piątek, 12 kwietnia 2024

Niderlandzki kuter artyleryjski typu G1 1938-1940 (16 jednostek)

Niderlandzki kuter artyleryjski typu G1 1938-1940 (16 jednostek)

Pierwsze w niderlandzkiej flocie okręty tej klasy (podklasy). Są to, jak dotychczas, najszybsze okręty niderlandzkiej MW. Wejdą w skład już istniejących i dopiero planowanych dywizjonów kutrów torpedowych, stanowiąc niejako ich przewodniki. Dywizjony takie, etatowo składać się więc będą z czterech kutrów torpedowych i jednego artyleryjskiego.
Głównym zadaniem prezentowanych kutrów będzie zwalczanie nieprzyjacielskich oraz wsparcie ogniowe własnych kutrów torpedowych. W założeniu, szczególną rolę mają odgrywać podczas ataków torpedowych własnych kutrów. Idąc na czele dywizjonu i prowadząc intensywny ogień, mają demoralizować nieosłonięte obsady broni małokalibrowej na okrętach wroga oraz ściągać na siebie uwagę i ogień przeciwnika, celem ułatwienia własnym kutrom torpedowym wyjścia na pozycje strzału torpedowego.
Osiem kutrów tego typu zbuduje stocznia Willemsoord Werf w Den Helder, jeden stocznia Curaçao Droogdok Maatschappij w Willemstad i siedem stocznia Tanjung Priok Droogdok w Batawii. W takiej samej proporcji będą przydzielone do dowództw obszarów Metropolii, Indii Zachodnich i Indii Wschodnich.
Opis techniczny okrętu.
Kadłub
Raczej typowy dla większych, szybkich kutrów.
Napęd
Silniki diesla DAF, dwa po 1500 KM i jeden 1200 KM.
Zastosowano do prędkości współczynnik zwiększający 1,55, wyliczony na podstawie realnych jednostek tej klasy.
Uzbrojenie
Kutry zostały uzbrojone w:
- 1x1x40/43 Bofors P1932, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE-T 0,93 kg wynosi 9980 m, a przy elewacji maksymalnej 90o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 4460 m;
1xIIx25/64 Bofors/Wilton-Fijenoord P1931, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,25 kg wynosi 5400 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 3240 m;
-  2xIx13,2/78 FN P1919, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,05 kg wynosi 7000 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność tym samym pociskiem wynosi 4080 m.
Inne
Na okręcikach zainstalowano dwie radiostacje krótkiego zasięgu oraz radionamiernik.

G1, Netherlands motor gun boat laid down 1938, launched 1938, completed 1938 (engine 1938)

Displacement:
            63 t light; 66 t standard; 74 t normal; 80 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (113,12 ft / 110,24 ft) x 18,37 ft x (4,27 / 4,45 ft)
            (34,48 m / 33,60 m) x 5,60 m  x (1,30 / 1,36 m)

Armament:
      1 - 1,57" / 40,0 mm 43,0 cal gun - 2,05lbs / 0,93kg shells, 500 per gun
              Anti-air gun in deck mount, 1932 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck aft
      2 - 0,98" / 25,0 mm 64,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 1 000 per gun
               Anti-air gun in deck mount, 1931 Model
              1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
      2 - 0,52" / 13,2 mm 78,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 2 000 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1919 Model
              2 x Single mounts on sides, forward deck centre
      Weight of broadside 3 lbs / 2 kg

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 3 shafts, 4 200 shp / 3 133 Kw = 40,94 kts
            Range 400nm at 20,00 kts
            Bunker normal = 8 tons, at max displacement = 14 tons
              Caution: Delicate, lightweight machinery

Complement:
            12 - 16

Cost:
            £0,047 million / $0,190 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 1 tons, 1,3%
               - Guns: 1 tons, 1,3%
            Machinery: 42 tons, 56,6%
            Hull, fittings & equipment: 20 tons, 27,4%
            Fuel, ammunition & stores: 11 tons, 14,7%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              6 lbs / 3 Kg = 3,0 x 1,6 " / 40 mm shells or 0,1 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,27
            Metacentric height 0,6 ft / 0,2 m
            Roll period: 9,9 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 38 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,02
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 0,29

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and a cruiser stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,300 / 0,312
            Length to Beam Ratio: 6,00 : 1
            'Natural speed' for length: 10,50 kts
            Power going to wave formation at top speed: 81 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 100
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 18,70 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                   Fore end,            Aft end
               - Forecastle:            22,00%,  8,53 ft / 2,60 m,  7,55 ft / 2,30 m
               - Forward deck:       18,00%,  7,55 ft / 2,30 m,  6,89 ft / 2,10 m
               - Aft deck:                50,00%,  6,89 ft / 2,10 m,  6,56 ft / 2,00 m
               - Quarter deck:        10,00%,  6,56 ft / 2,00 m,  6,56 ft / 2,00 m
               - Average freeboard:                      7,06 ft / 2,15 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 188,4%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 129,5%
            Waterplane Area: 1 190 Square feet or 111 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 32%
            Structure weight / hull surface area: 11 lbs/sq ft or 52 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,28
                        - Longitudinal: 3,01
                        - Overall: 0,36
            Cramped machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Caution: Lacks seaworthiness - very limited seakeeping ability

G1 - G6 (1938)
G7 - G12 (1939)
G13 - G16 (1940)

12 komentarzy:

  1. Małe i szybkie kanonierki motorowe zawsze podobały mi się, choć temat - jako taki - nie wzbudza raczej większych emocji. Osobiście wolałbym drugie działko 40 mm zamiast podwójnego 25 mm.
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest to pierwszy niderlandzki okręt tej klasy, a więc niejako eksperymentalny. Praktyka - szczególnie bojowa - wskaże, który kaliber sprawdza się tu lepiej.

      JKS

      Usuń
    2. Oczywiście! Każde z rozwiązań ma swoje zalety i wady. Twoja propozycja to większa gęstość ognia. Moja to zdecydowanie większa siła rażenia pojedynczego pocisku. W przypadku głównego zadania tych okrętów, jakim jest zwalczanie ścigaczy torpedowych wroga, trudno mi jednoznacznie wskazać optymalne rozwiązanie...
      ŁK

      Usuń
  2. Jeśli mam być szczery to założenie, że 1 kuter artyleryjski będzie przypadał na 4 torpedowe, uważam za błędne. Kutry artyleryjskie nie powinny przewodzić torpedowym, ale stanowić ich eskortę i ułatwiać atak przez zrobienie zamieszania w formacji wroga jeszcze przed wystrzeleniem torped, a później osłaniać odwrót po ataku. Uważam również, że kutrów artyleryjskich powinno być więcej o tyle, żeby można było np. w HIW utworzyć kilka zespołów uderzeniowych bez wiązania ich kutrami torpedowymi.
    Co do samego projektu G1 to moim głównym zarzutem jest brak możliwości prowadzenia ognia z działka 40 mm przez dziób kutra. Po co stawiać na pokładzie działko 40 mm, jeśli i tak nie można wykorzystać jego głównego atutu ? Trochę śmiesznie wygląda to, gdy uświadomimy sobie, że działka 25 mm posiadają poziomy kąt ostrzału ~270 stopni, km-y mają po 180 stopni, a główne uzbrojenie tylko ~60 stopni na każdą burtę. Mówiąc najdelikatniej mamy kichę... Wymagana jest - według mnie - tak na dzień dobry zamiana miejsc na pokładzie działka 40 mm i pomostu .
    Sorry, ale tak to widzę.
    Peperon

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W niderlandzkiej MW docenia się elastyczność dowodzenia. To, że organizacyjnie jeden MGB przypada na cztery MTB, nie wyklucza innych konfiguracji, tworzonych wg aktualnych potrzeb i uwarunkowań. Np. składającą się z trzech dywizjonów flotyllę, można podzielić na grupę torpedową (12 jednostek) i artyleryjską (3 jednostki). Piszesz o stworzeniu z MGB kilku samodzielnych zespołów uderzeniowych w obszarze Indii Wschodnich. Wymagałoby to posiadania tylko na tym obszarze co najmniej kilkunastu jednostek tej klasy (czyli wszystkich zaprojektowanych). Po pierwsze, co z innymi obszarami, a po drugie, na co miałyby te zespoły uderzać?
      Działka 40 mm już przy podniesieniu circa 15 st., mają sektor ostrzału ok. +/- 150 st, nie jest więc tak źle. Nie znam realnych MGB/MTB z pomostem na śródokręciu.

      JKS

      Usuń
    2. Wydaje mi się, że postulat usytuowania działka 40 mm na dziobie jest słuszny, ale pod warunkiem prowadzenia walki na umiarkowanych prędkościach, nie przekraczających ~ 20 węzłów. Walka manewrowa na prędkości maksymalnej zapewni z pewnością większą skuteczność ognia przy zaproponowanej przez Autora konfiguracji uzbrojenia, czyli z artylerią główną na śródokręciu.
      ŁK

      Usuń
    3. Dokładnie tak, kolego ŁK. Przy dużych prędkościach, kiedy kadłub jest w stanie ślizgu, stanowisko dziobowe byłoby praktycznie z walki wyłączone, a niepotrzebnie obciążałoby dziób. Z kolei duże obciążenie dziobu, utrudniałoby wejście w ślizg, co uniemożliwiałoby osiągnięcie dużej prędkości, co... itd.

      JKS

      Usuń
    4. I z tego powodu nasz S-7 miał na dziobie działko 57 mm...
      Peperon

      Usuń
    5. Nie zależało to czasem od specyfiki konstrukcji kadłuba? Te okręty niderlandzkie są zapewne "pochodną" niemieckich schnellbootów.
      ŁK

      Usuń
    6. Nie jest to wprawdzie proste naśladownictwo, ale rzeczywiście konstrukcja niderlandzkich kutrów bardziej przypomina Schnellbooty, niż kutry brytyjskie.

      JKS

      Usuń
    7. @ŁK. Nie wiem, czy specyfika konstrukcji wpływała na różnicę w uzbrojeniu okrętu. Muszę jednak wspomnieć, że S-7 był znacznie mniejszy od prezentowanego tu projektu.
      Peperon

      Usuń
    8. Również niemieckie schnellbooty były w realu największymi ze ścigaczy torpedowych okresu DWS. Różnica w konstrukcji kadłubów, w porównaniu do okrętów brytyjskich, jest niewątpliwa.
      ŁK

      Usuń