poniedziałek, 3 lutego 2020

Modernizacja krążownika typu Almirante Reis 1924 (1 szt.)


Modernizacja krążownika typu Almirante Reis 1924 (1 szt.)

Pomysłodawcą tematu jest kolega ŁK. Poniżej przedstawiam – „adiustowaną” przeze mnie - „legendę” autorstwa Pomysłodawcy.
W 1918 roku Portugalia podjęła wysiłek głębokiego zmodernizowania swojego jedynego krążownika, godnego w pełni tej nazwy, czyli niegdysiejszego Dom Carlos I, nazywającego się po obaleniu monarchii Almirante Reis. Był to klasyczny krążownik pancernopokładowy z przełomu XIX i XX wieku, zbudowany wedle bardzo udanego konceptu konstruktorów stoczni Armstrong w Elswick. Plany modernizacji opracowali, na zlecenie rządu portugalskiego, konstruktorzy brytyjscy, ale przebudowy (pod ich nadzorem) podjęła się portugalska stocznia Arsenal de Marinha de Lisboa. Roboty ruszyły 12.01.1920 i zakończyły się dopiero 21.03.1924, kiedy to okręt powrócił do służby czynnej w charakterze jednostki flagowej Marinha Portuguesa. Zmodernizowany okręt przetrwał w służbie do 31.03.1939 i został przeznaczony do pocięcia na złom. Decyzję o ostatecznej kasacji krążownika odkładano jednak w czasie, w związku z narastającym napięciem w stosunkach międzynarodowych. Wybuch DWS dał mu kilka dodatkowych lat życia. W 1942 roku przeszedł jeszcze niewielką korektę uzbrojenia, polegającą na zamontowaniu dodatkowo 8 pojedynczych 20 mm armatek przeciwlotniczych Oerlikon, przy jednoczesnym demontażu wyrzutni torped. DWS spędził okręt w metropolii, choć początkowo istniały plany detaszowania go na Daleki Wschód (Makau). Rezygnacja z tych zamiarów uchroniła jednostkę przed niechybną konfiskatą w sierpniu 1943 roku przez Japonię. 31.12.1945 Almirante Reis został ostatecznie skreślony z listy czynnych jednostek floty i odprawiony niezwłocznie w celu złomowania.

Teraz – będący wspólnym, Pomysłodawcy i moim dziełem – opis modernizacji.
Kadłub
Przebudowano dziobową i rufową część kadłuba, a w szczególności:
- zlikwidowano taran i przeprofilowano dziobnicę;
- wydłużono fordek z likwidacją „wcięć” dla stanowisk 152 mm;
- skasowano „kasztel” rufowy.
Napęd
Zdemontowano dotychczasowe urządzenia napędowe i zastąpiono je zmodernizowaną wersją, zaprojektowanego i zbudowanego w roku 1915 napędu, dla zamówionego w Anglii – ale nieodebranego przez Grecję – krążownika Lambros Katsonis. Modernizacja polegała głównie na zamontowaniu dla turbin parowych przekładni rewersyjnych. Aktualnie napęd składa się z 12 kotłów olejowych typu Yarrow oraz 4 zespołów turbin parowych Parsons (po dwa na jeden wał śrubowy).
Uzbrojenie
Zachowano (częściowo ze zmienioną lokalizacją) cztery działa artylerii głównej 152/45 A(tr) 15/45 oraz dołożono zdemontowane z okrętu obrony wybrzeża Vasco da Gama (1876) piąte działo tego samego typu. Pozostałe uzbrojenie zostało zdemontowane i zastąpione przez cztery działa Armstrong 12-pdr [3"/40 (76.2 cm)] 12cwt QF HA w wersji plot, osiem km 6,5 mm na podwójnych stanowiskach oraz dwie 2-rurowe wyrzutnie torpedowe 457 mm.
Opancerzenie
Zlikwidowano skosy pancerza poziomego, rozciągając jego rzeczywiście poziomą część do burt. Zamontowano burtowy pas pancerny o dość dużej wysokości. Większa część nowych elementów opancerzenia wykonana została z przewalcowanych płyt pancernych zdemontowanych skosów.
Inne
Całkowicie przebudowano nadbudówki, maszty, kominy itp. Zainstalowano nowe wyposażenie radiowe i kierowania ogniem.
Koszt przebudowy wyniósł ok. 59% wartości identycznego okrętu nowego.
Okręt posiada bardzo dobre właściwości morskie, głównie z uwagi na wysoką wolną burtę.
Z uwagi na ubóstwo dostępnej w sieci ikonografii (innych informacji również), niezmienione w trakcie modernizacji elementy wyglądu okrętu (np. profil poziomy kadłuba) są w sporej mierze wytworem mojej wyobraźni.



