poniedziałek, 30 grudnia 2024

FLOTA KOLUMBIJSKA – WCZORAJ, DZIŚ I JUTRO

FLOTA KOLUMBIJSKA – WCZORAJ, DZIŚ I JUTRO

Wczoraj

Pierwszym okrętem floty Kolumbijskiej był 300-tonowy, uzbrojony, drewniany, żaglowy szkuner o handlowej proweniencji. Z kolei, pierwszym okrętem wojennym z prawdziwego zdarzenia była parowo-żaglowa, drewniana, 34-działowa fregata bateryjna Apurimac (1850). Jednostka ta wykazała się znaczną długowiecznością; zdeklasowana w roku 1890 do transportowca wojska, dotrwała aż do roku 1915. W drugiej połowie XIX w. flota Kolumbijska składała się z kilku kanonierek parowych i parowo-żaglowych. W roku 1888 pojawił się pierwszy, choć mały i nieopancerzony krążownik Lima. W latach 1902-13, marynarkę zasiliło kilka nowych, stosunkowo wartościowych okrętów: dwa krążowniki pancernopokładowe, kanonierka, niszczyciel i dwa okręty podwodne.
W ostatnim dziesięcioleciu ubyło ze stanu floty Federacji aż 8 jednostek: trzy kanonierki, dwa awiza, dwa okręty podwodne i wspomniany wyżej Apurimac. Największą stratą było wycofanie dwu stosunkowo nowych, zbudowanych we Francji okrętów podwodnych Ferré i Palacios (budowa 1912-13, kasacja 1919). Niewłaściwa ich eksploatacja spowodowała prawie całkowite zużycie baterii akumulatorów, a także innych mechanizmów. Ponieważ Francja była ówcześnie uwikłana w zmagania IWS, nie udało się do roku 1918 pozyskać nowych baterii i części zamiennych, a okręty – niewątpliwie pochopnie i przedwcześnie – skasowano.

Dziś

Aktualny stan floty kolumbijskiej (bez jednostek rzecznych) przedstawia się następująco:

Klasa

Typ

Ilość

Nazwa

Rok budowy

Wyporność normalna

Moc maszyn

Prędk.

Zasięg

Artyleria

Wyrz. torp.

Wbg

Min

Samol.

Opanc. max

[t]

[KM]

[w]

[Mm/w]

I

II

III

IV

V

[mm]

CL

Lima

1

Lima

1888

1 700

1 800

16,2

4500/10

2x152

3x47

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

Almirante Grau

2

Almirante Grau

1907

3 100

14 000

24,0

3300/10

2x152

8x76,2

6x57

2x37

 -

2x450

 -

 -

 -

38

Coronel Bolognesi

1907

DD

Teniente Rodríguez

1

Teniente Rodríguez

1911

490

8 600

28,0

1200/10

6x65

 -

 -

 -

 -

3x450

 -

 -

 -

 -

TB

Tungurahua

1

Tungurahua

1890

56

900

19,7

350/12

1x37

 -

 -

 -

 -

1x356

 -

 -

 -

 -

GB

Miranda

1

Miranda

1895

200

315

10,0

850/8

4x57

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

Libertador Bolívar

1

Libertador Bolívar

1896

800

4 500

21,5

2400/10

2x120

4x47

 -

 -

 -

3x450

 -

 -

 -

25

Almirante Lezo

1

Almirante Lezo

1902

1 200

2 500

18,0

2500/10

2x120

4x37

 -

 -

 -

4x356

 -

 -

 -

 -

TS

Mariscal Sucre

1

Mariscal Sucre

1887

1 030

1 900

14,2

2640/10

2x102

2x57

6x47

2x37

 -

 -

 -

 -

 -

 -

Są to bardzo skromne aktywa, szczególnie w porównaniu z flotą chilijską. Liczy ona w roku 1919: 2 pancerniki, 2 krążowniki pancerne, 3 krążowniki pancernopokładowe, 9 niszczycieli, 7 torpedowców, 6 okrętów podwodnych, 1 patrolowiec i 1 krążownik szkolny.

Obecne rozlokowanie floty morskiej wygląda tak, że kanonierki Miranda i Almirante Lezo stacjonują w portach Morza Karaibskiego, a pozostałe jednostki w bazach na Pacyfiku.
Poniżej zestawienie jednostek rzecznych.

Klasa

Typ

Ilość

Nazwa

Rok budowy

Wyporność normalna

Moc maszyn

Prędk.

Zasięg

Artyleria

Min

Opanc. max

[t]

[KM]

[w]

[Mm/w]

I

II

III

IV

[mm]

RGB

General Pinzón

1

General Pinzón

1881

740

 ?

13,0

3x37

 -

 -

 -

 -

 -

Esperanza

2

General Nerín

1895

400

430

15,0

3x37

 -

 -

 -

 -

 -

Esperanza

1897

Chercinto

1

Chercinto

1896

643

400

12,0

?

3x37

 -

 -

 -

 -

 -

Iquitos

1

Iquitos

1896

50

 ?

7,5

1x47

2x7,7

 -

 -

 -

 -

América

1

América

1904

240

350

14,0

4x47

2x7,7

 -

 -

 -

 -

RC

No 1

4

No 1

1913

20

160

12,0

2400/10

1x37

 -

 -

 -

 -

 -

No 2

1913

No 3

1913

No 4

1913

Flota „trzcin i szuwarów” też nie wygląda imponująco, ale dzięki własnemu zapleczu stoczni rzecznych, stan ten będzie można dość szybko poprawić.

