niedziela, 18 grudnia 2016

Zbiornikowiec floty typu Karpaty 1940-1941 (3 szt.)



Zbiornikowiec floty typu Karpaty 1940-1941 (3 szt.)

Mocno powiększona wersja tankowca towarzyszącego typu Pieniny (FT-10 1933), dlatego też nie będę się rozpisywał na temat jego przeznaczenia i pominę samo uzasadnienie jego istnienia; zainteresowanych odsyłam do pierwowzoru (post z 16.01.2016).
Pomijając kwestię wielkości, jednostki te różnią się od swoich poprzedników znacznie silniejszym uzbrojeniem plot, ale biorąc pod uwagę stały rozwój lotnictwa oraz wynikające ze stawianych zadań ryzyko znalezienia się w zasięgu samolotów wroga, jest to chyba uzasadnione.
Pewną nowością jest tu umieszczenie trapów burtowych we wnękach kadłuba; rozwiązuje to trudności związane z tankowaniem okrętów na postoju, a tym bardziej z wykonywaniem tej czynności w ruchu.
Zbiornikowiec tego typu jest w stanie przewieźć 3 600 t paliw różnego rodzaju w 14 oddzielnych zbiornikach. Może jednocześnie zaopatrywać w paliwo od czterech do sześciu (zależnie od ich wielkości) okrętów na postoju, lub dwa w ruchu (oczywiście przy umożliwiającym to stanie morza).
Sądzę, że posiadanych obecnie 11 zbiornikowców floty jest w czasie pokoju ilością wystarczającą (łączna zdolność przewozowa 45 200 t paliw płynnych), w czasie wojennym można szybko zwiększyć tę liczbę poprzez rekwizycję jednostek „cywilnych” (aktualnie pod polską banderą handlową pływa 17 tankowców o łącznej zdolności przewozowej ok. 100 000 t).


  Link do obrazka: http://www.imagebam.com/image/bdee0c521357615


Karpaty, Poland Fleet oiler laid down 1940

Displacement:
            5 973 t light; 6 163 t standard; 7 767 t normal; 9 051 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (403,70 ft / 393,70 ft) x 59,06 ft x (17,72 / 20,22 ft)
            (123,05 m / 120,00 m) x 18,00 m  x (5,40 / 6,16 m)

Armament:
      4 - 4,13" / 105 mm 50,0 cal guns - 33,29lbs / 15,10kg shells, 200 per gun
              Dual purpose guns in deck and hoist mounts, 1920 Model
              2 x Twin mounts on centreline ends, evenly spread
      4 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 1 000 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
              2 x Twin mounts on centreline ends, evenly spread
                        2 raised mounts
      8 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 5 000 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
              2 x Twin mounts on sides, forward deck centre
                        2 raised mounts
              2 x Twin mounts on sides, aft deck centre
                        2 double raised mounts
      2 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 5 000 per gun
              Anti-air guns in deck mount, 1933 Model
              1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
                        1 double raised mount
      Weight of broadside 145 lbs / 66 kg

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 17 764 shp / 13 252 Kw = 21,00 kts
            Range 18 400nm at 14,00 kts
            Bunker at max displacement = 2 889 tons

Complement:
            207 - 269

Cost:
            £1,758 million / $7,031 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 43 tons, 0,5%
               - Guns: 43 tons, 0,5%
            Machinery: 475 tons, 6,1%
            Hull, fittings & equipment: 1 855 tons, 23,9%
            Fuel, ammunition & stores: 1 795 tons, 23,1%
            Miscellaneous weights: 3 600 tons, 46,3%
               - Hull below water: 2 400 tons
               - Hull above water: 1 200 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              13 252 lbs / 6 011 Kg = 375,2 x 4,1 " / 105 mm shells or 2,0 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,68
            Metacentric height 5,4 ft / 1,6 m
            Roll period: 10,7 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 84 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,02
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,67

Hull form characteristics:
            Hull has raised forecastle, raised quarterdeck ,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,660 / 0,674
            Length to Beam Ratio: 6,67 : 1
            'Natural speed' for length: 19,84 kts
            Power going to wave formation at top speed: 54 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 13,00 degrees
            Stern overhang: 4,92 ft / 1,50 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            20,00%,  21,98 ft / 6,70 m,  21,98 ft / 6,70 m
               - Forward deck:       30,00%,  14,11 ft / 4,30 m,  14,11 ft / 4,30 m
               - Aft deck:    30,00%,  14,11 ft / 4,30 m,  14,11 ft / 4,30 m
               - Quarter deck:        20,00%,  21,98 ft / 6,70 m,  21,98 ft / 6,70 m
               - Average freeboard:                      17,26 ft / 5,26 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 73,2%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 117,0%
            Waterplane Area: 17 975 Square feet or 1 670 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 165%
            Structure weight / hull surface area: 72 lbs/sq ft or 349 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,95
                        - Longitudinal: 1,61
                        - Overall: 1,00
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Adequate accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

Sensors:
1 x DC-P-4
1 x RN-2
1 x RWN-P-1

Karpaty (1940)
Karkonosze (1940)
Beskidy (1941)

8 komentarzy:

  1. Mam wrażenie, że okręty są wzorowane, w swej ogólnej koncepcji, na niemieckich jednostkach typu "Dithmarschen". O połowę od nich mniejsze, ale z równie silną (a nawet silniejszą) artylerią. W związku z dość umiarkowaną wypornością, zdolności przewozowe są również stosunkowo niewielkie. Osobiście widziałbym te okręty o jakieś 50% większe (jako minimum 10000 tn). W zakresie estetyki nie mam większych zastrzeżeń, może poza cokolwiek osobliwym kształtem rufy - lekko nawisającej, zamiast typowo krążowniczej.
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moim zdaniem typowy zbiornikowiec towarzyszący nie powinien być zbyt wielki. Mam w planach tankowce pow. 10 000 tn, ale o trochę innym przeznaczeniu.

      JKS

      Usuń
    2. "Może jednocześnie zaopatrywać w paliwo od czterech do sześciu (...) okrętów na postoju, lub dwa w ruchu (...)." Czyli, w przypadku dużej eskadry, odbywającej daleki rejs, konieczne będzie skorzystanie z usług co najmniej jeszcze jednego tankowca o analogicznym przeznaczeniu.
      ŁK

      Usuń
    3. Racja, dlatego mamy takich jednostek obecnie 5; 3 prezentowanego typu + 2 typu "Pieniny" z roku 1933.

      JKS

      Usuń
  2. Na rzucie bocznym nie widać skrzydeł pomostu.
    KT

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Słuszna uwaga, jakieś zaćmienie umysłu u mnie :), już poprawiłem.

      JKS

      Usuń
  3. Nie wiem czy dobrze zrozumiałem, że wpis na temat „6 na postoju, 2 w ruchu” oznacza możliwość jednoczesnego tankowania tylu jednostek. W takim razie pytanie – zapas paliwa tankowca pozwala zaopatrzyć ile okrętów wielkości pancernik – duży lotniskowiec (zakładając, że okręt zaopatrywany ma powiedzmy 10% stanu paliwa i jest tankowany „pod korek”)?
    Zastanawiam się nad tankowanie w ruchu. O ile wiem polegało ono na podawaniu paliwa równolegle płynącym do tankowca dwóm okrętom. Wymagało to podania w ruch na równoległy okręt ciężkiej liny z podwieszonym przewodem paliwowym. Można to robić podając rzutkę z lekką linką, a następnie przeciągając koleino ciężką linę i przewód, ale to dość czasochłonne. Wydaje się prościej gdyby tankowiec miał długie bomy i mógł na nich podać od razu docelowy zestaw. Ale tutaj (u Ciebie) nawet nie ma masztów, nie mówiąc o bomach.
    H_Babbock

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zapas paliwa na tej średniej wielkości jednostce nie pozwala oczywiście na tankowanie wielkich okrętów lub większej ilości średnich "pod korek", a jedynie na uzupełnienie części paliwa zużytego w rejsie (zakładając, że rozpoczynają go z pełnymi zbiornikami). Nasze okręty charakteryzują się z reguły dużym zasięgiem, np. okręty liniowe 10 000 - 17 750 Mm, lotniskowce uderzeniowe 13 500 - 18 500 Mm, a krążowniki 8 900 - 14 500 Mm. W praktyce więc, takie uzupełnianie dotyczyć będzie przede wszystkim niszczycieli; przykładowo niszczyciele typu "Boreasz" zabierają standardowo po 141, a maksymalnie po 254 t paliwa. Czyli 3 600 t paliwa "Karpat" pozwoli na podwojenie zasięgu maksymalnego 14 niszczycieli tego typu, lub nawet potrojenie dla 7. Takie potrojenie umożliwi praktycznie tym niszczycielom towarzyszenie wielkim okrętom na ich (wielkich okrętów) maksymalnym zasięgu.
      Opisany przez Ciebie sposób podawania węży paliwowych w ruchu nie jest aż taki czasochłonny (przynajmniej w stosunku do całego czasu tankowania) i właśnie on jest najczęściej stosowany. Do podawania całych zestawów na postoju służą zamontowane na "Karpatach" 4 żurawiki o zasięgu ok. 4-5 m. Jeżeli okręty stoją burta w burtę, jest to zupełnie wystarczające. Wprawdzie żurawików jest 4, a maksymalną liczbę tankujących na kotwicy okrętów określiłem na 6 (oczywiście 6 małych o długości - powiedzmy - do 40 m), ale każdy żurawik po podaniu jednego zestawu może być w większości przypadków wykorzystany do podania następnego.
      Tak na marginesie, odpowiadając wyżej koledze ŁK, awizowałem budowę w nieodległej przyszłości zbiornikowców floty o wyporności ponad 10 tys. tn. Może być to trochę mylące, ponieważ tak naprawdę nie chodziło mi o wyporność np. 11, czy 12 tys. tn, lecz o jednostki wielkości ok. 20-25 tys. tn. Jednakże ich głównym zadaniem nie będzie bezpośrednie tankowanie okrętów (chociaż niewykluczone), a uzupełnianie zapasów paliw w bazach.

      JKS

      Usuń