czwartek, 24 grudnia 2020

Życzenia

Wszystkim Czytelnikom i Sympatykom bloga życzę wesołych i przede wszystkim zdrowych Świąt oraz szczęśliwego nowego roku.

Miejmy nadzieję, że nadchodzący rok, zaćmi swymi blaskami cienie roku właśnie się kończącego oraz da nam wszystkim nadzieję, że jednak w tym Kraju może być normalnie i zwyczajnie lepiej. 

Sama nadzieja jednak nie wystarczy; niech każdy uczyni w tym kierunku wszystko, co leży w jego możliwościach. Zapomnijmy o tym, co nas dzieli, pamiętając, że wszyscy - niezależnie od swoich przekonań religijnych, lub ich braku, niezależnie od zapatrywań politycznych i ekonomicznych, niezależnie od preferencji seksualnych i niezależnie od czegokolwiek innego - jesteśmy dziećmi tej samej Ziemi i tego samego Narodu. Dążąc do pojednania, jednocześnie walczmy o to, aby każdy z nas miał prawo do wyrażania własnych przekonań, zapatrywań i preferencji, oczywiście szanując te odmienne i w granicach prawa. Walczmy o ogólną zgodę ponad różnicami i wbrew tym różnicom. Niech tak się stanie.

JKS

Przebudowa francuskiego pancernika typu Brennus na pancernik obrony wybrzeża 1915 (1 jednostka)

Przebudowa francuskiego pancernika typu Brennus na pancernik obrony wybrzeża 1915 (1 jednostka)

Pomysłodawcą projektu jest kolega ŁK. Legendę opracował Pomysłodawca, a opis techniczny ja, na podstawie Jego wytycznych.

Pancernik Brennus jest trochę niesłusznie zapomnianą jednostką bojową Marine Nationale, pochodzącą ze schyłku XIX wieku. Okręt ten posiadał wiele nowatorskich cech konstrukcyjnych, również w skali światowej. Wymienić wypada: brak taranowej dziobnicy, artyleria główna zgrupowana na osi symetrii okrętu i składająca się z długolufowych, potężnych armat 340 mm, artyleria drugiego kalibru rozlokowana częściowo w wieżach i dość znaczna prędkość maksymalna, dochodząca do 18 węzłów, którą zawdzięczał nowoczesnym kotłom parowym systemu Belleville’a. Oprócz tych zalet okręt miał też poważne wady: rufowa wieża była tylko pojedyncza, więc salwa burtowa składała się jedynie z 3 pocisków głównego kalibru, masywne maszty wieżowe przeciążały zbytecznie okręt, przestarzałe opancerzenie (częściowo typu compound), bardzo długi czas budowy, wynoszący od położenia stępki (12.01.1889 r.) do ostatecznego wcielenia do służby (16.12.1896 r.) niemal dokładnie 8 lat! To powodowało, że projekt – do momentu podjęcia regularnej służby we flocie – zdążył się już moralnie nieco zestarzeć. W rezultacie jego nowatorski charakter był już słabiej zauważalny, a sam pancernik bardzo szybko (15.11.1909 r.) został jednostką szkolną i eksperymentalną, wycofaną ze służby jeszcze w 1914 r., bezpośrednio przed wybuchem PWS. Jako, że uznajemy to za działanie zdecydowanie przedwczesne, zmienimy bieg historii i poddamy okręt poważnej modernizacji, która przedłuży znacząco okres jego aktywnej służby we flocie J.

