Przebudowa hiszpańskiego krążownika pancernego Emperador Carlos V na lekki lotniskowiec 1937 (1 szt.)
Pomysłodawcą
projektu jest kolega ŁK, Jego autorstwa jeż też legenda.
Autor pomysłu nazywa przebudowany okręt „krążownik-lotniskowiec”;
ja, wierny wezwaniu Ockhama (nie mnożyć bytów ponad potrzebę), klasyfikuję tę
jednostkę jako lekki lotniskowiec
W plebiscycie na najdziwaczniejszy krążownik zbudowany na
przełomie XIX i XX wieku mieli i Hiszpanie swojego kandydata do tego tytułu, a
był nim Emperador Carlos V –
przedziwna hybryda wielkiego krążownika pancernopokładowego z krążownikiem
pancernym. Okręt był niewątpliwie przewidywany do zwalczania żeglugi handlowej
nieprzyjaciela bo posiadał imponujący zasięg 9600 mil morskich przy prędkości
ekonomicznej 11 węzłów. Ten okręt już w momencie wybuchu PWS był całkowicie
przestarzały, jednakże z braku nowoczesnych krążowników - pochodna klęski
z 1898 r. - kontynuował swą służbę w składzie Armada Española. Służba ta,
jak się wydawało, dobiegła kresu po skreśleniu okrętu z listy czynnych
jednostek floty w dniu 31.12.1931 r. Tak się jednak nie stało, gdyż w tym samym
czasie dowództwo floty hiszpańskiej postanowiło wykorzystać, zebrane przez
niemal 10 lat, doświadczenia z eksploatacji okrętu lotniczego - transportowca Dedalo. Ten okręt, o bardzo skromnych
charakterystykach, powstał w wyniku przebudowy ex-niemieckiego frachtowca Neuenfels i generalnie uchodził za
bardzo udany. Jedynie niska prędkość, 10 węzłów, uniemożliwiała użycie go w
składzie zespołów operacyjnych floty, prowadzonych na pełnym morzu. Dlatego
narodziła się koncepcja przebudowy starego krążownika na
krążownik-lotniskowiec, mogący zapewnić wsparcie lotnicze eskadrze floty
operującej w znacznym oddaleniu od własnych baz, zdolnego do współdziałania z
budowanymi właśnie krążownikami ciężkimi klasy Canarias. Przeprowadzona inspekcja wykazała bardzo dobry stan
techniczny kadłuba oraz fatalny siłowni i artylerii. To jednak nie miało
znaczenia wobec i tak planowanej, kompleksowej ich wymiany. Po opracowaniu
planów przebudowy, przy współudziale konsultantów brytyjskich, prace stoczniowe
rozpoczęły się 11.01.1933 r. w stoczni SECN w El Ferrol i zakończyły dopiero
21.02.1937 r. na co wpływ miały problemy z finansowaniem inwestycji, jak i
rozpoczęta 17.07.1936 r. krwawa wojna domowa. Okręt, jeszcze przed zakończeniem
przebudowy znalazł się pod kontrolą frankistów i podjął służbę w ich flocie
niezwłocznie po zakończeniu robót stoczniowych. Krążownik-lotniskowiec operował
na Morzu Śródziemnym najczęściej w asyście 2 – 3 niszczycieli, skupiając się na
zwalczaniu żeglugi republikańskiej do i z portów czarnomorskich. W ramach tych
operacji frankiści zdołali wytropić i przejąć w charakterze pryzów, 4 duże
drobnicowce republikańskie oraz sowiecki transportowiec Siewastopol, przechwycony 18.01.1938 r. z ładunkiem broni dla rządu
republikańskiego. Swoją użyteczność wykazał też Emperador Carlos V w bitwie u przylądka Palos, gdzie dane mu było w
dniu 07.03.1938 r. pomścić utratę krążownika ciężkiego Baleares, gdy jeden ze współsprawców zatopienia, republikański
niszczyciel Lepanto, został
zniszczony przez samoloty operujące z krążownika. Okres DWS spędził okręt na
Wyspach Kanaryjskich strzegąc zbrojnie neutralności Hiszpanii na tym obszarze.
Po zakończeniu wojny służył jeszcze w charakterze szkolnego okrętu lotniczego
oraz (ostatnie 4 lata) bazy okrętów podwodnych. W początkach 1948 r, na jego
pokładzie odbyły się pierwsze eksperymentalne starty i lądowania śmigłowców:
niemieckiego Focke-Achgelis Fa-223 Drache
(zakupionego od Niemców jeszcze w połowie 1944 r.) i amerykańskiego Sikorsky
R-4 (pozyskanego dyskrecjonalnie w początku 1947 r.). Okręt został skreślony
ostatecznie z listy floty 31.12.1953 r. i przekazany na złomowanie do stoczni
Vea Murguia w Kadyksie, tej samej, która budowała go od 04.03.1892 r. do
02.06.1897 r.
Teraz
opis samej przebudowy.
