Trałowiec typu Drawa 1933-1334 (8 szt.)
Ponieważ
trałowce typu Odra (MSC-2 1916)
powoli dobiegają kresu swego żywota (przynajmniej w naszej flocie) i będą
sukcesywnie „upłynniane”, nadeszła pora zastąpienia ich nowszymi jednostkami.
Prezentowane
okręty należą do średniej wielkości w tej klasie, ale będą aktualnie największymi
naszymi trałowcami operującymi na Bałtyku. Są też pierwszymi jednostkami
zbudowanymi wg nowego projektu uniwersalnego PU-600. Jako pierwsze, mogą
posiadać jakieś niedoskonałości, dlatego proszę Was o uwagi, aby wad tych nie
powielać w następnych jednostkach tego projektu. Dotyczy to szczególnie
kadłuba, napędu i ogólnego rozplanowania, bo te elementy będą później
powtarzane na innych okrętach z projektu PU-600.
Okręty
charakteryzują się bardzo dobrymi właściwościami morskimi i znacznym – jak na
Bałtyk – zasięgiem. Ponieważ dałem im możliwość zwalczania OP, to i szybkość
jest stosunkowo wysoka. Uzbrojenie jest… jakie jest :). Po zdemontowaniu zrzutni bg,
trałowce te mogą zabrać na pokład i postawić 22 miny.
Drawa, Poland Minesweeper laid down 1933
Displacement:
437
t light; 453 t standard; 600 t normal; 717 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x
beam x draught (normal/deep)
(226,60
ft / 223,10 ft) x 26,25 ft x (8,20 / 9,27 ft)
(69,07
m / 68,00 m) x 8,00 m x (2,50 / 2,83 m)
Armament:
1
- 4,13" / 105 mm 50,0 cal gun - 33,29lbs / 15,10kg shells, 150 per gun
Dual purpose gun in deck and hoist mount,
1920 Model
1 x Single mount on centreline, forward deck
forward
1
- 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal gun - 2,05lbs / 0,93kg shells, 600 per gun
Anti-air gun in deck mount, 1919 Model
1 x Single mount on centreline, aft deck centre
1 raised mount
2
- 0,51" / 13,0 mm 75,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 1 500 per
gun
Machine guns in deck mounts, 1925 Model
2 x Single mounts on sides, forward deck centre
2 raised mounts
Weight of broadside 35 lbs / 16 kg
Mines
2
- 1 433,01 lbs / 650,00 kg mines + 22 reloads - 15,354 t total
in
above water - stern racks/rails
Main DC/AS Mortars
2
- 418,88 lbs / 190,00 kg depth charges + 24 reloads - 4,862 t total
in
stern depth charge racks
Armour:
-
Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: - - 0,98"
/ 25 mm
Machinery:
Diesel
Internal combustion motors,
Direct
drive, 2 shafts, 4 484 shp / 3 345 Kw = 22,00 kts
Range
6 000nm at 14,00 kts
Bunker
at max displacement = 264 tons
Complement:
59
- 78
Cost:
£0,179
million / $0,716 million
Distribution of weights at normal
displacement:
Armament:
38 tons, 6,4%
- Guns: 13 tons, 2,2%
- Weapons: 25 tons, 4,2%
Armour:
0 tons, 0,0%
- Armament: 0 tons, 0,0%
Machinery:
131 tons, 21,8%
Hull,
fittings & equipment: 258 tons, 43,0%
Fuel,
ammunition & stores: 162 tons, 27,1%
Miscellaneous
weights: 12 tons, 2,0%
- Hull above water: 6 tons
- On freeboard deck: 6 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
1 285 lbs / 583 Kg = 36,4 x 4,1 " /
105 mm shells or 0,7 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,27
Metacentric
height 1,0 ft / 0,3 m
Roll
period: 10,8 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 75 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,15
Seaboat
quality (Average = 1.00): 1,49
Hull form characteristics:
Hull
has rise forward of midbreak,
a normal bow and large transom stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,437 / 0,462
