Kanonierka typu Gryf 1920-1921 (2 szt.)
Przypadkiem,
z dyskusją na temat Pemby zbiegło się w czasie oddanie do użytku pierwszej
kanonierki kolonialnej typu Gryf.
Na
początek wyjaśnienie w kwestii nazwy okrętu i typu. Posiadamy już kanonierki,
które były zaliczane do typu Gryf
(GB-1 1902-1905). Jednak najstarszy okręt tego typu (czyli właśnie Gryf) został teraz wycofany ze służby i
skierowany do stoczni celem przebudowy na okręt szkolny dla Szkoły
Podoficerskiej MW. Po przebudowie jednostka będzie nosiła inną nazwę. Tym samym
nazwa Gryf „zwolniła się” i mogła być
użyta dla prezentowanego dzisiaj okrętu i typu. W związku z tym dawny typ Gryf został przemianowany na typ Hydra od nazwy aktualnie najstarszego
okrętu tego typu. Cała ta „kombinacja z przemianowywaniem” trochę się
skomplikowała, ale podjąłem taką decyzję i konsekwentnie musiałem doprowadzić
ją do końca.
Wracając
do rzeczy, Gryf jest kanonierką
średniej wielkości, ale wyposażoną w działa znacznego kalibru i stosunkowo
dobrze opancerzoną. Można by nawet nazwać ją „mini monitorem”, ale byłoby to
mylące, ponieważ jej znaczny zasięg umożliwia operacje o charakterze
oceanicznym. Zamontowane w pojedynczych półwieżach działa 203 mm pojawiają się
w naszej flocie po raz pierwszy, następnymi okrętami uzbrojonymi w ten model
będą ciężkie krążowniki, znajdujące się aktualnie w budowie. Pierwsza kanonierka tego
typu zostaje skierowana oczywiście na Pembę; zastanie tam już ciężki krążownik
(dawny szybki pancernik) Jan Sobieski,
lekki krążownik typu Lome i
kanonierkę-awizo typu Sfinks. Skład
zespołu jest tymczasowy, choćby z powodu jego niejednolitości pod względem
taktyczno-technicznym. Na razie, tzn. do czasu osiągnięcia przez tę bazę
docelowego potencjału obronnego, nie chcę „drażnić” potencjalnych wrogów
pojawieniem się w tym rejonie większych sił.
Gryf, Poland Gun boat laid down 1920
Displacement:
1 278
t light; 1 362 t standard; 1 648 t normal; 1 877 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
278,97
ft / 275,59 ft x 39,37 ft x 11,81 ft (normal load)
85,03 m
/ 84,00 m x 12,00 m x 3,60 m
Armament:
2 -
7,99" / 203 mm guns in single mounts, 262,44lbs / 119,04kg shells, 1920
Model
Breech loading guns in deck mounts with
hoists on centreline ends, evenly spread
2 -
4,13" / 105 mm guns (1x2 guns), 33,29lbs / 15,10kg shells, 1920 Model
Dual purpose guns in deck mount on centreline
aft, all raised guns - superfiring
2 -
0,98" / 25,0 mm guns in single mounts, 0,55lbs / 0,25kg shells, 1919 Model
Anti-aircraft guns in deck mounts on centreline,
all amidships, all raised mounts -
superfiring
2 -
0,98" / 25,0 mm guns in single mounts, 0,55lbs / 0,25kg shells, 1919 Model
Anti-aircraft guns in deck mounts on side,
all amidships, all raised mounts - superfiring
2 -
0,51" / 13,0 mm guns in single mounts, 0,09lbs / 0,04kg shells, 1918 Model
Machine guns in deck mounts on side, all
forward, all raised mounts - superfiring
Weight
of broadside 593 lbs / 269 kg
Shells
per gun, main battery: 150
Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height
(avg)
Main: 2,95" / 75 mm 183,73 ft / 56,00 m 4,92 ft
/ 1,50 m
Ends: Unarmoured
Upper: 2,95" / 75 mm 62,34 ft / 19,00 m 5,91 ft / 1,80 m
Main Belt covers 103% of normal length
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 2,95" / 75 mm 1,97" / 50 mm -
2nd: 0,98" / 25 mm -
-
- Armour deck:
0,98" / 25 mm, Conning tower: 2,95" / 75 mm
Machinery:
Diesel
Internal combustion motors,
Geared
drive, 2 shafts, 3 854 shp / 2 875 Kw = 18,00 kts
Range
10 000nm at 12,00 kts
Bunker
at max displacement = 515 tons
Complement:
129 -
168
Cost:
£0,295
million / $1,180 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament:
73 tons, 4,4%
Armour:
348 tons, 21,1%
- Belts: 177 tons, 10,8%
- Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
- Armament: 36 tons, 2,2%
- Armour Deck: 126 tons, 7,6%
- Conning Tower: 9 tons, 0,5%
Machinery:
135 tons, 8,2%
Hull,
fittings & equipment: 712 tons, 43,2%
Fuel,
ammunition & stores: 370 tons, 22,5%
Miscellaneous
weights: 10 tons, 0,6%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
3 336 lbs / 1 513 Kg = 13,1 x 8,0
" / 203 mm shells or 1,4 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,24
Metacentric
height 1,8 ft / 0,6 m
Roll
period: 12,3 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 79 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,53
Seaboat
quality (Average = 1.00): 1,59
Hull form characteristics:
Hull has
rise forward of midbreak
Block
coefficient: 0,450
Length
to Beam Ratio: 7,00 : 1
'Natural
speed' for length: 16,60 kts
Power
going to wave formation at top speed: 48 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 9,00 degrees
Stern
overhang: 0,98 ft / 0,30 m
Freeboard
(% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 15,09
ft / 4,60 m
- Forecastle (0%): 15,09 ft / 4,60 m
- Mid (40%): 15,09
ft / 4,60 m (7,55 ft / 2,30 m aft of break)
- Quarterdeck (0%): 7,55 ft / 2,30 m
- Stern: 7,55
ft / 2,30 m
- Average freeboard: 10,56 ft / 3,22 m
Ship
tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 62,3%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 108,0%
Waterplane
Area: 6 921 Square feet or 643 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 136%
Structure
weight / hull surface area: 69 lbs/sq ft or 336 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,93
-
Longitudinal: 2,25
-
Overall: 1,01
Hull
space for machinery, storage, compartmentation is excellent
Room for
accommodation and workspaces is adequate
Ship has
slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent
seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
20 mines
Gryf (1920)
Mantykora
(1921)