czwartek, 13 sierpnia 2020

Przebudowa hiszpańskiego krążownika pancernego Emperador Carlos V na lekki lotniskowiec 1937 (1 szt.)

Przebudowa hiszpańskiego krążownika pancernego Emperador Carlos V na lekki lotniskowiec 1937 (1 szt.)

Pomysłodawcą projektu jest kolega ŁK, Jego autorstwa jeż też legenda.

Autor pomysłu nazywa przebudowany okręt „krążownik-lotniskowiec”; ja, wierny wezwaniu Ockhama (nie mnożyć bytów ponad potrzebę), klasyfikuję tę jednostkę jako lekki lotniskowiec

W plebiscycie na najdziwaczniejszy krążownik zbudowany na przełomie XIX i XX wieku mieli i Hiszpanie swojego kandydata do tego tytułu, a był nim Emperador Carlos V – przedziwna hybryda wielkiego krążownika pancernopokładowego z krążownikiem pancernym. Okręt był niewątpliwie przewidywany do zwalczania żeglugi handlowej nieprzyjaciela bo posiadał imponujący zasięg 9600 mil morskich przy prędkości ekonomicznej 11 węzłów. Ten okręt już w momencie wybuchu PWS był całkowicie przestarzały, jednakże z braku nowoczesnych krążowników -  pochodna klęski z 1898 r. -  kontynuował swą służbę w składzie Armada Española. Służba ta, jak się wydawało, dobiegła kresu po skreśleniu okrętu z listy czynnych jednostek floty w dniu 31.12.1931 r. Tak się jednak nie stało, gdyż w tym samym czasie dowództwo floty hiszpańskiej postanowiło wykorzystać, zebrane przez niemal 10 lat, doświadczenia z eksploatacji okrętu lotniczego - transportowca Dedalo. Ten okręt, o bardzo skromnych charakterystykach, powstał w wyniku przebudowy ex-niemieckiego frachtowca Neuenfels i generalnie uchodził za bardzo udany. Jedynie niska prędkość, 10 węzłów, uniemożliwiała użycie go w składzie zespołów operacyjnych floty, prowadzonych na pełnym morzu. Dlatego narodziła się koncepcja przebudowy starego krążownika na krążownik-lotniskowiec, mogący zapewnić wsparcie lotnicze eskadrze floty operującej w znacznym oddaleniu od własnych baz, zdolnego do współdziałania z budowanymi właśnie krążownikami ciężkimi klasy Canarias. Przeprowadzona inspekcja wykazała bardzo dobry stan techniczny kadłuba oraz fatalny siłowni i artylerii. To jednak nie miało znaczenia wobec i tak planowanej, kompleksowej ich wymiany. Po opracowaniu planów przebudowy, przy współudziale konsultantów brytyjskich, prace stoczniowe rozpoczęły się 11.01.1933 r. w stoczni SECN w El Ferrol i zakończyły dopiero 21.02.1937 r. na co wpływ miały problemy z finansowaniem inwestycji, jak i rozpoczęta 17.07.1936 r. krwawa wojna domowa. Okręt, jeszcze przed zakończeniem przebudowy znalazł się pod kontrolą frankistów i podjął służbę w ich flocie niezwłocznie po zakończeniu robót stoczniowych. Krążownik-lotniskowiec operował na Morzu Śródziemnym najczęściej w asyście 2 – 3 niszczycieli, skupiając się na zwalczaniu żeglugi republikańskiej do i z portów czarnomorskich. W ramach tych operacji frankiści zdołali wytropić i przejąć w charakterze pryzów, 4 duże drobnicowce republikańskie oraz sowiecki transportowiec Siewastopol, przechwycony 18.01.1938 r. z ładunkiem broni dla rządu republikańskiego. Swoją użyteczność wykazał też Emperador Carlos V w bitwie u przylądka Palos, gdzie dane mu było w dniu 07.03.1938 r. pomścić utratę krążownika ciężkiego Baleares, gdy jeden ze współsprawców zatopienia, republikański niszczyciel Lepanto, został zniszczony przez samoloty operujące z krążownika. Okres DWS spędził okręt na Wyspach Kanaryjskich strzegąc zbrojnie neutralności Hiszpanii na tym obszarze. Po zakończeniu wojny służył jeszcze w charakterze szkolnego okrętu lotniczego oraz (ostatnie 4 lata) bazy okrętów podwodnych. W początkach 1948 r, na jego pokładzie odbyły się pierwsze eksperymentalne starty i lądowania śmigłowców: niemieckiego Focke-Achgelis Fa-223 Drache (zakupionego od Niemców jeszcze w połowie 1944 r.) i amerykańskiego Sikorsky R-4 (pozyskanego dyskrecjonalnie w początku 1947 r.). Okręt został skreślony ostatecznie z listy floty 31.12.1953 r. i przekazany na złomowanie do stoczni Vea Murguia w Kadyksie, tej samej, która budowała go od 04.03.1892 r. do 02.06.1897 r.

