poniedziałek, 15 kwietnia 2024

BIULETYN INFORMACYJNY NR 35/1/1938

                BIULETYN INFORMACYJNY NR 35/1/1938

Okręty

Oddane zostały do służby:
- trzy kutry artyleryjskie typu G1 (post z dnia 12.04.2024),
- transportowiec wojska typu Azië,
- trzy okręty podwodne typu KXIV,
- sześć kutrów torpedowych typu T33,
- trzy kutry patrolowe typu P25.
Częściowo przezbrojono patrolowce typu Bellatrix, zastępując stanowisko IIx13,2 mm działkiem Ix40 mm.
Z powodu silnego zużycia oraz nieodpowiadaniu wymogom współczesnego pola walki, wycofano ze służby i oddano na złom:
- trzy torpedowce typu G13 (1914),
- jeden okręt podwodny typu KI (1914).
Rozpoczęto budowę:
- dwu trałowców typu Tugela,
- dwu kanonierek typu Frigg,
- trzech niszczycieli typu De Jonge.
W budowie pozostają:
- dwa pancerniki typu Holland,
- dwa lekkie lotniskowce typu Albatros,
- dwa okręty hydrograficzne typu Van Diemen,
- okręt baza nurków typu Duiker,
- sześć okrętów podwodnych typu O17,
- 13 kutrów artyleryjskich typu G1,
- sześć kutrów torpedowych typu T33.
Z uwagi na mające nastąpić niebawem wodowanie lotniskowca Albatros, zmieniono nazwę patrolowca (i całego typu) Albatros na Cassiopeia.
Aktualnie, w skład MW Niderlandów wchodzą następujące okręty:
- 2 krążowniki liniowe,
- 5 pancerników obrony wybrzeża,
- 3 krążowniki ciężkie,
- 6 krążowników lekkich,
- 28 niszczycieli,
- 16 torpedowców,
- 29 okrętów podwodnych,
- 19 kanonierek,
- 12 patrolowców,
- 33 kutry patrolowe,
- 4 eskortowce,
- 6 ścigaczy okrętów podwodnych,
- 49 kutrów torpedowych,
- 3 kutry artyleryjskie,
- 10 stawiaczy min,
- 20 trałowców,
- 28 kutrów trałowych,
- 3 transportowce wodnosamolotów,
- 3 transportowce wojska,
- 2 zaopatrzeniowce,
- 3 zbiornikowce floty,
- 2 okręty bazy,
- 3 okręty hydrograficzne,
- 2 okręty warsztatowe,
- 3 holowniki pełnomorskie,
- 2 okręty szkolne.

Uzbrojenie

Zakończyły się negocjacje z zakładami Bofors. Za odszkodowaniem w wysokości £56000 (równowartość 100 działek 25 mm Bofors/Wilton-Fijenoord P1931), Bofors zgodził się na jednorazowe odstępstwo od umowy ramowej, co umożliwiło niderlandzkiej MW zakup licencji na produkcję działek Madsen 20 mm L/60. Wdrożenie produkcji seryjnej tego modelu planuje się na II. połowę 1938 roku, na okrętach zaczną się pojawiać na początku roku 1939.