Rozpoczęcie I Wojny Bałkańskiej uświadomiło dowództwo Marine Nationale, że wybuch wielkiego konfliktu europejskiego jest już bliski, a wojna będzie stanowić znakomitą okazję do rewanżu za klęskę z lat 1870-1871. Należy zatem zintensyfikować zbrojenia, także i te na morzu. Po opracowaniu planów  modernizacji, Brennus przybił 14.08.1913 r. do nabrzeża stoczni Arsenału w Lorient, tej samej, która zbudowała go 17 lat wcześniej. Prace stoczniowe były prowadzone bardzo sprawnie, zwłaszcza od momentu wybuchu Wielkiej Wojny w 1914 r. Ponowne wcielenie okrętu do służby nastąpiło 11.03.1915 r., po czym  został on przerzucony na Morze Śródziemne, w sam raz, by zdążyć wziąć udział w walkach o Gallipoli, toczonych od 25.04.1915 r. do 09.01.1916 r. W trakcie działań pancernik udowodnił swą przydatność, skutecznie bombardując tureckie forty, w czym zasadniczy udział miała jego silna i dość nowoczesna artyleria. Po zakończonej kampanii tureckiej, pancernik powrócił do Floty Atlantyckiej i wykorzystywany był epizodycznie do ostrzału wybrzeża flandryjskiego, czemu jednak nie sprzyjało zbyt głębokie zanurzenie kadłuba, przekraczające 8 m. Po zakończeniu PWS, okręt został poddany zabiegowi zainstalowania bąbli przeciwtorpedowych, a następnie, w połowie 1920 r., detaszowany został na Daleki Wschód, stając się flagową jednostką francuskiej eskadry w Indochinach. Ze służby czynnej okręt wycofano 31.12.1935 r., przekształcając go w hulk koszarowy. Zdemontowana artyleria trafiła do obrony wybrzeża. Kadłub okrętu został zbombardowany 03.01.1945 r. przez amerykańskie lotnictwo pokładowe w Zatoce Cam Rahn i zatonął na płytkiej wodzie. Podniesiony z dna, został w połowie 1946 r. przeholowany do okupowanej Japonii, a tam pocięty na złom w stoczni w Jokohamie.

Poniżej opis modernizacji okrętu.

Kadłub

Zwiększono zanurzenie o 0,12 m oraz nieznacznie podniesiono pokład dziobowy. Zaślepiono ambrazury po zdemontowanych działach kazamatowych. Zgodnie z potrzebami, zmieniono częściowo podział wewnętrzny.

Napęd

Zdemontowano istniejące kotły węglowe, instalując w ich miejsce 12 kotłów olejowych typu Du Temple w czterech kotłowniach. Poddano rewitalizacji i częściowej modernizacji istniejące tłokowe maszyny parowe potrójnego rozprężania. Zmodernizowane maszyny parowe zachowały moc nominalną 13900 KM, lecz zostały przystosowane do chwilowych przeciążeń do 15000 KM.

Uzbrojenie

Zmodernizowano dziobową wieżę głównego kalibru, wymieniając jej napęd na całkowicie elektryczny, usprawniając systemy zasilania w amunicję, zwiększając elewację z 12o do 23o oraz montując na niej dalmierz optyczny o bazie 8,1 m. Rufową wieżę 340 mm zdemontowano, a na poszerzonej barbecie zamontowano wieżę identyczną do dziobowej. Jedno z dział tej wieży pochodziło ze zdemontowanej starej wieży, a drugie z zapasu. Same działa 340 mm Mle1887 również zmodernizowano, przystosowując je do amunicji Mle1912.

Zdemontowano artylerię średniego kalibru, tak wieżową, jak i kazamatową. Odzyskane działa, po modernizacji do standardu z 1896 roku, zostały zamontowane w nowych wieżach, identycznych do tych, użytych na krążownikach pancernych typu Dupleix.

Artylerię 65, 47 i 37 mm usunięto w całości, montując w zamian długolufowe działa 75 mm. Dodatkowo zainstalowano cztery km-y 8 mm.

Wszystkie wyrzutnie torped zdemontowano.

Po przebudowie, uzbrojenie okrętu przedstawiało się następująco:

- 2xIIx340 mm/42 (13.4") Mle1887/1914, przy elewacji maksymalnej 23o donośność pociskiem APC 540,0 kg wynosi 22100 m;

- 4xIIx164.7 mm/45 (6.5") Mle1893/1896, przy elewacji maksymalnej 25o donośność pociskiem AP 45,0 kg wynosi 21300 m;

- 8xIx75 mm/62.5 (2.95") Mle1908, przy elewacji maksymalnej 25o donośność pociskiem HE 6,4 kg wynosi 8000 m;

- 4xIx8 mm/96 (0.315”) Mle1914.