Teraz opis samej przebudowy.

Kadłub

Przeprofilowano górną część dziobnicy, pozostawiając bez zmian jej dolną, taranową część. Zlikwidowano istniejące kazamaty, montując nowe, o czym niżej. Dość istotnie zmieniono wewnętrzny podział kadłuba. Na tak przebudowanym kadłubie, nadbudowano hangar o wysokości całkowitej 4,27 i użytecznej 3,82 m.

Napęd

Istniejący usunięto w całości. W celu realizacji podwójnego założenia (1o - moc napędu 65-70 tys. KM, 2o możliwie maksymalne wykorzystanie opracowanych już rozwiązań), zastosowano dość nietypowy układ kotłowni. Mianowicie, zabudowano trzy równolegle usytuowane kotłownie, mieszczące po dwa, usytuowane jeden za drugim, kotły Yarrow, modelu identycznego do użytych na krążownikach typu Canarias. Dwa zestawy turbin parowych z przekładniami zostały – już całkiem standardowo – zamontowane w dwu równoległych maszynowniach.

Uzbrojenie

Zdemontowano całe dotychczasowe uzbrojenie (działa 280 mm, po ich remoncie i modernizacji, trafiły do artylerii nadbrzeżnej na Balearach). W to miejsce zainstalowano:

- 6xIx8"/50 (20,3 cm) Model 1924 Mark D, przy elewacji maksymalnej 30o donośność pociskami AP i HE 113,0 kg wynosi 24300 m;

- 4xIx12 cm/45 (4,7") Mark F, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 22,0 kg wynosi 20000 m, a przy elewacji maksymalnej 80o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 10700 m;

- 4xIIx3,7 cm/L83 (1,5") SK C/30, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE-T 0,742 kg wynosi 8500 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 6800 m;

- 4xIx2 cm/65 (0,79") C/30, przy elewacji 45o donośność pociskiem HEI 0,134 kg wynosi 4900 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 3700 m.

Działa 203 mm (identyczne do tych z typu Canarias) zamontowano w kazamatach, rozmieszczonych tak, aby uzyskać możliwie najlepsze kąty ostrzału, jednocześnie nie wpływając zbyt negatywnie na pojemność hangaru.

Okręt otrzymał całkowicie nowe niemieckie przyrządy celownicze i radionawigacyjne firm Carl Zeiss Jena i AEG – Telefunken.

W roku 1944, zamieniono 4xIx20 mm C/30 na 4xIVx20 mm C/38 oraz zamontowano radar FuMo 21.

Opancerzenie

Zdemontowano istniejący pokład pancerny 50 mm wraz ze skosami 165 mm. W to miejsce, zabudowano główny pokład pancerny ze skosami ze stali Kruppa o jednolitej grubości 50 mm.