Lotnictwo

Wszedł do służby:
- Koolhoven F.K.56A
- dwumiejscowy samolot myśliwsko-bombowy, dolnopłat, rok oblotu 1937, lata produkcji 1938-;
- wymiary: (LxSxH) 8,25x12,70x3,30 m, powierzchnia nośna 19,90 m2;
- masa: własna 2120 kg, startowa 3520 kg;
- konstrukcja mieszana, kadłub spawany z rur stalowych, w przedniej części pokryty blachą, w tylnej płótnem na drewnianych wręgach, skrzydła i stateczniki całkowicie drewniane, pokryte sklejką, lotki i stery o szkielecie metalowym, pokryte płótnem;
- podwozie klasyczne wciągane w locie;
- zespół napędowy: silnik gwiazdowy (podwójna gwiazda), 14-cylindrowy, chłodzony powietrzem Hispano-Suiza 14A, o mocy nominalnej 1080 KM;
- prędkość maksymalna: 463 km/h;
- pułap maksymalny: 9300 m;
- prędkość wznoszenia: 12,35 m/s;
- zasięg: 540 Mm (1000 km);
- uzbrojenie: 5x7,9 mm, 150 kg bomb.
Bez uzbrojenia bombowego, samolot osiąga prędkość maksymalną 473 km/h, pułap maksymalny 9900 m, prędkość wznoszenia: 12,88 m/s i zasięg 565 Mm (1050 km).
Dowództwo Lotnictwa MW dysponuje obecnie:
- 134 samolotami myśliwskimi Fokker D.XXI,
- 40 samolotami myśliwsko-bombowymi Fokker G.I,
- 30 samolotami myśliwsko-bombowymi Koolhoven F.K.56A,
- 60 wodnosamolotami rozpoznawczo-torpedowo-bombowymi Fokker T.IVbis,
- 74 wodnosamolotami rozpoznawczymi Fokker C.XI,
- 57 samolotami rozpoznawczymi Renard R.31,
- 18 rozpoznawczo-bombowymi łodziami latającymi Fokker C.XIII,
- 40 samolotami torpedowo-bombowymi Fokker T.V,
- 42 pokładowymi samolotami myśliwskimi Fokker DM.XXI,
- 42 pokładowymi samolotami torpedowo-bombowymi Renard R.39.
Łącznie daje to liczbę 537 maszyn.

11 komentarzy:

  1. Ad działka 20mm. Nie wiem kiedy Bofors zaczął zaczął sowje prace ale w 1940 zostalo przyjete do uzbrojenia armii szwedzkiej i duńskiej działko "20 mm automatkanon m/40 (akan m/40)" (https://en.wikipedia.org/wiki/M/40_automatic_cannon). Tak więc w 1938 roku chyba już nad nim pracowali. I jak był klient (Niderlandy) to pewnie i wcześniej mogli zaoferować swój produkt.

    AD Koolhoven FK 52. Co to za samolot? Bo dotychczas trzymałeś się "prawdziwych" oznaczeń, ale FK-52 to dwupłat ze stałym podwoziem, więc nie pasuje.

    H_Babbock

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Ci za cenne uwagi.
      Nie znałem działka, o którym piszesz; przyjmijmy, że w tej historii go nie było :).
      Co do F.K.52, to u mnie miał to być poprzednik F.K.58. Oznaczenie wybrałem na chybił/trafił i okazało się, ze taki model rzeczywiście istniał i wyglądał całkiem inaczej. Ponieważ, wszystkie oznaczenia od F.K.40 do F.K.58 są zajęte przez realne konstrukcje, przyjmijmy że to co proponuję, to powiększona i uzbrojona wersja F.K.56, pod nazwą F.K.56A. To chyba najlepszy sposób wybrnięcia z sytuacji, w którą się sam wpakowałem. Zaraz zmienię oznaczenie.

      JKS

      Usuń
    2. Jeszcze jedna kwestia dotycząca działka 20mm Madsen. To działko działa na zasadzie wykorzystania odrzutu (tak zrozumiałem opis). Większe szybkostrzelności osiągano z broni działającej na zasadzie wykorzystania gazów z lufy. Dlatego w lotnictwie preferowano właśnie działka "gas operated". Tak było w Polsce ("lądowe" FK-20A i projekt działka lotniczego FK-20D) czy u aliantów (działko Oerlikon na okrętach, ale w samolotach Hispano-Suiza).

      Co do samolotów to mam uprzedzenie do dwumiejscowych myśliwców, a już szczególnie jednosilnikowych. Jak taki samolot z "bagażem" drugiego członka załogi ma walczyć ze "zwykłym" myśliwcem? Zresztą chyba wszystkie tego typu myśliwce w DWS okazały się niezdolne do pełnienia roli właśnie myśliwca.

