czwartek, 21 stycznia 2016

Trałowiec typu Drawa 1933-1334 (8 szt.)



Trałowiec typu Drawa 1933-1334 (8 szt.)

Ponieważ trałowce typu Odra (MSC-2 1916) powoli dobiegają kresu swego żywota (przynajmniej w naszej flocie) i będą sukcesywnie „upłynniane”, nadeszła pora zastąpienia ich nowszymi jednostkami.
Prezentowane okręty należą do średniej wielkości w tej klasie, ale będą aktualnie największymi naszymi trałowcami operującymi na Bałtyku. Są też pierwszymi jednostkami zbudowanymi wg nowego projektu uniwersalnego PU-600. Jako pierwsze, mogą posiadać jakieś niedoskonałości, dlatego proszę Was o uwagi, aby wad tych nie powielać w następnych jednostkach tego projektu. Dotyczy to szczególnie kadłuba, napędu i ogólnego rozplanowania, bo te elementy będą później powtarzane na innych okrętach z projektu PU-600.
Okręty charakteryzują się bardzo dobrymi właściwościami morskimi i znacznym – jak na Bałtyk – zasięgiem. Ponieważ dałem im możliwość zwalczania OP, to i szybkość jest stosunkowo wysoka. Uzbrojenie jest… jakie jest :). Po zdemontowaniu zrzutni bg, trałowce te mogą zabrać na pokład i postawić 22 miny.



Drawa, Poland Minesweeper laid down 1933

Displacement:
            437 t light; 453 t standard; 600 t normal; 717 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (226,60 ft / 223,10 ft) x 26,25 ft x (8,20 / 9,27 ft)
            (69,07 m / 68,00 m) x 8,00 m  x (2,50 / 2,83 m)

Armament:
      1 - 4,13" / 105 mm 50,0 cal gun - 33,29lbs / 15,10kg shells, 150 per gun
              Dual purpose gun in deck and hoist mount, 1920 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck forward
      1 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal gun - 2,05lbs / 0,93kg shells, 600 per gun
              Anti-air gun in deck mount, 1919 Model
              1 x Single mount on centreline, aft deck centre 1 raised mount
      2 - 0,51" / 13,0 mm 75,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 1 500 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1925 Model
              2 x Single mounts on sides, forward deck centre 2 raised mounts
      Weight of broadside 35 lbs / 16 kg
      Mines
      2 - 1 433,01 lbs / 650,00 kg mines + 22 reloads - 15,354 t total
            in above water - stern racks/rails
      Main DC/AS Mortars
      2 - 418,88 lbs / 190,00 kg depth charges + 24 reloads - 4,862 t total
            in stern depth charge racks

Armour:
   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:                             -                          -                            0,98" / 25 mm

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Direct drive, 2 shafts, 4 484 shp / 3 345 Kw = 22,00 kts
            Range 6 000nm at 14,00 kts
            Bunker at max displacement = 264 tons

Complement:
            59 - 78

Cost:
            £0,179 million / $0,716 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 38 tons, 6,4%
               - Guns: 13 tons, 2,2%
               - Weapons: 25 tons, 4,2%
            Armour: 0 tons, 0,0%
               - Armament: 0 tons, 0,0%
            Machinery: 131 tons, 21,8%
            Hull, fittings & equipment: 258 tons, 43,0%
            Fuel, ammunition & stores: 162 tons, 27,1%
            Miscellaneous weights: 12 tons, 2,0%
               - Hull above water: 6 tons
               - On freeboard deck: 6 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              1 285 lbs / 583 Kg = 36,4 x 4,1 " / 105 mm shells or 0,7 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,27
            Metacentric height 1,0 ft / 0,3 m
            Roll period: 10,8 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 75 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,15
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,49

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,437 / 0,462
            Length to Beam Ratio: 8,50 : 1
            'Natural speed' for length: 17,42 kts
            Power going to wave formation at top speed: 60 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 12,30 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            20,00%,  16,08 ft / 4,90 m,  15,09 ft / 4,60 m
               - Forward deck:       30,00%,  15,09 ft / 4,60 m,  15,09 ft / 4,60 m
               - Aft deck:    30,00%,  6,89 ft / 2,10 m,  6,89 ft / 2,10 m
               - Quarter deck:        20,00%,  6,89 ft / 2,10 m,  6,89 ft / 2,10 m
               - Average freeboard:                      11,07 ft / 3,37 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 79,1%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 136,2%
            Waterplane Area: 3 839 Square feet or 357 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 191%
            Structure weight / hull surface area: 38 lbs/sq ft or 185 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,86
                        - Longitudinal: 3,70
                        - Overall: 1,00
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily

Drawa (1933)
Poprad (1933)
Bzura (1933)
Wisłoka (1933)
Obra (1934)
Biebrza (1934)
Nida (1934)
Gwda (1934)



Plany i zmiany organizacyjne



Plany i zmiany organizacyjne

Związki taktyczne na czas wojny.
Wspominałem już wcześniej o planach tworzenia tzw. grup poszukująco-uderzeniowych (GPU). Rozwijając tę myśl, Wydział Organizacyjny we współpracy z Wydziałem Operacyjnym Sztabu Głównego MW wstępnie opracował pewne nowości dotyczące organizacji MW na czas wojny. W skrócie wygląda to tak, że prócz pokojowej struktury organizacyjnej obejmującej dywizjony, eskadry, flotylle, obszary i floty, na czas wojny założono tworzenie, w pewnym sensie równoległej do powyższej – struktury zadaniowej. Na razie w ramach tej struktury przewidziano tworzenie następujących związków taktycznych i taktyczno-operacyjnych: zespół eskortowy (ZE), zespół lotniskowca (ZL), zespól osłony (ZO) oraz grupa uderzeniowa (GU).
Zadaniem zespołów eskortowych byłoby – zgodnie z nazwą – eskortowanie szczególnie ważnych konwojów handlowych lub desantowych. Przykładowy skład takiego zespołu wg stanu floty na dzień dzisiejszy to: 1 krążownik plot, 4 niszczyciele eskortowe, 4 eskortowce, 2 pełnomorskie trałowce i pełnomorski holownik. W przyszłości do zespołów mogłyby zostać dokooptowane po jednym lotniskowce eskortowe, których budowę bardzo wstępne plany zakładają jeszcze przed rokiem 1940.
Odmiennie od poprzednich, zespoły lotniskowca przeznaczone byłyby do atakowania lotnictwem pokładowym okrętów, żeglugi lub ważnych punktów na wybrzeżu wroga. Zakładany skład: 1 lotniskowiec, 1 krążownik liniowy, 1 krążownik plot i 4-8 niszczycieli.
Zespoły osłony miałyby - w zależności od potrzeb - dwojakie zastosowanie. Z jednej strony mogłyby zapewniać obronę ZL przed atakiem nieprzyjacielskich sił nawodnych lub tzw. dalekie krycie konwojów, a z drugiej działać ofensywnie, atakując okręty, statki lub wybrzeże npla. Przykładowy skład to: 2 pancerniki, dwa krążowniki ciężkie, 4 lekkie i 8 niszczycieli.
Do akcji ofensywnych większego formatu tworzono by grupy uderzeniowe składające się z kilku ZL i co najmniej jednego ZO. Przyjrzyjmy się takiej hipotetycznej (ale zgodnej z aktualnym stanem naszej floty) GU w składzie 3 ZL i 2 ZO. Obejmowałaby ona następujące okręty: 2 lotniskowce typu Hetman Kamieniecki, 1 lotniskowiec typu Hetman Tarnowski, 2 pancerniki typu Władysław Łokietek, 2 pancerniki typu Władysław Jagiełło, 3 krążowniki liniowe typu Leszek Biały, 2 krążowniki ciężkie typu Warszawa, 2 krążowniki ciężkie typu Lwów, 4 krążowniki lekkie typu Kołobrzeg, 4 krążowniki lekkie typu Płock, 3 krążowniki plot typu Świdnik, 8 niszczycieli typu Monsun, 4 niszczyciele typu Grom, 8 niszczycieli typu Tsunami i 8 niszczycieli typu Samum, nie licząc okrętów towarzyszących i pomocniczych (trałowce, holowniki, tankowce, zaopatrzeniowce, okręt warsztatowy). Toż to cała flota, jakiej mogłoby pozazdrościć mocarstwo morskie średniej wielkości, np. Włochy lub Rosja. Można wprawdzie powiedzieć, że to połowa – i to ta bardziej wartościowa – naszej Marynarki, ale marynarka ta cały czas się rozwija i już w niezbyt dalekiej przyszłości będzie ją stać na wystawienie więcej niż jednej grupy o porównywalnej sile.
Do każdego rodzaju zespołu lub grupy mogłyby być w razie potrzeby włączane także inne jednostki, np. tankowce lub zaopatrzeniowce. Tworzenie zespołów polegałoby na czasowym „delegowaniu” do nich pojedynczych okrętów lub ich związków (dywizjony, eskadry, flotylle) ze struktur pokojowych.  Pomimo, że teoretycznie skład tych zespołów lub grup byłby zmienny (na poziomie konkretnych jednostek lub ich związków), to jednocześnie pożądane byłoby możliwie długie utrzymywanie – przynajmniej częściowo - stałego składu ze względu na korzyści wynikające ze zgrania okrętów oraz tworzenia się więzi emocjonalnych pomiędzy załogami.
Omówione powyżej związki oznaczane byłyby nazwami alfanumerycznymi o schemacie XX-m.n, gdzie litery oznaczałyby rodzaj związku, cyfry przed kropką nr floty, w skład której wchodzą, a cyfry po kropce kolejny nr związku. Np. ZE-1.2, to 2.zespół eskortowy 1.Floty; ZL-2.3, to 3.zespół lotniskowca 2.Floty itd.
Bardzo ciekawy jestem Waszego zdania o tym pomyśle. Niestety z żalem muszę uprzedzić, że w wiadomych powodów nie będę mógł brać w ewentualnej dyskusji udziału tak aktywnego, jakbym sobie tego życzył.
Zmiany klasyfikacji i nazewnictwa okrętów desantowych.
Ponieważ teraz już mam zamiar tak na poważnie rozbudować nasze siły desantowe, uznałem za konieczne uporządkowania klasyfikacji i nazewnictwa okrętów wchodzących w ich skład. Chodzi mi o to, ażeby nie wrzucać „do jednego worka” takich jednostek, jak 35-tonowy kuter desantowy i 10 000-tonowy transportowiec desantowy.
Otóż, podzieliłem jednostki desantowe na pięć klas(podklas?). Są to:
- kutry desantowe do 100 tn, kod LC, o nazwach KD-n (n = kolejny numer);
- małe okręty desantowe 100-300 tn, kod LSS, o nazwach OD-n;
- średnie okręty desantowe 300-1 000 tn, kod LSM, o nazwach jezior polskich;
- duże okręty desantowe pow. 1 000 tn, kod LSL, o nazwach prądów morskich;
- transportowce desantowe, kod TSL, o nazwach cieśnin morskich.
W związku z powyższym zmieniono kody istniejącym okrętom desantowym z LS-1 i 2 na LSS-1 i 2 oraz nazwy z BD-1 i 2 na OD-1 i 2.
Przy okazji zdradzę tajemnicę, że w najbliższych latach pojawi się całkiem spora ilość jednostek desantowych różnych klas.