piątek, 15 marca 2019

Modernizacja tureckiego pancernika typu Torgut Reis 1927 (1 szt.)


Modernizacja tureckiego pancernika typu Torgut Reis 1927 (1 szt.)

Dzisiaj, zgłoszony przez kolegę ŁK temat modernizacji tureckiego pancernika Turgut Reis. Krótka historia okrętu:
- zbudowany dla Niemiec i oddany do użytku w roku 1894, należący do typu Brandenburg,  pancernik Weißenburg;
- zmodernizowany w roku 1904, modernizacja polegała m.in. na dodaniu dwu dział 105 mm oraz zmniejszeniu liczby wt z 6 do 3;
- w roku 1910 sprzedany do Turcji, gdzie otrzymał nazwę Turgut Reis;
- w latach 1925-27 poddany gruntownej modernizacji we włoskiej stoczni Arsenale di La Spezia, o czym poniżej.
Modernizacja objęła:
- wymianę kotłów oraz remont główny maszyn parowych, ze zwiększeniem mocy napędu z
10 000 do 10 911 KM;
- przeróbkę w zakładach Boforsa dział 283 mm MRK C/90 z ujednoliceniem długości luf do L/35 i umieszczeniem ich w wieżach typu używanego na pancerniku Yavuz (ex-Goeben);
- zamianę 8 dział 105 mm na umieszczone w kazamatach burtowych i pokładowych 10 dział 149/42 SK L/45 C/09;
- zamianę 8 dział 8,8 cm/27 SK L/30 C/89 na 4 działa 8.8 cm/45 (3.46") Flak L/45 C/05/13;
- montaż 6 działek plot Vickers-Maxim 37 mm L/37 oraz 4 podwójnych km-ów plot Maxim 7,65 mm;
- demontaż wt;
- zdjęcie z głównego burtowego pasa pancernego jednej warstwy płyt pancernych i wykorzystanie ich do budowy pasa górnego oraz opancerzenia kazamat;
- montaż górnego pokładu pancernego, ze zwiększeniem łącznej grubości pancerza poziomego do 100 mm;
- montaż grodzi oraz bąbli przeciwtorpedowych;
- montaż dalocelowników;
- zamianę dwu kominów na jeden zbiorczy;
- drobne zmiany kadłuba oraz całkowitą przebudowę nadbudówek i masztów.
Na skutek powyższych działań:
- długość okrętu na KLW zwiększyła się o 0,3 m, szerokość (z bąblami) o 2,0 m, zanurzenie zmniejszyło o 0,3 m, wyporność normalna zwiększyła o 54 t;
- prędkość maksymalna zwiększyła się o 1,2 w, a zasięg z 4 300 Mm przy 10 w do 4 250 Mm przy 12 w.
Koszt modernizacji wyniósł 42,3% budowy podobnego okrętu nowego. Po modernizacji okręt został sklasyfikowany jako pancernik obrony wybrzeża.
Zwracam uwagę Kolegów na walory defensywne okrętu. Stosunkowo duża powierzchnia objęta opancerzeniem pionowym oraz mocno rozbudowany – jak na okręt tej wielkości – system biernej obrony ptorp (bąble + grodzie) sprawiają, że niełatwo tę jednostkę zatopić. Na pewno nie polegnie ona od jednej torpedy, jak jej – niezmodernizowany bliźniak –  Barbaros Hayreddin.
Uważam, że na skutek modernizacji uzyskano stosunkowo wartościowy okręt, mogący z powodzeniem służyć we flocie tureckiej do połowy lat 40-tych. Wymagać to jednak będzie w latach 30-tych rozbudowy i modernizacji artylerii plot; wg założeń Pomysłodawcy miałaby to być zamiana działek 37 mm na 40 mm Vickers-Terni L/39 1914 oraz km-ów na działka 20 mm. Użyte przeze mnie sformułowanie „wartościowy” należy rozumieć w odniesieniu do stawianych przed okrętem zadań. Nie będzie to w II. połowie lat 20-tych a szczególnie później okręt liniowy w pełnym tego pojęcia rozumieniu. Natomiast do obrony wybrzeża oraz działań ofensywnych (np. ostrzał wybrzeża) na ograniczonych obszarach całkiem nieźle się nadaje.
Czuję się zmuszony zaznaczyć, że osobiście forsowałem wymianę pochodzących z roku 1890 – dość archaicznych – dział artylerii głównej na używane już na Yavuzie działa 283 mm C/09 z lufami skróconymi do L/35, jednakże pomysłodawca, czyli kolega ŁK się na to nie zgodził.



Turgut Reis, Turkey coastal battleship laid down 1890, launched 1891, completed 1894, modernized 1904; 1927

Displacement:
            9 477 t light; 10 076 t standard; 10 555 t normal; 10 938 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (379,59 ft / 374,67 ft) x 63,98 ft (Bulges 70,54 ft) x (24,93 / 25,73 ft)
            (115,70 m / 114,20 m) x 19,50 m (Bulges 21,50 m)  x (7,60 / 7,84 m)

Armament:
      6 - 11,14" / 283 mm 35,0 cal guns - 662,93lbs / 300,70kg shells, 120 per gun
              Breech loading guns in turret on barbette mounts, 1890/1926 Model
              3 x 2-gun mounts on centreline, evenly spread
      10 - 5,87" / 149 mm 45,0 cal guns - 99,87lbs / 45,30kg shells, 180 per gun
              Quick firing guns in casemate mounts, 1909 Model
              4 x Single mounts on sides, aft deck
              6 x Single mounts on sides, fore deck
                        6 hull mounts in casemates - limited use in heavy seas
      4 - 3,46" / 88,0 mm 45,0 cal guns - 20,94lbs / 9,50kg shells, 400 per gun
              Anti-air guns in deck and hoist mounts, 1905/1913 Model
              4 x Single mounts on sides, fore deck
      6 - 1,46" / 37,0 mm 37,0 cal guns - 1,54lbs / 0,70kg shells, 800 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1910 Model
              6 x Single mounts on sides, evenly spread
                        6 raised mounts
      8 - 0,30" / 7,65 mm 91,0 cal guns - 0,02lbs / 0,01kg shells, 2 000 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1915 Model
              4 x Twin mounts on sides, evenly spread
                        4 double raised mounts
      Weight of broadside 4 524 lbs / 2 052 kg

Armour:
   - Belts:                     Width (max)    Length (avg)               Height (avg)
            Main:   7,87" / 200 mm           258,53 ft / 78,80 m     13,12 ft / 4,00 m
            Ends:   7,09" / 180 mm           115,81 ft / 35,30 m     13,12 ft / 4,00 m
            Upper: 7,87" / 200 mm           258,53 ft / 78,80 m     4,92 ft / 1,50 m
              Main Belt covers 106% of normal length

   - Torpedo Bulkhead - Additional damage containing bulkheads:
                        3,94" / 100 mm           258,53 ft / 78,80 m     13,78 ft / 4,20 m
            Beam between torpedo bulkheads 54,13 ft / 16,50 m

   - Hull Bulges:
                        1,97" / 50 mm 258,53 ft / 78,80 m     13,12 ft / 4,00 m

   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:   11,8" / 300 mm           5,91" / 150 mm                      11,8" / 300 mm
            2nd:     7,87" / 200 mm                 -                                   -
            3rd:            -                      -                            0,98" / 25 mm

   - Armoured deck - multiple decks:
            For and Aft decks: 3,94" / 100 mm

   - Conning towers: Forward 11,81" / 300 mm, Aft 5,91" / 150 mm

Machinery:
            Oil fired boilers, complex reciprocating steam engines,
            Direct drive, 2 shafts, 10 911 ihp / 8 140 Kw = 17,70 kts
            Range 4 250nm at 12,00 kts
            Bunker at max displacement = 862 tons

Complement:
            519 - 676

Cost:
            £1,167 million / $4,670 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 875 tons, 8,3%
               - Guns: 875 tons, 8,3%
            Armour: 5 037 tons, 47,7%
               - Belts: 1 990 tons, 18,9%
               - Torpedo bulkhead: 519 tons, 4,9%
               - Bulges: 247 tons, 2,3%
               - Armament: 1 048 tons, 9,9%
               - Armour Deck: 1 049 tons, 9,9%
               - Conning Towers: 184 tons, 1,7%
            Machinery: 626 tons, 5,9%
            Hull, fittings & equipment: 2 939 tons, 27,8%
            Fuel, ammunition & stores: 1 078 tons, 10,2%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              19 489 lbs / 8 840 Kg = 25,4 x 11,1 " / 283 mm shells or 2,8 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,23
            Metacentric height 3,7 ft / 1,1 m
            Roll period: 15,4 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 81 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,59
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,61

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak,
              a ram bow and a cruiser stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,561 / 0,563
            Length to Beam Ratio: 5,31 : 1
            'Natural speed' for length: 19,36 kts
            Power going to wave formation at top speed: 48 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
            Bow angle (Positive = bow angles forward): -28,40 degrees
            Stern overhang: -3,28 ft / -1,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            19,00%,  20,67 ft / 6,30 m,  20,67 ft / 6,30 m
               - Forward deck:       29,00%,  20,67 ft / 6,30 m,  20,67 ft / 6,30 m
               - Aft deck:    40,00%,  11,48 ft / 3,50 m,  11,48 ft / 3,50 m
               - Quarter deck:        12,00%,  11,48 ft / 3,50 m,  11,48 ft / 3,50 m
               - Average freeboard:                      15,89 ft / 4,84 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 60,3%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 95,1%
            Waterplane Area: 16 896 Square feet or 1 570 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 111%
            Structure weight / hull surface area: 128 lbs/sq ft or 627 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,90
                        - Longitudinal: 2,58
                        - Overall: 1,00
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Adequate accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform

            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

PS. Informuję, że w następnej kolejności miał ukazać się post z okrętem, będącym następcą nordyckiego pancernika Sverige (1914). Liczyłem wprawdzie na to, że pomysłodawca, czyli kolega H_Babbock sam swój pomysł opracuje, ale na razie na to się nie zanosi. Pytam więc w tym miejscu: kolego H_Babbock, mam to zrobić za Ciebie?