czwartek, 21 stycznia 2016

Trałowiec typu Drawa 1933-1334 (8 szt.)



Trałowiec typu Drawa 1933-1334 (8 szt.)

Ponieważ trałowce typu Odra (MSC-2 1916) powoli dobiegają kresu swego żywota (przynajmniej w naszej flocie) i będą sukcesywnie „upłynniane”, nadeszła pora zastąpienia ich nowszymi jednostkami.
Prezentowane okręty należą do średniej wielkości w tej klasie, ale będą aktualnie największymi naszymi trałowcami operującymi na Bałtyku. Są też pierwszymi jednostkami zbudowanymi wg nowego projektu uniwersalnego PU-600. Jako pierwsze, mogą posiadać jakieś niedoskonałości, dlatego proszę Was o uwagi, aby wad tych nie powielać w następnych jednostkach tego projektu. Dotyczy to szczególnie kadłuba, napędu i ogólnego rozplanowania, bo te elementy będą później powtarzane na innych okrętach z projektu PU-600.
Okręty charakteryzują się bardzo dobrymi właściwościami morskimi i znacznym – jak na Bałtyk – zasięgiem. Ponieważ dałem im możliwość zwalczania OP, to i szybkość jest stosunkowo wysoka. Uzbrojenie jest… jakie jest :). Po zdemontowaniu zrzutni bg, trałowce te mogą zabrać na pokład i postawić 22 miny.



Drawa, Poland Minesweeper laid down 1933

Displacement:
            437 t light; 453 t standard; 600 t normal; 717 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (226,60 ft / 223,10 ft) x 26,25 ft x (8,20 / 9,27 ft)
            (69,07 m / 68,00 m) x 8,00 m  x (2,50 / 2,83 m)

Armament:
      1 - 4,13" / 105 mm 50,0 cal gun - 33,29lbs / 15,10kg shells, 150 per gun
              Dual purpose gun in deck and hoist mount, 1920 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck forward
      1 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal gun - 2,05lbs / 0,93kg shells, 600 per gun
              Anti-air gun in deck mount, 1919 Model
              1 x Single mount on centreline, aft deck centre 1 raised mount
      2 - 0,51" / 13,0 mm 75,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 1 500 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1925 Model
              2 x Single mounts on sides, forward deck centre 2 raised mounts
      Weight of broadside 35 lbs / 16 kg
      Mines
      2 - 1 433,01 lbs / 650,00 kg mines + 22 reloads - 15,354 t total
            in above water - stern racks/rails
      Main DC/AS Mortars
      2 - 418,88 lbs / 190,00 kg depth charges + 24 reloads - 4,862 t total
            in stern depth charge racks

Armour:
   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:                             -                          -                            0,98" / 25 mm

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Direct drive, 2 shafts, 4 484 shp / 3 345 Kw = 22,00 kts
            Range 6 000nm at 14,00 kts
            Bunker at max displacement = 264 tons

Complement:
            59 - 78

Cost:
            £0,179 million / $0,716 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 38 tons, 6,4%
               - Guns: 13 tons, 2,2%
               - Weapons: 25 tons, 4,2%
            Armour: 0 tons, 0,0%
               - Armament: 0 tons, 0,0%
            Machinery: 131 tons, 21,8%
            Hull, fittings & equipment: 258 tons, 43,0%
            Fuel, ammunition & stores: 162 tons, 27,1%
            Miscellaneous weights: 12 tons, 2,0%
               - Hull above water: 6 tons
               - On freeboard deck: 6 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              1 285 lbs / 583 Kg = 36,4 x 4,1 " / 105 mm shells or 0,7 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,27
            Metacentric height 1,0 ft / 0,3 m
            Roll period: 10,8 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 75 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,15
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,49

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,437 / 0,462
            Length to Beam Ratio: 8,50 : 1
            'Natural speed' for length: 17,42 kts
            Power going to wave formation at top speed: 60 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 12,30 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            20,00%,  16,08 ft / 4,90 m,  15,09 ft / 4,60 m
               - Forward deck:       30,00%,  15,09 ft / 4,60 m,  15,09 ft / 4,60 m
               - Aft deck:    30,00%,  6,89 ft / 2,10 m,  6,89 ft / 2,10 m
               - Quarter deck:        20,00%,  6,89 ft / 2,10 m,  6,89 ft / 2,10 m
               - Average freeboard:                      11,07 ft / 3,37 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 79,1%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 136,2%
            Waterplane Area: 3 839 Square feet or 357 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 191%
            Structure weight / hull surface area: 38 lbs/sq ft or 185 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,86
                        - Longitudinal: 3,70
                        - Overall: 1,00
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily

Drawa (1933)
Poprad (1933)
Bzura (1933)
Wisłoka (1933)
Obra (1934)
Biebrza (1934)
Nida (1934)
Gwda (1934)



4 komentarze:

  1. Rozsądne uzbrojenie i miła dla oka sylwetka, choć mam wrażenie, że nadbudówki są nazbyt rozbudowane. Tradycyjnie bardzo wysoka prędkość maksymalna.
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
  2. Okręty wizualnie robią wrażenie przeładowanych wysokimi nadbudówkami. Program tego w ogóle nie kontroluje więc trzeba zdać się na intuicję – a ta podpowiada, że jest za dużo, za wysoko. Ponadto takie wysokie nadbudówki działają jak żagiel przy bocznym wietrze co dodatkowo pogarsza sytuacje.
    Trudno zrezygnować z 2 poziomów nadbudówki przedniej- inaczej działo przednie przesłania widok. Dlatego proponuje:
    1. pomost otwarty cofnięty o kilka metrów i o 0,5 poziomu niżej. To pomniejszy nadbudówkę ale ją tez obniży, bez utraty funkcjonalności.
    2. Dodał bym skrzydła, sięgające burt na pomoście. Szczególnie na trałowcu gdzie często trzeba manewrować, lub sprawdzać co się dzieje z tyłu sa potrzebne.
    3. Ten „baraczek” na rufie okropnie wygląda, no i przesłania (trochę) pole ognia działka plot.. Albo w ogóle z niego zrezygnować, albo przesunąć do przodu, zamieniając się miejscami z łodzią.
    4. Skoro jest diesel to napęd jest tam gdzie normalnie turbiny, czyli w „drugiej połowie” okrętu. To może w ogóle komin umieścić właśnie bardziej z tyły, za przesuniętym baraczkiem, który połączy się z główną nadbudówką. Wówczas sylwetka zrobi się bardziej „dieslowska”.
    5. Górny pokład za uskokiem jest kontynuowany w postaci „balkoników” sięgających burt. Ale po co te wcięcia na wysokości łodzi, niech ten balkonik będzie pełnej szerokości od uskoku do końca nadbudówki rufowej.
    6. Łącznie te zmiany umożliwią znacznie wygodniejsze ustawienie km.
    7. Tradycyjnie strasznie ciasno (patrząc z góry) przy działku plot 40 mm.
    H_Babbock

    PS W opisie jest „Machinery….direct drive”. To znaczy, że wał silnika napędza bezpośrednio śruby. Jaka może być liczba obrotów diesla okrętowego - czy nie za duża (bez redukcji) do napędu śruby? I jak realizować przejście na bieg wsteczny?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wszystkie uwagi rozważę i być może niektóre uwzględnię. Co do napędu to sprawę załatwiłoby sprzęgło nawrotne, ale mimo wszystko to błąd i lepiej będzie zastosować przekładnię.

      JKS

      Usuń
  3. Śliczna data lat produkcji :)

    OdpowiedzUsuń