piątek, 12 kwietnia 2024

Niderlandzki kuter artyleryjski typu G1 1938-1940 (16 jednostek)

Niderlandzki kuter artyleryjski typu G1 1938-1940 (16 jednostek)

Pierwsze w niderlandzkiej flocie okręty tej klasy (podklasy). Są to, jak dotychczas, najszybsze okręty niderlandzkiej MW. Wejdą w skład już istniejących i dopiero planowanych dywizjonów kutrów torpedowych, stanowiąc niejako ich przewodniki. Dywizjony takie, etatowo składać się więc będą z czterech kutrów torpedowych i jednego artyleryjskiego.
Głównym zadaniem prezentowanych kutrów będzie zwalczanie nieprzyjacielskich oraz wsparcie ogniowe własnych kutrów torpedowych. W założeniu, szczególną rolę mają odgrywać podczas ataków torpedowych własnych kutrów. Idąc na czele dywizjonu i prowadząc intensywny ogień, mają demoralizować nieosłonięte obsady broni małokalibrowej na okrętach wroga oraz ściągać na siebie uwagę i ogień przeciwnika, celem ułatwienia własnym kutrom torpedowym wyjścia na pozycje strzału torpedowego.
Osiem kutrów tego typu zbuduje stocznia Willemsoord Werf w Den Helder, jeden stocznia Curaçao Droogdok Maatschappij w Willemstad i siedem stocznia Tanjung Priok Droogdok w Batawii. W takiej samej proporcji będą przydzielone do dowództw obszarów Metropolii, Indii Zachodnich i Indii Wschodnich.
Opis techniczny okrętu.
Kadłub
Raczej typowy dla większych, szybkich kutrów.
Napęd
Silniki diesla DAF, dwa po 1500 KM i jeden 1200 KM.
Zastosowano do prędkości współczynnik zwiększający 1,55, wyliczony na podstawie realnych jednostek tej klasy.
Uzbrojenie
Kutry zostały uzbrojone w:
- 1x1x40/43 Bofors P1932, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE-T 0,93 kg wynosi 9980 m, a przy elewacji maksymalnej 90o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 4460 m;
1xIIx25/64 Bofors/Wilton-Fijenoord P1931, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,25 kg wynosi 5400 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 3240 m;
-  2xIx13,2/78 FN P1919, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,05 kg wynosi 7000 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność tym samym pociskiem wynosi 4080 m.
Inne
Na okręcikach zainstalowano dwie radiostacje krótkiego zasięgu oraz radionamiernik.

G1, Netherlands motor gun boat laid down 1938, launched 1938, completed 1938 (engine 1938)

Displacement:
            63 t light; 66 t standard; 74 t normal; 80 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (113,12 ft / 110,24 ft) x 18,37 ft x (4,27 / 4,45 ft)
            (34,48 m / 33,60 m) x 5,60 m  x (1,30 / 1,36 m)

Armament:
      1 - 1,57" / 40,0 mm 43,0 cal gun - 2,05lbs / 0,93kg shells, 500 per gun
              Anti-air gun in deck mount, 1932 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck aft
      2 - 0,98" / 25,0 mm 64,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 1 000 per gun
               Anti-air gun in deck mount, 1931 Model
              1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
      2 - 0,52" / 13,2 mm 78,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 2 000 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1919 Model
              2 x Single mounts on sides, forward deck centre
      Weight of broadside 3 lbs / 2 kg

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 3 shafts, 4 200 shp / 3 133 Kw = 40,94 kts
            Range 400nm at 20,00 kts
            Bunker normal = 8 tons, at max displacement = 14 tons
              Caution: Delicate, lightweight machinery

Complement:
            12 - 16

Cost:
            £0,047 million / $0,190 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 1 tons, 1,3%
               - Guns: 1 tons, 1,3%
            Machinery: 42 tons, 56,6%
            Hull, fittings & equipment: 20 tons, 27,4%
            Fuel, ammunition & stores: 11 tons, 14,7%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              6 lbs / 3 Kg = 3,0 x 1,6 " / 40 mm shells or 0,1 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,27
            Metacentric height 0,6 ft / 0,2 m
            Roll period: 9,9 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 38 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,02
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 0,29

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and a cruiser stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,300 / 0,312
            Length to Beam Ratio: 6,00 : 1
            'Natural speed' for length: 10,50 kts
            Power going to wave formation at top speed: 81 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 100
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 18,70 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                   Fore end,            Aft end
               - Forecastle:            22,00%,  8,53 ft / 2,60 m,  7,55 ft / 2,30 m
               - Forward deck:       18,00%,  7,55 ft / 2,30 m,  6,89 ft / 2,10 m
               - Aft deck:                50,00%,  6,89 ft / 2,10 m,  6,56 ft / 2,00 m
               - Quarter deck:        10,00%,  6,56 ft / 2,00 m,  6,56 ft / 2,00 m
               - Average freeboard:                      7,06 ft / 2,15 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 188,4%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 129,5%
            Waterplane Area: 1 190 Square feet or 111 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 32%
            Structure weight / hull surface area: 11 lbs/sq ft or 52 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,28
                        - Longitudinal: 3,01
                        - Overall: 0,36
            Cramped machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Caution: Lacks seaworthiness - very limited seakeeping ability

G1 - G6 (1938)
G7 - G12 (1939)
G13 - G16 (1940)