Przebudowa krążownika lekkiego typu Łuck na okręt szkolny typu Strzybóg 1933 (1 szt.)
Użytkowany
dotychczas przez elewów Podoficerskich Szkół MW (POMW) okręt szkolny Świętowit musiał z powodu złego stanu
technicznego zostać skreślony z listy jednostek floty. Przypomnę, że była to
przebudowana w roku 1921, a pochodząca z roku 1903 kanonierka typu Gryf (GB-1).
Aby nie
pozbawiać przyszłych podoficerów możliwości szkolenia praktycznego,
przebudowano z kolei na okręt szkolny lekki krążownik Łuck (CL-14 1915). Przebudowa objęła:
-
całkowitą wymianę uzbrojenia;
- dodanie
pasa górnego pancerza burtowego i grodzi przeciwtorpedowych;
-
całkowitą wymianę napędu;
- prawie
całkowitą zmianę architektury ponad pokładami głównym i górnym.
Przeprowadzone
zmiany spowodowały nieznaczne zmniejszenie wyporności o ok. 350 t i zanurzenia
o 0,15 m. Ponieważ zakres zmian był duży, z trudem zmieszczono się w 40% kosztu
okrętu nowego tego typu (39,9%).
Zgodnie z
utrwaloną już dla okrętów szkolnych tradycją, zastosowano napęd kombinowany:
kotły i turbiny parowe oraz silniki diesla. Komentując sylwetkę okrętu
szkolnego Swaróg (TRS-3 1913/1931),
niektórzy Koledzy byli zdegustowani widokiem dwu kominów o mocno zróżnicowanej
wielkości. Teraz spróbowałem tego uniknąć, instalując obydwa kominy we wspólnej
konstrukcji. Czy efekt jest lepszy? Montaż taki nie oznacza oczywiście, że
kotły i diesle znajdują się w jednym przedziale. Przy układzie (licząc od
dziobu) kotłownie-diesle-turbiny, „podciągnięto” jedynie rury wydechowe diesli
o ok. 10-15 m w stronę dziobu.
Również
zgodnie z tradycją, okręt został wyposażony w zróżnicowany zestaw uzbrojenia z
wiadomych powodów. Martwią mnie trochę niezbyt korzystne sektory ostrzału
działek 40 mm, ale w końcu nie jest to okręt stricte bojowy, więc...Tory na rufie mogą być używane zamiennie dla
min lub bg; na rysunku przedstawiono „kombinowane” ich wykorzystanie.
Jako, że
dla okrętu tego przewidziano na czas wojny ograniczone funkcje bojowe, nie
widziałem celu w znacznym obniżaniu jego pierwotnej prędkości; zwiększyłem za
to zasięg do 9 000 Mm.
Okręt
może w normalnych warunkach zabrać na pokład prócz załogi stałej i instruktorów
ok. 100 elewów różnych specjalności.
Strzybóg, Poland Training ship laid down 1933
Displacement:
4 744
t light; 4 938 t standard; 5 615 t normal; 6 158 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught
(normal/deep)
(495,61
ft / 492,13 ft) x 49,21 ft x (16,73 / 17,92 ft)
(151,06
m / 150,00 m) x 15,00 m x (5,10 / 5,46
m)
Armament:
5 -
5,98" / 152 mm 50,0 cal guns - 100,09lbs / 45,40kg shells, 150 per gun
Quick firing guns in turret on barbette
mounts, 1925 Model
1 x Twin mount on centreline, forward deck
forward
1 x Triple mount on centreline, aft deck aft
4 -
4,13" / 105 mm 50,0 cal guns - 33,29lbs / 15,10kg shells, 300 per gun
Dual purpose guns in deck and hoist mounts,
1920 Model
2 x Twin mounts on centreline ends, evenly
spread 2 raised mounts
8 -
1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 1 200 per
gun
Anti-air guns in deck mounts, 1919 Model
2 x Quad mounts on sides amidships 2 raised
mounts
8 -
0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 2 500 per
gun
Anti-air guns in deck mounts, 1919 Model
4 x Twin mounts on sides, evenly spread 4
raised mounts
Weight of
broadside 644 lbs / 292 kg
Main
Torpedoes
4 -
21,0" / 533 mm, 27,33 ft / 8,33 m torpedoes - 1,786 t each, 7,144 t total
In 2
sets of deck mounted side rotating tubes
Mines
1 -
1 433,01 lbs / 650,00 kg mine + 15 reloads - 10,236 t total
in Above
water - Stern racks/rails
Main DC/AS
Mortars
1 - 418,88
lbs / 190,00 kg Depth Charge + 12 reloads - 2,431 t total