Dodatkowo:

- zamontowano górny pokład pancerny (pod podłogą hangaru) o grubości 25 mm;

- zamontowano górny burtowy pas pancerny o grubości 25 mm;

- zamontowano opancerzenie ścian i stropu hangaru o grubości 25 mm;

- zamontowano grodzie ptorp o grubości 50 mm;

- zamontowano bąble ptorp o grubości 50 mm;

- zwiększono grubość głównego burtowego pasa pancernego z 50 do 75 mm.

Wykonując powyższe, częściowo wykorzystano stal pancerną ze zdemontowanego „starego” pokładu pancernego ze skosami.

Grupa lotnicza

W skład grupy lotniczej weszło 12 samolotów typu FIAT CR.32 wersji bis. W roku 1940 zostały one zastąpione przez model CR.42 o prędkości maksymalnej zwiększonej z 360 do 441 km/h i udźwigu bomb zwiększonym ze 100 do 200 kg.

Inne

Zostały – co oczywiste – całkowicie przebudowane nadbudówki, maszty i kominy.

W wyniku przebudowy:

- zanurzenie zmniejszyło się z 7,62 do 7,32 m;

- wyporność normalna wzrosła z 9090 do 10008 t;

- moc napędu wzrosła z 18500 do 67500 KM;

- prędkość maksymalna wzrosła z 20,0 do 28,23 w;

- zasięg wzrósł z 9600 Mm przy 11 w. do 11400 Mm przy 13 w.

Koszt modernizacji wyniósł 59,5% wartości porównywalnego okrętu nowego.

Na uwagę zasługują bardzo dobre właściwości morskie jednostki.

Sylwetka wygląda dość „ciężko”, ale jest to skutkiem stosunkowo niewielkiej długości kadłuba.

Emperador Carlos V, Spain light aircraft carrier laid down 1892, launched 1895, completed  1897, modernized 1937 (engine 1935)

 Displacement:

            8 642 t light; 9 012 t standard; 10 008 t normal; 10 804 t full load

 Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)

            (405,84 ft / 395,34 ft) x 66,93 ft (Bulges 76,77 ft) x (24,02 / 25,62 ft)

            (123,70 m / 120,50 m) x 20,40 m (Bulges 23,40 m)  x (7,32 / 7,81 m)

 Armament:

      6 - 7,99" / 203 mm 50,0 cal guns - 249,12lbs / 113,00kg shells, 150 per gun

              Breech loading guns in casemate mounts, 1924 Model

              4 x Single mounts on sides, evenly spread

                        4 hull mounts in casemates- Limited use in heavy seas

              2 x Single mounts on sides, aft deck centre

                        2 hull mounts in lower casemates- Limited use in heavy seas

      4 - 4,72" / 120 mm 45,0 cal guns - 48,50lbs / 22,00kg shells, 300 per gun

              Dual purpose guns in deck mounts, 1933 Model

              4 x Single mounts on sides, evenly spread

                        2 raised mounts

      8 - 1,46" / 37,0 mm 83,0 cal guns - 1,63lbs / 0,74kg shells, 1 500 per gun

              Anti-air guns in deck mounts, 1930 Model

              4 x Twin mounts on sides, evenly spread

                        4 hull mounts in casemates- Limited use in heavy seas

      4 - 0,79" / 20,0 mm 65,0 cal guns - 0,33lbs / 0,15kg shells, 3 000 per gun

              Anti-air guns in deck mounts, 1930 Model

              4 x Single mounts on sides, evenly spread

                        4 double raised mounts

      Weight of broadside 949 lbs / 430 kg

 Armour:

   - Belts:                     Width (max)    Length (avg)               Height (avg)

            Main:   2,95" / 75 mm 275,26 ft / 83,90 m     7,87 ft / 2,40 m

            Ends:   Unarmoured

            Upper: 0,98" / 25 mm 275,26 ft / 83,90 m     26,57 ft / 8,10 m

              Main Belt covers 107% of normal length

    - Torpedo Bulkhead - Additional damage containing bulkheads:

                        1,97" / 50 mm 275,26 ft / 83,90 m     25,59 ft / 7,80 m

            Beam between torpedo bulkheads 52,82 ft / 16,10 m

    - Hull Bulges:

                        1,97" / 50 mm 275,26 ft / 83,90 m     26,57 ft / 8,10 m

    - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)

            Main:   4,92" / 125 mm           2,95" / 75 mm                   -

            2nd:     0,98" / 25 mm       -                                  -

    - Protected deck - multiple decks:

            For and Aft decks: 3,94" / 100 mm

    - Conning towers: Forward 3,94" / 100 mm, Aft 0,00" / 0 mm

 Machinery:

            Oil fired boilers, steam turbines,

            Geared drive, 2 shafts, 67 500 shp / 50 355 Kw = 28,23 kts

            Range 11 400nm at 13,00 kts

            Bunker at max displacement = 1 792 tons

 Complement:

            499 - 650

 Cost:

            £0,398 million / $1,589 million

 Distribution of weights at normal displacement:

            Armament: 308 tons, 3,1%

               - Guns: 308 tons, 3,1%

            Armour: 2 866 tons, 28,6%

               - Belts: 582 tons, 5,8%

               - Torpedo bulkhead: 513 tons, 5,1%

               - Bulges: 533 tons, 5,3%

               - Armament: 127 tons, 1,3%

               - Armour Deck: 1 072 tons, 10,7%

               - Conning Tower: 39 tons, 0,4%

            Machinery: 1 918 tons, 19,2%

            Hull, fittings & equipment: 3 285 tons, 32,8%

            Fuel, ammunition & stores: 1 366 tons, 13,6%

            Miscellaneous weights: 265 tons, 2,6%

               - Hull below water: 223 tons

               - Hull above water: 2 tons

               - On freeboard deck: 40 tons

 Overall survivability and seakeeping ability:

            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):

              19 578 lbs / 8 880 Kg = 64,4 x 8,0 " / 203 mm shells or 2,6 torpedoes

            Stability (Unstable if below 1.00): 1,47

            Metacentric height 5,3 ft / 1,6 m

            Roll period: 14,0 seconds

            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 85 %

                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,10

            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,30

 Hull form characteristics:

            Hull has low forecastle, low quarterdeck ,

              a ram bow and a cruiser stern

            Block coefficient (normal/deep): 0,481 / 0,486

            Length to Beam Ratio: 5,15 : 1

            'Natural speed' for length: 19,88 kts

            Power going to wave formation at top speed: 68 %

            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 65

            Bow angle (Positive = bow angles forward): 6,00 degrees

            Stern overhang: 2,62 ft / 0,80 m

            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):

                                               Fore end,        Aft end

               - Forecastle:            17,00%,  19,03 ft / 5,80 m,  17,39 ft / 5,30 m

               - Forward deck:       34,50%,  28,87 ft / 8,80 m,  28,87 ft / 8,80 m

               - Aft deck:    34,50%,  28,87 ft / 8,80 m,  28,87 ft / 8,80 m

               - Quarter deck:        14,00%,  16,40 ft / 5,00 m,  16,40 ft / 5,00 m

               - Average freeboard:                      25,29 ft / 7,71 m

            Ship tends to be wet forward

 Ship space, strength and comments:

            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 95,4%

                        - Above water (accommodation/working, high = better): 190,9%

            Waterplane Area: 17 324 Square feet or 1 609 Square metres

            Displacement factor (Displacement / loading): 127%

            Structure weight / hull surface area: 110 lbs/sq ft or 538 Kg/sq metre

            Hull strength (Relative):

                        - Cross-sectional: 0,84

                        - Longitudinal: 4,89

                        - Overall: 1,01

            Adequate machinery, storage, compartmentation space

            Excellent accommodation and workspace room

            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform

            Good seaboat, rides out heavy weather easily

 1 x catapult

 12 x FIAT CR.32