sobota, 1 października 2016

Kuter desantowy typu KD-29 1939-1940 (18 szt.)



Kuter desantowy typu KD-29 1939-1940 (18 szt.)

Kuter ten jest rozwinięciem typu KD-1 i podobnie jak jego poprzednik służy wyłącznie do desantowania na brzeg piechoty i/lub zaopatrzenia, nie mając takich możliwości w stosunku do pojazdów.
Zgodnie z ogólnymi założeniami, jednostka ta ma być „łącznikiem” pomiędzy transportowcami desantowymi, przewożąc na brzeg głównie zaopatrzenie oraz pododdziały tyłowe, a z powrotem rannych, ewentualnie jeńców. Od swojego poprzednika różni się większą o 0,3 m szerokością oraz innymi mało istotnymi szczegółami.
Przewidziano tu możliwość zdjęcia z okrętów, zbędnych w służbie transportowej nkm-ów oraz przekazania ich na ląd, celem wzmocnienia siły ognia desantowanych oddziałów.



link do obrazka: http://www.imagebam.com/image/c1ba30507294876

KD-29, Poland Landing craft laid down 1939

Displacement:
            29 t light; 30 t standard; 39 t normal; 64 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (62,49 ft / 59,06 ft) x 15,75 ft x (2,95 / 2,97 ft)
            (19,05 m / 18,00 m) x 4,80 m  x (0,70 / 1,15 m)

Armament:
      2 - 0,51" / 13,0 mm 75,0 cal guns - 0,08lbs / 0,03kg shells, 2 000 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1939 Model
              2 x Single mounts on sides, aft deck centre
      Weight of broadside 0 lbs / 0 kg

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Direct drive, 2 shafts, 424 shp / 320 Kw = 8,00 kts
            Range 60nm at 8,00 kts
            Bunker at max displacement = 8 tons

Complement:
            6 - 8

Cost:
            £0,009 million / $0,037 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 0 tons, 0,4%
               - Guns: 0 tons, 0,4%
            Machinery: 1 tons, 3,7%
            Hull, fittings & equipment: 11 tons, 29,0%
            Fuel, ammunition & stores: 1 tons, 3,2%
            Miscellaneous weights: 25 tons, 63,7%
               - Hull above water: 25 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              77 lbs / 35 Kg = 1 151,3 x 0,5 " / 13 mm shells or 0,2 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,39
            Metacentric height 0,6 ft / 0,2 m
            Roll period: 8,9 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 100 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,500 / 0,501
            Length to Beam Ratio: 3,75 : 1
            'Natural speed' for length: 9,66 kts
            Power going to wave formation at top speed: 52 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 26,50 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            10,00%,  6,89 ft / 2,10 m,  6,56 ft / 2,00 m
               - Forward deck:       60,00%,  6,56 ft / 2,00 m,  4,92 ft / 1,50 m
               - Aft deck:    20,00%,  4,92 ft / 1,50 m,  4,92 ft / 1,50 m
               - Quarter deck:        10,00%,  4,92 ft / 1,50 m,  4,92 ft / 1,50 m
               - Average freeboard:                      5,59 ft / 1,70 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 83,4%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 97,1%
            Waterplane Area: 644 Square feet or 60 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 138%
            Structure weight / hull surface area: 12 lbs/sq ft or 59 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,62
                        - Longitudinal: 5,63
                        - Overall: 0,77
            Caution: Hull subject to strain in open-sea
            Adequate machinery, storage, compartmentation space
            Adequate accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

KD-29 - KD-40 (1939)
KD-41 - KD-46 (1940)




Okręt podwodny typu Belona 1939-1940 (6 szt.)



Okręt podwodny typu Belona  1939-1940 (6 szt.)

