niedziela, 16 listopada 2014

Kanonierka typu Gryf



Kanonierka typu Gryf 1920-1921 (2 szt.)

Przypadkiem, z dyskusją na temat Pemby zbiegło się w czasie oddanie do użytku pierwszej kanonierki kolonialnej typu Gryf.
Na początek wyjaśnienie w kwestii nazwy okrętu i typu. Posiadamy już kanonierki, które były zaliczane do typu Gryf (GB-1 1902-1905). Jednak najstarszy okręt tego typu (czyli właśnie Gryf) został teraz wycofany ze służby i skierowany do stoczni celem przebudowy na okręt szkolny dla Szkoły Podoficerskiej MW. Po przebudowie jednostka będzie nosiła inną nazwę. Tym samym nazwa Gryf „zwolniła się” i mogła być użyta dla prezentowanego dzisiaj okrętu i typu. W związku z tym dawny typ Gryf został przemianowany na typ Hydra od nazwy aktualnie najstarszego okrętu tego typu. Cała ta „kombinacja z przemianowywaniem” trochę się skomplikowała, ale podjąłem taką decyzję i konsekwentnie musiałem doprowadzić ją do końca.
Wracając do rzeczy, Gryf jest kanonierką średniej wielkości, ale wyposażoną w działa znacznego kalibru i stosunkowo dobrze opancerzoną. Można by nawet nazwać ją „mini monitorem”, ale byłoby to mylące, ponieważ jej znaczny zasięg umożliwia operacje o charakterze oceanicznym. Zamontowane w pojedynczych półwieżach działa 203 mm pojawiają się w naszej flocie po raz pierwszy, następnymi okrętami uzbrojonymi w ten model będą ciężkie krążowniki, znajdujące się aktualnie w budowie. Pierwsza kanonierka tego typu zostaje skierowana oczywiście na Pembę; zastanie tam już ciężki krążownik (dawny szybki pancernik) Jan Sobieski, lekki krążownik typu Lome i kanonierkę-awizo typu Sfinks. Skład zespołu jest tymczasowy, choćby z powodu jego niejednolitości pod względem taktyczno-technicznym. Na razie, tzn. do czasu osiągnięcia przez tę bazę docelowego potencjału obronnego, nie chcę „drażnić” potencjalnych wrogów pojawieniem się w tym rejonie większych sił.



Gryf, Poland Gun boat laid down 1920

Displacement:
            1 278 t light; 1 362 t standard; 1 648 t normal; 1 877 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
            278,97 ft / 275,59 ft x 39,37 ft x 11,81 ft (normal load)
            85,03 m / 84,00 m x 12,00 m  x 3,60 m

Armament:
      2 - 7,99" / 203 mm guns in single mounts, 262,44lbs / 119,04kg shells, 1920 Model
              Breech loading guns in deck mounts with hoists on centreline ends, evenly spread
      2 - 4,13" / 105 mm guns (1x2 guns), 33,29lbs / 15,10kg shells, 1920 Model
              Dual purpose guns in deck mount on centreline aft, all raised guns - superfiring
      2 - 0,98" / 25,0 mm guns in single mounts, 0,55lbs / 0,25kg shells, 1919 Model
              Anti-aircraft guns in deck mounts on centreline, all amidships, all raised mounts - 
              superfiring
      2 - 0,98" / 25,0 mm guns in single mounts, 0,55lbs / 0,25kg shells, 1919 Model
              Anti-aircraft guns in deck mounts on side, all amidships, all raised mounts - superfiring
      2 - 0,51" / 13,0 mm guns in single mounts, 0,09lbs / 0,04kg shells, 1918 Model
              Machine guns in deck mounts on side, all forward, all raised mounts - superfiring
            Weight of broadside 593 lbs / 269 kg
            Shells per gun, main battery: 150

Armour:
   - Belts:                     Width (max)    Length (avg)               Height (avg)
            Main:   2,95" / 75 mm 183,73 ft / 56,00 m     4,92 ft / 1,50 m
            Ends:   Unarmoured
            Upper: 2,95" / 75 mm   62,34 ft / 19,00 m     5,91 ft / 1,80 m
              Main Belt covers 103% of normal length

   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:   2,95" / 75 mm 1,97" / 50 mm                   -
            2nd:     0,98" / 25 mm       -                                  -

   - Armour deck: 0,98" / 25 mm, Conning tower: 2,95" / 75 mm

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 3 854 shp / 2 875 Kw = 18,00 kts
            Range 10 000nm at 12,00 kts
            Bunker at max displacement = 515 tons

Complement:
            129 - 168

Cost:
            £0,295 million / $1,180 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 73 tons, 4,4%
            Armour: 348 tons, 21,1%
               - Belts: 177 tons, 10,8%
               - Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
               - Armament: 36 tons, 2,2%
               - Armour Deck: 126 tons, 7,6%
               - Conning Tower: 9 tons, 0,5%
            Machinery: 135 tons, 8,2%
            Hull, fittings & equipment: 712 tons, 43,2%
            Fuel, ammunition & stores: 370 tons, 22,5%
            Miscellaneous weights: 10 tons, 0,6%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              3 336 lbs / 1 513 Kg = 13,1 x 8,0 " / 203 mm shells or 1,4 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,24
            Metacentric height 1,8 ft / 0,6 m
            Roll period: 12,3 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 79 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,53
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,59

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak
            Block coefficient: 0,450
            Length to Beam Ratio: 7,00 : 1
            'Natural speed' for length: 16,60 kts
            Power going to wave formation at top speed: 48 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 9,00 degrees
            Stern overhang: 0,98 ft / 0,30 m
            Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
               - Stem:                    15,09 ft / 4,60 m
               - Forecastle (0%):   15,09 ft / 4,60 m
               - Mid (40%):            15,09 ft / 4,60 m (7,55 ft / 2,30 m aft of break)
               - Quarterdeck (0%):            7,55 ft / 2,30 m
               - Stern:                    7,55 ft / 2,30 m
               - Average freeboard:          10,56 ft / 3,22 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 62,3%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 108,0%
            Waterplane Area: 6 921 Square feet or 643 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 136%
            Structure weight / hull surface area: 69 lbs/sq ft or 336 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,93
                        - Longitudinal: 2,25
                        - Overall: 1,01
            Hull space for machinery, storage, compartmentation is excellent
            Room for accommodation and workspaces is adequate
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

20 mines

Gryf (1920)
Mantykora (1921)