poniedziałek, 3 maja 2021

Chińskie okręty podwodne typu Xintian Weng 1930 (6 jednostek)

Chińskie okręty podwodne typu Xintian Weng 1930 (6 jednostek)

Szybkie przeszkolenie stosunkowo licznego personelu chińskiej MW, umożliwiło wprowadzenie do służby następnych okrętów podwodnych. Tym razem są to jednostki zmodyfikowanego amerykańskiego projektu „S” second group (S42 1924). Modyfikacja polegała głównie na zwiększeniu mocy diesli (silnikom dodano po jednym cylindrze), wzmocnieniu konstrukcji kadłuba, nieznacznej przebudowie dziobnicy oraz wymianie konstrukcji kiosku na użytą już wcześniej na okrętach typu Lu Ci. Ponadto, dodano podwójne stanowisko nkm-ów 12,7 mm. 

W stosunku do pierwowzoru, okręt ma:

- zanurzenie większe o 0,05 m;

- wyporność normalną nawodną większą o 7 t, a podwodną o 8 t;

- prędkość nawodną większą o 0,6 w, a podwodną o 0,1 w;

- zasięg nawodny większy o 2490 Mm, a podwodny o 5 Mm;

- operacyjną głębokość zanurzenia większą o 15 m.

Poniżej opis skrócony opis konstrukcji.

Kadłub

Podwójny, niemal identyczny do typu S42.

Napęd

Dwa diesle o łącznej mocy 1400 KM oraz dwa silniki elektryczne o łącznej mocy 1200 KM.

Uzbrojenie

- 1xIx4"/50 (10.2 cm) Mark 9, przy elewacji maksymalnej 20o donośność pociskiem 14,97 kg wynosi 14560m;

- 1xIIx0,50”/90 (12,7 mm) M1921;

- 4xIxwt533 mm z zapasem 12 torped.

Uzyskano – moim zdaniem wartościowe – całkowicie pełnomorskie okręty podwodne, do „oceaniczności” brakuje im jednak zasięgu.

Xintian Weng, China submarine laid down 1929, launched 1929, completed 1930 (engine 1929)

 Displacement:

            862 t light; 882 t standard; 913 t normal; 937 t full load

 Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)

            (225,39 ft / 225,39 ft) x 20,67 ft x (16,24 / 16,53 ft)

            (68,70 m / 68,70 m) x 6,30 m  x (4,95 / 5,04 m)

Armament:

      1 - 4,02" / 102 mm 50,0 cal gun - 33,00lbs / 14,97kg shells, 100 per gun

              Quick firing gun in deck mount, 1910 Model

              1 x Single mount on centreline, forward deck centre

      2 - 0,50" / 12,7 mm 90,0 cal guns - 0,07lbs / 0,03kg shells, 3 000 per gun

              Machine guns in deck mount, 1921 Model

              1 x Twin mount on centreline, aft deck forward

                        1 raised mount

      Weight of broadside 33 lbs / 15 kg

      Main Torpedoes

      4 - 21,0" / 533 mm, 27,33 ft / 8,33 m torpedoes - 1,770 t each, 7,080 t total

            submerged bow tubes

 Machinery:

            Diesel Internal combustion engines plus batteries,

            Direct drive, 2 shafts, 1 400(1200) shp / 1 045(896) Kw = 15,10(11,10) kts

            Range 5 100(130)nm at 6,50(5,50) kts

            Bunker at max displacement = 55 tons

 Complement:

            38

 Cost:

            £0,304 million / $1,220 million

 Distribution of weights at normal displacement:

            Armament: 21 tons, 2,3%

               - Guns: 7 tons, 0,8%

               - Weapons: 14 tons, 1,6%

            Machinery: 43 tons, 4,7%

            Hull, fittings & equipment: 554 tons, 60,6%

            Fuel, ammunition & stores: 51 tons, 5,6%

            Miscellaneous weights: 244 tons, 26,8%

               - Hull below water: 21 tons

               - Hull void weights: 223 tons

 Overall survivability and seakeeping ability:

            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):

              2 941 lbs / 1 334 Kg = 17,4 x 4,0 " / 102 mm shells or 0,3 torpedoes

            Stability (Unstable if below 1.00): 1,08

            Metacentric height 0,5 ft / 0,2 m

            Roll period: 11,7 seconds

            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 62 %

                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,09

            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,09

 Hull form characteristics:

            Hull has low quarterdeck ,

              a normal bow and a cruiser stern

            Block coefficient (normal/deep): 0,422 / 0,426

            Length to Beam Ratio: 10,90 : 1

            'Natural speed' for length: 15,01 kts

            Power going to wave formation at top speed: 34 %

            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 57

            Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees

            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m

            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):

                                               Fore end,        Aft end

               - Forecastle:            34,00%,  8,53 ft / 2,60 m,  7,55 ft / 2,30 m

               - Forward deck:       15,00%,  7,55 ft / 2,30 m,  7,55 ft / 2,30 m

               - Aft deck:    31,00%,  7,55 ft / 2,30 m,  6,89 ft / 2,10 m

               - Quarter deck:        20,00%,  1,97 ft / 0,60 m,  0,98 ft / 0,30 m

               - Average freeboard:                      6,36 ft / 1,94 m

            Ship tends to be wet forward

 Ship space, strength and comments:

            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 26,9%

                        - Above water (accommodation/working, high = better): 49,5%

            Waterplane Area: 2 909 Square feet or 270 Square metres

            Displacement factor (Displacement / loading): 262%

            Structure weight / hull surface area: 90 lbs/sq ft or 437 Kg/sq metre

            Hull strength (Relative):

                        - Cross-sectional: 2,36

                        - Longitudinal: 5,23

                        - Overall: 2,55

            Excellent machinery, storage, compartmentation space

            Extremely poor accommodation and workspace room

Operational diving depth - 75 m

Emergency diving depth - 120 m

Crush diving depth - 188 m


Xintian Weng (1930)

Yu Ying (1930)

Huwei Jian (1930)

Zei Ou (1930)

Feng Bao (1930)

Ti (1930)