Po
długiej i ciężkiej walce (dwie doby prawie bez snu) spłodziłem pierwszy w
naszej Marynarce lotniskowiec z prawdziwego zdarzenia. Mimo poniesionych
trudów, cieszy mnie on jak pierworodne dziecko. Będzie można już wokół niego
zestawić zespół (raczej „zespolik”) lotniczy np. w składzie: lotniskowiec,
eskadra krążowników (1 typu Warszawa,
2 typu Kołobrzeg) i 8 niszczycieli
typu Monsun. Potęga, czyż nie? A
jakby jeszcze do tego dodać lotniskowiec szkolny Bolko z Jeziorek i – co będę sobie żałował – krążownik liniowy typu
Bolesław Śmiały … strach się bać! J. Tyle,
że Bolka – przy jego prędkości –
trzeba będzie chyba wziąć na hol…
Hetmana Tarnowskiego można zaliczyć do raczej
niewielkich lotniskowców bojowych. Projektując go przyjąłem brytyjski punkt
widzenia: mniej samolotów, więcej odporności. Skutkiem powyższego założenia, w jednopoziomowym
hangarze jest dość luźno, ale opancerzenie – jak na lotniskowiec tej wielkości –
potężne. Dla porównania amerykański Ranger
zabierał do 76 samolotów, ale miał opancerzenie burt 51 mm, a pokładu 25 mm. Poza
tym tutaj hangar nie jest nadbudówką, lecz stanowi konstrukcyjnie integralną
część kadłuba. Wprawdzie podaną w raporcie odporność na ponad 6 torped można
chyba między bajki włożyć, ale nie ulega wątpliwości, że okręt jest bardzo
odporny.
W zależności od składu grupy lotniczej i zagęszczenia
hangaru, lotniskowiec ten może przyjąć 30-45 samolotów. Aktualnie posiada 33
(po 10 samolotów myśliwskich, torpedowo-bombowych i bombowych oraz 3 samoloty
rozpoznawcze). Proszę nie martwić się mała liczbą samolotów rozpoznawczych, w
razie konieczności rolę tę mogą pełnić również znajdujące się na pokładzie
lekkie bombowce, a nawet samoloty torpedowo-bombowe.
Uzbrojenie artyleryjskie służy w zasadzie wyłącznie do
obrony plot. W przyszłości będzie można zwiększyć ilość działek
małokalibrowych, miejsce jeszcze się znajdzie. O opancerzeniu już ogólnie
wspomniałem, dodam tylko, że pancerz pokładowy składa się z 25 mm na pokładzie
startowym i 75 mm nad maszynownią, magazynami paliwa i amunicji oraz innymi
ważnymi dla żywotności okrętu strefami.
Szybkość okrętu – jak na te czasy – jest co najmniej
przyzwoita, a duży zasięg umożliwia działania oceaniczne, zresztą w tym celu
lotniskowce się właśnie buduje. Jak wynika z raportu, jednostka charakteryzuje
się bardzo wysoką dzielnością morską, a wewnątrz jest całkiem przestronna.
Nie ukrywam, że ponieważ jest to mój pierwszy prawdziwy
lotniskowiec, starałem się go rysunkowo „dopieścić”; nad samą nadbudówką – choć
niewielką – spędziłem kilka godzin i w końcu prawidłowo rozwiązałem trap.
Jeżeli jednak znajdą się jakieś błędy na rysunku proszę śmiało meldować, zniosę
to, twardy jestem jak Roman Bratny…
Zdecydowałem się też na prezentację lotniskowców w dwu
bokorysach; ponieważ jednostki tej klasy są mniej lub więcej niesymetryczne, to
widok boczny tylko z jednej strony nie dawałby wszystkich informacji.
