Modernizacja krążownika typu Almirante Reis 1924 (1 szt.)
Pomysłodawcą
tematu jest kolega ŁK. Poniżej przedstawiam – „adiustowaną” przeze mnie -
„legendę” autorstwa Pomysłodawcy.
W 1918 roku
Portugalia podjęła wysiłek głębokiego zmodernizowania swojego jedynego
krążownika, godnego w pełni tej nazwy, czyli niegdysiejszego Dom Carlos I, nazywającego się po
obaleniu monarchii Almirante Reis.
Był to klasyczny krążownik pancernopokładowy z przełomu XIX i XX wieku, zbudowany
wedle bardzo udanego konceptu konstruktorów stoczni Armstrong w Elswick. Plany
modernizacji opracowali, na zlecenie rządu portugalskiego, konstruktorzy
brytyjscy, ale przebudowy (pod ich nadzorem) podjęła się portugalska stocznia Arsenal de Marinha de Lisboa.
Roboty ruszyły 12.01.1920 i zakończyły się dopiero 21.03.1924, kiedy to okręt
powrócił do służby czynnej w charakterze jednostki flagowej Marinha Portuguesa. Zmodernizowany okręt
przetrwał w służbie do 31.03.1939 i został przeznaczony do pocięcia na złom.
Decyzję o ostatecznej kasacji krążownika odkładano jednak w czasie, w związku z
narastającym napięciem w stosunkach międzynarodowych. Wybuch DWS dał mu kilka
dodatkowych lat życia. W 1942 roku przeszedł jeszcze niewielką korektę
uzbrojenia, polegającą na zamontowaniu dodatkowo 8 pojedynczych 20 mm armatek
przeciwlotniczych Oerlikon, przy jednoczesnym demontażu wyrzutni torped. DWS
spędził okręt w metropolii, choć początkowo istniały plany detaszowania go na
Daleki Wschód (Makau). Rezygnacja z tych zamiarów uchroniła jednostkę przed
niechybną konfiskatą w sierpniu 1943 roku przez Japonię. 31.12.1945 Almirante Reis został ostatecznie
skreślony z listy czynnych jednostek floty i odprawiony niezwłocznie w celu
złomowania.
Teraz –
będący wspólnym, Pomysłodawcy i moim dziełem – opis modernizacji.
Kadłub
Przebudowano
dziobową i rufową część kadłuba, a w szczególności:
-
zlikwidowano taran i przeprofilowano dziobnicę;
- wydłużono
fordek z likwidacją „wcięć” dla stanowisk 152 mm;
- skasowano
„kasztel” rufowy.
Napęd
Zdemontowano
dotychczasowe urządzenia napędowe i zastąpiono je zmodernizowaną wersją, zaprojektowanego
i zbudowanego w roku 1915 napędu, dla zamówionego w Anglii – ale nieodebranego
przez Grecję – krążownika Lambros
Katsonis. Modernizacja polegała głównie na zamontowaniu dla turbin parowych
przekładni rewersyjnych. Aktualnie napęd składa się z 12 kotłów olejowych typu
Yarrow oraz 4 zespołów turbin parowych Parsons (po dwa na jeden wał śrubowy).
Uzbrojenie
Zachowano
(częściowo ze zmienioną lokalizacją) cztery działa artylerii głównej 152/45
A(tr) 15/45 oraz dołożono zdemontowane z okrętu obrony wybrzeża Vasco da Gama (1876) piąte działo tego
samego typu. Pozostałe uzbrojenie zostało zdemontowane i zastąpione przez
cztery działa Armstrong 12-pdr [3"/40 (76.2 cm)] 12cwt QF HA w wersji
plot, osiem km 6,5 mm na podwójnych stanowiskach oraz dwie 2-rurowe wyrzutnie
torpedowe 457 mm.
Opancerzenie
Zlikwidowano
skosy pancerza poziomego, rozciągając jego rzeczywiście poziomą część do burt.
Zamontowano burtowy pas pancerny o dość dużej wysokości. Większa część nowych
elementów opancerzenia wykonana została z przewalcowanych płyt pancernych
zdemontowanych skosów.
Inne
Całkowicie
przebudowano nadbudówki, maszty, kominy itp. Zainstalowano nowe wyposażenie
radiowe i kierowania ogniem.
Koszt
przebudowy wyniósł ok. 59% wartości identycznego okrętu nowego.
Okręt
posiada bardzo dobre właściwości morskie, głównie z uwagi na wysoką wolną
burtę.
