FLOTA KOLUMBIJSKA – WCZORAJ, DZIŚ I JUTRO
Wczoraj
Dziś
Klasa Typ Ilość Nazwa Rok budowy Wyporność normalna Moc maszyn Prędk. Zasięg Artyleria Wyrz. torp. Wbg Min Samol. Opanc. max [t] [KM] [w] [Mm/w] I II III IV V [mm] CL Lima 1 Lima 1888 1 700 1 800 16,2 4500/10 2x152 3x47 - - - - - - - - Almirante Grau 2 Almirante Grau 1907 3 100 14 000 24,0 3300/10 2x152 8x76,2 6x57 2x37 - 2x450 - - - 38 Coronel Bolognesi 1907 DD Teniente Rodríguez 1 Teniente Rodríguez 1911 490 8 600 28,0 1200/10 6x65 - - - - 3x450 - - - - TB Tungurahua 1 Tungurahua 1890 56 900 19,7 350/12 1x37 - - - - 1x356 - - - - GB Miranda 1 Miranda 1895 200 315 10,0 850/8 4x57 - - - - - - - - - Libertador Bolívar 1 Libertador Bolívar 1896 800 4 500 21,5 2400/10 2x120 4x47 - - - 3x450 - - - 25 Almirante Lezo 1 Almirante Lezo 1902 1 200 2 500 18,0 2500/10 2x120 4x37 - - - 4x356 - - - - TS Mariscal Sucre 1 Mariscal Sucre 1887 1 030 1 900 14,2 2640/10 2x102 2x57 6x47 2x37 - - - - - -
Są
to bardzo skromne aktywa, szczególnie w porównaniu z flotą chilijską. Liczy ona
w roku 1919: 2 pancerniki, 2 krążowniki pancerne, 3 krążowniki
pancernopokładowe, 9 niszczycieli, 7 torpedowców, 6 okrętów podwodnych, 1
patrolowiec i 1 krążownik szkolny.
Klasa |
Typ |
Ilość |
Nazwa |
Rok budowy |
Wyporność normalna |
Moc maszyn |
Prędk. |
Zasięg |
Artyleria |
Min |
Opanc. max |
|||
[t] |
[KM] |
[w] |
[Mm/w] |
I |
II |
III |
IV |
[mm] |
||||||
RGB |
General Pinzón |
1 |
General Pinzón |
1881 |
740 |
? |
13,0 |
? |
3x37 |
- |
- |
- |
- |
- |
Esperanza |
2 |
General Nerín |
1895 |
400 |
430 |
15,0 |
? |
3x37 |
- |
- |
- |
- |
- |
|
Esperanza |
1897 |
|||||||||||||
Chercinto |
1 |
Chercinto |
1896 |
643 |
400 |
12,0 |
? |
3x37 |
- |
- |
- |
- |
- |
|
Iquitos |
1 |
Iquitos |
1896 |
50 |
? |
7,5 |
? |
1x47 |
2x7,7 |
- |
- |
- |
- |
|
América |
1 |
América |
1904 |
240 |
350 |
14,0 |
? |
4x47 |
2x7,7 |
- |
- |
- |
- |
|
RC |
No 1 |
4 |
No 1 |
1913 |
20 |
160 |
12,0 |
2400/10 |
1x37 |
- |
- |
- |
- |
- |
No 2 |
1913 |
|||||||||||||
No 3 |
1913 |
|||||||||||||
No 4 |
1913 |
Flota
„trzcin i szuwarów” też nie wygląda imponująco, ale dzięki własnemu zapleczu
stoczni rzecznych, stan ten będzie można dość szybko poprawić.
Dlaczego planowane pancerniki obrony wybrzeża, skoro lokalizacja pokazuje, że owszem, mogą być tak uzbrojone, ale żeglugowo powinny być okrętami pełnomorskimi, karol flibustier
OdpowiedzUsuńJak już opracuję ich projekt, może się okazać, że słuszniej będzie je zaliczyć do pancerników "II klasy"
UsuńJKS
Ciekawe, ambitne i jednocześnie - w moim odczuciu - realistyczne plany. Tradycyjnie najbardziej interesują mnie modernizacje posiadanych już jednostek. Mam opracowane następujące okręty:
OdpowiedzUsuń- kanonierka "Cartagena" (oryginalnie kolumbijska),
- krążowniki "Almirante Grau" & "Coronel Bolognesi" i "Lima" (oryginalnie peruwiańskie),
- niszczyciel "Teniente Rodriguez" (jw.),
- kanonierka "Mariscal Sucre" (oryginalnie wenezuelska).
W razie potrzeby służę udostępnieniem konceptów.
ŁK
Dziękuję za propozycję; być może skorzystam, zastrzegam sobie jednak możliwość wprowadzenia zmian w Twoich projektach.
UsuńJKS
"...W drugiej połowie XIX w. flota Kolumbijska składała się z kilku kanonierek parowych i parowo-żaglowych.." dziwi mnie pominiecie epizodu wojny "o Pacyfik" z Chile w latach 1879-1884. Flota Peruwiańska odegrała w niej istotna rolę - aż do utraty pierw fregaty Independencia, a potem monitora/pancernika Huascar. W tym scenariuszu flota Kolumbijska powinna być silniejsza (dużo silniejsza?). Wręcz jeśli by była dostatecznie silna, to pewni w ogóle nie doszło do wojny i przechwycenia (kosztem Boliwii i Peru) przez Chile cennych obszarów na wybrzeżu Pacyfiku. tym nie mniej w historii floty Kolumbijskiej te zdarzenia powinny pozostawić ślad (a nie tylko pamięć o osobie admirała Grau).
OdpowiedzUsuńDruga sprawa to flota Chile - o jakich dwóch pancernikach mowa? Bo drednot był tylko jeden.
H_Babbock.
Nie pisałem o wojnie z Chile, aby nie przepisywać realnej historii, chyba jednak powinienem o niej wspomnieć.
UsuńMiałem na myśli okręty: "Capitán Prat" 1893 i "Almirante Latorre" 1915. U mnie, ten drugi trafił do floty Chile rok wcześniej, niż w rzeczywistości. Pierwszy jest faktycznie wielkości krążownika pancernego, ale był klasyfikowany jako pancernik.
JKS
W zestawieniu okrętów brakuje mi kanonierki torpedowej "Bolívar" (ex-hiszpańskiej "Galicia") z 1894 r., zakupionej realnie przez flotę Wenezueli w 1898 r. Nazwa raczej do wymiany wobec istnienia równolegle okrętu "Libertador Bolivar".
OdpowiedzUsuńŁK