Hetman Tarnowski, Poland Aircraft carrier
laid down 1927
Displacement:
12 908
t light; 13 267 t standard; 15 561 t normal; 17 397 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x
beam x draught (normal/deep)
(658,67
ft / 649,61 ft) x 72,18 ft x (23,95 / 26,03 ft)
(200,76
m / 198,00 m) x 22,00 m x (7,30 / 7,94
m)
Armament:
8
- 4,13" / 105 mm 50,0 cal guns - 33,29lbs / 15,10kg shells, 180 per gun
Dual purpose guns in deck and hoist mounts,
1920 Model
8 x Single mounts on sides, evenly spread
12 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 720
per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1919 Model
2 x Quad mounts on sides amidships
1 x Quad mount on centreline, aft deck aft
12 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells,
3 000 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1919 Model
2 x Twin mounts on sides amidships 2 raised
mounts
8 x Single mounts on sides, evenly spread
Weight of broadside 162 lbs / 74 kg
Armour:
-
Belts: Width (max) Length (avg) Height
(avg)
Main: 5,91" / 150 mm 518,37 ft / 158,00 m 5,91
ft / 1,80 m
Ends: Unarmoured
Upper: 5,91" / 150 mm 157,48 ft / 48,00 m 7,87
ft / 2,40 m
Main Belt covers 123% of normal length
-
Torpedo Bulkhead - Additional damage containing bulkheads:
2,95"
/ 75 mm 518,37 ft / 158,00 m 14,76 ft / 4,50 m
Beam
between torpedo bulkheads 62,34 ft / 19,00 m
-
Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: - - 0,98"
/ 25 mm
-
Protected deck - multiple decks:
For
and Aft decks: 3,94" / 100 mm
-
Conning towers: Forward 5,91" / 150 mm, Aft 0,00" / 0 mm
Machinery:
Oil
fired boilers, steam turbines,
Geared
drive, 2 shafts, 72 811 shp / 54 317 Kw = 29,00 kts
Range
13 500nm at 15,00 kts
Bunker
at max displacement = 4 130 tons
Complement:
696
- 905
Cost:
£2,940
million / $11,761 million
Distribution of weights at normal
displacement:
Armament:
106 tons, 0,7%
- Guns: 106 tons, 0,7%
Armour:
4 032 tons, 25,9%
- Belts: 1 107 tons, 7,1%
- Torpedo bulkhead: 836 tons, 5,4%
- Armament: 1 tons, 0,0%
- Armour Deck: 2 009 tons, 12,9%
- Conning Tower: 79 tons, 0,5%
Machinery:
2 298 tons, 14,8%
Hull,
fittings & equipment: 5 212 tons, 33,5%
Fuel,
ammunition & stores: 2 653 tons, 17,0%
Miscellaneous
weights: 1 259 tons, 8,1%
- Hull below water: 342 tons
- Hull above water: 833 tons
- On freeboard deck: 84 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
38 958 lbs / 17 671 Kg =
1 103,0 x 4,1 " / 105 mm shells or 6,3 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,34
Metacentric
height 5,1 ft / 1,6 m
Roll
period: 13,4 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 80 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,04
Seaboat
quality (Average = 1.00): 2,00
Hull form characteristics:
Hull
has low quarterdeck ,
a normal bow and a round stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,485 / 0,499
Length
to Beam Ratio: 9,00 : 1
'Natural
speed' for length: 25,49 kts
Power
going to wave formation at top speed: 50 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 40
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 13,00 degrees
Stern
overhang: 2,62 ft / 0,80 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 15,00%, 27,89 ft /
8,50 m, 27,89 ft / 8,50 m
- Forward deck: 37,50%, 27,89 ft / 8,50
m, 27,89 ft / 8,50 m
- Aft deck: 37,50%, 27,89 ft / 8,50 m, 27,89 ft / 8,50 m
- Quarter deck: 10,00%, 12,14 ft / 3,70
m, 12,14 ft / 3,70 m
- Average freeboard: 26,31 ft / 8,02 m
Ship
tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 68,8%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 235,2%
Waterplane
Area: 30 821 Square feet or 2 863 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 152%
Structure
weight / hull surface area: 101 lbs/sq ft or 492 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,93
-
Longitudinal: 1,90
-
Overall: 1,00
Excellent
machinery, storage, compartmentation space
Excellent
accommodation and workspace room
Ship
has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent
seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
10 x PWL-39Mp
10 x PWL-42TBp
10 x PFS-4Bp
3 x LWS-6Rp