sobota, 2 marca 2024

Niderlandzki okręt szkolny typu Adolf van Luxemburg 1937 (1 jednostka)

Niderlandzki okręt szkolny typu Adolf van Luxemburg 1937 (1 jednostka)

W obliczu szybkiego rozwoju niderlandzkiej floty, jedyny okręt szkolny Willem van Oranje już nie wystarcza do szkolenia aspirantów (adelborsten) i kandydatów na podoficerów; konieczna stała się budowa nowej jednostki. Teraz, aspiranci będą mieli do dyspozycji Willema, a przyszli podoficerowie Adolfa.
W charakterze dygresji, przedstawiam poniżej tok szkolenia dla obydwu grup (czas podany w tygodniach):
-  aspiranci: egzaminy wstępne 1 > szkolenie praktyczne na żaglowcu (stacjonarne) 4 > szkolenie teoretyczne 32 > szkolenie praktyczne na żaglowcu (morskie) 9 > wakacje 6 > szkolenie teoretyczne 34 > szkolenie praktyczne na okręcie szkolnym 9 > wakacje 9 > szkolenie teoretyczne 32 > praktyka na okręcie bojowym 8 > przygotowanie do egzaminów 2 > egzaminy końcowe 1 > promocja na stopień Luitenant ter zee 3deklasse (podporucznik);
- kandydaci na podoficerów: szkolenie praktyczne na żaglowcu (morskie) 5 > szkolenie teoretyczne 30 > szkolenie praktyczne na okręcie szkolnym 8 > przygotowanie do egzaminów 2 > egzaminy końcowe 1 > promocja na stopień Korporaal (mat). 
Z powyższego wynikałoby, że okręty szkolne wykorzystywane są do szkolenia tylko ok. 2 miesiące w roku. Ponieważ jednak, szkoleni podzieleni są na cztery grupy, rzeczywisty okres wykorzystania wzrasta do ok. 8 m-cy rocznie. Pozostały czas przeznaczony jest na remonty, konserwację i szkolenie załóg stałych.
Podobnie, jak w przypadku Willema van Oranje, Adolf jest tak naprawdę, okrętem szkolno-bojowym. W czasie wojny może pełnić funkcje eskortowca (najlepiej okrętu dowodzenia eskortą) lub okrętu obrony plot. W służbie eskortowej, pomieszczenia mieszkalne dla szkolonych można wykorzystać jako miejsce ulokowania ewentualnych rozbitków, a pomieszczenia dydaktyczne na szpital okrętowy.
Okręt zbudowała stocznia NV Wilton Dok- en Werf Maatschappij (Wilton-Fijenoord) w Schiedam. Został on przydzielony do podlegającego Inspektoratowi Wyszkolenia, Zespołu Okrętów Szkolnych. Prócz niego, w skład zespołu wchodzą: okręt szkolny Willem van Oranje, żaglowa fregata szkolna Morgenster (która niedawno zastąpiła wycofany ze służby bryg szkolny o tej samej nazwie) oraz żaglowy szkuner szkolny Wylde Swan.
Opis techniczny okrętu.
Kadłub
Wysoka wolna burta oraz przedłużony pokład dziobowy, celem uzyskania lepszej dzielności morskiej oraz zapewnienia większej przestrzeni pod pokładem.
Napęd
Trzy wały napędowe. Cztery kotły olejowe Burgerhout w dwu kotłowniach, dwie, pracujące na skrajne wały, turbiny parowe Werkspoor o mocy 8000 KM każda z reduktorami w dwu maszynowniach i jeden, pracujący na centralny wał, silnik diesla Werkspoor o mocy 3000 KM w jednej maszynowni. Prędkość maksymalna na samym dieslu 15,66 w, prędkość ekonomiczna 14,00 przy 67% jego mocy. Prędkość maksymalna na samych turbinach 26,05 w. Dwa rodzaje napędu są uzasadnione celami szkoleniowymi.
Jako okręt porównawczy, przyjęto realny niderlandzki slup Van Kinsbergen (1939). Przy mocy napędu 17000 KM, jego realna prędkość wynosiła 25,50 w. Springsharp wyliczył ją na 25,67 w. 25,50 / 25,67 = 0,993. Taki też współczynnik zmniejszający przyjęto do prędkości maksymalnej tego projektu.
Uzbrojenie
Na okręcie zamontowano:
- 2xIIx120/45 Bofors/Wilton-Fijenoord P1931/33, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 24,00 kg wynosi 176400 m, a przy elewacji maksymalnej 75o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 11570 m;
- 2xIIx40/43 Bofors P1932, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE-T 0,93 kg wynosi 9980 m, a przy elewacji maksymalnej 90o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 4460 m;
- 2xIx25/64 Bofors/Wilton-Fijenoord P1931, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,25 kg wynosi 5400 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 3240 m;
- 2xIx13,2/78 FN P1919, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,05 kg wynosi 7000 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność tym samym pociskiem wynosi 4080 m;
- 1x2xwt 533 mm;
- 2xwbg z zapasem 24 bg
lub
- 8 min.
Do kierowania ogniem zainstalowano dalocelownik optyczny z funkcją plot o bazie 4,1 m oraz dalmierz optyczny o bazie 2,3 m.
Inne
Okręt wyposażono w sześć radiostacji o zróżnicowanym zasięgu, radionamiernik oraz szumonamiernik.
Prócz załogi stałej, na jednostce można zaokrętować do 48 kursantów i instruktorów. 

