Okręt podwodny typu Kosogon 1944 (6 szt.)
Duże,
oceaniczne okręty podwodne, mające w założeniu zagęścić blokadę morską Japonii.
Zaplanowano budowę w I serii 9 okrętów tego typu, ale zbliżający się koniec
wojny zweryfikował te plany i budowa trzech jednostek została przerwana we
wczesnej jeszcze fazie. W aktualnej sytuacji, okręty te mają zastąpić jednostki
typu Lamna (do kasacji) i Mustel (do sprzedania).
Kosogony można – z lekkim
przymrużeniem oka – traktować, jako OP nowej generacji. Zastosowano na nich
kilka nowinek technicznych, z których najważniejszą są chrapy (ang. snorkel), czyli maszt
powietrzno-spalinowy diesli, umożliwiający pływanie na silnikach spalinowych w
zanurzeniu peryskopowym. Pewną nowością jest też konstrukcja kadłuba sztywnego
z wręgami zewnętrznymi oraz użyciem stali o podwyższonej wytrzymałości. Inną
jest mocne ograniczenie powierzchni wystających elementów kadłuba (rezygnacja z
relingów, ukrycie części wyposażenia w kadłubie lekkim itp.). W połączeniu z
silnikami elektrycznymi dużej mocy i bateriami akumulatorów o zwiększonej
pojemności, pozwoliło to na redukcję oporów w pływaniu podwodnym, a co za tym
idzie, uzyskanie sporej prędkości i zasięgu podwodnego. Zastosowano również
kiosk nowego typu.
Kosogon jest wyposażony w 10
wt (6 na dziobie i 4 na rufie) z zapasem 24 torped (10+14). Wyrzutnie rufowe
przystosowane są do stawiania min; w miejsce 10 torped, okręt może zabrać na
pokład 24 miny kontaktowe, lub 22 nie kontaktowe (akustyczne, magnetyczne).
Stosunkowo silne jest też uzbrojenie plot, składające się z jednego poczwórnego
i jednego podwójnego stanowiska 25 mm nowego wzoru. Stanowiska te zostaną
bliżej opisane w najbliższych Wiadomościach z floty.
Sylwetka
boczna przedstawia okręt na postoju, ze złożonymi dziobowymi sterami głębokości
i banderą na flagsztoku rufowym. Trochę jednak niekonsekwentnie pokazano
podniesione – choć zazwyczaj w takiej sytuacji – opuszczane teleskopowo chrapy.
Kosogon, Poland Submarine laid down 1944
Displacement:
1 648
t light; 1 687 t standard; 1 851(2 462) t normal; 1 982 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x
beam x draught (normal/deep)
(299,29
ft / 295,28 ft) x 26,25 ft x (17,06 / 17,96 ft)
(91,22
m / 90,00 m) x 8,00 m x (5,20 / 5,47 m)
Armament:
1
- 4,13" / 105 mm 45,0 cal gun - 33,29lbs / 15,10kg shells, 100 per gun
Dual purpose gun in deck mount, 1921 Model
1 x Single mount on centreline, forward deck
centre
6
- 0,98" / 25,0 mm 65,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 500 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1944 Model
1 x Twin mount on centreline, forward deck
aft
1
raised mount - superfiring
1 x Quad mount on centreline, aft deck
forward
Weight of broadside 37 lbs / 17 kg
Main Torpedoes
6
- 21,0" / 533 mm, 27,33 ft / 8,33 m torpedoes - 1,830 t each, 10,980 t
total
submerged
bow tubes, 8 reloads
2nd Torpedoes
4
- 21,0" / 533 mm, 27,33 ft / 8,33 m torpedoes - 1,830 t each, 7,320 t
total
submerged
stern tubes, 6 reloads
Machinery:
Diesel
Internal combustion engines plus batteries,
Geared
drive, 2 shafts, 6 621(3541) shp / 4 939(2641) Kw = 20,50(9,50) kts
Range
12 000(95)nm at 9,00(5,00) kts
Bunker
at max displacement = 295 tons
Complement:
70
Cost:
£1,124
million / $4,494 million
Distribution of weights at normal
displacement:
Armament:
44 tons, 2,4%
- Guns: 8 tons, 0,4%
- Weapons: 37 tons, 2,0%
Machinery:
169 tons, 9,1%
Hull,
fittings & equipment: 1 409 tons, 76,1%
Fuel,
ammunition & stores: 204 tons, 11,0%
Miscellaneous
weights: 26 tons, 1,4%
- Hull below water: 26 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
3 570 lbs / 1 619 Kg = 22,5 x 4,1
" / 105 mm shells or 0,2 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,13
Metacentric
height 0,9 ft / 0,3 m
Roll
period: 11,9 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 45 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,04
Seaboat
quality (Average = 1.00): 0,82
Hull form characteristics:
Hull
has low quarterdeck ,
a normal bow and a cruiser stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,490 / 0,498
Length
to Beam Ratio: 11,25 : 1
'Natural
speed' for length: 17,18 kts
Power
going to wave formation at top speed: 48 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 19,80 degrees
Stern
overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 28,00%, 11,15 ft /
3,40 m, 7,87 ft / 2,40 m
- Forward deck: 22,00%, 7,87 ft / 2,40
m, 7,87 ft / 2,40 m
- Aft deck: 33,00%, 7,87 ft / 2,40 m, 7,87 ft / 2,40 m
- Quarter deck: 17,00%, 6,56 ft / 2,00
m, 0,66 ft / 0,20 m
- Average freeboard: 7,52 ft / 2,29 m
Ship
tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 44,8%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 54,8%
Waterplane
Area: 5 117 Square feet or 475 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 482%
Structure
weight / hull surface area: 144 lbs/sq ft or 705 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 3,24
-
Longitudinal: 4,49
-
Overall: 3,35
Excellent
machinery, storage, compartmentation space
Cramped
accommodation and workspace room
Poor
seaboat, wet and uncomfortable, reduced performance in heavy weather
Operational diving depth - 121 m
Emergency diving depth - 194 m
Crush diving depth - 303 m
Sensors:
1 x SP-3
1 x SA-2
1 x RN-2
1 x RWN-M-1
Kosogon (1944)
Długoszpar (1944)
Żarłacz (1944)
Ostronos (1944)
Koleń (1944)
Piłogon
(1944)