piątek, 19 października 2018

Okręt podwodny typu Kosogon 1944 (6 szt.)



Okręt podwodny typu Kosogon 1944 (6 szt.)

Duże, oceaniczne okręty podwodne, mające w założeniu zagęścić blokadę morską Japonii. Zaplanowano budowę w I serii 9 okrętów tego typu, ale zbliżający się koniec wojny zweryfikował te plany i budowa trzech jednostek została przerwana we wczesnej jeszcze fazie. W aktualnej sytuacji, okręty te mają zastąpić jednostki typu Lamna (do kasacji) i Mustel (do sprzedania). 
Kosogony można – z lekkim przymrużeniem oka – traktować, jako OP nowej generacji. Zastosowano na nich kilka nowinek technicznych, z których najważniejszą są chrapy (ang. snorkel), czyli maszt powietrzno-spalinowy diesli, umożliwiający pływanie na silnikach spalinowych w zanurzeniu peryskopowym. Pewną nowością jest też konstrukcja kadłuba sztywnego z wręgami zewnętrznymi oraz użyciem stali o podwyższonej wytrzymałości. Inną jest mocne ograniczenie powierzchni wystających elementów kadłuba (rezygnacja z relingów, ukrycie części wyposażenia w kadłubie lekkim itp.). W połączeniu z silnikami elektrycznymi dużej mocy i bateriami akumulatorów o zwiększonej pojemności, pozwoliło to na redukcję oporów w pływaniu podwodnym, a co za tym idzie, uzyskanie sporej prędkości i zasięgu podwodnego. Zastosowano również kiosk nowego typu.
Kosogon jest wyposażony w 10 wt (6 na dziobie i 4 na rufie) z zapasem 24 torped (10+14). Wyrzutnie rufowe przystosowane są do stawiania min; w miejsce 10 torped, okręt może zabrać na pokład 24 miny kontaktowe, lub 22 nie kontaktowe (akustyczne, magnetyczne). Stosunkowo silne jest też uzbrojenie plot, składające się z jednego poczwórnego i jednego podwójnego stanowiska 25 mm nowego wzoru. Stanowiska te zostaną bliżej opisane w najbliższych Wiadomościach z floty.
Sylwetka boczna przedstawia okręt na postoju, ze złożonymi dziobowymi sterami głębokości i banderą na flagsztoku rufowym. Trochę jednak niekonsekwentnie pokazano podniesione – choć zazwyczaj w takiej sytuacji – opuszczane teleskopowo chrapy.



Kosogon, Poland Submarine laid down 1944

Displacement:
            1 648 t light; 1 687 t standard; 1 851(2 462) t normal; 1 982 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (299,29 ft / 295,28 ft) x 26,25 ft x (17,06 / 17,96 ft)
            (91,22 m / 90,00 m) x 8,00 m  x (5,20 / 5,47 m)

Armament:
      1 - 4,13" / 105 mm 45,0 cal gun - 33,29lbs / 15,10kg shells, 100 per gun
              Dual purpose gun in deck mount, 1921 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck centre
      6 - 0,98" / 25,0 mm 65,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 500 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1944 Model
              1 x Twin mount on centreline, forward deck aft
                        1 raised mount - superfiring
              1 x Quad mount on centreline, aft deck forward
      Weight of broadside 37 lbs / 17 kg
      Main Torpedoes
      6 - 21,0" / 533 mm, 27,33 ft / 8,33 m torpedoes - 1,830 t each, 10,980 t total
            submerged bow tubes, 8 reloads
      2nd Torpedoes
      4 - 21,0" / 533 mm, 27,33 ft / 8,33 m torpedoes - 1,830 t each, 7,320 t total
            submerged stern tubes, 6 reloads

Machinery:
            Diesel Internal combustion engines plus batteries,
            Geared drive, 2 shafts, 6 621(3541) shp / 4 939(2641) Kw = 20,50(9,50) kts
            Range 12 000(95)nm at 9,00(5,00) kts
            Bunker at max displacement = 295 tons

Complement:
            70

Cost:
            £1,124 million / $4,494 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 44 tons, 2,4%
               - Guns: 8 tons, 0,4%
               - Weapons: 37 tons, 2,0%
            Machinery: 169 tons, 9,1%
            Hull, fittings & equipment: 1 409 tons, 76,1%
            Fuel, ammunition & stores: 204 tons, 11,0%
            Miscellaneous weights: 26 tons, 1,4%
               - Hull below water: 26 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              3 570 lbs / 1 619 Kg = 22,5 x 4,1 " / 105 mm shells or 0,2 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,13
            Metacentric height 0,9 ft / 0,3 m
            Roll period: 11,9 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 45 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,04
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 0,82

Hull form characteristics:
            Hull has low quarterdeck ,
              a normal bow and a cruiser stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,490 / 0,498
            Length to Beam Ratio: 11,25 : 1
            'Natural speed' for length: 17,18 kts
            Power going to wave formation at top speed: 48 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 19,80 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            28,00%,  11,15 ft / 3,40 m,  7,87 ft / 2,40 m
               - Forward deck:       22,00%,  7,87 ft / 2,40 m,  7,87 ft / 2,40 m
               - Aft deck:    33,00%,  7,87 ft / 2,40 m,  7,87 ft / 2,40 m
               - Quarter deck:        17,00%,  6,56 ft / 2,00 m,  0,66 ft / 0,20 m
               - Average freeboard:                      7,52 ft / 2,29 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 44,8%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 54,8%
            Waterplane Area: 5 117 Square feet or 475 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 482%
            Structure weight / hull surface area: 144 lbs/sq ft or 705 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 3,24
                        - Longitudinal: 4,49
                        - Overall: 3,35
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Cramped accommodation and workspace room
            Poor seaboat, wet and uncomfortable, reduced performance in heavy weather

Operational diving depth - 121 m
Emergency diving depth - 194 m
Crush diving depth - 303 m

Sensors:
1 x SP-3
1 x SA-2
1 x RN-2
1 x RWN-M-1

Kosogon (1944)
Długoszpar (1944)
Żarłacz (1944)
Ostronos (1944)
Koleń (1944)
Piłogon (1944)