Kadłub
Przeprofilowano
górną część dziobnicy, pozostawiając bez zmian jej dolną, taranową część. Zlikwidowano
istniejące kazamaty, montując nowe, o czym niżej. Dość istotnie zmieniono
wewnętrzny podział kadłuba. Na tak przebudowanym kadłubie, nadbudowano hangar o
wysokości całkowitej 4,27 i użytecznej 3,82 m.
Napęd
Istniejący
usunięto w całości. W celu realizacji podwójnego założenia (1o - moc
napędu 65-70 tys. KM, 2o możliwie maksymalne wykorzystanie opracowanych
już rozwiązań), zastosowano dość nietypowy układ kotłowni. Mianowicie, zabudowano
trzy równolegle usytuowane kotłownie, mieszczące po dwa, usytuowane jeden za
drugim, kotły Yarrow, modelu identycznego do użytych na krążownikach typu Canarias. Dwa zestawy turbin parowych z
przekładniami zostały – już całkiem standardowo – zamontowane w dwu równoległych
maszynowniach.
Uzbrojenie
Zdemontowano
całe dotychczasowe uzbrojenie (działa 280 mm, po ich remoncie i modernizacji,
trafiły do artylerii nadbrzeżnej na Balearach). W to miejsce zainstalowano:
- 6xIx8"/50
(20,3 cm) Model 1924 Mark D, przy elewacji maksymalnej 30o donośność
pociskami AP i HE 113,0 kg wynosi 24300 m;
- 4xIx12
cm/45 (4,7") Mark F, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 22,0
kg wynosi 20000 m, a przy elewacji maksymalnej 80o donośność pionowa
tym samym pociskiem wynosi 10700 m;
-
4xIIx3,7 cm/L83 (1,5") SK C/30, przy elewacji 45o donośność
pociskiem HE-T 0,742 kg wynosi 8500 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność
pionowa tym samym pociskiem wynosi 6800 m;
- 4xIx2
cm/65 (0,79") C/30, przy elewacji 45o donośność pociskiem HEI 0,134
kg wynosi 4900 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa
tym samym pociskiem wynosi 3700 m.
Działa
203 mm (identyczne do tych z typu Canarias)
zamontowano w kazamatach, rozmieszczonych tak, aby uzyskać możliwie najlepsze
kąty ostrzału, jednocześnie nie wpływając zbyt negatywnie na pojemność hangaru.
Okręt
otrzymał całkowicie nowe niemieckie przyrządy celownicze i radionawigacyjne
firm Carl Zeiss Jena i AEG – Telefunken.
W roku
1944, zamieniono 4xIx20 mm C/30 na 4xIVx20 mm C/38 oraz zamontowano radar FuMo
21.
Opancerzenie
Zdemontowano
istniejący pokład pancerny 50 mm wraz ze skosami 165 mm. W to miejsce,
zabudowano główny pokład pancerny ze skosami ze stali Kruppa o jednolitej grubości
50 mm.
Dodatkowo:
- zamontowano
górny pokład pancerny (pod podłogą hangaru) o grubości 25 mm;
-
zamontowano górny burtowy pas pancerny o grubości 25 mm;
- zamontowano
opancerzenie ścian i stropu hangaru o grubości 25 mm;
- zamontowano
grodzie ptorp o grubości 50 mm;
-
zamontowano bąble ptorp o grubości 50 mm;
-
zwiększono grubość głównego burtowego pasa pancernego z 50 do 75 mm.
Wykonując
powyższe, częściowo wykorzystano stal pancerną ze zdemontowanego „starego”
pokładu pancernego ze skosami.
Grupa
lotnicza
W
skład grupy lotniczej weszło 12 samolotów typu FIAT CR.32 wersji bis. W roku 1940
zostały one zastąpione przez model CR.42 o prędkości maksymalnej zwiększonej z
360 do 441 km/h i udźwigu bomb zwiększonym ze 100 do 200 kg.
Inne
Zostały
– co oczywiste – całkowicie przebudowane nadbudówki, maszty i kominy.
W
wyniku przebudowy:
-
zanurzenie zmniejszyło się z 7,62 do 7,32 m;
- wyporność
normalna wzrosła z 9090 do 10008 t;
- moc napędu
wzrosła z 18500 do 67500 KM;
-
prędkość maksymalna wzrosła z 20,0 do 28,23 w;
-
zasięg wzrósł z 9600 Mm przy 11 w. do 11400 Mm przy 13 w.
Koszt
modernizacji wyniósł 59,5% wartości porównywalnego okrętu nowego.
Na
uwagę zasługują bardzo dobre właściwości morskie jednostki.
Sylwetka
wygląda dość „ciężko”, ale jest to skutkiem stosunkowo niewielkiej długości
kadłuba.