Almirante Reis, Portugal light cruiser laid down 1897, launched 1898, completed 1898, modernized 1924 (engine 1922)

Displacement:
            3 641 t light; 3 775 t standard; 4 186 t normal; 4 516 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (390,09 ft / 380,58 ft) x 47,24 ft x (17,49 / 18,48 ft)
            (118,90 m / 116,00 m) x 14,40 m  x (5,33 / 5,63 m)

Armament:
      5 - 5,98" / 152 mm 45,0 cal guns - 99,87lbs / 45,30kg shells, 150 per gun
              Breech loading guns in deck and hoist mounts, 1895 Model
              5 x Single mounts on centreline ends, majority aft
                        3 raised mounts - superfiring
      4 - 2,99" / 76,0 mm 45,0 cal guns - 12,50lbs / 5,67kg shells, 300 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1914 Model
              4 x Single mounts on sides, evenly spread
      8 - 0,26" / 6,5 mm 101,0 cal guns - 0,01lbs / 0,00kg shells, 3 000 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1914 Model
              2 x Twin mounts on sides, aft deck centre
                        2 raised mounts
              2 x Twin mounts on sides, forward deck centre
                        2 double raised mounts
      Weight of broadside 524 lbs / 238 kg
      Main Torpedoes
      4 - 18,0" / 457 mm, 20,77 ft / 6,33 m torpedoes - 0,672 t each, 2,688 t total
            In 2 sets of deck mounted side rotating tubes

Armour:
   - Belts:                     Width (max)    Length (avg)               Height (avg)
            Main:   2,99" / 76 mm 291,99 ft / 89,00 m     12,47 ft / 3,80 m
            Ends:   Unarmoured
              Main Belt covers 118% of normal length

   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:   2,01" / 51 mm 0,98" / 25 mm             2,01" / 51 mm
            2nd:     0,98" / 25 mm 0,51" / 13 mm                   -

   - Armoured deck - single deck:
            For and Aft decks: 1,50" / 38 mm

   - Conning towers: Forward 4,02" / 102 mm, Aft 0,00" / 0 mm

Machinery:
            Oil fired boilers, steam turbines,
            Geared drive, 2 shafts, 31 000 shp / 23 126 Kw = 27,16 kts
            Range 6 900nm at 13,00 kts
            Bunker at max displacement = 741 tons

Complement:
            259 - 338

Cost:
            £0,190 million / $0,780 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 160 tons, 3,8%
               - Guns: 154 tons, 3,7%
               - Weapons: 5 tons, 0,1%
            Armour: 805 tons, 19,2%
               - Belts: 442 tons, 10,6%
               - Armament: 56 tons, 1,3%
               - Armour Deck: 284 tons, 6,8%
               - Conning Tower: 22 tons, 0,5%
            Machinery: 1 052 tons, 25,1%
            Hull, fittings & equipment: 1 622 tons, 38,7%
            Fuel, ammunition & stores: 545 tons, 13,0%
            Miscellaneous weights: 3 tons, 0,1%
               - On freeboard deck: 3 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              5 960 lbs / 2 703 Kg = 55,6 x 6,0 " / 152 mm shells or 1,3 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,15
            Metacentric height 2,1 ft / 0,6 m
            Roll period: 13,6 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 75 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,46
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,51

Hull form characteristics:
            Hull has raised forecastle, rise forward of midbreak,
              a normal bow and a cruiser stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,466 / 0,476
            Length to Beam Ratio: 8,06 : 1
            'Natural speed' for length: 19,51 kts
            Power going to wave formation at top speed: 61 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 20,15 degrees
            Stern overhang: -1,97 ft / -0,60 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            13,00%,  25,92 ft / 7,90 m,  24,61 ft / 7,50 m
               - Forward deck:       26,00%,  23,95 ft / 7,30 m,  23,95 ft / 7,30 m
               - Aft deck:    48,00%,  16,08 ft / 4,90 m,  16,08 ft / 4,90 m
               - Quarter deck:        13,00%,  16,08 ft / 4,90 m,  16,08 ft / 4,90 m
               - Average freeboard:                      19,30 ft / 5,88 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 94,0%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 155,7%
            Waterplane Area: 11 624 Square feet or 1 080 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 122%
            Structure weight / hull surface area: 78 lbs/sq ft or 380 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,87
                        - Longitudinal: 3,68
                        - Overall: 1,01
            Adequate machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform

            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather