i postawić do 16 min cięższego (1050 kg), lub do 24 lżejszego (408 kg)  typu. W drugim, na okręcie zostanie zamontowany szumonamiernik i dwie zrzutnie bg z zapasem 24 bg.
Wszystkie okręty tego typu buduje stocznia A.F. Smulders w Schiedam. Będą one przydzielone po jednym do następujących dowództw obszarów: Metropolii, Afryki Południowej i Indii Wschodnich. Dla odciążenia okrętów hydrograficznych typów Barentsz i Van Diemen od prac w rejonach portów i przystani, planuje się w przyszłości budowę pewnej, nieokreślonej jeszcze liczby kutrów hydrograficznych.
Poniżej opis techniczny okrętu.
Kadłub
O stosunkowo wysokich burtach, celem zapewnienia dobrej dzielności morskiej. Duży nadmiar wytrzymałości ma zapobiegać poważniejszym uszkodzeniom przy nieprzewidzianym kontakcie z przeszkodami podwodnymi (mielizna, skała podwodna, wrak itp.).
Napęd
Dwa wały napędowe i dwa diesle Werkspoor w jednej maszynowni.
Uzbrojenie
Na okręcie zamontowano:
- 1xIx75/55 Bofors/Wilton-Fijenoord P1920, przy elewacji maksymalnej 45o donośność pociskiem HE 6,50 kg wynosi 14670 m;
- 1xIIx25/64 Bofors/Wilton-Fijenoord P1931, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,25 kg wynosi 5400 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 3240 m;
- 2xIx13,2/62 FN P1919, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,05 kg wynosi 7000 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność tym samym pociskiem wynosi 4080 m.
Inne
Jednostkę wyposażono w trzy radiostacje i radionamiernik.

Van Diemen, Netherlands hydrographic vessel laid down 1937, launched 1937, completed 1937 (engine 1937)

Displacement:
            489 t light; 504 t standard; 597 t normal; 672 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (169,67 ft / 166,01 ft) x 26,57 ft x (8,86 / 9,68 ft)
            (51,71 m / 50,60 m) x 8,10 m  x (2,70 / 2,95 m)

Armament:
      1 - 2,95" / 75,0 mm 55,0 cal gun - 14,33lbs / 6,50kg shells, 200 per gun
              Quick firing gun in deck mount, 1920 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck forward
      2 - 0,98" / 25,0 mm 64,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 2 000 per gun
              Anti-air guns in deck mount, 1931 Model
              1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
      2 - 0,52" / 13,2 mm 78,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 4 000 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1919 Model
              2 x Single mounts on sides, forward deck centre
                        2 double raised mounts
      Weight of broadside 16 lbs / 7 kg

Armour:
   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)     Barbette/hoist (max)
            Main:           0,51" / 13 mm                  -                                     -

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 1 800 shp / 1 342 Kw = 15,18 kts
            Range 8 500nm at 10,00 kts
            Bunker normal = 93 tons, at max displacement = 167 tons

Complement:
            59 - 78

Cost:
            £0,137 million / $0,549 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 4 tons, 0,6%
               - Guns: 4 tons, 0,6%
            Armour: 1 tons, 0,2%
               - Armament: 1 tons, 0,2%
            Machinery: 50 tons, 8,3%
            Hull, fittings & equipment: 389 tons, 65,2%
            Fuel, ammunition & stores: 108 tons, 18,1%
            Miscellaneous weights: 36 tons, 6,0%
               - Hull below water: 24 tons
               - Hull above water: 8 tons
               - On freeboard deck: 4 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              1 702 lbs / 772 Kg = 132,2 x 3,0 " / 75 mm shells or 0,9 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,28
            Metacentric height 1,1 ft / 0,3 m
            Roll period: 10,8 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,04
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
            Hull has low quarterdeck,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,535 / 0,550
            Length to Beam Ratio: 6,25 : 1
            'Natural speed' for length: 15,24 kts
            Power going to wave formation at top speed: 56 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 35
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 12,00 degrees
            Stern overhang: 0,66 ft / 0,20 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                    Fore end,                Aft end
               - Forecastle:            18,00%,  14,11 ft / 4,30 m,  13,12 ft / 4,00 m
               - Forward deck:       30,00%,  13,12 ft / 4,00 m,  13,12 ft / 4,00 m
               - Aft deck:                30,00%,  13,12 ft / 4,00 m,  13,12 ft / 4,00 m
               - Quarter deck:        22,00%,  4,92 ft / 1,50 m,  4,92 ft / 1,50 m
               - Average freeboard:                      11,39 ft / 3,47 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 36,5%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 133,9%
            Waterplane Area: 3 160 Square feet or 294 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 406%
            Structure weight / hull surface area: 68 lbs/sq ft or 333 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 1,62
                        - Longitudinal: 11,16
                        - Overall: 1,96
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

Van Diemen (1937)
Carstensz (1938)
De Houtman (1939)

3 komentarze:

  1. Przykro się robi, gdy mocni dyskutanci w różnych kwestiach rozwoju floty Niderlandów nagle milkną. Trochę trudno uwierzyć, że to wpływ ferii zimowych, chociaż wielu korzysta w tym czasie z urlopów.
    Co do samych okrętów to powiem tak. Trudno kwestionować potrzebę takich okrętów we flocie operującej w różnych rejonach świata, najczęściej między wyspami archipelagów będących w posiadaniu państwa.
    Jedyną rzeczą, która naprawdę mi się nie podoba w tych hydrografach, to ich architektura. Myślę, że siłownia zlokalizowana bliżej śródokręcia i postawienie tam komina przy jednoczesnym obniżeniu pomostu o pół kondygnacji, znacznie poprawiłoby estetykę sylwetki. Obecna wydaje się zbyt "strzelista"...
    Peperon

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Potrzeba posiadania tego rodzaju okrętów rzeczywiście jest, ale nie tak wielka, jak się może wydawać, bo dużą część roboty w tej dziedzinie mogą robić cywile.
      Stonk

      Usuń
    2. Maszynownia bliżej rufy, to krótsze wały śrubowe, a że okręt niepiękny... to nie było priorytetem w tym projekcie.
      Żegluga handlowa ma swoje potrzeby, swoje priorytety i swoje standardy; MW nie może się zdawać na "cywilów"

      JKS

      Usuń