Adolf van Luxemburg, Netherlands training ship laid down 1936, launched 1937, completed 1937

Displacement:
            1 540 t light; 1 618 t standard; 2 140 t normal; 2 557 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (349,97 ft / 344,49 ft) x 39,37 ft x (10,83 / 12,37 ft)
            (106,67 m / 105,00 m) x 12,00 m  x (3,30 / 3,77 m)

Armament:
      4 - 4,72" / 120 mm 45,0 cal guns - 52,91lbs / 24,00kg shells, 200 per gun
              Dual purpose guns in deck mounts, 1936 Model
              2 x Twin mounts on centreline ends, evenly spread
      4 - 1,57" / 40,0 mm 43,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 2 000 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1936 Model
              2 x Twin mounts on centreline ends, evenly spread
                        2 raised mounts
      2 - 0,98" / 25,0 mm 64,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 4 000 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1936 Model
              2 x Single mounts on sides, aft deck centre
                        2 raised mounts
      2 - 0,52" / 13,2 mm 78,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 6 000 per gun
            Machine guns in deck mounts, 1919 Model
              2 x Single mounts on sides, forward deck centre
                        2 double raised mounts
      Weight of broadside 221 lbs / 100 kg
      Main Torpedoes
      2 - 21,0" / 533 mm, 23,56 ft / 7,18 m torpedoes - 1,575 t each, 3,150 t total
            In 1 sets of deck mounted centre rotating tubes
      Mines
      2 - 2 314,85 lbs / 1 050,00 kg mines + 8 reloads - 10,334 t total
            in Above water - Stern racks/rails
      Main DC/AS Mortars
      2 - 396,83 lbs / 180,00 kg Depth Charges + 24 reloads - 4,606 t total
            in Stern depth charge racks

Armour:
   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)     Barbette/hoist (max)
            Main:           0,51" / 13 mm                   -                                      -

Machinery:
            Oil fired boilers, steam turbines,  plus diesel motors,
            Geared drive, 3 shafts, 19 000 shp / 14 174 Kw = 27,19 kts
            Range 11 200nm at 14,00 kts
            Bunker normal = 522 tons, at max displacement = 940 tons

Complement:
            156 - 204

Cost:
            £0,735 million / $2,939 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 60 tons, 2,8%
               - Guns: 35 tons, 1,6%
               - Weapons: 25 tons, 1,2%
            Armour: 3 tons, 0,1%
               - Armament: 3 tons, 0,1%
            Machinery: 533 tons, 24,9%
            Hull, fittings & equipment: 935 tons, 43,7%
            Fuel, ammunition & stores: 600 tons, 28,0%
            Miscellaneous weights: 9 tons, 0,4%
               - Hull above water: 9 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              3 799 lbs / 1 723 Kg = 72,1 x 4,7 " / 120 mm shells or 0,8 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,28
            Metacentric height 1,9 ft / 0,6 m
            Roll period: 11,9 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 74 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,14
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,47

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,510 / 0,534
            Length to Beam Ratio: 8,75 : 1
            'Natural speed' for length: 21,38 kts
            Power going to wave formation at top speed: 63 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 12,89 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                   Fore end,                Aft end
               - Forecastle:            16,00%,  23,95 ft / 7,30 m,  21,98 ft / 6,70 m
               - Forward deck:       30,00%,  21,98 ft / 6,70 m,  21,65 ft / 6,60 m
               - Aft deck:                43,00%,  13,45 ft / 4,10 m,  13,45 ft / 4,10 m
               - Quarter deck:        11,00%,  13,45 ft / 4,10 m,  13,45 ft / 4,10 m
               - Average freeboard:                      17,45 ft / 5,32 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 87,9%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 176,2%
            Waterplane Area: 9 486 Square feet or 881 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 181%
            Structure weight / hull surface area: 55 lbs/sq ft or 270 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,88
                        - Longitudinal: 3,71
                        - Overall: 1,02
            Adequate machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily

10 komentarzy:

  1. Okręt czytelnie nawiązuje do "Van Kinsbergena" (wymiary, wyporność, prędkość, siła ognia), stąd zasadne przyjęcie właśnie tego okrętu dla obliczeń korygujących. W czasie wojny z pewnością będzie wartościowym eskortowcem o charakterystykach przewyższających większość istniejących w realu niszczycieli eskortowych. Dziwne jest przyjęcie aż 3 automatycznych systemów małokalibrowej broni przeciwlotniczej, co zasadne jest jedynie ze względu na funkcje szkoleniowe. Myślę, że w latach wojny nkm-y należy wymienić na działka 25 mm. Sądzę, że jest to możliwe i istnieje minimalna rezerwa ciężarów w tym zakresie. Warto zauważyć ponadto (i docenić!) urodę okrętu.
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W celu obrony przeciwlotniczej w czasie wojny nkm-y były zastępowane przez działka, pisałem kiedyś o dążeniu do zwiększenia zasięgu uzbrojenia przeciwlotniczego, liczy się też większa siła pocisku. Ale nie rezygnowałbym zupełnie z nkm-ów. Jeśli stoimy przy nabrzeżu w jakimś porcie kolonialnym i dochodzi do rozruchów, jeśli na redzie w nocy atakują nas komandosi czy dzieje się coś innego niespodziewanego i konieczna jest samoobrona na minimalnym dystansie, to nkm-y są tym systemem uzbrojenia, który najszybciej może zareagować i ma (często ma, a przynajmniej powinien mieć) duże kąty ostrzału.
      Stonk