      Zresztą chyba byś sobie ułatwił, gdybyś otworzył jakąś "własną" fabrykę, np NV (Nederlandse vliegtuigfabriek) lub NL (Nederlandse luchtvaartfabrieken), i sam byś decydował o oznaczeniach.
      Albo od drugiej strony. Mozesz nawet teraz wprowadzić system obowiązujący wówczas w Niemczech, USA, Japonii, Sowietach i chyba we Włoszech. Czyli to kierownictwo lotnictwa (a nie fabryka) nadaje oznaczenia samolotom przyjętym do eksploatacji. Na przykład (żeby nie było kalki z USA lub Japonii, tylko oryginalnie), litera od fabryki, która skonstruowała samolot, litera na typ samolotu i kolejny numer. Czyli myśliwiec (G od gevechtsvliegtuig) skonstruowany przez Koolhoven, jeśli byłby piątym typem myśliwca, to w lotnictwie byłby to KG5a ("a", że to pierwsza wersja tego samolotu).
      H_Babbock

      Usuń
    3. Teraz to już za późno na zmianę systemu oznaczeń. Dociągnę tak do końca.

      JKS

      Usuń
    4. PS.
      Ale ten "bagaż" ma również zaletę; chroni samolot od ogona. Klasyczne myśliwce były w tylnej półsferze bezbronne.

      JKS

      Usuń
    5. Mała poprawka. Oerlikon na okrętach był "recoil operated" (i lotniczy Oerlikon chyba też). To HS.404 (też wzorowany na Oerlikonie) miał odprowadzanie gazów. Pod koniec wojny opracowano Oerikona z "gas operated" i ten jest w użyciu do dzisiaj, ale to już praktycznie nowy model, niewiele ma wspólnego z pierwotnym.
      Stonk

      Usuń
    6. Ad JKS. [strzelec tylni] "chroni samolot od ogona". Według mnie raczej miał chronić. Bo skuteczność obrony ogona przez pojedynczego strzelca była znikoma. W przypadku ataku "zwykłego" myśliwca samolot z pojedynczym strzelcem tylnim praktycznie nie miał szans. Dlatego twierdze, że znaczne pogorszenie własności lotniczych przez dodatkowy "bagaż" (drugiego członka załogi), jest nieopłacalny, bo daje tylko iluzoryczna ochronę ogona.

      "Teraz to już za późno na zmianę systemu oznaczeń". To oczywiście Twoja decyzja. Ale zmiany były wprowadzane (np w Sowietach w chyba 1940, w US Navy Air Force po DWS). Tak więc i Ty mógłbyś wprowadzić, szczególnie teraz kiedy dokonuje się gwałtowny rozwój lotnictwa morskiego, i "uporządkować" oznaczenia.
      Cisnę tak ten temat, bo zawsze odbierałem Ciebie, jako osobę dbająca o porządek i usystematyzowanie zarządzanego obszaru (tutaj - floty niderlandzkiej). Więc myślałem, że koncept Ci się spodoba.
      H_Babbock

      Usuń
    7. Częste zmiany nie wpływają korzystnie na systematyzowanie.

      JKS

      Usuń
  2. Zapytam o szczególnie bliski memu sercu temat, a mianowicie modernizacje starszych okrętów. czy przewidujesz takie tematy w bliższej perspektywie czasowej?
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na razie w planach mam tylko częściowe przezbrojenia niektórych jednostek. Ponadto, zastanawiam się nad konwersją transportowca wodnosamolotów "Amsterdam" (24.09.2022) na lotniskowiec eskortowy.
      Jeśli pozwolisz, to mógłbym również wykorzystać Twój pomysł na modernizację kanonierek "Brinio" (21.05.2020).

      JKS

      Usuń
    2. Oczywiście, że chętnie na to przystaję!
      ŁK

      Usuń