Z uwagi na
ubóstwo dostępnej w sieci ikonografii (innych informacji również), niezmienione
w trakcie modernizacji elementy wyglądu okrętu (np. profil poziomy kadłuba) są
w sporej mierze wytworem mojej wyobraźni.
Almirante Reis, Portugal light cruiser laid down 1897, launched 1898,
completed 1898, modernized 1924 (engine 1922)
Displacement:
3 641 t light;
3 775 t standard; 4 186 t normal; 4 516 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(390,09 ft / 380,58 ft)
x 47,24 ft x (17,49 / 18,48 ft)
(118,90 m / 116,00 m) x
14,40 m x (5,33 / 5,63 m)
Armament:
5 - 5,98" / 152 mm 45,0
cal guns - 99,87lbs / 45,30kg shells, 150 per gun
Breech loading guns in deck and hoist mounts,
1895 Model
5 x Single mounts on centreline ends,
majority aft
3 raised
mounts - superfiring
4 - 2,99" / 76,0 mm
45,0 cal guns - 12,50lbs / 5,67kg shells, 300 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1914 Model
4 x Single mounts on sides, evenly spread
8 - 0,26" / 6,5 mm
101,0 cal guns - 0,01lbs / 0,00kg shells, 3 000 per gun
Machine guns in deck mounts, 1914 Model
2 x Twin mounts on sides, aft deck centre
2 raised
mounts
2 x Twin mounts on sides, forward deck centre
2 double
raised mounts
Weight of broadside 524 lbs
/ 238 kg
Main Torpedoes
4 - 18,0" / 457 mm,
20,77 ft / 6,33 m torpedoes - 0,672 t each, 2,688 t total
In 2 sets of deck
mounted side rotating tubes
Armour:
- Belts: Width (max) Length
(avg) Height (avg)
Main: 2,99" / 76 mm 291,99 ft / 89,00 m 12,47
ft / 3,80 m
Ends: Unarmoured
Main Belt covers 118% of normal length
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 2,01" / 51 mm 0,98" / 25 mm 2,01"
/ 51 mm
2nd: 0,98" / 25 mm 0,51" / 13 mm -
- Armoured deck - single deck:
For and Aft decks:
1,50" / 38 mm
- Conning towers: Forward
4,02" / 102 mm, Aft 0,00" / 0 mm
Machinery:
Oil fired boilers,
steam turbines,
Geared drive, 2 shafts,
31 000 shp / 23 126 Kw = 27,16 kts
Range 6 900nm at
13,00 kts
Bunker at max
displacement = 741 tons
Complement:
259 - 338
Cost:
£0,190 million / $0,780
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 160 tons,
3,8%
- Guns: 154 tons, 3,7%
- Weapons: 5 tons, 0,1%
Armour: 805 tons, 19,2%
- Belts: 442 tons, 10,6%
- Armament: 56 tons, 1,3%
- Armour Deck: 284 tons, 6,8%
- Conning Tower: 22 tons, 0,5%
Machinery: 1 052
tons, 25,1%
Hull, fittings &
equipment: 1 622 tons, 38,7%
Fuel, ammunition &
stores: 545 tons, 13,0%
Miscellaneous weights:
3 tons, 0,1%
- On freeboard deck: 3 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
5 960 lbs / 2 703 Kg = 55,6 x 6,0
" / 152 mm shells or 1,3 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,15
Metacentric height 2,1
ft / 0,6 m
Roll period: 13,6
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 75 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,46
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,51
Hull form characteristics:
Hull has raised
forecastle, rise forward of midbreak,
a normal bow and a cruiser stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,466 / 0,476
Length to Beam Ratio:
8,06 : 1
'Natural speed' for
length: 19,51 kts
Power going to wave
formation at top speed: 61 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow
angles forward): 20,15 degrees
Stern overhang: -1,97
ft / -0,60 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 13,00%, 25,92 ft /
7,90 m, 24,61 ft / 7,50 m
- Forward deck: 26,00%, 23,95 ft / 7,30
m, 23,95 ft / 7,30 m
- Aft deck: 48,00%, 16,08 ft / 4,90 m, 16,08 ft / 4,90 m
- Quarter deck: 13,00%, 16,08 ft /
4,90 m, 16,08 ft / 4,90 m
- Average freeboard: 19,30 ft / 5,88 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 94,0%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 155,7%
Waterplane Area:
11 624 Square feet or 1 080 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 122%
Structure weight / hull
surface area: 78 lbs/sq ft or 380 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,87
-
Longitudinal: 3,68
- Overall:
1,01
Adequate machinery,
storage, compartmentation space
Excellent accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat,
comfortable, can fire her guns in the heaviest weather