Modernizacja tureckiego krążownika liniowego typu Yavuz 1937 (1 szt.)
Po
długich i ciężkich bólach narodził się w końcu nowy post. Tematem
jego jest zaproponowana przez kolegę ŁK modernizacja tureckiego krążownika
liniowego Yavuz (ex niemiecki Goeben). Na wstępie czuję się w
obowiązku zaznaczyć, że nie do wszystkich, przyjętych przy modernizacji
rozwiązań mam przekonanie. Dlatego też, obrona niektórych pomysłów będzie
spoczywać na barkach pomysłodawcy, a ja powstrzymam się od komentarzy.
Oto
lista głównych prac modernizacyjnych:
-
wydłużenie kadłuba o 19,5 m poprzez „wstawkę” na śródokręciu oraz
przeprofilowanie dziobu;
-
całkowita wymiana urządzeń napędowych;
-
relokacja części uzbrojenia głównego (na śródokręciu układ superfiring w
miejsce diagonalnego);
-
modernizacja wież artylerii głównej dla uzyskania kąta podniesienia 35o;
-
likwidacja kazamat dział 149 mm i umieszczenie ich w półwieżach;
-
ograniczenie liczby dział 88 mm do 8 i umieszczenie ich w maskach;
-
dodanie 8 działek 40 mm i takiej samej liczby 20 mm;
-
likwidacja wyrzutni torpedowych;
-
zwiększenie grubości głównego pasa pancernego do 300 mm oraz pokładowego do 150
mm;
-
montaż systemu ochrony ptorp systemu Pugliese;
-
inne korekty opancerzenia wg raportu;
-
wymiana systemu kierowania ogniem, w tym montaż dalmierzy w części wież
artylerii głównej;
-
przebudowa górnej części kadłuba, nadbudówek, kominów, masztów itd.;
-
daleko idąca rearanżeracja pomieszczeń wewnętrznych.
Koszt
ww. prac wyniósł 37,5% wartości analogicznego okrętu nowego; tak stosunkowo
korzystny wynik osiągnięto dzięki zachowaniu uzbrojenia głównego i średniego.
Aktualny
zestaw uzbrojenia:
-
5xIIx283 mm SK L/50 1909,
-
12xIx149 mm SK L/45 1909,
-
8xIx88 mm SK L/45 1906,
-
8xIx40 mm Vickers-Terni L/39 1914,
-
8xIx20 mm Oerlikon L/65 1930.
Rzadko
spotykanym rozwiązaniem jest układ superfiring artylerii głównej na śródokręciu;
występuje on również na japońskich pancernikach typu Ise, lecz w odmiennej orientacji.
Ciekawym
rozwiązaniem jest system podwodnej ochrony kadłuba, tzw. układ Pugliese (od
nazwiska włoskiego inżyniera okrętowego). Szkoda tu miejsca na kompletny opis
systemu, zainteresowanych odsyłam do sieci (np. https://forum.worldofwarships.eu/topic/38017-the-pugliese-underwater-protection-system/).
Wymieniając
napęd udało się zwiększyć prędkość maksymalną okrętu z 25,5 do 27,8 w; jednakże
– jak na krążownik liniowy – nadal nie jest ona imponująca. Zwiększono zasięg
okrętu, celem umożliwienia mu operacji również poza Morzem Czarnym.
Zwraca
uwagę niska sylwetka, jest to m.in. skutkiem wydłużenia kadłuba.
Wg
oświadczenia pomysłodawcy, modernizacja ta jest odpowiedzią na przebudowę
sowieckiej Komuny Paryskiej (Sewastopola). Spróbujmy porównać
parametry tych dwu jednostek (pierwsze wartości dotycza Yavuza):
-
wyporność 25 608 – 23 288 tn,
-
prędkość maksymalna 27,8 – 24,6 w,
-
artyleria główna 10x283 – 12x305 mm,
-
waga salwy minutowej artylerii głównej 9021 – 8290 kg (dla pocisków HE 300,7 –
314,0),
-
pancerz burtowy/pokładowy 300/150 – 225/125 mm.
Ośmielam
się sądzić, że parametry zmodernizowanego Yavuza
dają mu przewagę nad Komuną, czyli
cel przedsięwzięcia został osiągnięty.
Link do obrazka: https://megawrzuta.pl/download/ac599a88fcea5e00d8b67312de26e273.html
Yavuz, Turkey
Battlecruiser laid down 1912/1937
Displacement:
23 484 t light; 24 505 t standard; 25 608
t normal; 26 491 t full load
Dimensions: Length
(overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(684,71 ft / 674,21 ft) x 96,46 ft x (28,77 / 29,50 ft)
(208,70 m / 205,50 m) x 29,40 m x (8,77 / 8,99 m)
Armament:
10 - 11,14" / 283 mm 47,0 cal guns -
662,93lbs / 300,70kg shells, 100 per gun
Breech loading
guns in turret on barbette mounts, 1909 Model
5 x 2-gun mounts
on centreline, evenly spread
2 raised mounts
12 - 5,87" / 149 mm 45,0 cal guns -
99,87lbs / 45,30kg shells, 150 per gun
Quick firing guns
in deck and hoist mounts, 1909 Model
12 x Single
mounts on sides, evenly spread
8 - 3,46" / 88,0 mm 45,0 cal guns -
21,50lbs / 9,75kg shells, 300 per gun
Quick firing guns
in deck and hoist mounts, 1906 Model
8 x Single mounts
on sides, evenly spread
8 raised mounts
8 - 1,57" / 40,0 mm 39,0 cal guns -
1,98lbs / 0,90kg shells, 1 000 per gun
Anti-air guns in
deck mounts, 1914 Model
8 x Single mounts
on sides, evenly spread
8 double raised mounts
8 - 0,79" / 20,0 mm 65,0 cal guns -
0,32lbs / 0,15kg shells, 2 000 per gun
Anti-air guns in
deck mounts, 1930 Model
8 x Single mounts
on sides, evenly spread
8 double raised mounts
Weight of broadside 7 324 lbs / 3 322 kg
Armour:
- Belts: Width
(max) Length (avg) Height (avg)
Main: 11,8" /
300 mm 423,23 ft / 129,00 m 7,55 ft / 2,30 m
Ends: 3,94" /
100 mm 250,98 ft / 76,50 m 7,55 ft / 2,30 m
Upper: 5,91" /
150 mm 423,23 ft / 129,00 m 7,87 ft / 2,40 m
Main Belt covers
97% of normal length
- Torpedo Bulkhead - Additional damage
containing bulkheads:
2,95" / 75 mm 423,23 ft / 129,00 m 18,37 ft
/ 5,60 m
Beam between torpedo bulkheads 75,46 ft / 23,00 m
- Gun armour: Face (max) Other
gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 11,8" /
300 mm 5,91" / 150 mm 11,8" / 300 mm
2nd: - - 1,97"
/ 50 mm
3rd: - - 0,98"
/ 25 mm
- Armoured deck - multiple decks:
For and Aft decks: 5,91" / 150 mm
- Conning towers: Forward 11,81" / 300
mm, Aft 5,91" / 150 mm
Machinery:
Oil fired boilers, steam turbines,
Geared drive, 4 shafts, 84 899 shp / 63 335 Kw
= 27,80 kts
Range 5 750nm at 14,00 kts
Bunker at max displacement = 1 987 tons
Complement:
1 011 - 1 315
Cost:
£3,894 million / $16,251 million
Distribution of weights
at normal displacement:
Armament: 2 053 tons, 8,0%
- Guns:
2 053 tons, 8,0%
Armour: 9 730 tons, 38,0%
- Belts:
2 734 tons, 10,7%
- Torpedo
bulkhead: 850 tons, 3,3%
- Armament:
2 088 tons, 8,2%
- Armour Deck:
3 727 tons, 14,6%
- Conning
Towers: 332 tons, 1,3%
Machinery: 2 353 tons, 9,2%
Hull, fittings & equipment: 9 348 tons, 36,5%
Fuel, ammunition & stores: 2 124 tons, 8,3%
Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%
Overall survivability
and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to
sink ship):
48 002 lbs /
21 773 Kg = 42,6 x 11,1 " / 283 mm shells or 5,3 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,12
Metacentric height 5,8 ft / 1,8 m
Roll period: 16,8 seconds
Steadiness - As
gun platform (Average = 50 %): 70 %
- Recoil effect (Restricted arc if
above 1.00): 0,53
Seaboat quality
(Average = 1.00): 1,40
Hull form
characteristics:
Hull has rise forward of midbreak,
a normal bow and
a cruiser stern
Block coefficient (normal/deep): 0,479 / 0,483
Length to Beam Ratio: 6,99 : 1
'Natural speed' for length: 25,97 kts
Power going to wave formation at top speed: 50 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): 14,85 degrees
Stern overhang: 2,49 ft / 0,76 m
Freeboard (% = length of deck as a percentage of
waterline length):
Fore end, Aft end
- Forecastle: 20,00%, 30,18 ft / 9,20 m, 24,93 ft / 7,60 m
- Forward deck: 54,00%,
24,93 ft / 7,60 m, 24,93 ft /
7,60 m
- Aft deck: 9,00%,
17,06 ft / 5,20 m, 17,06 ft /
5,20 m
- Quarter deck: 17,00%,
17,06 ft / 5,20 m, 17,06 ft /
5,20 m
- Average
freeboard: 23,31 ft /
7,10 m
Ship space, strength and
comments:
Space - Hull below
water (magazines/engines, low = better): 76,7%
- Above water (accommodation/working, high =
better): 190,7%
Waterplane Area: 42 521 Square feet or 3 950
Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 114%
Structure weight / hull surface area: 169 lbs/sq ft or
824 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,95
- Longitudinal: 1,63
- Overall: 1,00
Excellent machinery, storage, compartmentation space
Excellent accommodation and workspace room
Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Good seaboat, rides out heavy weather easily