in Stern
depth charge racks
2nd DC/AS
Mortars
2 - 418,88
lbs / 190,00 kg Depth Charges + 8 reloads - 1,870 t total
in Depth
charge throwers
Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height
(avg)
Main: 3,94" / 100 mm 344,49 ft / 105,00 m 9,84
ft / 3,00 m
Ends: Unarmoured
Upper: 1,97" / 50 mm 167,32 ft / 51,00 m 7,55 ft
/ 2,30 m
Main Belt covers 108% of normal length
- Torpedo
Bulkhead - Additional damage containing bulkheads:
1,97"
/ 50 mm 344,49 ft / 105,00 m 7,87 ft / 2,40 m
Beam
between torpedo bulkheads 42,65 ft / 13,00 m
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 2,95" / 75 mm 0,98" / 25 mm 2,95"
/ 75 mm
2nd:
- - 0,98"
/ 25 mm
- Armoured deck
- single deck:
For and
Aft decks: 1,97" / 50 mm
- Conning
towers: Forward 3,94" / 100 mm, Aft 1,97" / 50 mm
Machinery:
Oil
fired boilers, steam turbines, plus
diesel motors,
Geared
drive, 4 shafts, 34 412(3 060) shp / 25 671(2 283) Kw = 27,50
kts
Range
9 000nm at 14,00 kts
Bunker
at max displacement = 1 220 tons
Complement:
323 -
421
Cost:
£0,724
million / $2,897 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament:
221 tons, 3,9%
- Guns: 189 tons, 3,4%
- Weapons: 33 tons, 0,6%
Armour:
1 474 tons, 26,2%
- Belts: 654 tons, 11,7%
- Torpedo bulkhead: 198 tons, 3,5%
- Armament: 87 tons, 1,6%
- Armour Deck: 495 tons, 8,8%
- Conning Towers: 40 tons, 0,7%
Machinery:
1 003 tons, 17,9%
Hull,
fittings & equipment: 1 946 tons, 34,7%
Fuel,
ammunition & stores: 871 tons, 15,5%
Miscellaneous
weights: 100 tons, 1,8%
- Hull below water: 70 tons
- Hull above water: 30 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
8 875 lbs / 4 025 Kg = 82,8 x 6,0
" / 152 mm shells or 1,4 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,13
Metacentric
height 2,2 ft / 0,7 m
Roll
period: 14,0 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 73 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,32
Seaboat
quality (Average = 1.00): 1,22
Hull form characteristics:
Hull has
rise forward of midbreak,
a normal bow and a cruiser stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,485 / 0,496
Length
to Beam Ratio: 10,00 : 1
'Natural
speed' for length: 22,18 kts
Power
going to wave formation at top speed: 52 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 60
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 9,00 degrees
Stern
overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 15,00%, 21,98 ft /
6,70 m, 20,67 ft / 6,30 m
- Forward deck: 20,00%, 20,67 ft / 6,30
m, 20,01 ft / 6,10 m
- Aft deck: 50,00%, 12,47 ft / 3,80 m, 12,47 ft / 3,80 m
- Quarter deck: 15,00%, 12,47 ft /
3,80 m, 12,47 ft / 3,80 m
- Average freeboard: 15,35 ft / 4,68 m
Ship
tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 85,1%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 132,5%
Waterplane
Area: 15 920 Square feet or 1 479 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 130%
Structure
weight / hull surface area: 81 lbs/sq ft or 393 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,98
-
Longitudinal: 1,24
-
Overall: 1,00
Adequate
machinery, storage, compartmentation space
Excellent
accommodation and workspace room
Ship has
slow, easy roll, a good, steady gun platform
Good
seaboat, rides out heavy weather easily
Praktycznie powstał niemal nowy okręt o nowoczesnej sylwetce i poważnym, mimo wszystko, potencjale bojowym. Osobiście poprzestałbym na dwóch wieżach 2-działowych artylerii głównej. Łączony komin, z dwóch zróżnicowanych brył, wygląda jednak dość osobliwie!
OdpowiedzUsuńŁK
Moim skromnym zdaniem jest bardzo brzydki. A okręt został oszpecony. Już wyobrażam sobie marynarskie przezwiska;)
OdpowiedzUsuń