Emperador Carlos V, Spain light aircraft carrier laid down 1892,
launched 1895, completed 1897,
modernized 1937 (engine 1935)
Displacement:
8 642 t light;
9 012 t standard; 10 008 t normal; 10 804 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(405,84 ft / 395,34 ft)
x 66,93 ft (Bulges 76,77 ft) x (24,02 / 25,62 ft)
(123,70 m / 120,50 m) x
20,40 m (Bulges 23,40 m) x (7,32 / 7,81
m)
Armament:
6 - 7,99" / 203 mm 50,0
cal guns - 249,12lbs / 113,00kg shells, 150 per gun
Breech loading guns in casemate mounts, 1924
Model
4 x Single mounts on sides, evenly spread
4 hull
mounts in casemates- Limited use in heavy seas
2 x Single mounts on sides, aft deck centre
2 hull
mounts in lower casemates- Limited use in heavy seas
4 - 4,72" / 120 mm 45,0
cal guns - 48,50lbs / 22,00kg shells, 300 per gun
Dual purpose guns in deck mounts, 1933 Model
4 x Single mounts on sides, evenly spread
2 raised
mounts
8 - 1,46" / 37,0 mm 83,0 cal guns -
1,63lbs / 0,74kg shells, 1 500 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1930 Model
4 x Twin mounts on sides, evenly spread
4 hull
mounts in casemates- Limited use in heavy seas
4 - 0,79" / 20,0 mm
65,0 cal guns - 0,33lbs / 0,15kg shells, 3 000 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1930 Model
4 x Single mounts on sides, evenly spread
4 double
raised mounts
Weight of broadside 949 lbs
/ 430 kg
Armour:
- Belts: Width (max) Length
(avg) Height (avg)
Main: 2,95" / 75 mm 275,26 ft / 83,90 m 7,87 ft
/ 2,40 m
Ends: Unarmoured
Upper: 0,98" / 25 mm 275,26 ft / 83,90 m 26,57
ft / 8,10 m
Main Belt covers 107% of normal length
- Torpedo Bulkhead - Additional damage containing bulkheads:
1,97"
/ 50 mm 275,26 ft / 83,90 m 25,59 ft / 7,80 m
Beam between torpedo
bulkheads 52,82 ft / 16,10 m
- Hull Bulges:
1,97"
/ 50 mm 275,26 ft / 83,90 m 26,57 ft / 8,10 m
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 4,92" / 125 mm 2,95" / 75 mm -
2nd: 0,98" / 25 mm -
-
- Protected deck - multiple decks:
For and Aft decks:
3,94" / 100 mm
- Conning towers: Forward 3,94" / 100 mm, Aft 0,00" / 0 mm
Machinery:
Oil fired boilers,
steam turbines,
Geared drive, 2 shafts,
67 500 shp / 50 355 Kw = 28,23 kts
Range 11 400nm at
13,00 kts
Bunker at max
displacement = 1 792 tons
Complement:
499 - 650
Cost:
£0,398 million / $1,589
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 308 tons,
3,1%
- Guns: 308 tons, 3,1%
Armour: 2 866
tons, 28,6%
- Belts: 582 tons, 5,8%
- Torpedo bulkhead: 513 tons, 5,1%
- Bulges: 533 tons, 5,3%
- Armament: 127 tons, 1,3%
- Armour Deck: 1 072 tons, 10,7%
- Conning Tower: 39 tons, 0,4%
Machinery: 1 918
tons, 19,2%
Hull, fittings &
equipment: 3 285 tons, 32,8%
Fuel, ammunition &
stores: 1 366 tons, 13,6%
Miscellaneous weights:
265 tons, 2,6%
- Hull below water: 223 tons
- Hull above water: 2 tons
- On freeboard deck: 40 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
19 578 lbs / 8 880 Kg = 64,4 x 8,0
" / 203 mm shells or 2,6 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,47
Metacentric height 5,3
ft / 1,6 m
Roll period: 14,0
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 85 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,10
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,30
Hull form characteristics:
Hull has low
forecastle, low quarterdeck ,
a ram bow and a cruiser stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,481 / 0,486
Length to Beam Ratio:
5,15 : 1
'Natural speed' for
length: 19,88 kts
Power going to wave
formation at top speed: 68 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 65
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 6,00 degrees
Stern overhang: 2,62 ft
/ 0,80 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 17,00%, 19,03 ft /
5,80 m, 17,39 ft / 5,30 m
- Forward deck: 34,50%, 28,87 ft / 8,80
m, 28,87 ft / 8,80 m
- Aft deck: 34,50%, 28,87 ft / 8,80 m, 28,87 ft / 8,80 m
- Quarter deck: 14,00%, 16,40 ft /
5,00 m, 16,40 ft / 5,00 m
- Average freeboard: 25,29 ft / 7,71 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 95,4%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 190,9%
Waterplane Area:
17 324 Square feet or 1 609 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 127%
Structure weight / hull
surface area: 110 lbs/sq ft or 538 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,84
-
Longitudinal: 4,89
- Overall: 1,01
Adequate machinery,
storage, compartmentation space
Excellent accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Good seaboat, rides out
heavy weather easily
1 x catapult
12 x FIAT CR.32