Prawie wszystkie jednostki rzeczne bazują na znajdującym się w granicach Federacji odcinku Amazonki oraz jej dopływach. Tylko dwa kutry typu No 1 operują na rzece Magdalena.
Artyleria nadbrzeżna nieliczna i przestarzała. Są to: 2 działa kalibru 152/26 mm M1879, 6 dział 139/30 mm M1884, 2 działa 100/26 mm M1881 i 10 działek rewolwerowych 37/20 mm M1885.
Lotnictwo morskie tylko symboliczne; składa się z: 1 pływakowego wodnosamolotu rozpoznawczo-torpedowo-bombowego Short Type 184, 1 rozpoznawczej łodzi latającej FBA Type A i 2 pływakowych wodnosamolotów rozpoznawczych Friedrichshafen FF.33l.
Piechota morska, jako osobny rodzaj wojsk, nie istnieje.
Infrastruktura portowa jest – przy obecnej wielkości floty – więcej niż wystarczająca. Obejmuje ona duże bazy MW w Callao i Cartagenie, średnie w Panamie, La Guaira, Puerto Cabello i Talara oraz małe w Cumanie, Buenaventurze, Baranquilli, Guayaquil i Ilo. Stoczni bezpośrednio podległych federalnej MW brak.

Jutro
Zadania floty
Dla komponentu morskiego floty wyznaczono następujące zadania (kolejność wg ważności zadania:
na Pacyfiku:
1.     obrona wybrzeża własnego,
2.      ochrona żeglugi własnej,
3.      wsparcie wojsk lądowych działających w pasie przybrzeżnym,
4.      zwalczanie żeglugi wroga,
5.      zwalczanie piractwa i kontrabandy;
na Morzu Karaibskim:
6.     obrona wybrzeża własnego,
7.     ochrona żeglugi własnej,
8.     zwalczanie piractwa i kontrabandy.
Oczywiście, zadania nr 1, 2, 3, 4, 6 i 7 będą wykonywane tylko w czasie wojny.
Może dziwić, że wśród ww. zadań nie ma zwalczania nieprzyjacielskiej floty. Niestety, stosunek sił pomiędzy flotami możliwych wrogów, czyli Chile i Brazylii, a flotą kolumbijską jest taki, że nawiązanie w miarę równorzędnej walki jest po prostu niemożliwe. Jeżeli rozwój floty Federacji będzie przebiegał pomyślnie, zadanie takie zostanie do listy dodane.
Dla komponentu rzecznego zadania wyglądają tak: 
1.     patrolowanie rzek i jezior,
2.     wsparcie wojsk lądowych działających w pasie przybrzeżnym,
3.     zwalczanie jednostek wroga,
4.     zwalczanie piractwa i kontrabandy.
Plany rozwoju
Na lata 1919-25, planuje się pozyskanie i wprowadzenie do służby następujących okrętów morskich:
- dwa pancerniki obrony wybrzeża,
- jeden krążownik pancerny,
- sześć niszczycieli,
- dwa okręty podwodne,
- dwie kanonierki,
- jeden okręt minowy,
- trzy patrolowce,
- trzy kutry patrolowe,
- nieokreśloną bliżej liczbę innych okrętów, jeżeli nadarzy się szczególnie korzystna okazja zakupu.
Zakłada się trzy drogi pozyskania okrętów:
- budowa w stoczniach własnych,
- budowa w stoczniach obcych,
- zakup używanych okrętów po preferencyjnych cenach, lub zgoła gratis.
Przewiduje się także modernizację/przebudowę niektórych już posiadanych jednostek. Jednostki te, a także część pozostałych, będzie przezbrojona, celem ujednolicenia uzbrojenia.
Jeśli chodzi o komponent rzeczny, to w ww. latach, planuje się wprowadzenie do służby:
- dwu monitorów rzecznych,
- pięciu kanonierek,
- dziesięciu kutrów.
Zakłada się, że wszystkie te jednostki powstaną w stoczniach krajowych.
Planuje się także rozbudowę artylerii nadbrzeżnej. Nie będzie to rozbudowa zbyt imponująca, bardzo długa linia wybrzeży oraz brak własnych wytwórni artylerii, umożliwią instalację baterii nadbrzeżnych tylko w niewielu kluczowych punktach.
Nie zapomniano także o stosunkowo nowej broni, czyli lotnictwie morskim. W latach 1919-25, zamierza się dokonać zakupu łącznie 20-30 hydroplanów rozpoznawczych i rozpoznawczo-torpedowo-bombowych.
Tworzenia oddziałów piechoty morskiej, w najbliższej przyszłości się nie przewiduje.
W zakresie infrastruktury lądowej, zamierza się w najbliższych sześciu latach rozpocząć budowę, podporządkowanych Admiralicji Federalnej, stoczni morskich; jednej większej w Callao (jednostki do 180 m długości, rozpoczęcie 1920, zakończenie I etapu 1923, II etapu 1925) oraz mniejszych w La Guaira, Buonaventura, Cartagena i Guayaquil. Planuje się również rozbudowę i modernizację istniejących baz marynarki.
To tyle, co do planu na lata 1919-25. Nowy plan, obejmujący lata 1926-35, zostanie opracowany i przedstawiony w swoim czasie.