Length
to Beam Ratio: 8,50 : 1
'Natural
speed' for length: 17,42 kts
Power
going to wave formation at top speed: 60 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 12,30 degrees
Stern
overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 20,00%, 16,08 ft /
4,90 m, 15,09 ft / 4,60 m
- Forward deck: 30,00%, 15,09 ft / 4,60
m, 15,09 ft / 4,60 m
- Aft deck: 30,00%, 6,89 ft / 2,10 m, 6,89 ft / 2,10 m
- Quarter deck: 20,00%, 6,89 ft / 2,10
m, 6,89 ft / 2,10 m
- Average freeboard: 11,07 ft / 3,37 m
Ship
tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 79,1%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 136,2%
Waterplane
Area: 3 839 Square feet or 357 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 191%
Structure
weight / hull surface area: 38 lbs/sq ft or 185 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,86
-
Longitudinal: 3,70
-
Overall: 1,00
Excellent
machinery, storage, compartmentation space
Excellent
accommodation and workspace room
Ship
has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Good
seaboat, rides out heavy weather easily
Drawa (1933)
Poprad (1933)
Bzura (1933)
Wisłoka (1933)
Obra (1934)
Biebrza (1934)
Nida (1934)
Gwda (1934)
Rozsądne uzbrojenie i miła dla oka sylwetka, choć mam wrażenie, że nadbudówki są nazbyt rozbudowane. Tradycyjnie bardzo wysoka prędkość maksymalna.
OdpowiedzUsuńŁK
Okręty wizualnie robią wrażenie przeładowanych wysokimi nadbudówkami. Program tego w ogóle nie kontroluje więc trzeba zdać się na intuicję – a ta podpowiada, że jest za dużo, za wysoko. Ponadto takie wysokie nadbudówki działają jak żagiel przy bocznym wietrze co dodatkowo pogarsza sytuacje.
OdpowiedzUsuńTrudno zrezygnować z 2 poziomów nadbudówki przedniej- inaczej działo przednie przesłania widok. Dlatego proponuje:
1. pomost otwarty cofnięty o kilka metrów i o 0,5 poziomu niżej. To pomniejszy nadbudówkę ale ją tez obniży, bez utraty funkcjonalności.
2. Dodał bym skrzydła, sięgające burt na pomoście. Szczególnie na trałowcu gdzie często trzeba manewrować, lub sprawdzać co się dzieje z tyłu sa potrzebne.
3. Ten „baraczek” na rufie okropnie wygląda, no i przesłania (trochę) pole ognia działka plot.. Albo w ogóle z niego zrezygnować, albo przesunąć do przodu, zamieniając się miejscami z łodzią.
4. Skoro jest diesel to napęd jest tam gdzie normalnie turbiny, czyli w „drugiej połowie” okrętu. To może w ogóle komin umieścić właśnie bardziej z tyły, za przesuniętym baraczkiem, który połączy się z główną nadbudówką. Wówczas sylwetka zrobi się bardziej „dieslowska”.
5. Górny pokład za uskokiem jest kontynuowany w postaci „balkoników” sięgających burt. Ale po co te wcięcia na wysokości łodzi, niech ten balkonik będzie pełnej szerokości od uskoku do końca nadbudówki rufowej.
6. Łącznie te zmiany umożliwią znacznie wygodniejsze ustawienie km.
7. Tradycyjnie strasznie ciasno (patrząc z góry) przy działku plot 40 mm.
H_Babbock
PS W opisie jest „Machinery….direct drive”. To znaczy, że wał silnika napędza bezpośrednio śruby. Jaka może być liczba obrotów diesla okrętowego - czy nie za duża (bez redukcji) do napędu śruby? I jak realizować przejście na bieg wsteczny?
Wszystkie uwagi rozważę i być może niektóre uwzględnię. Co do napędu to sprawę załatwiłoby sprzęgło nawrotne, ale mimo wszystko to błąd i lepiej będzie zastosować przekładnię.
UsuńJKS
Śliczna data lat produkcji :)
OdpowiedzUsuń