środa, 14 lutego 2024

Niderlandzki zaopatrzeniowiec typu Ares 1937 (1 jednostka)

Niderlandzki zaopatrzeniowiec typu Ares 1937 (1 jednostka)

Mając na względzie coraz bardziej agresywną politykę japońską, niderlandzka Admiralicja już w roku 1935, podjęła decyzję o budowie drugiego, większego zaopatrzeniowca. W czasie pokoju, jednostka przeznaczona jest do przewozu zaopatrzenia oraz personelu do baz zamorskich, a w czasie wojny także do zaopatrywania zespołów okrętów w morzu.
Okręt może zabrać do 6350 t różnego rodzaju zaopatrzenia, np.: amunicji, paliwa i smarów (w beczkach), żywności, medykamentów, umundurowania, sprzętu kwatermistrzowskiego, uzbrojenia, podzespołów i części zamiennych, materiałów budowlanych w formie drobnicy itp. W ładowni nr 3 można przewozić sprzęt artyleryjski i inżynieryjny, lekkie czołgi, samochody pancerne i inne pojazdy wojskowe o maksymalnych wymiarach (LxSxH) 7,3x4,9x3,1 m i masie do 12 t. Część zaopatrzenia lub sprzętu może być składowana na pokładzie górnym, po bokach luku ładowni nr 3, bez istotnego pogorszenia właściwości morskich. Ponadto, można nań zaokrętować do 360 osób personelu wojskowego i cywilnego (w rejsach do 48 godz. do 650). Wspólnie z jednym transportowcem wojska typu Azië, Ares może przewieźć 3960 żołnierzy i 6310 t uzbrojenia i zaopatrzenia; stanowi to brygadę piechoty bez taborów i niektórych oddziałów tyłowych (będą formowane już na miejscu). Z kolei, transportowiec wojska typu Europa + dwa typu Azië + zaopatrzeniowce Mars i Ares, to łącznie 9320 żołnierzy i 19360 t zaopatrzenia, czyli dywizja piechoty bez taborów i niektórych oddziałów tyłowych, z zaopatrzeniem na 8-9 miesięcy. Silne uzbrojenie plot okrętu może służyć zarówno do samoobrony, jak i obrony zespołu okrętów lub miejsca rozładunku.
Okręt został zbudowany w stoczni Rotterdamsche Droogdok Maatschappij w Rotterdamie i przydzielony do Dowództwa Zespołu Zabezpieczenia Techniczno-Materiałowego.
Opis techniczny.
Kadłub
Typowy dla frachtowców tego okresu.
Napęd
Identyczny do napędu tankowców typu Tambora; dwa silniki diesla Werkspoor po 4800 KM każdy, w dwu maszynowniach.
Uzbrojenie
Na okręcie zainstalowano:
- 2xIIx120/45 Bofors/Wilton-Fijenoord P1931/33, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 24,00 kg wynosi 176400 m, a przy elewacji maksymalnej 75o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 11570 m;
- 4xIIx40/43 Bofors P1932, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE-T 0,93 kg wynosi 9980 m, a przy elewacji maksymalnej 90o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 4460 m;
- 1xII+2xIx25/64 Bofors/Wilton-Fijenoord P1931, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,25 kg wynosi 5400 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 3240 m;
- 4xIx13,2/78 FN P1919, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,05 kg wynosi 7000 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność tym samym pociskiem wynosi 4080 m.
Do kierowania ogniem zainstalowano dalocelownik optyczny z funkcją plot o bazie 4,1 m.
Inne
Jednostka została wyposażona w cztery radiostacje i radionamiernik.

Ares, Netherlands supply vessel laid down 1936, launched 1936, completed 1937 (engine 1936) 

Displacement:
            9 274 t light; 9 524 t standard; 10 700 t normal; 11 641 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (515,31 ft / 501,97 ft) x 59,38 ft x (22,64 / 24,21 ft)
            (157,07 m / 153,00 m) x 18,10 m  x (6,90 / 7,38 m)

Armament:
      4 - 4,72" / 120 mm 45,0 cal guns - 52,91lbs / 24,00kg shells, 150 per gun
              Dual purpose guns in deck mounts, 1931 Model
              2 x Twin mounts on centreline ends, evenly spread
      8 - 1,57" / 40,0 mm 43,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 1 500 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1932 Model
              4 x Twin mounts on sides, evenly spread
                        2 raised mounts
      4 - 0,98" / 25,0 mm 64,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 3 000 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1931 Model
              2 x Single mounts on sides, aft deck aft
                        2 raised mounts
              1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
                        1 raised mount
      4 - 0,52" / 13,2 mm 78,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 4 500 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1919 Model
              4 x Single mounts on sides, evenly spread
                        4 double raised mounts
      Weight of broadside 222 lbs / 101 kg

Armour:
   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)    Barbette/hoist (max)
            Main:           0,51" / 13 mm                   -                                    -

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 9 600 shp / 7 162 Kw = 17,50 kts
            Range 11 000nm at 14,00 kts
            Bunker normal = 1 176 tons, at max displacement = 2 117 tons

Complement:
            525 - 683

Cost:
            £1,971 million / $7,884 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 37 tons, 0,3%
               - Guns: 37 tons, 0,3%
            Armour: 13 tons, 0,1%
               - Armament: 3 tons, 0,0%
               - Machinery: 269 tons, 2,5%
            Hull, fittings & equipment: 2 521 tons, 23,6%
            Fuel, ammunition & stores: 1 426 tons, 13,3%
            Miscellaneous weights: 6 434 tons, 60,1%
               - Hull below water: 4 720 tons
               - Hull above water: 1 630 tons
               - On freeboard deck: 78 tons
               - Above deck: 6 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              13 056 lbs / 4 923 Kg = 247,6 x 4,7 " / 120 mm shells or 1,8 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,56
            Metacentric height 4,9 ft / 1,5 m
            Roll period: 11,3 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 80 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,02
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,77

Hull form characteristics:
            Hull has raised forecastle, raised quarterdeck ,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,555 / 0,565
            Length to Beam Ratio: 8,45 : 1
            'Natural speed' for length: 22,40 kts
            Power going to wave formation at top speed: 33 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 45
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 12,85 degrees
            Stern overhang: 7,87 ft / 2,40 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                   Fore end,               Aft end
               - Forecastle:            16,00%,  23,95 ft / 7,30 m,  21,00 ft / 6,40 m
               - Forward deck:       34,00%,  13,12 ft / 4,00 m,  13,12 ft / 4,00 m
               - Aft deck:                34,00%,  13,12 ft / 4,00 m,  13,12 ft / 4,00 m
               - Quarter deck:        16,00%,  21,00 ft / 6,40 m,  21,00 ft / 6,40 m
               - Average freeboard:                      15,83 ft / 4,83 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 74,5%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 99,5%
            Waterplane Area: 20 901 Square feet or 1 942 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 151%
            Structure weight / hull surface area: 78 lbs/sq ft or 383 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 1,00
                        - Longitudinal: 1,19
                        - Overall: 1,02
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Adequate accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather