Modernizacja tureckiego pancernika typu Torgut Reis 1927 (1 szt.)
Dzisiaj,
zgłoszony przez kolegę ŁK temat modernizacji tureckiego pancernika Turgut Reis. Krótka historia okrętu:
-
zbudowany dla Niemiec i oddany do użytku w roku 1894, należący do typu Brandenburg, pancernik Weißenburg;
- zmodernizowany w roku 1904, modernizacja polegała m.in.
na dodaniu dwu dział 105 mm oraz zmniejszeniu liczby wt z 6 do 3;
- w roku 1910 sprzedany do Turcji, gdzie otrzymał
nazwę Turgut Reis;
- w latach 1925-27 poddany gruntownej modernizacji
we włoskiej stoczni Arsenale di La Spezia, o czym poniżej.
Modernizacja
objęła:
-
wymianę kotłów oraz remont główny maszyn parowych, ze zwiększeniem mocy napędu
z
10 000 do 10 911 KM;
10 000 do 10 911 KM;
-
przeróbkę w zakładach Boforsa dział 283 mm MRK C/90 z ujednoliceniem długości
luf do L/35 i umieszczeniem ich w wieżach typu używanego na pancerniku Yavuz (ex-Goeben);
-
zamianę 8 dział 105 mm na umieszczone w kazamatach burtowych i pokładowych 10
dział 149/42 SK L/45 C/09;
- zamianę 8 dział 8,8 cm/27 SK L/30
C/89 na 4 działa 8.8 cm/45 (3.46") Flak L/45 C/05/13;
-
montaż 6 działek plot Vickers-Maxim 37 mm L/37 oraz 4 podwójnych km-ów plot Maxim
7,65 mm;
-
demontaż wt;
-
zdjęcie z głównego burtowego pasa pancernego jednej warstwy płyt pancernych i
wykorzystanie ich do budowy pasa górnego oraz opancerzenia kazamat;
-
montaż górnego pokładu pancernego, ze zwiększeniem łącznej grubości pancerza
poziomego do 100 mm;
-
montaż grodzi oraz bąbli przeciwtorpedowych;
-
montaż dalocelowników;
-
zamianę dwu kominów na jeden zbiorczy;
-
drobne zmiany kadłuba oraz całkowitą przebudowę nadbudówek i masztów.
Na
skutek powyższych działań:
-
długość okrętu na KLW zwiększyła się o 0,3 m, szerokość (z bąblami) o 2,0 m, zanurzenie
zmniejszyło o 0,3 m, wyporność normalna zwiększyła o 54 t;
-
prędkość maksymalna zwiększyła się o 1,2 w, a zasięg z 4 300 Mm przy 10 w do 4 250 Mm
przy 12 w.
Koszt
modernizacji wyniósł 42,3% budowy podobnego okrętu nowego. Po modernizacji
okręt został sklasyfikowany jako pancernik obrony wybrzeża.
Zwracam
uwagę Kolegów na walory defensywne okrętu. Stosunkowo duża powierzchnia objęta
opancerzeniem pionowym oraz mocno rozbudowany – jak na okręt tej wielkości – system
biernej obrony ptorp (bąble + grodzie) sprawiają, że niełatwo tę jednostkę
zatopić. Na pewno nie polegnie ona od jednej torpedy, jak jej –
niezmodernizowany bliźniak – Barbaros
Hayreddin.
Uważam,
że na skutek modernizacji uzyskano stosunkowo wartościowy okręt, mogący z
powodzeniem służyć we flocie tureckiej do połowy lat 40-tych. Wymagać to jednak
będzie w latach 30-tych rozbudowy i modernizacji artylerii plot; wg założeń Pomysłodawcy
miałaby to być zamiana działek 37 mm na 40 mm Vickers-Terni L/39 1914
oraz km-ów na działka 20 mm. Użyte przeze mnie sformułowanie „wartościowy” należy
rozumieć w odniesieniu do stawianych przed okrętem zadań. Nie będzie to w II.
połowie lat 20-tych – a szczególnie później – okręt liniowy w pełnym tego pojęcia
rozumieniu. Natomiast do obrony wybrzeża oraz działań ofensywnych (np. ostrzał
wybrzeża) na ograniczonych obszarach całkiem nieźle się nadaje.
Czuję
się zmuszony zaznaczyć, że osobiście forsowałem wymianę pochodzących z roku
1890 – dość archaicznych – dział artylerii głównej na używane już na Yavuzie działa 283 mm C/09
z lufami skróconymi do L/35, jednakże pomysłodawca, czyli kolega ŁK się na to
nie zgodził.
Link do obrazka: https://megawrzuta.pl/download/6ed7fc51ed380cc2bdbea140d34334c8.html
Turgut Reis, Turkey coastal battleship laid
down 1890, launched 1891, completed 1894, modernized 1904; 1927
Displacement:
9 477
t light; 10 076 t standard; 10 555 t normal; 10 938 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x
beam x draught (normal/deep)
(379,59
ft / 374,67 ft) x 63,98 ft (Bulges 70,54 ft) x (24,93 / 25,73 ft)
(115,70
m / 114,20 m) x 19,50 m (Bulges 21,50 m)
x (7,60 / 7,84 m)
Armament:
6
- 11,14" / 283 mm 35,0 cal guns - 662,93lbs / 300,70kg shells, 120 per gun
Breech loading guns in turret on barbette
mounts, 1890/1926 Model
3 x 2-gun mounts on centreline, evenly spread
10 - 5,87" / 149 mm 45,0 cal guns - 99,87lbs / 45,30kg shells, 180
per gun
Quick firing guns in casemate mounts, 1909
Model
4 x Single mounts on sides, aft deck
6 x Single mounts on sides, fore deck
6
hull mounts in casemates - limited use in heavy seas
4
- 3,46" / 88,0 mm 45,0 cal guns - 20,94lbs / 9,50kg shells, 400 per gun
Anti-air guns in deck and hoist mounts, 1905/1913
Model
4 x Single mounts on sides, fore deck
6 - 1,46" / 37,0
mm 37,0 cal guns - 1,54lbs / 0,70kg shells, 800 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1910 Model
6 x Single mounts on sides, evenly spread
6
raised mounts
8
- 0,30" / 7,65 mm 91,0 cal guns - 0,02lbs / 0,01kg shells, 2 000 per
gun
Machine guns in deck mounts, 1915 Model
4 x Twin mounts on sides, evenly spread
4
double raised mounts
Weight of broadside 4 524 lbs / 2 052 kg
Armour:
-
Belts: Width (max) Length (avg) Height
(avg)
Main: 7,87" / 200 mm 258,53 ft / 78,80 m 13,12
ft / 4,00 m
Ends: 7,09" / 180 mm 115,81 ft / 35,30 m 13,12
ft / 4,00 m
Upper: 7,87" / 200 mm 258,53 ft / 78,80 m 4,92
ft / 1,50 m
Main Belt covers 106% of normal length
-
Torpedo Bulkhead - Additional damage containing bulkheads:
3,94"
/ 100 mm 258,53 ft / 78,80 m 13,78 ft / 4,20 m
Beam
between torpedo bulkheads 54,13 ft / 16,50 m
-
Hull Bulges:
1,97"
/ 50 mm 258,53 ft / 78,80 m 13,12 ft / 4,00 m
-
Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 11,8" / 300 mm 5,91" / 150 mm 11,8"
/ 300 mm
2nd: 7,87" / 200 mm - -
3rd:
- - 0,98"
/ 25 mm
-
Armoured deck - multiple decks:
For
and Aft decks: 3,94" / 100 mm
-
Conning towers: Forward 11,81" / 300 mm, Aft 5,91" / 150 mm
Machinery:
Oil
fired boilers, complex reciprocating steam engines,
Direct
drive, 2 shafts, 10 911 ihp / 8 140 Kw = 17,70 kts
Range
4 250nm at 12,00 kts
Bunker
at max displacement = 862 tons
Complement:
519
- 676
Cost:
£1,167
million / $4,670 million
Distribution of weights at normal
displacement:
Armament:
875 tons, 8,3%
- Guns: 875 tons, 8,3%
Armour:
5 037 tons, 47,7%
- Belts: 1 990 tons, 18,9%
- Torpedo bulkhead: 519 tons, 4,9%
- Bulges: 247 tons, 2,3%
- Armament: 1 048 tons, 9,9%
-
Armour Deck: 1 049 tons, 9,9%
- Conning Towers: 184 tons, 1,7%
Machinery:
626 tons, 5,9%
Hull,
fittings & equipment: 2 939 tons, 27,8%
Fuel,
ammunition & stores: 1 078 tons, 10,2%
Miscellaneous
weights: 0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
19 489 lbs / 8 840 Kg = 25,4 x 11,1
" / 283 mm shells or 2,8 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,23
Metacentric
height 3,7 ft / 1,1 m
Roll
period: 15,4 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 81 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,59
Seaboat
quality (Average = 1.00): 1,61
Hull form characteristics:
Hull
has rise forward of midbreak,
a ram bow and a cruiser stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,561 / 0,563
Length
to Beam Ratio: 5,31 : 1
'Natural
speed' for length: 19,36 kts
Power
going to wave formation at top speed: 48 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow
angle (Positive = bow angles forward): -28,40 degrees
Stern
overhang: -3,28 ft / -1,00 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 19,00%, 20,67 ft /
6,30 m, 20,67 ft / 6,30 m
- Forward deck: 29,00%, 20,67 ft / 6,30
m, 20,67 ft / 6,30 m
- Aft deck: 40,00%, 11,48 ft / 3,50 m, 11,48 ft / 3,50 m
- Quarter deck: 12,00%, 11,48 ft /
3,50 m, 11,48 ft / 3,50 m
- Average freeboard: 15,89 ft / 4,84 m
Ship
tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 60,3%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 95,1%
Waterplane
Area: 16 896 Square feet or 1 570 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 111%
Structure
weight / hull surface area: 128 lbs/sq ft or 627 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,90
-
Longitudinal: 2,58
-
Overall: 1,00
Excellent
machinery, storage, compartmentation space
Adequate
accommodation and workspace room
Ship
has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent
seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
PS. Informuję, że w następnej kolejności miał ukazać się post z okrętem, będącym następcą nordyckiego pancernika Sverige (1914). Liczyłem wprawdzie na to, że pomysłodawca, czyli kolega H_Babbock sam swój pomysł opracuje, ale na razie na to się nie zanosi. Pytam więc w tym miejscu: kolego H_Babbock, mam to zrobić za Ciebie?