Zbiornikowiec floty typu Karpaty 1940-1941 (3 szt.)
Mocno
powiększona wersja tankowca towarzyszącego typu Pieniny (FT-10 1933), dlatego też nie będę się rozpisywał na temat
jego przeznaczenia i pominę samo uzasadnienie jego istnienia; zainteresowanych
odsyłam do pierwowzoru (post z 16.01.2016).
Pomijając kwestię
wielkości, jednostki te różnią się od swoich poprzedników znacznie silniejszym
uzbrojeniem plot, ale biorąc pod uwagę stały rozwój lotnictwa oraz wynikające ze
stawianych zadań ryzyko znalezienia się w zasięgu samolotów wroga, jest to
chyba uzasadnione.
Pewną nowością jest tu
umieszczenie trapów burtowych we wnękach kadłuba; rozwiązuje to trudności
związane z tankowaniem okrętów na postoju, a tym bardziej z wykonywaniem tej
czynności w ruchu.
Zbiornikowiec tego typu
jest w stanie przewieźć 3 600 t paliw różnego rodzaju w 14 oddzielnych zbiornikach.
Może jednocześnie zaopatrywać w paliwo od czterech do sześciu (zależnie od ich
wielkości) okrętów na postoju, lub dwa w ruchu (oczywiście przy umożliwiającym to
stanie morza).
Sądzę, że posiadanych
obecnie 11 zbiornikowców floty jest w czasie pokoju ilością wystarczającą
(łączna zdolność przewozowa 45 200 t paliw płynnych), w czasie wojennym można szybko
zwiększyć tę liczbę poprzez rekwizycję jednostek „cywilnych” (aktualnie pod
polską banderą handlową pływa 17 tankowców o łącznej zdolności przewozowej ok. 100 000
t).
Link do obrazka: http://www.imagebam.com/image/bdee0c521357615
Karpaty, Poland Fleet oiler laid down 1940
Displacement:
5 973
t light; 6 163 t standard; 7 767 t normal; 9 051 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x
beam x draught (normal/deep)
(403,70
ft / 393,70 ft) x 59,06 ft x (17,72 / 20,22 ft)
(123,05
m / 120,00 m) x 18,00 m x (5,40 / 6,16
m)
Armament:
4
- 4,13" / 105 mm 50,0 cal guns - 33,29lbs / 15,10kg shells, 200 per gun
Dual purpose guns in deck and hoist mounts,
1920 Model
2 x Twin mounts on centreline ends, evenly
spread
4
- 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 1 000 per
gun
Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
2 x Twin mounts on centreline ends, evenly
spread
2
raised mounts
8
- 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 5 000 per
gun
Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
2 x Twin mounts on sides, forward deck centre
2
raised mounts
2 x Twin mounts on sides, aft deck centre
2
double raised mounts
2
- 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 5 000 per
gun
Anti-air guns in deck mount, 1933 Model
1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
1
double raised mount
Weight of broadside 145 lbs / 66 kg
Machinery:
Diesel
Internal combustion motors,
Geared
drive, 2 shafts, 17 764 shp / 13 252 Kw = 21,00 kts
Range
18 400nm at 14,00 kts
Bunker
at max displacement = 2 889 tons
Complement:
207
- 269
Cost:
£1,758
million / $7,031 million
Distribution of weights at normal
displacement:
Armament:
43 tons, 0,5%
- Guns: 43 tons, 0,5%
Machinery:
475 tons, 6,1%
Hull,
fittings & equipment: 1 855 tons, 23,9%
Fuel,
ammunition & stores: 1 795 tons, 23,1%
Miscellaneous
weights: 3 600 tons, 46,3%
- Hull below water: 2 400 tons
- Hull above water: 1 200 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
13 252 lbs / 6 011 Kg = 375,2 x 4,1
" / 105 mm shells or 2,0 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,68
Metacentric
height 5,4 ft / 1,6 m
Roll
period: 10,7 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 84 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,02
Seaboat
quality (Average = 1.00): 1,67
Hull form characteristics:
Hull
has raised forecastle, raised quarterdeck ,
a normal bow and a round stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,660 / 0,674
Length
to Beam Ratio: 6,67 : 1
'Natural
speed' for length: 19,84 kts
Power
going to wave formation at top speed: 54 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 13,00 degrees
Stern
overhang: 4,92 ft / 1,50 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 20,00%, 21,98 ft /
6,70 m, 21,98 ft / 6,70 m
- Forward deck: 30,00%, 14,11 ft / 4,30
m, 14,11 ft / 4,30 m
- Aft deck: 30,00%, 14,11 ft / 4,30 m, 14,11 ft / 4,30 m
- Quarter deck: 20,00%, 21,98 ft /
6,70 m, 21,98 ft / 6,70 m
- Average freeboard: 17,26 ft / 5,26 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 73,2%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 117,0%
Waterplane
Area: 17 975 Square feet or 1 670 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 165%
Structure
weight / hull surface area: 72 lbs/sq ft or 349 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,95
-
Longitudinal: 1,61
-
Overall: 1,00
Excellent
machinery, storage, compartmentation space
Adequate
accommodation and workspace room
Ship
has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent
seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
Sensors:
1 x DC-P-4
1 x RN-2
1 x RWN-P-1
Karpaty (1940)
Karkonosze (1940)
Beskidy (1941)