Budowa kolumbijskich kutrów patrolowych typu Marañón 1923-1924 (6 jednostek)
Wyglądałoby, że prezentowane okręciki
stanowią proste, powiększone rozwinięcie kutrów typu Orinoco. Jednakże, prócz różnic ilościowych (dwa km-y zamiast
jednego, 6 bg cięższego typu zamiast 4 lżejszego, 900 KM napędu zamiast 660,
dwie radiostacje zamiast jednej itd.), występują również różnice jakościowe.
Grawitacyjną wentylację maszynowni zastąpiono mechaniczną, dodano skrzydła
pomostu i jego brezentową osłonę oraz użyto większej łodzi okrętowej. Zadania
kutrów typu Marañón są takie
same, jak ich poprzedników, niemniej, silniejsze uzbrojenie, większa prędkość
maksymalna i zasięg, dają zwiększone możliwości ich realizacji.
Wszystkie jednostki buduje stocznia Astillero
Naval No.1 (AN1) w Callao. Za wyjątkiem diesli i dział 76,2 mm, wszystkie
dostawy zapewnił przemysł krajowy. Kutry będą wykorzystywane na peruwiańskich
wybrzeżach Federacji i zaopatrywane przez tamtejszą republikańską admiralicję.
Opis techniczny.
Kadłub
O sporym
wydłużeniu i minimalnym współczynniku pełnotliwości.
Napęd
Dwa wały
śrubowe, napędzane silnikami diesla Gray, o mocy 450 KM każdy, w jednej
maszynowni.
Uzbrojenie
Na okręcie
zamontowano:
- 1xIx76,2
mm/23 Bethlehem Steel M1900, przy
elewacji 45o donośność pociskiem HE 5,90 kg wynosi 9210 m, a
przy elewacji maksymalnej 75o donośność pionowa tym samym pociskiem
wynosi 5570 m;
- 2xIx7,62
mm/80 Browning/FNA M1919, przy
elewacji 45o donośność pociskiem 0,0098 kg wynosi 1500 m, a
przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem
wynosi 1000 m;
- 1xwbg
z zapasem 6 bg.
Stałych urządzeń kierowania ogniem
brak.
Inne
Okręt został wyposażony w dwie radiostacje
krótkiego zasięgu i szumonamiernik.
Marañón, Great Colombia patrol craft laid down 1923, launched 1923, completed 1923 (engine 1923)
Displacement:
78 t light; 81 t
standard; 94 t normal; 105 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(117,28 ft / 114,17 ft)
x 15,75 ft x (5,91 / 6,25 ft)
(35,75 m / 34,80 m) x
4,80 m x (1,80 / 1,91 m)
Armament:
1 - 3,00" / 76,2 mm
23,0 cal gun - 13,01lbs / 5,90kg shells, 120 per gun
Quick firing gun in deck mount, 1920 Model
1 x Single mount on centreline, forward deck
forward
2 - 0,30" / 7,6 mm 80,0
cal guns - 0,02lbs / 0,01kg shells, 2 500 per gun
Machine guns in deck mount, 1919 Model
1 x Twin mount on centreline, aft deck centre
1 raised
mount
Weight of broadside 13 lbs /
6 kg
Main DC/AS Mortars
1 - 421,08 lbs / 191,00 kg
Depth Charge + 6 reloads - 1,316 t total
in Stern depth charge
racks
Machinery:
Diesel Internal
combustion motors,
Geared drive, 2 shafts,
900 shp / 671 Kw = 18,15 kts
Range 1 900nm at
13,00 kts
Bunker normal = 13
tons, at max displacement = 24 tons
Complement:
14 - 19
Cost:
£0,021 million / $0,085
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 3 tons, 3,1%
- Guns: 1 tons, 1,4%
- Weapons: 2 tons, 1,7%
Machinery: 30 tons,
32,0%
Hull, fittings &
equipment: 46 tons, 49,0%
Fuel, ammunition &
stores: 16 tons, 17,0%
Miscellaneous weights:
0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
115 lbs / 52 Kg = 8,5 x 3,0 " / 76 mm
shells or 0,1 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,26
Metacentric height 0,5
ft / 0,1 m
Roll period: 9,6
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 75 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,16
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,37
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a normal bow and a round stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,310 / 0,325
Length to Beam Ratio:
7,25 : 1
'Natural speed' for
length: 10,69 kts
Power going to wave
formation at top speed: 62 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 55
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 14,00 degrees
Stern overhang: 0,98 ft
/ 0,30 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 22,00%, 8,50 ft /
2,59 m, 7,02 ft / 2,14 m
- Forward deck: 30,00%, 7,02 ft / 2,14
m, 6,50 ft / 1,98 m
- Aft deck: 26,00%, 6,50 ft / 1,98 m, 6,00 ft / 1,83 m
- Quarter deck: 22,00%, 6,00 ft / 1,83
m, 6,00 ft / 1,83 m
- Average freeboard: 6,65 ft / 2,03 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 108,3%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 93,9%
Waterplane Area:
1 058 Square feet or 98 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 148%
Structure weight / hull
surface area: 22 lbs/sq ft or 110 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,83
-
Longitudinal: 6,65
- Overall:
1,02
Adequate machinery,
storage, compartmentation space
Adequate accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Good seaboat, rides out
heavy weather easily
Maranon (1923)
Ucayali (1923)
Apurimac (1923)
Huallaga (1924)
Eme (1924)
Mantaro (1924)