      Usuń
    2. Ręczne naprowadzanie, jak to jest w przypadku nkm-ów 13,2 mm, jest szybsze, niż mechaniczne naprowadzanie działek 25 mm. Na krótkich dystansach (do 1000 m) ma to duże znaczenie, więc nkm-y muszą na razie pozostać. Trwają negocjacje dotyczące zakupu licencji na budowę ręcznie naprowadzanych działek 20 mm Madsen; są one już używane w niderlandzkim lotnictwie. Jednocześnie, toczą się rozmowy z zakładami Boforsa. Ramowa umowa z tą firmą dawała stronie niderlandzkiej znaczne udogodnienia handlowe i licencyjne, jednak w zamian, Bofors zastrzegł sobie, że nie licząc rodzimej produkcji, będzie dla niderlandzkiej floty jedynym dostawcą, tak bezpośrednim, jak i licencyjnym. Jeżeli Bofors zgodzi się na jednorazowe odstępstwo od umowy, to Madseny 20 mm będą sukcesywnie zastępować nkm-y.

      JKS

      Usuń
  2. Dla mnie interesujący okręt, bo nawet nie wiedziałem o takiej jednostce jak Van Kinsbergen.
    1. Szkoda tylko, że w przeciwieństwie do okrętu realnego nie ma dużej wieży z potężnym dalocelownikiem (wg navipedii szkolenie w kierowaniu ogniem było głównym celem tamtego okrętu). Taka wieża dla mnie wizualnie "robi robotę".
    2. Zaskoczył mnie trochę układ napędu. Z rysunku wynika, że jest kotłownie - diesel - turbiny. Wydaje mi się, że naturalniejszy byłby układ z dieslem na końcu. Skróciło by to ciągi parowe i (chyba) łączną długość wałów.
    3. No i jeszcze sprawa wąskiego pokładu na dziobie. Na np niszczycielach brytyjskich pokład był znacznie szerszy na wysokości mniej więcej kluzy kotwiczne - pierwsze działo. Powodowało to znacznie większe (niż tutaj) rozchylenie kadłuba na dziobie, więc znakomicie lepszą ochronę przeciwbryzgową.
    H_Babbock

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ad 1. Dalocelownik jest; obsługa mniejszego nie różni się jakościowo od obsługi większego. Na realnym "Van Kinsbergenie" nie było dalocelownika, tylko dalmierz optyczny na wieżyczce dowodzenia.
      Ad 2. Zmiana układu na: kotłownie-turbiny-diesel, uniemożliwiłaby montaż wt tam, gdzie są. Przesunięcie ich w stronę dziobu, to niemożność uzyskania dużego pomieszczenia dydaktycznego. Ponadto, moim zdaniem, pogorszyłoby to estetykę okrętu, za co zebrałbym raczej uzasadnioną krytykę.
      Ad 3. Mamy tu wolną burtę znacznie wyższą niż u typowych niszczycieli; problem wg mnie nie istnieje.

      JKS

      Usuń
  3. Dopiero teraz doczytałem, że te nkm-y to jakieś "obrzyny" z lufami L/48. Czy to nie jest pomyłka? Najgorsza broń tego typu, brytyjski Vickers 0,5", miał jednak lufę L/62.
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. PS.
      Konkretnie to w jednym miejscu jest: "2 - 0,52" / 13,2 mm 48,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 6 000 per gun Machine guns in deck mounts, 1936 Model", a w innym: " 2xIx13,2/78 FN P1919, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,05 kg wynosi 7000 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność tym samym pociskiem wynosi 4080 m". Rozbieżność dotyczy więc nie tylko długości lufy, ale i modelu samej broni...
      ŁK

      Usuń
    2. To mój błąd, prawidłowe dane są w opisie, raport zaraz poprawię.

      JKS

      Usuń
  4. Witam
    Ogólnie okręt bardzo mi się podoba - obie jego funkcje ale czemu tylko 2 rury torpedowe. Tłucze mi się po głowie punkt regulaminu wprawdzie RN ale z 1918 roku mówiący że należy strzelać seria minimum 3 torpedami z jednego okrętu ze względu na skuteczność.
    Pozdrawiam
    Pawel76

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ten okręt nie będzie prowadził bojowych strzelań torpedowych. Wyrzutnie są zainstalowane w celach dydaktycznych. Równie dobrze mógłby to być pojedynczy aparat.
      ŁK

      Usuń