W roku 1918, stanowiska dział 75 mm/62.5 wymieniono na stanowiska plot z działami 75 mm/50 Mle1891/1916 o elewacji maksymalnej 70o, a w roku 1931 km-y 8 mm zastąpiono podwójnymi nkm-ami 13.2 mm/76 (0.52") Mle1929.

Prócz dalmierzy zamontowanych na wieżach 340 mm, okręt został wyposażony w dwa pomocnicze dalmierze optyczne o bazie 3,2 m.

Opancerzenie

Całkowicie usunięto istniejące opancerzenie burtowe (compound i stal Creusot), zastępując je płytami ze stali Kruppa. Zdemontowano opancerzenie kazamat (zastąpił je górny pas pancerny). Zachowano stary pokład pancerny ze stali Creusot o grubości 70/80 mm. Dodatkowo zamontowano górny pokład pancerny ze stali Kruppa o grubości 30 mm. Wbudowano grodzie ptorp z przewalcowanych elementów zdemontowanego pancerza burtowego (stal Creusot). Pozostałe informacje o opancerzeniu w raporcie i na rysunku.

Inne

Całkowicie przebudowano nadbudówki, maszty i kominy. Zainstalowano nowe wyposażenie radiowe i nawigacyjne.

W wyniku przebudowy:

- wyporność normalna wzrosła z 11190 do 11352 t;

- prędkość maksymalna wzrosła do 18,23 w. (przy dopuszczalnym przeciążeniu maszyn);

- zasięg wzrósł z 3000 Mm przy 10 w. do 4600 Mm przy 12,5 w;

- ciężar salwy burtowej wzrósł z 1866 do 2366 kg.

Koszt przebudowy wyniósł 51,2% wartości identycznego okrętu nowego.

Brennus, France coastal defence battleship laid down 1889, launched 1891, completed 1896 (engine 1914)

 Displacement:

            10 018 t light; 10 670 t standard; 11 352 t normal; 11 898 t full load

 Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)

            (374,02 ft / 374,02 ft) x 66,93 ft x (27,56 / 28,63 ft)

            (114,00 m / 114,00 m) x 20,40 m  x (8,40 / 8,73 m)

 Armament:

      4 - 13,39" / 340 mm 42,0 cal guns - 1 190,50lbs / 540,00kg shells, 120 per gun

              Breech loading guns in turret on barbette mounts, 1914 Model

              2 x 2-gun mounts on centreline ends, evenly spread

      8 - 6,48" / 165 mm 45,0 cal guns - 99,21lbs / 45,00kg shells, 200 per gun

              Quick firing guns in turret on barbette mounts, 1896 Model

              4 x 2-gun mounts on sides, evenly spread

      8 - 2,95" / 75,0 mm 62,5 cal guns - 14,11lbs / 6,40kg shells, 300 per gun

              Quick firing guns in deck mounts, 1908 Model

              8 x Single mounts on sides, evenly spread

                        8 raised mounts

      4 - 0,31" / 8,0 mm 96,0 cal guns - 0,02lbs / 0,01kg shells, 3 000 per gun

              Machine guns in deck mounts, 1914 Model

              4 x Single mounts on sides, evenly spread

                        4 double raised mounts

      Weight of broadside 5 215 lbs / 2 366 kg

 Armour:

   - Belts:                     Width (max)    Length (avg)               Height (avg)

            Main:   8,86" / 225 mm           210,63 ft / 64,20 m     10,17 ft / 3,10 m

            Ends:   3,94" / 100 mm           163,39 ft / 49,80 m     10,17 ft / 3,10 m

            Upper: 4,92" / 125 mm           132,55 ft / 40,40 m     10,17 ft / 3,10 m

              Main Belt covers 87% of normal length

    - Torpedo Bulkhead - Additional damage containing bulkheads:

                        1,97" / 50 mm 210,63 ft / 64,20 m     20,67 ft / 6,30 m

            Beam between torpedo bulkheads 55,77 ft / 17,00 m

    - Hull void:

                        0,00" / 0 mm     0,00 ft / 0,00 m         0,00 ft / 0,00 m

    - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)

            Main:   8,86" / 225 mm           6,50" / 165 mm                      8,86" / 225 mm

            2nd:     4,92" / 125 mm           3,54" / 90 mm             4,92" / 125 mm

            3rd:      0,79" / 20 mm       -                                  -

    - Armoured deck - multiple decks:

            For and Aft decks: 4,33" / 110 mm

    - Conning towers: Forward 8,86" / 225 mm, Aft 4,92" / 125 mm

 Machinery:

            Oil fired boilers, complex reciprocating steam engines,

            Direct drive, 2 shafts, 13 900 ihp (at overload 15 000 ihp) / 10 425 Kw (at overload 11 190 Kw) = 17,88 kts (at overload 18,23 kts)

            Range 4 600nm at 12,50 kts

            Bunker at max displacement = 1 228 tons

 Complement:

            549 - 714

 Cost:

            £0,508 million / $2,034 million

 Distribution of weights at normal displacement:

            Armament: 1 259 tons, 11,1%

               - Guns: 1 259 tons, 11,1%

            Armour: 3 987 tons, 35,1%

               - Belts: 1 475 tons, 13,0%

               - Torpedo bulkhead: 317 tons, 2,8%

               - Armament: 985 tons, 8,7%

               - Armour Deck: 1 059 tons, 9,3%

               - Conning Towers: 150 tons, 1,3%

            Machinery: 897 tons, 7,9%

            Hull, fittings & equipment: 3 674 tons, 32,4%

            Fuel, ammunition & stores: 1 334 tons, 11,7%

            Miscellaneous weights: 202 tons, 1,8%

               - Hull void weights: 202 tons

 Overall survivability and seakeeping ability:

            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):

              14 193 lbs / 6 438 Kg = 12,0 x 13,4 " / 340 mm shells or 2,3 torpedoes

            Stability (Unstable if below 1.00): 1,06

            Metacentric height 3,1 ft / 0,9 m

            Roll period: 16,0 seconds

            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 70 %

                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,87

            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,26

 Hull form characteristics:

            Hull has a flush deck,

              a normal bow and a cruiser stern

            Block coefficient (normal/deep): 0,576 / 0,581

            Length to Beam Ratio: 5,59 : 1

            'Natural speed' for length: 19,34 kts

            Power going to wave formation at top speed: 52 %

            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 56

            Bow angle (Positive = bow angles forward): -1,60 degrees

            Stern overhang: -11,48 ft / -3,50 m

            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):

                                               Fore end,        Aft end

               - Forecastle:            24,00%,  16,40 ft / 5,00 m,  15,09 ft / 4,60 m

               - Forward deck:       27,50%,  15,09 ft / 4,60 m,  15,09 ft / 4,60 m

               - Aft deck:    27,50%,  15,09 ft / 4,60 m,  15,09 ft / 4,60 m

               - Quarter deck:        21,00%,  15,09 ft / 4,60 m,  15,09 ft / 4,60 m

               - Average freeboard:                      15,22 ft / 4,64 m

            Ship tends to be wet forward

 Ship space, strength and comments:

            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 81,9%

                        - Above water (accommodation/working, high = better): 93,7%

            Waterplane Area: 17 901 Square feet or 1 663 Square metres

            Displacement factor (Displacement / loading): 104%

            Structure weight / hull surface area: 158 lbs/sq ft or 771 Kg/sq metre

            Hull strength (Relative):

                        - Cross-sectional: 0,89

                        - Longitudinal: 2,91

                        - Overall: 1,01

            Excellent machinery, storage, compartmentation space

            Adequate accommodation and workspace room

            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform

            Good seaboat, rides out heavy weather easily