W celu zastąpienia lekko już „sędziwych” jednostek typu Żarłacz (SS-23 1921) oraz wzmocnienia sił bazujących na PPTR, zbudowano sześć oceanicznych okrętów podwodnych prezentowanego typu. Trzy z nich zastąpią Żarłacze na Belitung, a trzy pozostałe będą bazować w mocno rozbudowywanej obecnie bazie na atolu Truk (Karoliny, PPTR).
Okręty typu Belona - choć mniejsze - przypominają uzbrojeniem i osiągami typ Chimera (SS-77 1936), chociaż nie należy ich uważać za pomniejszoną wersję tych pierwszych. Charakteryzują się dobrymi właściwościami nawigacyjnymi (prędkości, zasięg, stateczność, dzielność morska) i wytrzymałościowymi, co pozwala im skutecznie działać na rozległych i burzliwych obszarach Pacyfiku.
Jednostki zostały wyposażone w nowego typu peryskopy wachtowe i bojowe o dużym kącie obserwacji w pionie, co uczyniło zbędnym montaż dodatkowego peryskopu plot.
Zunifikowany dla dużych i średnich OP typ kiosku, nie wygląda – moim zdaniem – źle na jednostce tej wielkości. Poza tym cieszy się on uznaniem ze strony dowódców wyposażonych w ten model okrętów, a to przecież jest najważniejsze.
Sądzę, że projekt okrętów tego typu może być podstawą do przyszłej budowy długiej serii jednostek, mających w założeniu stanowić (obok przewidywanego do rozwinięcia ilościowego typu Chimera) trzon naszej oceanicznej floty podwodnej, szczególnie na Pacyfiku.
 


link do obrazka: http://www.imagebam.com/image/50a153507225396

Belona, Poland Submarine laid down 1939

Displacement:
            900 t light; 923 t standard; 1 034(1 293) t normal; 1 124 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (252,82 ft / 249,34 ft) x 22,64 ft x (15,09 / 15,98 ft)
            (77,06 m / 76,00 m) x 6,90 m  x (4,60 / 4,87 m)

Armament:
      1 - 4,13" / 105 mm 45,0 cal gun - 33,29lbs / 15,10kg shells, 120 per gun
              Dual purpose gun in deck mount, 1921 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck centre
      2 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 725 per gun
              Anti-air guns in deck mount, 1933 Model
              1 x Twin mount on centreline, aft deck centre
                        1 raised mount
      Weight of broadside 34 lbs / 16 kg
      Main Torpedoes
      6 - 21,0" / 533 mm, 27,33 ft / 8,33 m torpedoes - 1,810 t each, 10,860 t total
            submerged bow tubes + 6 reloads torpedoes
      2nd Torpedoes
      2 - 21,0" / 533 mm, 27,33 ft / 8,33 m torpedoes - 1,810 t each, 3,620 t total
            submerged stern tubes + 2 reloads torpedoes

Machinery:
            Diesel Internal combustion engines plus batteries,
            Geared drive, 2 shafts, 3 992(1 249) shp / 2 978(932) Kw = 19,50(9,00) kts
            Range 11 000(120)nm at 9,00(5,00) kts
            Bunker at max displacement = 201 tons

Complement:
            52

Cost:
            £0,564 million / $2,256 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 36 tons, 3,5%
               - Guns: 7 tons, 0,7%
               - Weapons: 29 tons, 2,8%
            Machinery: 108 tons, 10,4%
            Hull, fittings & equipment: 469 tons, 45,3%
            Fuel, ammunition & stores: 135 tons, 13,0%
            Miscellaneous weights: 287 tons, 27,7%
               - Hull below water: 28 tons
               - Hull void weights: 259 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              1 729 lbs / 784 Kg = 49,0 x 4,1 " / 105 mm shells or 0,5 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,26
            Metacentric height 0,8 ft / 0,2 m
            Roll period: 10,5 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,07
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,41

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and a cruiser stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,425 / 0,436
            Length to Beam Ratio: 11,01 : 1
            'Natural speed' for length: 15,79 kts
            Power going to wave formation at top speed: 46 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 16,00 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            25,00%,  12,14 ft / 3,70 m,  8,53 ft / 2,60 m
               - Forward deck:       27,50%,  8,53 ft / 2,60 m,  8,53 ft / 2,60 m
               - Aft deck:    27,50%,  8,53 ft / 2,60 m,  8,53 ft / 2,60 m
               - Quarter deck:        20,00%,  8,53 ft / 2,60 m,  0,49 ft / 0,15 m
               - Average freeboard:                      8,09 ft / 2,47 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 61,5%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 63,8%
            Waterplane Area: 3 532 Square feet or 328 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 199%
            Structure weight / hull surface area: 64 lbs/sq ft or 311 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 1,57
                        - Longitudinal: 3,53
                        - Overall: 1,70
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Cramped accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily

Operational diving depth - 79 m
Emergency diving depth - 126 m
Crush diving depth - 197

Sensors:
1 x SP-2
1 x RN-1

Belona (1939)
Ptaszor (1939)
Wylotek (1939)
Awior (1940)
Półdziobiec (1940)
Sajra (1940)