Niderlandzki zaopatrzeniowiec typu Ares 1937 (1 jednostka)
Mając
na względzie coraz bardziej agresywną politykę japońską, niderlandzka
Admiralicja już w roku 1935, podjęła decyzję o budowie drugiego, większego
zaopatrzeniowca. W czasie pokoju, jednostka przeznaczona jest do przewozu
zaopatrzenia oraz personelu do baz zamorskich, a w czasie wojny także do
zaopatrywania zespołów okrętów w morzu.
Okręt
może zabrać do 6350 t różnego rodzaju zaopatrzenia, np.: amunicji, paliwa i
smarów (w beczkach), żywności, medykamentów, umundurowania, sprzętu
kwatermistrzowskiego, uzbrojenia, podzespołów i części zamiennych, materiałów
budowlanych w formie drobnicy itp. W ładowni nr 3 można przewozić sprzęt
artyleryjski i inżynieryjny, lekkie czołgi, samochody pancerne i inne pojazdy
wojskowe o maksymalnych wymiarach (LxSxH) 7,3x4,9x3,1 m i masie do 12 t. Część
zaopatrzenia lub sprzętu może być składowana na pokładzie górnym, po bokach
luku ładowni nr 3, bez istotnego pogorszenia właściwości morskich. Ponadto,
można nań zaokrętować do 360 osób personelu wojskowego i cywilnego (w rejsach
do 48 godz. do 650). Wspólnie z jednym transportowcem wojska typu Azië, Ares
może przewieźć 3960 żołnierzy i 6310 t uzbrojenia i zaopatrzenia; stanowi to
brygadę piechoty bez taborów i niektórych oddziałów tyłowych (będą formowane
już na miejscu). Z kolei, transportowiec wojska typu Europa + dwa typu Azië + zaopatrzeniowce Mars i Ares, to łącznie 9320 żołnierzy i 19360 t zaopatrzenia, czyli dywizja
piechoty bez taborów i niektórych oddziałów tyłowych, z zaopatrzeniem na 8-9
miesięcy. Silne uzbrojenie plot
okrętu może służyć zarówno do samoobrony, jak i obrony zespołu okrętów lub miejsca
rozładunku.
Okręt
został zbudowany w stoczni Rotterdamsche Droogdok Maatschappij w Rotterdamie i
przydzielony do Dowództwa Zespołu Zabezpieczenia Techniczno-Materiałowego.
Opis techniczny.
Kadłub
Typowy dla frachtowców tego okresu.
Napęd
Identyczny do napędu tankowców typu Tambora; dwa silniki diesla Werkspoor po
4800 KM każdy, w dwu maszynowniach.
Uzbrojenie
Na okręcie zainstalowano:
- 2xIIx120/45
Bofors/Wilton-Fijenoord P1931/33, przy elewacji 45o donośność
pociskiem HE 24,00 kg wynosi 176400 m, a przy elewacji maksymalnej 75o
donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 11570 m;
- 4xIIx40/43 Bofors P1932, przy elewacji 45o donośność
pociskiem HE-T 0,93 kg wynosi 9980 m, a przy elewacji maksymalnej 90o
donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 4460 m;
- 1xII+2xIx25/64
Bofors/Wilton-Fijenoord P1931, przy
elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,25 kg wynosi 5400 m, a przy
elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem
wynosi 3240 m;
- 4xIx13,2/78
FN P1919, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,05 kg
wynosi 7000 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność tym
samym pociskiem wynosi 4080 m.
Do kierowania ogniem zainstalowano
dalocelownik optyczny z funkcją plot o bazie 4,1 m.
Inne
Jednostka została wyposażona w cztery
radiostacje i radionamiernik.
Ares, Netherlands supply vessel laid down 1936, launched 1936, completed 1937 (engine 1936)
Displacement:
9 274 t light;
9 524 t standard; 10 700 t normal; 11 641 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(515,31 ft / 501,97 ft)
x 59,38 ft x (22,64 / 24,21 ft)
(157,07 m / 153,00 m) x
18,10 m x (6,90 / 7,38 m)
Armament:
4 - 4,72" / 120 mm 45,0
cal guns - 52,91lbs / 24,00kg shells, 150 per gun
Dual purpose guns in deck mounts, 1931 Model
2 x Twin mounts on centreline ends, evenly
spread
8 - 1,57" / 40,0 mm
43,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 1 500 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1932 Model
4 x Twin mounts on sides, evenly spread
2 raised
mounts
4 - 0,98" / 25,0 mm
64,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 3 000 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1931 Model
2 x Single mounts on sides, aft deck aft
2 raised
mounts
1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
1 raised
mount
4 - 0,52" / 13,2 mm
78,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 4 500 per gun
Machine guns in deck mounts, 1919 Model
4 x Single mounts on sides, evenly spread
4 double
raised mounts
Weight of broadside 222 lbs
/ 101 kg
Armour:
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 0,51" / 13 mm -
-
Machinery:
Diesel Internal
combustion motors,
Geared drive, 2 shafts,
9 600 shp / 7 162 Kw = 17,50 kts
Range 11 000nm at
14,00 kts
Bunker normal = 1 176 tons, at max
displacement = 2 117 tons
Complement:
525 - 683
Cost:
£1,971 million / $7,884
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 37 tons, 0,3%
- Guns: 37 tons, 0,3%
Armour: 13 tons, 0,1%
- Armament: 3 tons, 0,0%
- Machinery: 269 tons,
2,5%
Hull, fittings &
equipment: 2 521 tons, 23,6%
Fuel, ammunition &
stores: 1 426 tons, 13,3%
Miscellaneous weights:
6 434 tons, 60,1%
- Hull below water: 4 720 tons
- Hull above water: 1 630 tons
- On freeboard deck: 78 tons
- Above deck: 6 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
13 056 lbs / 4 923 Kg = 247,6 x 4,7 " /
120 mm shells or 1,8 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,56
Metacentric height 4,9
ft / 1,5 m
Roll period: 11,3
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 80 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,02
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,77
Hull form characteristics:
Hull has raised
forecastle, raised quarterdeck ,
a normal bow and a round stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,555 / 0,565
Length to Beam Ratio:
8,45 : 1
'Natural speed' for length:
22,40 kts
Power going to wave
formation at top speed: 33 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 45
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 12,85 degrees
Stern overhang: 7,87 ft
/ 2,40 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 16,00%, 23,95 ft /
7,30 m, 21,00 ft / 6,40 m
- Forward deck: 34,00%, 13,12 ft / 4,00
m, 13,12 ft / 4,00 m
- Aft deck: 34,00%, 13,12 ft / 4,00 m, 13,12 ft / 4,00 m
- Quarter deck: 16,00%, 21,00 ft /
6,40 m, 21,00 ft / 6,40 m
- Average freeboard: 15,83 ft / 4,83 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 74,5%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 99,5%
Waterplane Area:
20 901 Square feet or 1 942 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 151%
Structure weight / hull
surface area: 78 lbs/sq ft or 383 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
- Cross-sectional:
1,00
-
Longitudinal: 1,19
- Overall:
1,02
Excellent machinery,
storage, compartmentation space
Adequate accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the
heaviest weather