piątek, 13 czerwca 2025

Przebudowa kolumbijskiej kanonierki rzecznej typu Iquitos na kuter rzeczny 1928 (1 jednostka)

Przebudowa kolumbijskiej kanonierki rzecznej typu Iquitos na kuter rzeczny 1928 (1 jednostka)

Zbudowana w roku 1896 kanonierka rzeczna Iquitos, dość mocno „odstawała” od pozostałych okrętów tej klasy, szczególnie wielkością, jak i – w mniejszym jednak stopniu – uzbrojeniem. Poza tym, jej napęd był już mocno wyeksploatowany i wymagał generalnego remontu, bądź wymiany. Mając na uwadze powyższe, podjęto decyzję o jej przebudowie oraz deklasacji do kutra rzecznego.
W przeciwieństwie do kutrów rzecznych typów No 5 i No 10, zrezygnowano z funkcji rozpoznawczej, w związku z czym, prędkość przebudowanej jednostki (a więc i moc napędu) mogła być w stosunku do wyporności znacznie mniejsza. W zamian zamontowano silniejsze uzbrojenie oraz lekkie opancerzenie. W swej nowej postaci, Iquitos będzie wykorzystywany głównie do osłony własnych jednostek transportowych i desantowych (te ostatnie w fazie prac koncepcyjnych). Z uwagi na konfigurację uzbrojenia, będzie to przede wszystkim osłona przed atakiem z powietrza. Stąd też potocznie, nazywać się będzie tę jednostkę kutrem plot. Zamontowane opancerzenie ma chronić m.in. przed odłamkami bomb i ogniem broni pokładowej samolotów wroga.
Przebudowę wykonała stocznia Astillero Fluvial Iquitos. Wszystkie główne dostawy zapewnił przemysł krajowy.
Opis techniczny przebudowy.

Kadłub

Bez zmian, za wyjątkiem niewielkich korekt podziału wewnętrznego.
Napęd
Istniejący zdemontowano w całości. Zainstalowano dwa silniki diesla GM/JSFM o mocy 120 KM każdy, w jednej maszynowni.
Uzbrojenie
Istniejące zdjęto w całości i przeniesiono do artylerii nadbrzeżnej. Zamontowano:
- 2xIx37/51 COW/FNA M1918, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,65 kg wynosi 4100 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 2670 m;
- 1xIIx7,62 mm/80 Browning/FNA M1919, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,0098 kg wynosi 1500 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 1000 m.
Opancerzenie
Jak w raporcie.
Inne
Zainstalowano dwie radiostacje krótkiego zasięgu.
W wyniku przebudowy:
- prędkość maksymalna wzrosła z 7,50 do 13,45 w;
- zasięg wzrósł z ? do 1700 Mm przy 10 w.
Koszt przebudowy wyniósł 38,4% wartości porównywalnego okrętu nowego.

Iquitos, Great Colombia river craft laid down 1896, launched 1896, completed 1896, rebuilt 1928 (engine 1928)

Displacement:
            42 t light; 45 t standard; 50 t normal; 53 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (76,77 ft / 76,77 ft) x 12,01 ft x (3,94 / 4,14 ft)
            (23,40 m / 23,40 m) x 3,66 m  x (1,20 / 1,26 m)

Armament:
      2 - 1,46" / 37,0 mm 51,0 cal guns - 1,43lbs / 0,65kg shells, 1 500 per gun
              Quick firing guns in deck mounts, 1918 Model
              2 x Single mounts on centreline ends, evenly spread
      2 - 0,30" / 7,6 mm 80,0 cal guns - 0,02lbs / 0,01kg shells, 3 000 per gun
              Machine guns in deck mount, 1896 Model
              1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
                        1 raised mount
      Weight of broadside 3 lbs / 1 kg

Armour:
   - Belts:                     Width (max)         Length (avg)         Height (avg)
            Main:             0,75" / 19 mm   45,93 ft / 14,00 m   4,00 ft / 1,22 m
            Ends:   Unarmoured
              Main Belt covers 92% of normal length
   - Conning towers: Forward 0,75" / 19 mm, Aft 0,00" / 0 mm

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 240 shp / 179 Kw = 13,45 kts
            Range 1 700nm at 10,00 kts
            Bunker normal = 4 tons, at max displacement = 8 tons

Complement:
            9 - 12

Cost:
            £0,012 million / $0,044 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 1 tons, 2,1%
               - Guns: 1 tons, 2,1%
            Armour: 6 tons, 12,6%
               - Belts: 6 tons, 12,1%
               - Conning Tower: 0 tons, 0,4%
            Machinery: 7 tons, 15,0%
            Hull, fittings & equipment: 17 tons, 34,4%
            Fuel, ammunition & stores: 8 tons, 15,8%
            Miscellaneous weights: 10 tons, 20,0%
               - Hull above water: 8 tons
               - On freeboard deck: 2 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              31 lbs / 14 Kg = 19,7 x 1,5 " / 37 mm shells or 0,1 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,02
            Metacentric height 0,2 ft / 0,1 m
            Roll period: 10,9 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 73 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,09
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,04

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and a cruiser stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,481 / 0,490
            Length to Beam Ratio: 6,39 : 1
            'Natural speed' for length: 8,76 kts
            Power going to wave formation at top speed: 66 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 70
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                   Fore end,             Aft end
               - Forecastle:            22,00%,  6,00 ft / 1,83 m,  5,02 ft / 1,53 m
               - Forward deck:       28,00%,  5,02 ft / 1,53 m,  4,49 ft / 1,37 m
               - Aft deck:                32,00%,  4,49 ft / 1,37 m,  4,49 ft / 1,37 m
               - Quarter deck:        18,00%,  4,49 ft / 1,37 m,  5,02 ft / 1,53m 
               - Average freeboard:                      4,82 ft / 1,47 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 77,0%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 59,0%
            Waterplane Area: 604 Square feet or 56 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 147%
            Structure weight / hull surface area: 16 lbs/sq ft or 80 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,86
                        - Longitudinal: 4,70
                        - Overall: 1,02
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Cramped accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform