Przebudowa kolumbijskiej kanonierki rzecznej typu Iquitos na kuter rzeczny 1928 (1 jednostka)
Zbudowana w roku 1896 kanonierka
rzeczna Iquitos, dość mocno
„odstawała” od pozostałych okrętów tej klasy, szczególnie wielkością, jak i – w
mniejszym jednak stopniu – uzbrojeniem. Poza tym, jej napęd był już mocno
wyeksploatowany i wymagał generalnego remontu, bądź wymiany. Mając na uwadze
powyższe, podjęto decyzję o jej przebudowie oraz deklasacji do kutra rzecznego.
W przeciwieństwie do kutrów rzecznych
typów No 5 i No 10, zrezygnowano z funkcji rozpoznawczej, w związku z czym,
prędkość przebudowanej jednostki (a więc i moc napędu) mogła być w stosunku do
wyporności znacznie mniejsza. W zamian zamontowano silniejsze uzbrojenie oraz
lekkie opancerzenie. W swej nowej postaci, Iquitos
będzie wykorzystywany głównie do osłony własnych jednostek transportowych i
desantowych (te ostatnie w fazie prac koncepcyjnych). Z uwagi na konfigurację
uzbrojenia, będzie to przede wszystkim osłona przed atakiem z powietrza. Stąd
też potocznie, nazywać się będzie tę jednostkę kutrem plot. Zamontowane
opancerzenie ma chronić m.in. przed odłamkami bomb i ogniem broni pokładowej
samolotów wroga.
Przebudowę wykonała stocznia Astillero
Fluvial Iquitos. Wszystkie główne dostawy zapewnił przemysł krajowy.
Opis techniczny przebudowy.
Kadłub
Bez
zmian, za wyjątkiem niewielkich korekt podziału wewnętrznego.
Napęd
Istniejący
zdemontowano w całości. Zainstalowano dwa silniki diesla GM/JSFM o mocy 120 KM
każdy, w jednej maszynowni.
Uzbrojenie
Istniejące
zdjęto w całości i przeniesiono do artylerii nadbrzeżnej. Zamontowano:
-
2xIx37/51 COW/FNA M1918,
przy elewacji 45o donośność
pociskiem 0,65 kg wynosi 4100 m, a przy elewacji maksymalnej 85o
donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 2670 m;
- 1xIIx7,62
mm/80 Browning/FNA M1919, przy
elewacji 45o donośność pociskiem 0,0098 kg wynosi 1500 m, a
przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem
wynosi 1000 m.
Opancerzenie
Jak w raporcie.
Inne
Zainstalowano dwie radiostacje
krótkiego zasięgu.
W wyniku przebudowy:
- prędkość maksymalna wzrosła z 7,50
do 13,45 w;
- zasięg wzrósł z ? do 1700 Mm przy 10
w.
Koszt przebudowy wyniósł 38,4%
wartości porównywalnego okrętu nowego.
Iquitos, Great Colombia river craft laid down 1896, launched 1896, completed 1896, rebuilt 1928 (engine 1928)
Displacement:
42 t light; 45 t
standard; 50 t normal; 53 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(76,77 ft / 76,77 ft) x
12,01 ft x (3,94 / 4,14 ft)
(23,40 m / 23,40 m) x
3,66 m x (1,20 / 1,26 m)
Armament:
2 - 1,46" / 37,0 mm
51,0 cal guns - 1,43lbs / 0,65kg shells, 1 500 per gun
Quick firing guns in deck mounts, 1918 Model
2 x Single mounts on centreline ends, evenly
spread
2 - 0,30" / 7,6 mm 80,0
cal guns - 0,02lbs / 0,01kg shells, 3 000 per gun
Machine guns in deck mount, 1896 Model
1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
1 raised
mount
Weight of broadside 3 lbs /
1 kg
Armour:
- Belts: Width (max) Length
(avg) Height (avg)
Main: 0,75" / 19 mm 45,93 ft / 14,00 m 4,00 ft / 1,22 m
Ends: Unarmoured
Main Belt covers 92% of normal length
- Conning towers: Forward
0,75" / 19 mm, Aft 0,00" / 0 mm
Machinery:
Diesel Internal
combustion motors,
Geared drive, 2 shafts,
240 shp / 179 Kw = 13,45 kts
Range 1 700nm at
10,00 kts
Bunker normal = 4 tons,
at max displacement = 8 tons
Complement:
9 - 12
Cost:
£0,012 million / $0,044
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 1 tons, 2,1%
- Guns: 1 tons, 2,1%
Armour: 6 tons, 12,6%
- Belts: 6 tons, 12,1%
- Conning Tower: 0 tons, 0,4%
Machinery: 7 tons,
15,0%
Hull, fittings &
equipment: 17 tons, 34,4%
Fuel, ammunition &
stores: 8 tons, 15,8%
Miscellaneous weights:
10 tons, 20,0%
- Hull above water: 8 tons
- On freeboard deck: 2 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
31 lbs / 14 Kg = 19,7 x 1,5 " / 37 mm
shells or 0,1 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,02
Metacentric height 0,2
ft / 0,1 m
Roll period: 10,9
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 73 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,09
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,04
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a normal bow and a cruiser stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,481 / 0,490
Length to Beam Ratio:
6,39 : 1
'Natural speed' for
length: 8,76 kts
Power going to wave
formation at top speed: 66 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 70
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 0,00 degrees
Stern overhang: 0,00 ft
/ 0,00 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 22,00%, 6,00 ft /
1,83 m, 5,02 ft / 1,53 m
- Forward deck: 28,00%, 5,02 ft / 1,53
m, 4,49 ft / 1,37 m
- Aft deck: 32,00%, 4,49 ft / 1,37 m, 4,49 ft / 1,37 m
- Quarter deck: 18,00%, 4,49 ft / 1,37
m, 5,02 ft / 1,53m
- Average freeboard: 4,82 ft / 1,47 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 77,0%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 59,0%
Waterplane Area: 604
Square feet or 56 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 147%
Structure weight / hull
surface area: 16 lbs/sq ft or 80 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,86
-
Longitudinal: 4,70
- Overall:
1,02
Excellent machinery,
storage, compartmentation space
Cramped accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform