poniedziałek, 10 marca 2025

Budowa kolumbijskich kutrów patrolowych typu Marañón 1923-1924 (6 jednostek)

Budowa kolumbijskich kutrów patrolowych typu Marañón 1923-1924 (6 jednostek)

Wyglądałoby, że prezentowane okręciki stanowią proste, powiększone rozwinięcie kutrów typu Orinoco. Jednakże, prócz różnic ilościowych (dwa km-y zamiast jednego, 6 bg cięższego typu zamiast 4 lżejszego, 900 KM napędu zamiast 660, dwie radiostacje zamiast jednej itd.), występują również różnice jakościowe. Grawitacyjną wentylację maszynowni zastąpiono mechaniczną, dodano skrzydła pomostu i jego brezentową osłonę oraz użyto większej łodzi okrętowej. Zadania kutrów typu Marañón są takie same, jak ich poprzedników, niemniej, silniejsze uzbrojenie, większa prędkość maksymalna i zasięg, dają zwiększone możliwości ich realizacji.
Wszystkie jednostki buduje stocznia Astillero Naval No.1 (AN1) w Callao. Za wyjątkiem diesli i dział 76,2 mm, wszystkie dostawy zapewnił przemysł krajowy. Kutry będą wykorzystywane na peruwiańskich wybrzeżach Federacji i zaopatrywane przez tamtejszą republikańską admiralicję.
Opis techniczny.

Kadłub

O sporym wydłużeniu i minimalnym współczynniku pełnotliwości.

Napęd

Dwa wały śrubowe, napędzane silnikami diesla Gray, o mocy 450 KM każdy, w jednej maszynowni.

Uzbrojenie

Na okręcie zamontowano:

- 1xIx76,2 mm/23 Bethlehem Steel M1900, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 5,90 kg wynosi 9210 m, a przy elewacji maksymalnej 75o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 5570 m;
- 2xIx7,62 mm/80 Browning/FNA M1919, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,0098 kg wynosi 1500 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 1000 m;
- 1xwbg z zapasem 6 bg.
Stałych urządzeń kierowania ogniem brak.
Inne
Okręt został wyposażony w dwie radiostacje krótkiego zasięgu i szumonamiernik.

Marañón, Great Colombia patrol craft laid down 1923, launched 1923, completed 1923 (engine 1923)

Displacement:
            78 t light; 81 t standard; 94 t normal; 105 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (117,28 ft / 114,17 ft) x 15,75 ft x (5,91 / 6,25 ft)
            (35,75 m / 34,80 m) x 4,80 m  x (1,80 / 1,91 m)

Armament:
      1 - 3,00" / 76,2 mm 23,0 cal gun - 13,01lbs / 5,90kg shells, 120 per gun
              Quick firing gun in deck mount, 1920 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck forward
      2 - 0,30" / 7,6 mm 80,0 cal guns - 0,02lbs / 0,01kg shells, 2 500 per gun
              Machine guns in deck mount, 1919 Model
              1 x Twin mount on centreline, aft deck centre
                        1 raised mount
      Weight of broadside 13 lbs / 6 kg
      Main DC/AS Mortars
      1 - 421,08 lbs / 191,00 kg Depth Charge + 6 reloads - 1,316 t total
            in Stern depth charge racks

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 900 shp / 671 Kw = 18,15 kts
            Range 1 900nm at 13,00 kts
            Bunker normal = 13 tons, at max displacement = 24 tons
Complement:
            14 - 19

Cost:
            £0,021 million / $0,085 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 3 tons, 3,1%
               - Guns: 1 tons, 1,4%
               - Weapons: 2 tons, 1,7%
            Machinery: 30 tons, 32,0%
            Hull, fittings & equipment: 46 tons, 49,0%
            Fuel, ammunition & stores: 16 tons, 17,0%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              115 lbs / 52 Kg = 8,5 x 3,0 " / 76 mm shells or 0,1 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,26
            Metacentric height 0,5 ft / 0,1 m
            Roll period: 9,6 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 75 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,16
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,37

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,310 / 0,325
            Length to Beam Ratio: 7,25 : 1
            'Natural speed' for length: 10,69 kts
            Power going to wave formation at top speed: 62 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 55
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 14,00 degrees
            Stern overhang: 0,98 ft / 0,30 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                   Fore end,            Aft end
               - Forecastle:            22,00%,  8,50 ft / 2,59 m,  7,02 ft / 2,14 m
               - Forward deck:       30,00%,  7,02 ft / 2,14 m,  6,50 ft / 1,98 m
               - Aft deck:                26,00%,  6,50 ft / 1,98 m,  6,00 ft / 1,83 m
               - Quarter deck:        22,00%,  6,00 ft / 1,83 m,  6,00 ft / 1,83 m
               - Average freeboard:                      6,65 ft / 2,03 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 108,3%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 93,9%
            Waterplane Area: 1 058 Square feet or 98 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 148%
            Structure weight / hull surface area: 22 lbs/sq ft or 110 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,83
                        - Longitudinal: 6,65
                        - Overall: 1,02
            Adequate machinery, storage, compartmentation space
            Adequate accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily

Maranon (1923)
Ucayali (1923)
Apurimac (1923)
Huallaga (1924)
Eme (1924)
Mantaro (1924)